Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


"Skandalöst" ölunderlägg fall för reklammyndighet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-15 16:04

Bayerska Hofbräuhaus Traunstein anklagas för sexism. Ett sjutton år gammalt motiv på ett ölunderlägg har nämligen väckt vrede och nu blivit ett fall för den tyska reklammyndigheten.

I våras gick den tyska feministiska tidningen Emma till hårt angrepp mot Hofbräuhaus Traunstein och anklagade bryggeriet för sexism. Anledningen var ett sjutton år gammalt ölunderlägg med en bild på en urringad dirndl tillhörande en bayersk servitris, två skummande ölsejdlar och texten ”Was darf’s sein?” (ungefär ”Vad får det lov att vara?”). Efter en anmälan har fallet nu nått Tysklands motsvarighet till Reklamombudsmannen – Deutscher Werberat.

Det så omtalade ölunderlägget blir fall för reklammyndigheten (foto: Hofbräuhaus Traunstein).


Reklammyndigheten menar att
klagomålen mot Hofbräuhaus Traunstein i huvudsak handlar om att ölunderläggen är sexistiska och att de "nedsätter och diskriminerar människor". Bilden ger i kombination med texten intrycket att kvinnan är "sexuellt tillgänglig". Värt att notera i sammanhanget är att Deutscher Werberat fick klagomål på ölunderläggen redan för tio år sedan, men valde då att avvisa kritiken. Till bryggeriet säger myndigheten att det var något man gjorde då, men att medvetenheten om sexism har ökat under senare år, rapporterar nättidningen Chiemgau24.

Bryggeriets svar lät inte vänta på sig. Där skriver man att det numera är standard bland experter och företrädare för kvinnors rättigheter att spela ut "sexismkortet". Samtidigt menar man att ölunderlägget helt enkelt visar en bayersk servitris som utför sitt arbete i dirndl – ett arbete som naturligtvis omfattar att fråga vad gästerna önskar sig. Vidare säger bryggeriet att "en dirndl inte är en burka, utan en bayersk folkdräkt som i princip har sett likadan ut i flera hundra år" och som "tack och lov inte bryter mot några förbud". Dessutom påpekar man att ölsejdlarna på bilden tar minst dubbelt så mycket plats som servitrisens urringning.

Bryggeriägare Bernhard och Maximilian Sailer tar saken med ro (foto: Chiemgau24/XE).


Deutscher Werberat har ännu
inte kommit med ett officiellt klagomål mot bryggeriet, vilket man normalt gör. Den rådgörande kommittén håller fortfarande på att diskutera frågan. Fallet har dock väckt en del diskussion kring vad som ska betraktas som sexistiskt och diskriminerande. I anslutning till sin rapportering frågade Chiemgau24 sina läsare om Hofbräuhaus Traunsteins ölunderlägg är sexistiska. Av de drygt 5 700 personer som röstade sa knappt sex procent ja och drygt 94 procent nej.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.