Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Fria bryggare prisar god marknadsföring

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2018-04-12 19:48
Branschorganisationen Die Freien Brauer har delat ut priser till de medlemsföretag som gjort bäst marknadsföringskampanjer. Deltagarna kunde skicka in bidrag i tre kategorier och blev bedömda av en jury av externa och interna marknadsföringsexperter.

Det är första gången som Die Freien Brauer anordnar en marknadsföringstävling för sina medlemmar. Bryggeriernas marknadsavdelningar har kunnat skicka in bidrag i kategorierna Digitala kampanjer, Event samt Försäljningsfrämjande kampanjer. Bland de kriterier som juryn tittat på finns kreativitet, övergripande intryck, genomförande och uppmätt framgång. Varje jurygrupp bestod av fyra experter på marknadsföring. De bästa bidragen kommer även att sammanställas i en bok med idéer, som alla kan ta del av.


Glada vinnare av marknadsföringspriserna samlade på Brauerei Riegele (foto: Die Freien Brauer).


I mars presenterades
vinnarna på en prisutdelning på Brauhaus Riegele i Augsburg. I den digitala kategorin vann projektet ”Gör din öl – Vi brygger den!” av Karmeliten Brauerei. Förra året lät bryggeriet allmänheten komma in med egna ölrecept. Fyra vinnare utsågs, som både fick se sina öl bli bryggda och komma ut i handeln. Event-kategorin vanns av Brauerei Max Leibinger, som anordnade en gigantisk picknick för att lansera sitt alkoholfria öl Seeradler. Ungefär 4 000 besökare dök upp vid Bodensee för att ägna sig åt olika friluftsaktiviteter. I kategorin Försäljningsfrämjande kampanjer blev det Pyraser Landbrauerei som tog hem vinsten med sitt projekt ”900 år Schwabach”, ett jubileumsöl som togs fram för att fira staden Schwabach och etablera bryggeriet i regionen.

Die Freien Brauer består av 39 oberoende familjebryggerier i Tyskland, Österrike och Luxemburg. Tillsammans har de sedan 1969 arbetat för att bevara ölkulturens mångfald i Europa. Medlemsbryggerierna producerar ungefär sju miljoner hektoliter öl per år och tränar upp cirka 200 lärlingar till olika arbeten inom bryggerinäringen. Tillsammans har man de tre senaste åren också investerat runt 95 miljoner euro i sina verksamheter.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.