Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Sommarens ölfester i Franken

FestivalerPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-23 16:02
Med över 300 bryggerier räknas den nordbayerska regionen Franken som det bryggeritätaste området i världen. Under sommaren finns det stora möjligheter att prova regionens öl under någon av alla öl- och bryggerifester som anordnas.

Här följer ett urval av några av alla de fester till ölets ära som arrangeras i Franken under juni, juli och augusti i år.


Fränkisches Bierfest

När: 30 maj-3 juni
Var: Nürnberger Burggraben, Nürnberg
Vad: I en fantastisk miljö runt det gamla slottet i Nürnberg bjuder ett fyrtiotal lokala bryggerier in till provsmakning av mer än 100 olika ölspecialiteter.

Fränkisches Bierfest äger rum i en härlig historisk miljö (foto: Tourismus Nürnberg/Uwe Niklas).


Braufest am Brauhaus in Unfinden

När: 9 juni
Var: Brauhaus Unfinden
Vad: I den lilla byn Unfinden arrangeras för nionde gången bryggerifest. I centrum står som vanligt Üflder Hausbrauerbier, men här finns också andra lokala specialiteter. Under eftermiddag och kväll bidrar levande musik till den goda stämningen.


Karschter Bierfest

När: 22-25 juni
Var: Karlstadt, Fränkisches Weinland
Vad: En ölfest som erbjuder något för alla smaker. Lokala bryggerier serverar sina lokala specialiteter som landbier, schwarzbier, festbier, dinkelbier och hefeweizen. Det finns även ett stort utbud alkoholfria öl för de bilburna besökarna.

Många lokala specialiteter finns att avnjuta i Karlstadt (foto: Stadtmarketing Karlstadt).


Stadt- und Brauereifest

När: 27-29 juli
Var: Zirndorf
Vad: Årets upplaga av den populära gatu- och bryggerifestivalen bjuder som vanligt på ett sprakande program med musik från tre scener och ett stort utbud av mat och dryck. Det finns också möjlighet att följa med på bryggeri- och stadsvandringar.


Kulmbacher Bierwoche

När: 28 juli-5 augusti
Var: Kulmbach, Frankenwald
Vad: Bra mat, trevligt sällskap, gott öl och en härlig atmosfär. Det är vad som utlovas under Kulmbacher Bierwoche, som årligen lockar cirka 120 000 besökare. Det finns möjlighet att prova produkter från många olika bryggerier. Redig mat samt såväl traditionell som modern musik utlovas också.

Invigningen av Kulmbacher Bierwoche är en höjdpunkt i sig (foto: bavaria.by).


Brauereifest der Privatbrauerei Hofmühl

När: 3-4 augusti
Var: Eichstätt, Naturpark Altmühltal
Vad: En av regionens populäraste folkfester äger varje år rum på Privatbrauerei Hofmühls område. Förutom god öl och mat bjuds det på levande musik och fyrverkerier, som bryggerichefen själv står för på lördagskvällen.


Bad Staffelsteiner Bierbrauerfest

När: 15 augusti
Var: Bad Staffelstein
Vad: Bad Staffelstein kallas ibland för Frankens ölhuvudstad med ett tio bryggerier i och omkring staden. Vid bryggerifesten visar alla upp sig och sina produkter, ackompanjerade av lokala band och regionala delikatesser. Höjdpunkten är valet av den nya ölkungen, som ska ersätta kung Peter I efter hans två år på tronen.

Förväntningarna är på topp när Bad Staffelsteins nye ölkung ska utses (foto: bad-staffelstein.de).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post328

Satsar på kyckling och öl i klassisk miljö

ÖlställenPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-22 18:33
I juni öppnar Berlinbryggeriet Brlo sin andra restaurang i den tyska huvudstaden. Den kommer att ligga i det berömda varuhuset KaDeWe och kommer förutom öl erbjuda mat som smakar fågel.

Brlo Chicken & Beer är namnet på den andra restaurangen som Brlos grundare Katharina Kurz, Christian Laase och Michael Lembke öppnar tillsammans med kocken Ben Pommer. I början av juni öppnar den nya restaurangen på sjätte våningen i det stora varuhuset KaDeWe (Kaufhaus des Westens) i hjärtat av västra Berlin. Bryggeriets första restaurang, Brlo Brwhouse vid Gleisdreieck, öppnade i januari 2017.


Åtta olika Brlo-öl kommer att finnas på fat i KaDeWe (foto: Brlo Brwhouse).


Platsen för det nya
matstället är vald med omsorg. För drygt tjugo år sedan fanns här en populär kycklinggrill, vars nygrillade fjäderfän var populära hos kunderna. Brlo återupptar en gammal tradition genom att servera hela och halva grillade kycklingar med pommes frites och caesarsallad. Konceptet utvecklades med platsens historia i åtanke och skiljer sig från Brlo Brwhouses mer vegetariska fokus. Kycklingarna som serveras är naturligt uppfödda, har bara matats med vete och majs och är helt fria från antibiotika och genteknik.

I restaurangen kommer det att finnas åtta olika Brlo-öl på fat. Dessutom kommer bryggeriet börja brygga ett speciellt KaDeWe-öl, som passar extra bra till restaurangens fågelrätter. Det blir en naturligt grumlig pilsner, som säljs i flaskor med design som anknyter till det ikoniska varuhuset. Bryggarna själva hävdar att västra Berlin nu begåvas med ett verkligt alternativ till champagne och ostron.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post327

Krombacher har ett starkt varumärke

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-21 18:38
Testföretaget Deutschland Test har undersökt vilka varumärken som har högst kvalitet i konsumenternas ögon. Bland vinnarna finns storbryggeriet Krombacher.

Krombacher
får högsta betyg när Deutschland Test presenterar de varumärken som har bäst anseende bland konsumenterna. I kategorin ”Pilsner och ölblandningar” utses bryggeriet till ”Testvinnare” och får dessutom titeln ”Utmärkt” i produktkategorin ”Veteöl”. Varumärkena Vitamalz och Schweppes, som också ingår i Krombacher Gruppe, får också utmärkelser. Det förstnämnda är ”Testvinnare” i kategorin ”Maltbaserade drycker” och det sistnämnda får betyget ”Enastående” i läskkategorin.


Tyska konsumenter är nöjda med Krombachers kvalitet (foto: Krombacher Brauerei).


Resultaten bygger på en
online-undersökning som Deutschland Test har gjort i samarbete med analysföretaget Service Value. Totalt har man granskat 1,1 miljoner betyg från kunder, som har tillfrågats om hur de ser på olika varumärken utifrån sina egna erfarenheter det senaste året. Betyg har satts på en sexgradig skala, där 1 står för ”utmärkt” och 6 för ”mycket dåligt”. Ju lägre betyg, desto bättre kvalitet anses varumärket ha hos kunderna. Totalt betygssattes 1 483 varumärken i 110 olika produktkategorier.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. Bryggeriet producerar cirka sju miljoner hektoliter öl om året och är därmed ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post326

Årets hantverksbryggeri finns i Augsburg

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-18 16:33
För femte gången har Meiningers International Craft Beer Award delats ut. Det var 26 öl som fick den högsta utmärkelsen – platina. Årets bästa tyska hantverksbryggeri kommer från Augsburg.

Under årets Meiningers International Craft Beer Award hade juryn att ta ställning till rekordantalet 1 090 öl från nittio bryggerier från 28 länder. Ett åttiotal ölspecialister i form av bryggare, ölsommelierer och experter från forskning och undervisning testade sig igenom inte mindre än sjuttio olika ölstilar – allt från berliner weisse till imperial stout.


Riegele utsågs till årets hantverksbryggeri förra året också (foto: Brauhaus Riegele).


26 platina, 160 guld
och 141 silver delades ut under prisutdelningen i Neustadter Saalbau. Bästa tyska hantverksbryggeri blev Brauhaus Riegele från Augsburg, som tog hem totalt tolv medaljer i form av en platina, sex guld och fem silver. Årets inhemska öl blev Clan Scotch Ale från Frankfurt-bryggeriet Braufactum.

Här är alla tyska platinavinnande öl:

Bryggeri

Ölnamn

Stilkategori

Karlsberg Brauerei

Karlsberg Bock

Bocköl

Schinkels Brauhaus

Stout

Stout

Landgang Brauerei

Prollbock Dunkler Bock

Bocköl

Crew Republic

Roundhouse Kick

Porter/Stout (imperial)

Brauhaus Riegele

Hefe Weisse

Ljust veteöl

Privatbrauerei Hoepfner

Jubelbier Anno 1906

Märzen/Oktoberfest

Störtebeker Braumanufaktur

Nordik-Porter

Porter/Stout (imperial)

Braukollektiv

Dolly IPA

IPA (amerikansk stil)

Hopferei Hertrich

Veto Schokobär

Stout

Schwarzbräu

Schwarzbräu Exquisit

Exportöl

Braufactum

Braufactum Clan

Dark ale (engelsk stil)

Brauhaus Faust

Faust Eisbock

Isbock (underjäst)

Gräflisches Hofbrauhaus Freising

Graf Toerring Export

Exportöl

Ungefär trettio procent av alla öl kom från andra länder än Tyskland. Österrike och Schweiz hade 56 öl vardera, följda av USA (27), Italien (25), Nederländerna (24), Frankrike (21) och Tjeckien (19). Bästa internationella bryggeri blev holländska Hertog Jan. Priset för bästa internationella öl gick till Delirium Tremens från det belgiska bryggeriet Brouwerij Huyghe.

Meiningers International Craft Beer Award har delats ut sedan 2014 och räknas i dag som en av de viktigaste och mest ansedda öltävlingarna i världen. Bakom priset står en av Tysklands äldsta förlag, Meininger Verlag, som är baserat i Neustadt an der Weinstrasse i Rheinland-Pfalz. Företaget, som specialiserar sig på tidskrifter för vin- och dryckesindustrin, lanserade 2015 den första tidningen om hantverksöl – Meiningers Craft.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post325

Eichbaum ber muslimer om ursäkt

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-17 11:38
Privatbrauerei Eichbaum har väckt raseri på internet. Bryggeriet har oavsiktligt kränkt muslimer genom att trycka Saudiarabiens flagga på flera ölflaskors kapsyler.

Som en del av en marknadsföringskampanj inför sommarens fotbolls-VM har Mannheim-bryggeriet Privatbrauerei Eichbaum tryckt de deltagande ländernas flaggor på sina kapsyler. Bland dessa finns Saudiarabiens gröna flagga med det horisontella svärdet och den muslimska trosbekännelsen – shahada – i arabisk skrift. I sociala medier har reaktionerna varit starka och många har påpekat det olämpliga i att koppla ihop det muslimska budskapet med en alkoholhaltig dryck. Alkohol är helt förbjudet i Saudiarabien och många muslimer i övrigt avstår också från att dricka alkohol. ”Vi är inte intresserade av religiösa eller politiska budskap – särskilt inte på våra produkter. Om vi oavsiktligt har kränkt någon så ber vi uppriktigt om ursäkt”, sa bryggeriet i ett första uttalande.

Saudiarabiens flagga finns på ett antal flaskkapsyler (foto: Heidelberg24/Josefine Lenz).


Efter att klagomålen ändå
tilltagit gick bryggeriet åter ut och uttryckte sin ånger. Samtidigt meddelades att kampanjen stoppas och att bryggeriet tar bort flaskorna med Saudiarabiens flagga från handeln. I en skriftlig kommentar säger bryggeriföreträdare dock att ”diskussionen kring flaskorna med Saudiarabiens flagga har tagit sig ett uttryck som överskrider yttrandefrihetens gränser”. Eichbaum har under många år tryckt flaggorna från de 32 länder som deltar i fotbolls-VM på sina kapsyler. Eftersom det strikt muslimska Saudiarabien inte kvalificerat sig till mästerskapet de senaste tolv åren, har det aktuella problemet inte uppstått tidigare.

Privatbrauerei Eichbaum omnämns första gången 1679. 1971 såldes det familjeägda bryggeriet till Henninger Bräu i Frankfurt. Efter att Henninger 1980 såldes till Reemtsma och åter 1987 till Gebr. März, hamnade Eichbaum i en av Tysklands största bryggerikoncerner. 1996 gick Gebr. März i konkurs och Eichbaum såldes två år senare till Dietmar Hopp, en av grundarna till mjukvaruföretaget SAP. 2010 såldes bryggeriet slutligen till Jochen Keilbach och Andreas Hiby-Durst. Eichbaum har en kapacitet på två miljoner hektoliter varav en stor del går på export, särskilt till Kina.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post324

2017 ett bra år för Alpirsbacher

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-15 17:53
Alpirsbacher Klosterbräu kan se tillbaka på ett bra fjolår. Bryggeriet i Schwarzwald ökade sin försäljning med fem procent under 2017.

Totalt ökade Alpirsbacher Klosterbräu sina intäkter med 4,9 procent – från 24,2 miljoner euro 2016 till 25,4 miljoner euro förra året. Den största förändringen svarade försäljningen av flasköl för, som ökade med 6,8 procent. Fatölsförsäljningen har å sin sida varit mer eller mindre oförändrad mellan åren. Det är i huvudsak den inhemska försäljningen som bidrar till bryggeriets uppsving, medan exporten ökade med måttliga 2,3 procent. 2016 investerade bryggeriet dessutom i en ny anläggning för avalkoholisering av öl, vilket har bidragit till att försäljningen av alkoholfria öl ökat med tio procent under 2017.


Carl Glauner (längst t.h.) och hans personal ser tillbaka på ett bra 2017 (foto: Schwarzwälder Bote).


Bryggeriledningen tror att
den positiva utvecklingen kommer att fortsätta under 2018, bland annat genom att nya produkter kommer att lanseras. Den prisökning som gjordes den 1 februari kommer också bidra till ökade intäkter. Dessutom tror man att exporten kommer att öka med ytterligare någon procent. Genom att fortsätta investera i ny teknik och bättre förpackningsmöjligheter, tror ägarna att det totala ekonomiska resultatet kommer att förbättras med cirka tjugo procent nästa år. De tror också att med ytterligare nya produkter så kommer försäljningen och intäkterna även att fortsätta öka under 2019.

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 110 personer.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post323

Uppladdning pågår inför Berlins ölvecka

FestivalerPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-10 18:50
Den 20 till 29 juli är Berlin åter mittpunkt för hantverksölsscenen. Då anordnas nämligen den fjärde upplagan av Berlin Beer Week. I år är programmet mer omfattande än någonsin.

Under Berlin Beer Week deltar i princip alla bryggerier från den tyska huvudstaden tillsammans med nya och välkända kollegor från andra delar av Tyskland. Bland de mer väletablerade kan nämnas bayerska Schneider Weisse och alt-bryggeriet Uerige från Düsseldorf. Men det kommer också bekanta gäster från andra delar av bryggerivärlden, som norska Lervig, skotska Brewdog och amerikanska Cascade Brewing. Årets officiella festivalöl är ett samarbete mellan Berlin-bryggerierna Heidenpeters och Hops & Barley.


Berlins ölvecka samlar bryggerier och besökare från hela världen (foto: Berlin Beer Week).


Berlins ölvecka börjar som
vanligt med den populära Craft Beer Cruise, en båttur längs floden Spree där resenärerna kan avnjuta inte mindre än fyrtio ölspecialiteter från fat. Därefter blir det invigningsparty på Brlo Brwhouse. En annan höjdpunkt under veckan är den första Weisse GipfelLemke Brauerei, där man hyllar huvudstadens alldeles egna syrliga ölstil berlinerweisse. Fler spännande evenemang är under planering och kommer att presenteras i slutet av juni.

Den som vill få en försmak av vad Berlin har att erbjuda när det gäller hantverksöl, kan med fördel besöka festivalen Handgemacht Brauereifest. Den äger rum den 1 och 2 juni i Berlins Kulturbrauerei. Berlin Beer Weeks koncept har även spridit sig till andra delar av Europa. Till exempel kommer Budapest för första gången hålla sin egen Budapest Beer Week mellan den 20 och 27 maj. Även här finns det möjlighet att prova hantverksöl från Berlin.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post322

Prisas för gyllene ölidéer

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-09 18:22

Det bayerska bryggeriförbundet Bayerische Brauerbund e.V. har tillsammans med hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern delat ut priser till de bästa idéerna för att lyfta fram bayersk ölkultur.

Priset Goldene Bieridee ("Gyllene ölidé") tilldelas personer eller initiativ som på något speciellt sätt bidrar till att lyfta fram Bayern och dess ölkultur. Årets tre priser delades ut av Bayerische Brauerbunds ordförande Georg Schneider och Dehoga Bayerns dito Angela Inselkammer. Utdelningen skedde i samband med kröningen av Bayerns nya öldrottning i Alte Kongresshalle i München i början av maj.

Årets vinnare och prisutdelare samlade i Alte Kongresshalle (foto: Bayerische Brauerbund).


Årets pristagare är:

- Staden Zwiesel för Brauereiwagen-Geschicklichkeitsfahren – En tävling om vem som är bäst på att köra en bryggerivagn dragen av fyra kallblodshästar. Ekipage från Bayern och Österrike tävlar i samband med den välkända folkfesten Zwieseler Grenzlandfest, som i år äger rum mellan den 14 och 22 juli.

- Fünf-Seidla-Steig – En vandringsled som tar vandrarna till fem bryggerier i trakten runt Gräfenberg i Franken. Leden är väl utmärkt, men har även alternativa rutter. Samtliga bryggerier längs vägen serverar bra fränkisk mat och – så klart – sitt eget öl. Den som samlar stämplar från alla fem bryggerier får köpa en keramiksejdel (Steinkrug) till rabatterat pris.

- Markt Eslarn för Biererlebnis Kommunbrauhaus Eslarn – Ett upplevelsemuseum där besökarna får se hur man bryggde öl förr i tiden. Här får man bland annat lära sig historien bakom den traditionella tyska ölstilen Zoigl och om bryggeriprocessen, från råvara till ölkran.

I sitt tal underströk Georg Schneider vikten av att bevara och föra vidare den bayerska ölkulturen. Han menar att det utgör grunden för att stärka det bayerska ölets speciella status och produkternas trovärdighet även i framtiden. Framför allt hyllar han den stora hängivenhet och entusiasm med vilken vinnarna tar sig an sitt arbete, något som i förlängningen gynnar hela den bayerska bryggeribranschen.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post321
Next »