Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Gaffel VM-satsar med stor kampanj

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-04 16:01
Sommarens sportsliga höjdpunkt, fotbolls-VM i Ryssland, kommer allt närmare. I ett öl- och fotbollstokigt land som Tyskland vill bryggerierna så klart passa på att marknadsföra sig. Senast i raden är kölschbryggeriet Gaffel.

Privatbrauerei Gaffel
är redan officiell partner till en rad fotbollslag i Köln med omnejd. Därför faller det sig naturligt att man även satsar stort när det nu är dags för Tysklands fotbollshjältar att försvara VM-guldet i Ryssland. Den centrala figuren i bryggeriets marknadsföringskampanj är Köbeschka – en blandning mellan Kölns kända ölkypare Köbes och den ryska dockan Matrjosjka (eller Matryoshka). Karaktären kommer att synas på allt från speciella ölglas till ölunderlägg, tröjor och andra föremål.


Den danska landslagsspelaren Frederik Sørensen från FC Köln tillsammans med Thomas Deloy från Gaffel framför en bil med Köbeschka på sidan (foto: Privatbrauerei Gaffel).


En speciell VM-flaska
tas fram i begränsad upplaga, där namnet Gaffel ersatts med olika fotbollsrelaterade ord. Kapsylerna kommer att ha tröjemblem från de största nationerna i retrostil. Totalt tio miljoner flaskor med Gaffel Kölsch och Gaffel Fassbrause kommer ut i handeln. Genom att samla och registrera kapsyler från Gaffel- och Fassbrause-flaskor kan öldrickarna dessutom delta i ett lotteri där de kan vinna upp till 11 000 euro.

Tio miljoner specialdesignade flaskor kommer ut i handeln (foto: Privatbrauerei Gaffel).


Till utvalda matcher kommer
det att lottas ut VIP-biljetter till visningar på mobila biodukar. De bästa fotona på engagerade fotbollsfans kommer att visas i sociala medier under hashtagen #vorspiel. Hela VM-kampanjen marknadsförs via bland annat reklamtavlor, tidningsannonser och i Gaffels sociala medier. Dessutom kommer det finnas diverse uppseendeväckande reklammaterial i handeln. Ungefär 2 000 butiker och matställen i Köln-området deltar i kampanjen, som startar i maj och pågår fram till VM-finalen den 15 juli. Tyskland spelar sin första match mot Mexiko den 17 juni och sex dagar senare möter Die Mannschaft Janne Anderssons Sverige.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post317