Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Fler tyska bryggerier ger hårdare konkurrens på sjunkande ölmarknad

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-20 19:08
Det bayerska bryggarförbundet har haft sin årliga pressträff. Där konstaterades bland annat att det blir fler bryggerier i Tyskland, men också att det finns utmaningar med en sjunkande försäljning.

Vid årsskiftet fanns det 1 539 bryggerier i Tyskland, vilket är 39 fler än ett år tidigare. Av dessa finns cirka 42 procent, eller 654 stycken, i Bayern. Det berättade Bayerischer Brauerbunds vd Lothar Ebbertz vid förbundets årliga pressträff. Den största tillväxten sker inom små- och mikrobryggerier, det vill säga bryggerier med en produktion på max 1 000 hektoliter. Dessa utgör drygt 55 procent av alla tyska bryggerier. Cirka 72 procent av alla tyska bryggerier (cirka 1 100 stycken) producerar i dag upp till endast 5 000 hektoliter per år, vilket bara motsvarar 0,91 procent av all öl som bryggs i Tyskland. Som jämförelse är det endast 66 bryggerier som står för 83 procent av den totala tyska ölproduktionen.

De små bryggerierna blir allt fler i Tyskland, där branschen står inför flera utmaningar (foto: Gettyimages).

Bayerska bryggarförbundets ordförande
Georg Schneider pratade om något som bekymrar de tyska bryggarna – den sjunkande försäljningen. Även om 2018 innebar en liten uppgång, har trenden de senaste 25 åren varit tydlig. Schneider presenterade tre förklaringar till detta: den demografiska situationen, förändrad livsstil (som mer hälsomedvetenhet) och människors ökande mobilitet, som ofta hindrar alkoholkonsumtion. Men trots detta ökar försäljningen av bayerska öl. Detta förklarar Georg Schneider med det ökade utbudet alkoholfria öl, särskilt veteöl, och att bayerska öl exporteras över hela världen. Bland länderna utanför EU är det Kina som importerar mest från Bayern.

Det tyska bryggarförbundets ordförande Georg Schneider ser tre anledningar till sjunkande försäljning (foto: Bayerischer Brauerbund).

Georg Schneider avslutade
med att peka på några andra utmaningar som de tyska bryggerierna står inför i framtiden. Internationaliseringen gör att bryggerierna, särskilt de medelstora, är beroende av ett visst mått av samordning när det gäller politik och ekonomi. Ett annat problem är tillgången på tomglas. Schneider menar att det nuvarande retursystemet inte fungerar och att åtta eurocent pant per flaska inte täcker kostnaderna. Ytterligare ett hot är den vikande tillgången på utbildad arbetskraft. En sista utmaning handlar om klimatet. Förra sommarens varma väder gav visserligen törstiga konsumenter, men var samtidigt dåligt för humlen. Här sätter Schneider dock sitt hopp till nya, mer tåliga humlesorter, som nu är under utveckling.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post420

Gammalt bryggerinamn tas över av konkurrent

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-18 19:28
Den 1 mars stänger Brauerei Sigwart i Weissenburg för gott. Namnet lever dock vidare tack vare Privatbrauerei Hofmühl i Eichstätt.

Grunden till Brauerei Sigwart lades redan 1451, vilket gör bryggeriet till ett av de äldsta i Tyskland. Men den 1 mars är det över – då stänger det sista verksamma bryggeriet i bayerska Weissenburg. Att fortsätta verksamheten skulle kräva enorma investeringar i en modern buteljeringsanläggning, vilket inte skulle löna sig i det långa loppet, säger Sigwarts vd Wolfgang Aurnhammer till Eichstätter Kurier. För hundra år sedan fanns det sexton bryggerier i Weissenburg, men endast två av dem var kvar vid millennieskiftet.

Den 1 mars stänger Sigwart-bryggeriet i Weissenburg för gott (foto: Heubeck).

Aurnhammer lekte ett
tag med tanken att buteljera Sigwart-öl hos andra bryggerier. Men eftersom många öl bryggs i små kvantiteter, skulle inte heller det vara ekonomiskt försvarbart. Istället förs nu rättigheterna till namnet Sigwart över till Privatbrauerei Hofmühl i Eichstätt, som kommer att brygga de två sorterna Sigwart Hell och Premium Pils under sina gamla namn. Man tar även över de kontrakt som finns med Sigwarts råvaruleverantörer, så att recepten är så lika som möjligt. Viss skillnad kommer dock märkas, eftersom Hofmühl använder annat vatten. Två av Sigwarts chaufförer och en administrativ assisten flyttar också med till Hofmühl. Däremot kommer inga bryggare att erbjudas nya tjänster.

För Hofmühl är
övertagandet av Sigwart ytterligare ett steg för att långsiktigt säkra produktionen i Eichstätt. Bryggeriet har investerat kraftigt i ny teknik, energieffektivisering och förbättrad logistik de senaste åren. Att det bryggs öl av hög kvalitet i Eichstätt vittnar inte minst de utmärkelser som bryggeriet vunnit om. Vid World Beer Awards vann man exempelvis priset för ”Världens bästa vetebock”. Bryggeriet har också vunnit guld vid World Beer Championship.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post419

Här är Tysklands populäraste Craft-bryggerier

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-15 16:38
Hantverksöl, eller Craft Bier, har etablerat sig i det traditionstyngda öllandet Tyskland. I en undersökning har 10 000 människor svarat på vilket som är deras favoritbryggeri i olika regioner. Här är resultatet.

Tyskarna älskar verkligen sitt öl och även om många är stolta över landets traditioner och renhetslag, så har man också tagit till sig hantverkstrenden. Antalet små och medelstora så kallade Craft-bryggerier växer stadigt och numera är det inte ovanligt att någon frågar efter ett frukt- eller suröl i tyska barer och restauranger.


Hoppebräu är det populäraste hantverksbryggeriet i Bayern (foto: Hoppebräu).

Den gängse definitionen
av hantverksöl (craft beer) kan inte direkt tillämpas i Tyskland, där man så klart har bryggt öl med hantverksmässiga metoder i århundranden. Här används begreppet Craft Bier snarare om nya, ur tysk synvinkel icke-traditionella ölstilar, inspirerade av främst USA, men även Belgien och Storbritannien. Men det kan också handla om att brygga traditionella ölstilar på ett nytt sätt.

Livsstilsmagasinet Falstaff har i en undersökning frågat vilket som är tyskarnas favoritbryggeri bland de många små och medelstora Craft Bier-bryggarna. Hela 10 000 personer svarade. Nedan hittar ni prispallen i respektive region (bryggeri, ort, röstandel).

Baden-Württemberg
Cast Brauerei (Stuttgart) 26,65 %
Kraftbierwerkstatt (Böblingen) 23,24 %
Vogelbräu (Karlsruhe) 22,60 %

Bayern
Hoppebräu (Waarkrichen) 33,18 %
Orca Bräu (Nürnberg) 29,03 %
Riedenburger Brauhaus (Riedenburg) 14,16 %

Berlin/Brandenburg
Shoppe Bräu (Berlin) 25,77 %
Brlo (Berlin) 24,13 %
Barnimer Brauhaus (Hohenfinow) 22,09 %

Bremen/Niedersachsen
Norderneyer Brauhaus (Norderney) 67,01 %
Union-Brauerei (Bremen) 15,09 %
Grebhan's Bier (Bremen) 9,77 %

Hamburg/Schleswig-Holstein
Kehrwieder Kreativbrauerei (Hamburg) 27,87 %
Sudden Death Brewing (Timmerdorfer Strand) 21,81 %
Wacken Brauerei (Wacken) 20,09 %

Hessen
Brauerei Flügge (Frankfurt) 38,90 %
Alt-Oberurseler Brauhaus (Oberursel) 30,17 %
Brauerei Grohe (Darmstadt) 13,09 %

Mecklenburg-Vorpommern
Insel Brauerei (Rügen) 61,87 %
Ostsee Brauhaus (Kühlungsborn) 13,51 %
Handwerksbrauerei Hennings (Schwerin) 10,24 %

Nordrhein-Westfalen
Finne Brauerei (Münster) 64,39 %
Brauerei Schumacher (Düsseldorf) 15,72 %
Brauerei Heller (Köln) 9,13 %

Rheinland-Pfalz/Saarland
Kraft Bräu (Trier) 80,57 %
Eisgrub (Mainz) 8,37 %
Brauhaus am Markt (Kaiserslautern) 5,23 %

Sachsen/Sachsen-Anhalt/Thüringen
Michels Braumanufaktur (Dünwald) 57,22 %
Synde Bräu (Leipzig) 28,11 %
Vier Vogel Pils (Dresden) 9,33 %



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post418

Clausthaler firar fyrtio med ny look

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-13 18:23
Clausthaler är något av ett pionjärmärke för alkoholfria öl. I år firar märket fyrtioårsjubileum genom att bland annat lansera ett nytt utseende.

Lagom till jubileumsåret lanserar Clausthaler en ny design på sina flaskor. Nu vill man förmedla ett modernt, avskalat utseende. I centrum finns bryggkärlet, bryggarens viktigaste redskap. Att det handlar om alkoholfri öl visas med iögonfallande röd text i mitten av etiketten. Var och en av de fyra ölsorternas etiketter har också fått en ny färgsättning, för att tydligt skilja dem åt. Under året kommer märket att marknadsföras intensivt i Tyskland i såväl etermedia som i sociala medier.


Clausthalers flasketiketter har fått nytt utseende inför jubileumsåret (foto: Binding-Brauerei AG).

När Clausthaler dök
upp på den tyska marknaden 1979 var alkoholfritt öl inte lika vanligt som det är i dag. I ett land med tunga öltraditioner vågade Clausthaler göra sin egen tolkning av den urgamla kulturdrycken och skapade sig därmed en ledande position inom alkoholfri öl. Undersökningar visar att tre av fyra konsumenter känner till märket, vilket gör det till det mest kända alkoholfria ölmärket i Tyskland. Den metod man använder för att ta fram öl utan alkohol är patenterad och går ut på att man avbryter bryggprocessen innan alkoholhalten överstiger max 0,5 procent.

Clausthaler-ölen bryggs av Binding-Brauerei i Frankfurt och finns i dagsläget i fyra varianter: Clausthaler Original, Clausthaler Extra Herb, Clausthaler Radler och Clausthaler Naturtrüb. Den sistnämnda är torrhumlad med Cascade och säljs på Systembolaget under namnet Clausthaler Unfiltered. Även radlern kan hittas på många svenska butikshyllor. Clausthaler-öl säljs i drygt fyrtio länder världen över och är i dag det enda ölmärke som enbart erbjuder alkoholfria öl.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post417

Det går bra för jubilerande Glaabsbräu

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-11 18:36
275-årsjubilerande Glaabsbräu har ett bra år bakom sig, där man sålt mer öl än många andra. Men man har också gjort en hel del för att komma dit.

I år firar Glaabsbräu i Seligenstadt 275-årsjubileum, vilket bland annat uppmärksammas med festligheter den 15 och 16 juni. Men man kan också fira ett mycket bra fjolår. Försäljningen för Hessens äldsta bryggeri ökade med tio procent, trots att marknaden i förbundslandet som helhet minskade något. Med en årlig produktion på cirka 15 000 hektoliter är Glaabsbräu dock fortfarande ett av de minsta privatägda bryggerierna i Hessen.


Glaabsbräu har ett bra år bakom sig och ett jubileum framför sig (foto: Glaabsbräu).

En av anledningarna
till den ökade försäljningen är den nya moderna bryggerianläggningen, som togs i bruk hösten 2015. Glaabsbräu har investerat ungefär en miljon euro för att skapa en bättre bryggprocess och ta fram öl utan tillsatser, kemiska stabiliseringsmedel och färgämnen. Bryggeriet producerar nu öl som till och med överträffar kraven i den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot), säger ägaren Robert Glaab till Frankfurter Rundschau. Numera använder man också fler olika råvaror, exempelvis sju sorters malt och fjorton sorters humle.

Ett nytt reningssystem och en centrifug har dessutom fått ner vattenförbrukningen med cirka åtta procent. Detta har också minskat behovet av filtrering, vilket annars brukar ta bort en del smak från ölet. Den energi som förbrukas är dessutom helt klimatneutral, enligt Glaab. Som kronan på verket gjordes även en nylansering av varumärket i april förra året. Under jubileumsåret väntas cirka 6 000 besökare komma till bryggeriet för att få en rundtur i anläggningen och se var de nya ölen tas fram.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post416

Brlo tar över Craft Zentrum Berlin

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-08 16:19
I slutet av januari tog Berlinbryggeriet Brlo över Craft Zentrum Berlin helt och hållet. Brlo har varit minoritetsägare och bryggt och buteljerat sina öl där sedan förra året.

För att Brlo ska kunna uppnå nödvändig kapacitet och ta ytterligare steg framåt, är ett komplett övertagande av Craft Zentrum ett logiskt steg för Berlinbryggarna. Craft Zentrum kommer dock även i fortsättningen vara öppet för andra kunder. Hantverksbryggare eller andra bryggeriprojekt kan därmed fortsätta brygga och buteljera sina egna skapelser och bidra till den lokala ölscenen.


Brlo tar över Craft Zentrum Berlin och utökar bryggeriets kapacitet (foto: Brlo).

Craft Zenter Berlin ligger
i stadsdelen Berlin-Spandau och grundades av Ivan Semikin, vars mål var att skapa ett center för bryggning och buteljering av hantverksöl i centrala Berlin. Semikin kommer även i fortsättningen vara operativ chef och sköta relationen med kunderna. Bryggeriets kapacitet kommer stegvis att utökas till 25 000 hektoliter. Från och med det andra kvartalet i år kommer även en burklina tas i bruk, som gör det möjligt att hälla även mindre mängder öl på 33- och 50-centilitersburkar.

Från och med mars 2019 kommer även kanadensiska Steamworks att brygga sina öl för den europeiska marknaden på Craft Zenter Berlin. Det Vancouverbaserade bryggeriet har redan blivit en viktig del av den tyska hantverksölsscenen. Steamworks Europa-vd Herbert Ottenschläger säger att man nu inte behöver transportera sina öl under långa resor över Atlanten, vilket gör att ölet kommer fram till kunderna snabbare och därmed färskare. I dagsläget planerar Steamworks att brygga fem olika öl i Berlin, inklusive den populära Flagship IPA.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post415

Krombacher populärast hos tyska sportnördar

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-06 17:17
Undersökningsföretaget Yougov har frågat tyska sportfans vilka märken de föredrar inom olika kategorier. Ölkategorin bjuder inte på några större överraskningar.

Krombacher
är det populäraste ölmärket hos tyska sportfans. Det visar en undersökning från Yougov. I gruppen sportintresserade är det elva procent som föredrar Krombacher, jämfört med nio procent i befolkningen som helhet. På andra plats kommer Beck’s, som gillas bäst av samma andel av sportfansen och befolkningen i stort (sju procent). Två procentenheters differens gäller dock för Warsteiner (sju respektive fem procents andel), som likt Krombacher också satsar mycket på sponsring av olika idrottsevenemang. Fyran Bitburger har förhållandet sex respektive fem procent, medan Erdinger hamnar lika på fem procents andel i båda grupperna.


Krombacher är det mest populära ölmärket bland tyska idrottsfans (foto: Wikipedia).

Resultaten bygger på svar från 5 077 svaranden, som uppgett att de är intresserade av de tyska sportligorna Basketball Bundesliga (BBL), Bundesliga (fotboll), Deutschen Eishockey Liga (DEL) eller Handball Bundesliga. Svaren har sedan jämförts med vad den tyska befolkningen i stort tycker. De fem ölmärken som är populärast bland sportfansen är det också hos befolkningen i stort. Resultaten visar att gruppen idrottsintresserade fortsatt är en viktig målgrupp för Tysklands bryggerier. Undersökningen visar bland annat också att tyska sportfans helst kör Volkswagen och tittar på tv-kanalen ZDF.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post414

Årets Oktoberfestaffisch utsedd

OktoberfestPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-04 18:08
Oktoberfest må kännas avlägset, men i förra veckan presenterades likväl den affisch som ska marknadsföra årets festival. Bakom det vinnande motivet hittar vi denna gång en Münchenbo.

Som traditionen bjuder presenterades årets Oktoberfestaffisch under festliga former i München. I år var det Kurt Kapp från Münchens avdelning för arbete och ekonomi samt juryordförande Josef Thaler som avtäckte det vinnande bidraget. Årets affisch går i rosa och ljusblått och är fullspäckad med symboler förknippade med München, Bayern och Oktoberfest, som exempelvis kringlor (Brezn), korvar, blåsinstrument och – givetvis – ölsejdlar.


Kurt Kapp och Josef Thaler presenterade årets vinnande bidrag (foto: DPA/Tobias Hase).

I år gladde sig
juryn extra mycket åt att kunna presentera en äkta Münchenbo som vinnare. Årets Oktoberfestaffisch är utformad av Mirjam Mössmer, som har studerat vid Schwanthaler Kunstschule och som sedan 2012 är frilansande kommunikationsdesigner med bas i hemstaden. För sitt vinnande bidrag kan hon kvittera ut prissumman på 2 500 euro. Sitt motiv kommer hon även kunna se på 10 000 affischer, liksom på internet, souvenirer och den officiella festivalsejdeln.

Det var 1952 som den första affischtävlingen anordnades av staden München, som även arrangerar Oktoberfest. I år var det tredje gången som allmänheten kunde rösta via internet. Av 194 inskickade bidrag valdes sextio ut för webbesökarna att rösta på. Totalt var det 11 112 personer som röstade på nätet och tillsammans la 31 607 röster (det gick att rösta på flera bidrag). De trettio främsta motiven gick sedan vidare till en jury, som utsåg vinnaren.

Årets Oktoberfestaffisch går i rosa och blått och innehåller många kända symboler (foto: Referat für Arbeit und Wirtschaft).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post413
Next »