Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska grillare föredrar öl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-26 15:38
Sommar och grillning hör ihop, så även i Tyskland. Nu har Krombacher tillsammans med undersökningsföretaget Yougov tagit reda på vem det är som grillar och hur. 2 000 tyskar har tillfrågats om sina grillvanor. Det finns så klart skillnader, men när det kommer till dryck är de flesta överens.

Tyskar grillar ofta och gärna. En vanlig grillmåltid består av korv eller en köttbit, hemmagjord sallad, småfrallor eller baguette och – i vissa fall – lite grönsaker eller bakad potatis. De flesta (39 procent) föredrar klassiska kolgrillar, medan 16 procent kör elektriskt och 12 procent använder gasolgrill. Kolgrillning är något vanligare i öst än i väst (52 respektive 35 procent). Den genomsnittlige grillaren äger många grillrelaterade attiraljer, men använder endast ett fåtal. Grillbestick tillhör de populäraste prylarna med 77 procents användning. Desto färre använder grönsakskorg (12 procent), köttermometer (7 procent) eller pizzasten (5 procent).

Tyskar grillar ofta och gärna och öl är det självklara dryckesvalet (foto: kochbar.de).

När det kommer
till hur tyskarna bedömer sina färdigheter vid grillen uppger 41 procent att de är väldigt väl insatta i hur man grillar kött. 24 procent säger till och med att deras köttbitar blir perfekta varje gång. 38 procent svarar att de knappt behöver någon förberedelsetid och har roligt när de grillar. Nära hälften (48 procent) grillar en eller två gånger i månaden, medan 28 procent säger att de drar igång grillen en eller flera gånger i veckan om vädret tillåter under säsongen. Studien som Krombacher och Yougov gjort pekar ut fem typer av tyska grillare: bratwurstmästaren (gillar det enkla), köttälskaren, den vågade ”prövaren”, den varierade vego-grillaren samt finsmakaren, som alltid söker efter det där lilla extra.

Men även om
grilltyperna sinsemellan är ganska olika, kan de ändå enas om en sak – valet av dryck. 37 procent uppger att en kall öl är det viktigaste när de grillar. Bland ölstilarna är det pilsner som är den klara favoriten (55 procent föredrar en pils). Veteöl (16 procent) och ölblandningen radler (15 procent) gör upp om andraplatsen, medan alkoholfria öl och special- eller hantverksöl (Craft bier) inte efterfrågas i samma utsträckning (endast 5 respektive 4 procent av de tillfrågade föredrar detta). Enligt undersökningen är just Krombacher det populäraste ölmärket bland tyska grillare; 15 procent av de svarande säger att det är deras favorit-grillöl. Efter öl är det läsk som går hem bäst hos tyskarna (35 procent). Vatten (17 procent), vin (8 procent) och mousserande vin (1 procent) är inte fullt lika populärt under tyska grillkvällar.

Den som vill
ta reda på vilken grilltyp man själv är kan gå in på www.grilltypentest.de. Här finns detaljerade beskrivningar av de olika typerna samt grillrecept med tillhörande ölrekommendationer, framtagna av Krombachers ölsommelierer.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post468

Sigmar Gabriel ny ölambassadör

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-24 16:50
Tysklands tidigare vicekansler och utrikesminister Sigmar Gabriel har utsetts till ny ölambassadör av det tyska bryggeriförbundet. Det skedde vid den tyska bryggeridagen i Berlin tidigare i juni. Han tar därmed över hederstiteln från Julia Klöckner, minister för livsmedel och jordbruk.

I sitt tacktal sa Sigmar Gabriel att han som kommer från det bryggeritäta Niedersachsen känner en närhet till bryggeriindustrin. Under sin studietid arbetade han till och med i ett bryggeri och fick på så sätt en möjlighet att titta in bakom kulisserna i denna spännande värld. Han menade också att tyska bryggerier står för hållbarhet, tradition och innovation. De för inte bara en tusenårig tradition vidare, utan anpassar sig även till framtidens krav genom ständig modernisering. Gabriel avslutade sitt tal med att lyfta fram bryggerierna som viktiga arbetsgivare och stor del av ekonomin, liksom dess roll som handelspartner till jordbruket och andra leverantörer till branschen.


Julia Klöckner (längst t.v.) lämnar över till Sigmar Gabriel (mitten) som ny ölambassadör (foto: Deutscher Brauer-Bund).

Jörg Lehmann, ordförande för det tyska bryggeriförbundet (Deutschen Brauer-Bund), lyfte fram den tidigare SPD-ordföranden (Tysklands socialdemokrater) Sigmar Gabriel som en stor statsman, som profilerat sig i frågor rörande ekonomi och miljö. Under hela sin karriär har han visat ett starkt engagemang för bryggerihantverket, liksom för att stärka medelklassen och att skydda naturen. ”Oavsett om det gällt tillväxt och välfärd, fri och rättvis handel eller skydd av regionerna och deras naturresurser, har Sigmar Gabriel alltid drivit en politik för en socialt hållbar marknadsekonomi och för människan. Det förtjänar respekt och erkännande”, sa Lehmann.

Det tyska bryggeriförbundet grundades i Dresden 1871, vilket gör det till en av de äldsta branschföreningarna i Tyskland. Varje år sedan 2002 har föreningen utsett en ny ölambassadör. Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i frågor som är viktiga för bryggerinäringen. Bland tidigare ambassadörer finns förbundsministern för jordbruk Julia Klöckner (2018), premiärminister Winfried Kretschmann (2017), talmannen i tyska riksdagen (Förbundsdagen) Norbert Lammert (2016) och jordbruksminister Christian Schmidt (2015).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post467

Brygger öl med avloppsvatten

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-19 19:34
I renhetslagens land finns det numera ett öl där avloppsvatten använts. Bakom ölet står företaget Xylem från Herford i Nordrhein-Westfalen.

Det har bryggts fyra hektoliter av ölet, som fått det engelskklingande namnet Reuse Brew. Detta har fördelats på 1 000 flaskor och ett antal fat. Ölet ska dock inte säljas, utan har bara bryggts i marknadsföringssyfte. Företaget Xylem vill visa att renat avloppsvatten kan återanvändas till att göra drycker av hög kvalitet, vilket är särskilt viktigt i tider av hotande vattenbrist.


Jens Scheideler, produktchef på Xylem, med en UV-vattenrenare (foto: Christoph Soeder/DPA).

Ölet har bryggts av Herforder i Berlin och projektet har fått stöd av Berliner Wasserbetriebe, som sköter huvudstadens vattenförsörjning och avloppshantering. Företaget har i många år undersökt möjligheterna att behandla avloppsvatten. Utöver avloppsvatten från hushåll, som toaletter, disk, tvättmaskiner och duschar, tar man även hand om vatten från industrier samt regnvatten. Det renade vattnet från Berlins sex reningsverk släpps ut i vattendrag och återgår till grundvattnet, där sedan dricksvattnet hämtas.

Frågan är dock om ölbryggning med avloppsvatten är framtiden. Talespersoner från vattenföretagen säger att det är mer av en rolig grej, för att visa att det är tekniskt möjligt. Förmodligen smakar dock öl bryggt med naturligt vatten bättre eftersom det, till skillnad från starkt renat vatten, fortfarande innehåller många mineraler som bidrar med smak. Enligt Xylem kan avloppsvatten renas så mycket att det har bättre kvalitet än många buteljerade bordsvatten. Att rena vatten till den graden är dock fortfarande väldigt dyrt. Om avloppsvatten ska spela en större roll i vattenförsörjningen framöver behöver processen göras billigare. Tekniken finns dock och används på många ställen, till och med i rymden. Astronauterna på den internationella rymdstationen ISS kan till exempel bara ta med sig femtio liter per person och måste klara sig på detta i flera månader.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post466

Meckatzer Löwenbräu växer mer än snittet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-14 16:25
Meckatzer Löwenbräu går åter mot strömmen på en sjunkande ölmarknad. Förra året ökade bryggeriets försäljning med närmare sju procent jämfört med året innan.

Resultatet är därmed en bra bit över hela branschen som bara ökade med 0,5 procent, mest beroende på den varma sommaren. Meckatzer Weiss-Gold och Meckatzer Hell stod för den största delen av Meckatzer Löwenbräus försäljning förra året, med en total andel på 75 procent. Men det var framför allt den ökade efterfrågan på bryggeriets två alkoholfria sorter som drog upp resultatet. Försäljningen av dessa ökade med tjugo procent jämfört med 2017. Till detta kommer också Meckatzers populära veteöl.


Bryggerichef Michael Weiss ser tillbaka på ännu ett bra år (foto: Meckatzer Löwenbräu).

Meckatzer Löwenbräu har
stora planer för kommande år. Målet är inte bara att vara stora i sin hemregion Allgäu och runt storstaden Stuttgart, utan att hitta partners över hela Baden-Württemberg som kan marknadsföra Meckatzers öl. Bryggeriet kommer också att belöna de som bidrar till högre livskvalitet i Allgäu. I oktober kommer man med hjälp av en expertjury, för första gången dela ut ett pris för bra kulinarisk kultur. Priset ska gå till produkter, producenter och krögare och under de kommande veckorna kan de som vill skicka in förslag till bryggeriet.

Rötterna till bryggeriet från Meckatz i västra Allgäu går att spåra tillbaka till 1738. Bryggeriet kallades från början bara för Löwenbräu, men fick ändra namn i början av 1900-talet för att inte förväxlas med det mer kända Löwenbräu i München. Meckatzer Löwenbräu har ägts av familjen Weiss sedan 1853 och styrs numera av Michael Weiss. 1905 ansökte man om registrering av varumärket för Meckatz Weiss-Gold, något som beviljades tre år senare som det första ölmärket i Allgäu. Produktionen ökade från 6 000 hektoliter år 1900 till 14 000 hektoliter 1914. 1975 nådde man för första gången 100 000 hektoliter. 2014 låg produktionen på 170 000 hektoliter.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post465

Riegele årets bryggeri tre gånger i rad

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-13 18:28
Brauhaus Riegele blir det första bryggeri som vinner titeln ”Årets tyska bryggeri” tre år i rad. Det står klart sedan man åter belönats med guld av hedersutmärkelsen Bundesehrenpreis.

Den federala utmärkelsen Bundesehrenpreis går till de tolv bästa bryggerierna i Tyskland och betraktas som ett stort erkännande av deras höga kvalitet. Det är dock bara ett av dessa bryggerier som får guld och kan ståta med titeln ”Årets tyska bryggeri”. I år tilldelades Augsburg-bryggeriet Brauhaus Riegele utmärkelsen av det tyska jordbruksdepartementet vid en ceremoni, under överseende av den bayerska öldrottningen Veronika Ettstaller och Hallertaus humledrottning Katharina Maier. Silvermedalj och titeln näst bästa bryggeri går till Privat-Brauerei Schmucker från Mossautal.

Riegele tog emot priset i närvaro av såväl öl- som humledrottningar (foto: Rigele KG).

Det är första
gången som ett bryggeri får Tysklands mest prestigefyllda titel tre år i rad, något som gör bryggerichef Sebastian Priller mycket stolt. Det var dessutom tolfte året i rad som Riegele var med bland de tolv bästa bryggerierna. Priserna baseras på de kvalitetstester som den tyska jordbruksorganisationen DLG gör varje år och som brukar betraktas som de främsta i Tyskland. Förutom att vinna titeln “Årets tyska bryggeri” tre år i rad, har Riegele tidigare även utsetts till “Årets craft-bryggare”. 2010 fick bryggeriets Riegele Commerzienrat Privat även titeln “Årtiondets bästa öl” av Probier-Club.

Brauhaus Riegele arbetar
efter devisen ”att bevara det beprövade och vara öppna för det nya”. Det familjeägda bryggeriet från Augsburg grundades 1386 och styrs i dag av Sebastian Priller och Sebastian B. Priller-Riegele, som vann världsmästerskapen för ölsommelierer 2011. I dagsläget har bryggeriet cirka 130 anställda. Förutom fjorton klassiska ölsorter, består bryggeriets sortiment även av tio specialöl och årgångsölsserien Magnus. Brauhaus Riegel tillverkar även läskklassikern Spezi Original.

Övriga mottagare av Bundesehrenpreis 2019:

Arcobräu Gräfliches Brauhaus, Moos
Bürgerbräu, Bad Reichenhall
Privatbrauerei Eibau, Eibau
Biermanufaktur Engel, Crailsheim
Frankfurter Brauhaus, Frankfurt an der Oder
Gampertbräu, Weissenbrunn
Privatbrauerei Gessner, Sonneberg-Malmerz
Schlossbrauerei Maxlrain, Tuntenhausen
Brauerei Ustersbach, Ustersbach
Störtebeker Braumanufaktur, Stralsund

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post464

Nytt rekordår för Waldhaus

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-12 18:31
Privatbrauerei Waldhaus gjorde ett bra fjolår. Schwarzwaldbryggeriet växte mer än marknadssnittet och sålde för första gången mer än 100 000 hektoliter öl.

Jämfört med året innan motsvarar 2018 års försäljning en ökning med nästan nio procent. Som jämförelse växte hela den tyska ölmarknaden med endast 0,5 procent förra året. I pengar räknat ökade Privatbrauerei Waldhaus sina intäkter med tolv procent till cirka tolv miljoner euro. Detta är Waldhaus tolfte rekordresultat i rad, vilket ägarfamiljen Schmid firade genom att ta alla sina anställda med respektive på en tredagarsresa till Amsterdam.


Bryggmästarna Bernhard Vötter och Bernhard Ebner och vd Dieter Schmid firar ett bra år (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Bland de femton
ölen i Waldhaus produktutbud är det fortfarande Diplom Pils som säljer bäst, följt av de tre ofiltrerade specialölen och de tre veteölen i sortimentet. Under året lanserades även två nya så kallade Naturradler, en söt och en syrlig, som båda fått en bra start. De två nya radlersorterna har lett till att försäljningen fördubblats jämfört med tidigare radlervarianter. Waldhaus öl har under 2018 också vunnit 41 guldmedaljer i diverse öltävlingar. Diplom Pils fick bland annat guldmedalj av den tyska jordbruksorganisationen DLG för tjugonde året i rad för sin goda kvalitet.

Privatbrauerei Waldhaus är känt för att ta egna vägar när de tillverkar sin öl. De använder exempelvis alltid hela humlekottar istället för pellets eller koncentrat, de odlar sina egna jäststammar och försöker alltid upprätthålla en optimal balans mellan temperatur och tryck under bryggningsprocessen – även om det gör att bryggningen tar längre tid. En annan framgångsfaktor är de investeringar som gjorts under senare år. Förra året uppgick investeringarna till drygt 3,3 miljoner euro. I år kommer dessutom buteljeringsanläggningen att uppgraderas för cirka 1,8 miljoner euro, något som borgar för ännu bättre resultat i framtiden.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post463

Veltins förlänger med Wolfsburg

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-11 19:35
Veltins förlänger det samarbetsavtal som tecknades med VFL Wolfsburg 2013 med ytterligare tre år. Bryggeriet har stöttat Bundesligalaget även när det gått trögt sportsligt och nu ser parterna fram emot att tillsammans möta ett nytt årtionde.

Det långsiktiga samarbetsavtalet mellan Veltins och VFL Wolfsburg inkluderar inte bara reklamplatser och ömsesidigt användande av varandras logotyper i marknadsföringssyfte. Det omfattar även gemensamma PR-insatser och aktiviteter för fotbollsfansen i samband med matcherna. Avtalet ger Wolfsburg mer långsiktig stabilitet och låter samtidigt Veltins marknadsföra sig på ett målinriktat och optimalt sätt, säger de två i ett gemensamt pressuttalande.

VFL Wolfsburgs fans kan se fram emot ytterligare tre år med Veltins (foto: Brauerei Veltins).

Kontraktet ger bland
annat Veltins ensamrätt att marknadsföra sig tillsammans med Wolfsburgs lagkapten. Man blir också exklusiv partner till Wolfsburgs framgångsrika damlag. Avtalet ger även Veltins ensamrätt att sälja sina produkter i samband med matcher och alla andra av Wolfsburgs aktiviteter på Volkswagen Arena. Wolfsburgs supportrar kan också se fram emot många erbjudanden från Veltins i samband med sitt favoritlags hemmamatcher.

Veltins är ett av
Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post462

Karl-Heinz Pritzl hedersmedlem i bayerska bryggarförbundet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-10 18:03
I maj utsågs Karl-Heinz Pritzl till hedersmedlem i det tyska bryggarförbundet, Bayerischer Brauerbund, som ett erkännande för att han under många år tjänat den bayerska bryggeribranschen.

Karl-Heinz Pritzl är chef för Ochsenfurt-bryggeriet Kauzen Bräu, som han kom till 1979. Bryggeriet grundades 1809 och är ett av de ursprungliga medlemsföretagen i det bayerska bryggarförbundet. 1995 tog Pritzl ensam över driften av Kauzen Bräu. Då hade han i egenskap av ordförande för bryggeridistriktet Unterfranken redan suttit i det bayerska bryggarförbundets rådgivande nämnd i sex år – en roll i vilken han än i dag företräder sina kollegors intressen.


Karl-Heinz Pritzl tar emot beviset på sitt hedersmedlemskap från bayerska bryggarförbundets ordförande Georg Schneider (foto: Bayerischer Brauerbund).

1998 valdes Karl-Heinz Pritzl för första gången in i det bayerska bryggarförbundets presidium. Han har därmed suttit på posten som vice ordförande i sju mandatperioder – totalt 21 år. Under dessa år har han vunnit stor respekt och uppskattning bland sina kollegor tack vare sin kompetens, rättframhet och sitt naturliga sätt, säger bryggarförbundet i ett pressuttalande. 2017 gav den hängivne hobbykocken Pritzl dessutom ut en kokbok med 21 recept på rätter innehållande öl från Franken.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post461
Next »