Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Jubileumsöl för det bayerska bryggerimuseet

ÖlhistoriaPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-22 19:23
På den internationella museidagen den 18 maj bryggdes ett jubileumsöl för det 25-årsfirande bayerska bryggerimuseet i Kulmbach Mönchshof. I närvaro av en mängd hedersgäster återskapades ett recept från 1950- och 60-talet.

Ölet i fråga är ett ljust exportöl som bryggs enligt ett gammalt recept från Kulmbach, som inkluderar specialmalt med nästan samma egenskaper som på tiden det begav sig. Receptet har legat i säkert förvar i många årtionden. Mäskningen sker vid lägre temperaturer, så processen tar längre tid än vanligt. Enligt bryggmästare Sebastian Hacker kommer stamvörtstyrkan hamna på 12,5-12,7 procent och alkoholhalten på lite över fem procent.


Bryggmästare Sebastian Hacker hoppas att bryggningen går som den ska. Bakom honom ses bland andra professor Ludwig Narziss i svart (foto: Uschi Prawitz).

Mannen bakom jubileumsölet är professor Ludwig Narziss från Freising, en välkänd forskare inom ölbryggning. På plats under bryggdagen fanns också ett forskarteam lett av doktor Mathias Hutzler från Münchens tekniska universitets enhet i Weihenstephan, som också deltog i bryggningen. Extra spännande blev det när jästen skulle tillsättas. Man hade återupplivat en gammal jäststam från 1960- och 70-talet och ingen visste riktigt hur den skulle reagera.

Bryggningen verkar dock av allt att döma ha gått bra. Om den slutliga lagringsprocessen också går som planerat kommer jubileumsölet kunna avnjutas för första gången vid Kulmbacher Altstadtfest, som äger rum mellan den 5 och 7 juli i Oberhacken i Kulmbach.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post456

FC Bayern förlänger med Paulaner

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-21 18:28
FC Bayern München och Paulaner Brauerei fortsätter sitt långvariga samarbete. De två parterna har kommit överens om att förlänga det nuvarande sponsoravtalet till 2026.

I lördags firade FC Bayern München sin sjunde raka och totalt 29:e Bundesligaseger på Paulaner am Nockherberg tillsammans med cirka 2 500 fans. FC Bayerns vd Karl-Heinz Rummenigge passade på att tacka Alexandra Schörghuber (vd för Schörghubegruppe där Paulaner ingår) och Andreas Steinfatt (vd för Paulaner Brauerei) för ett gott samarbete genom åren – ett samarbete som nu alltså kommer att fortsätta till åtminstone den 30 juni 2026.

FC Bayerns spelare och fans kan fortsätta fira med Paulaner i sju år till (foto: Paulaner).

För Andreas Steinfatt
är det självklart för ett München-baserat företag att stödja FC Bayern, som han menar, liksom Paulaner, är goda ambassadörer för Bayern och det bayerska sättet att leva. Avtalet innebär bland annat att man kommer att fortsätta med fotograferingen av FC Bayerns spelare inför säsongen, de legendariska ölduscharna i samband med stora titelvinster samt spelarnas traditionella besök på Oktoberfest. Paulaner kommer även fortsättningsvis erbjuda FC Bayerns fans unika upplevelser, som exempelvis Paulaner Fanträume, där fansen får möjlighet att se och träffa sina idoler.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post455

Student från Tegernsee ny öldrottning

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-19 18:55
I konkurrens med 57 andra kandidater utsågs Veronika Ettstaller till Bayerns nya öldrottning. Under det kommande året ska hon representera bayersk ölkultur i Tyskland och utomlands.

I torsdagens final i München återstod sju finalister. Efter att en jury och publiken sagt sitt var det 21-åriga Veronika Ettstaller från Gmund am Tegernsee som fick sätta på sig den åtråvärda kronan som Bayerns öldrottning. Hon efterträder därmed Johanna Seiler, som haft titeln det senaste året. Totalt fick Ettstaller 34 procent av rösterna, där även en tidigare webbomröstning räknades in. Tvåa blev Caroline Strobl från Erlangen, medan tredjeplatsen togs av Münchens egen Stephanie Tiling.


Veronika Ettstaller från Tegernsee är ny öldrottning i Bayern (foto: Bayerischer Brauerbund).

Den hängivna skidåkaren och studenten Veronika Ettstaller övertygade juryn med sina kunskaper. Efter en kort presentation av sig själva, fick finalisterna presentera ett öl och svara på frågor från juryn. Under det kommande året ska Ettstaller representera Bayern och dess öl på mässor, vid invigningen av Oktoberfest och andra evenemang i såväl Tyskland som i andra länder, till exempel vid den bayerska legationen i Bryssel.

Totalt var det
57 kvinnor som ville bli Bayerns öldrottning 2019/2020. Valet arrangeras av det bayerska bryggarförbundet, som menar att det ställs högre krav på vinnaren än bara utseendemässiga. Den regerande öldrottningen förväntas till exempel känna till skillnaden mellan olika humle- och maltsorter och vara väl insatt i bryggprocessen.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post454

Tyskt-svenskt samarbete i små partier

SystembolagetPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-15 18:15
Det är tätt mellan ölsläppen numera. På fredag är det åter dags för Systembolaget att släppa lite nytt i små partier. Den här gången kommer bland annat resultatet av ett samarbete mellan S:t Eriks Bryggeri och Weihenstephaner.

S:t Eriks Bryggeri
är inte främmande för att samarbeta med andra. Nu har man valt att slå sina påsar samman med en riktig tungviktare – Weihenstephaner – ofta kallat världens äldsta bryggeri. Resultatet är en ljus lager i bayersk stil, som fått namnet BSF, vilket lär stå för Bayerisch-Schwedische-Freundschaft. På fredag släpper Systembolaget 18 000 stycken 33-centilitersflaskor till priset 21,90 kronor.


S:t Eriks har slagit sig samman med världens äldsta bryggeri för att skapa BSF (foto: Systembolaget).

Det som främst utmärker detta öl är att man använder en humlesträng kallad Hüll 89/02/25, som tagits fram av humlekooperativet HVG i Bayern. I ölet finns dessutom den klassiska Hallertauer Mittelfrüh och den milda Hallertauer Saphir. Malten är till största delen pilsnermalt, som dock fått sällskap av en smula Carahell. Detta ger enligt S:t Eriks ett öl med fruktig och humlig smak, med inslag av citrus och röda bär. Systembolaget tillägger att doften är maltig med inslag av ljust bröd, apelsin, klöverblommor och honung.

Fakta S:t Eriks/Weihenstephaner BSF
Alkoholhalt: 5,6 %
Stamvörtstyrka: 12,7 %
Beska: 35 IBU
Färg: Gul
Producent: S:t Eriks Bryggeri
Leverantör: Galatea AB
Jämförpris på Systembolaget: 66,36 kr/liter

Samma dag släpps
för övrigt 14 000 halvlitersflaskor av Ayingers magnifika Maibock, ett öl jag skrev om redan förra året. Priset för en flaska blir denna gång 36 kronor – en ökning med drygt sex kronor från i fjol.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post453

Alpirsbacher ser tillbaka på ännu ett framgångsrikt år

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-13 17:39
Alpirsbacher Klosterbrauerei fortsätter att gå bra ekonomiskt. Enligt ledningen överträffade Schwarzwaldbryggeriet alla förväntningar under 2018.

Under 2018 ökade Alpirsbacher Klosterbrauerei sin ölförsäljning med 5,4 procent och bruttointäkterna med 8,6 procent. Till skillnad mot den generella trenden i Tyskland och Baden-Württemberg ökade Alpirsbachers försäljning av flasköl med 7,2 procent. Fatölsförsäljningen i sin tur ökade med 1,4 procent. Särskild bra gick varugrupperna Kloster-Spezialitäten, veteöl, alkoholfria öl samt retroserien Schwarzwald Michel, enligt ägare Carl Glauner och vd Markus Schlör, som tillägger att tillväxten för Kloster-Spezialitäten låg på trettio procent och för alkoholfria öl på tjugo procent under förra året. Hela ökningen beror på ökad försäljning på den inhemska tyska marknaden.


Enligt bryggeriledningen överträffade Alpirsbacher alla förväntningar under 2018 (foto: Ipernity).

Enligt Markus Schlör
investerade Alpirsbacher dessutom cirka 3,7 miljoner euro i företagets utveckling under fjolåret. Främst satsade man på tekniska förbättringar gällande buteljering och logistik, liksom när det gäller förpackningar och marknadsinvesteringar. Under 2019 räknar bryggeriledningen med att volymerna ökar med en procent och omsättningen med fyra procent för ölförsäljningen. Bryggeriet vill också fortsätta den positiva utvecklingen av tidigare års produktlanseringar. Under 2020 vill man dessutom öka försäljningen ytterligare genom att lansera fler nya produkter inom segmenten öl och alkoholfria drycker.

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135 personer.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post452

Schumacher Alt blir arenaöl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-09 19:07
Från och med i höst kommer det att serveras altbier från Brauerei Schumacher på Merkur Spiel-Arena i Düsseldorf. Det blir därmed den första Bundesligaarenan som serverar öl från ett restaurangbryggeri.

I september börjar Merkur Spiel-Arena (tidigare Esprit Arena) i Düsseldorf servera altbier från Brauerei Schumacher under alla sina evenemang, inklusive Bundesligalaget Fortuna Düsseldorfs hemmamatcher. Det nyskrivna kontraktet gäller i första hand ett år och är ett sätt för arenan att uppfylla sitt mål om att arbeta mer med lokala partnerföretag. Fram till september är det dock Warsteiners Frankenheim Alt som serveras på arenan. Dessutom kommer Warsteiner Pils att finnas kvar som ett alternativ tills vidare.


Nina Thea Ungermann, vd för Brauerei Schumacher, och arenachef Michael Brill skålar för det nya samarbetet (foto: Anke Hesse).

När Brauerei Schumacher gör entré i höst blir det första gången som ett litet restaurangbryggeri – eller Hausbrauerei – får servera öl på en stor arena. Ett Hausbrauerei (eller Gasthausbrauerei) är ett hantverks- eller mikrobryggeri som brygger öl som i första hand serveras på en restaurang (Gasthaus) i anslutning till bryggeriet. De bedriver alltså inte någon storskalig, industriell produktion.

Brauerei Schumacher är
ett av få ännu oberoende altbryggerier, grundat 1838 av Johannes Matthias Schumacher. Än i dag bryggs ölen efter traditionella recept i enlighet med den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot). Förutom på den egna restaurangen, finns Schumacher Alt bara tillgänglig hos ett fåtal återförsäljare i och runt Düsseldorf. I sortimentet ingår även Latzenbier, som bara bryggs tre gånger om året, samt Schumacher 1838er, som skapades till 175-årsjubileet 2013. Bryggeriet ägs i dag av den sjätte generationen Schumacher.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post451

Ayinger bäst när öl prisades i Frankfurt

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-07 18:32
Det har åter delats ut priser i Frankfurt International Beer Trophy. En jury med såväl proffs som amatörer testade totalt 560 öl i 69 kategorier.

Frankfurt International Trophy
är den största internationella öltävlingen i Tyskland som har ölintresserade lekmän i juryn. I årets juryarbete deltog 271 experter och 96 amatörer. Tillsammans har de bedömt öl, vin och sprit från 39 länder. I ölkategorin delades det ut 159 medaljer i valörerna Grand gold, Gold och Silver.


Såväl lekmän som proffs deltar i det omfattande juryarbetet (foto: Frankfurt Trophy).

Återigen var det
värdlandet som fick flest medaljer (57 stycken). Bland de som kan sträcka extra mycket på sig finns Privatbrauerei Ayinger och Braufactum, som kammade hem flest stora guldmedaljer. Näst flest medaljer (33) hamnade i Brasilien, medan Frankrike tog hem 24 och Schweiz och Polen fick nio medaljer var.

Följande tyska öl vann Grand gold i tävlingen:

Kategori

Ölnamn

Bryggeri

Weizenbier/Ljus hefeweizen

Ayinger Bräuweisse

Privatbrauerei Ayinger

Weizenbier/Ljus hefeweizen

Schwarzwald Weisse

Privatbrauerei Waldhaus

Mörk dubbelbock

Ayinger Celebrator

Privatbrauerei Ayinger

Helles/Export

Ayinger Jahrhundert Bier

Privatbrauerei Ayinger

Helles/Export

Braukatz Golden Cat

Brau-Manufactur Allgaeu

Helles/Export

Turmbläser Landbier

Netto Markendiskount

Honungsöl

Bergcraft Heavy Met Ale

Brauhaus Bergmann

Rököl

Smoky George

Brauerei Rittmayer

Strong/Extra Special Bitter Ale

Palor

Braufactum

Övriga specialöl

Progusta Harvest

Braufactum

Övriga specialöl

Maltwine Savage

Dossenheimer Padres Bräu

Internationell pilsner

Glaab’s Reifeprüfung

Glaabsbräu

Porter

Veto Schokobär

Hopferei Hertrich

Övrigt smaksatt öl

Natur Radler*

Karlsberg Brauerei

Fatlagrade öl

Baumherz Bourbon Bock

Ravenkraft

Dunkel

Dunkles Lagerbier

Rheinhessen-Bräu

Dunkel

Dunkelbier

Schlossbrauerei Reckendorf

* Även utsett till bästa tyska öl i tävlingen.

Alla vinnare hittar ni på https://www.frankfurt-trophy.com

Frankfurt International Trophy äger rum varje år i Gesellschaftshaus Palmengarten, som ligger mitt i Frankfurt och har anor från 1870. Tävlingen har starka band till restaurangvärlden, som varje år representeras av en hedersordförande som ofta är stjärnkock. I år var det Erik Arnecke från restaurangen Philipp Soldan i Frankenberg, som har en stjärna i Guide Michelin. Tävlingen stöds dessutom av Frankfurts borgmästare Peter Feldmann.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post450

Schneider Weisse får nytt utseende

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-06 18:26
Stabilitet kräver förändring. Så förklarar Schneider Weisses ägare att man nu byter design på bryggeriets flasketiketter. Innehållet görs dock fortfarande efter gamla beprövade recept.

Från och med april i år har Schneider Weisses flaskor ett nytt utseende. Etiketterna har fått en ny och modernare look, som ska göra det enklare för konsumenterna att hitta rätt öl på hyllorna. De tidigare etiketterna med varierande motiv har ersatts med en mer enhetlig design, där de olika sorterna markeras med diagonala band i olika färger. Med förändringen menar bryggeriet att deras öl nu sticker ut från andra veteöl på fler sätt än bara genom smaken.


De nya flasketiketterna har fått ett mer enhetligt men samtidigt distinkt utseende (foto: Schneider Weisse).

De nya etiketterna ska signalera friskhet, distinkthet och oberoende, och ska redan vid första ögonkastet få kunderna att förstå att det handlar om ett självständigt bryggeri, som gör öl med en egen karaktär. Samtidigt försäkrar Schneider Weisse att det som verkligen utmärker bryggeriet inte har ändrats. Ölen bryggs fortfarande genom en speciell process och med naturliga och lokala råvaror av hög kvalitet.

De gamla etiketterna hade ett mer individuellt utseende med olika motiv (foto: Schneider Weisse).

Schneider Weisse, eller
G. Schneider & Sohn, grundades 1872 av Georg Schneider. Han var den första icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande led på den manliga sidan – i dag är det Georg VI Schneider som är ägare.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post449
Next »