Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Trump gör tyska bryggerier glada

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-12 16:31

Innan jul antog USA:s kongress en omdiskuterad skattereform. Den omfattar bland annat vissa skattefördelar för tillverkare av alkoholhaltiga drycker. Syftet är att underlätta för lokala hantverksproducenter, men även tyska ölbryggerier kommer att gynnas.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s president Donald Trump vid ett tidigare toppmöte (foto: mashable.com).


Ordet öl (eller snarare beer) förekommer inte mindre än 69 gånger i den flera hundra sidor tjocka lagtexten. Här finns nämligen en klausul med syftet att göra livet enklare för små amerikanska bryggerier. Enligt den nya lagstiftningen behöver bryggerierna inte längre betala sju dollar per fat i skatt för de första 60 000 faten (motsvarande cirka sju miljoner liter), utan endast hälften – 3,50 dollar. För varje fat utöver detta betalar man sexton dollar.

Den nya lagen ska i första hand gynna dem som producerar öl eller andra alkoholhaltiga drycker med ”hantverksmässiga metoder”. Samtidigt gör den det lättare än någonsin att sälja alkohol under beteckningen ”craft”. Det räcker till exempel att man tillsätter smak eller på annat sätt bearbetar industriellt producerad alkohol, säger ekonomen Adam Looney till tidningen Welt. Han menar att även om de nya reglerna har tillkommit för att stödja små hantverksproducenter, så är det i första hand de stora drakarna som kommer att tjäna på dem – även utländska sådana.

Beck's är det tyska ölmärke som säljer bäst i USA (foto: Beck's Brauerei).


En förändrad skattelagstiftning är
därmed goda nyheter för tyska bryggerier, som har sett en sjunkande försäljning och export under 2017. Nu kommer säkert många tyska bryggerier istället att öka sina försäljningsaktiviteter på den redan viktiga amerikanska marknaden. Den nya lagstiftningen kommer i ett första skede endast att gälla i två år, så frågan är om några bryggerier också kommer att satsa på att bygga egna anläggningar på andra sidan Atlanten.

Krombachers amerikanska importbolag säljer mest pilsner i staterna (foto: Krombacher).


Det enda tyska bryggeri
som i dag har ett eget bryggeri i USA är Beck’s, det mest framgångsrika tyska märket ”over there”. Bremen-bryggeriet tillhör jättekoncernen AB Inbev och säljer cirka 600 000 hektoliter öl årligen i staterna. Det största ölmärket i Tyskland, Krombacher, har ett eget importbolag i USA, dit de i huvudsak säljer pilsner (vilket för övrigt även gäller Veltins). Gaffel är å sin sida starkt etablerat i New York sedan kölsch utsågs till årets öl 2011 av New York Times. Radeberger försöker locka amerikanska kunder genom produktplacering i populära TV-serier som ”How I met your mother” och ”Two and a half men”. Hofbräu München förlitar sig i sin tur på sina världsberömda Hofbräuhaus som finns på olika ställen i USA, där ölet också bryggs på licens.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.