Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


"Korkat" beslut bidrar till framgång

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-11-20 16:15

Trots att tyskarna dricker allt mindre öl fortsätter nordtyska Flensburger Brauerei att växa. Det beror bland annat på en envis svensk och en tilltagande retrotrend.

Trots att den tyska ölmarknaden har minskat under flera år, växer Flensburger Brauerei stadigt. 2016 sålde bryggeriet 575 000 hektoliter öl i Tyskland. Siffrorna för det här årets första tio månader visar på en fortsatt tillväxt på cirka 7,5 procent jämfört med samma period förra året. I dag sysselsätter bryggeriet ungefär 200 människor i nordtyska Flensburg, rapporterar Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Flensburgers klassiska bygelkorkar bidrar till bryggeriets framgång (foto: ndr.de).


En förklaring till bryggeriets
framgångar är att man envist hållit kvar vid de gamla bygelkorkarna på sina flaskor. En gång i tiden var dessa porslinskorkar standard. Men när de billigare metallkapsylerna gjorde sitt intåg i början av 1970-talet, var det många bryggerier som övergav de dyrare korkarna. Flensburgers dåvarande ägare, den svenske tidigare köpmannen och konsuln Emil Petersen, vägrade dock dras med i trenden, bland annat för att slippa investera i en ny buteljeringsanläggning. Så bygelkorkarna blev kvar och är nu, tillsammans med det karaktäristiska ”ploppet”, bryggeriet signum.

Emil Petersens (1900-1974) intåg 1932 räddade bryggeriet från konkurs (foto: Flensburger).


Trots att många experter
skakade på huvudet för drygt fyrtio år sedan, är Flensburger i dag trendsättare. I spåren av den retrotrend som sveper över Tyskland har allt fler bryggerier börjat ta efter konkurrenterna i norr; i dagsläget finns det cirka 150 bryggerier som använder bygelkorkar på sina flaskor. Det som blivit en klar marknadsföringsfördel har dock sitt pris. En vanlig kapsyl kostar ungefär 12 eurocent att köpa in, medan bygelkorkarna går på 38 cent. Att fylla och rengöra flaskorna är också svårare. Om det till exempel finns cigarettfimpar i returflaskorna måste korkens gummipackning bytas ut, annars kan ölets smak påverkas.

VD Hans-Peter Heyen och bryggerichef Andreas Tembrockhaus gläds åt ökad försäljning (foto: shz.de).


Det sker dock förändringar
även på Flensburger. Under de senaste tjugo åren har bryggeriet investerat närmare tjugo miljoner euro i ny teknik. Största delen av pengarna har gått till en ny buteljeringsanläggning, som är igång dygnet runt sex dagar i veckan. Under en dag kan runt en miljon flaskor fyllas med öl.

Flensburger Brauerei grundades 1888 som Flensburger Export-Brauerei. Trots att många bryggerier har köpts upp av öljättar som AB Inbev och Heineken, har Flensburger behållit sitt oberoende. Bryggeriet ägs i dag av familjen Dethleffsen-Petersen, som genom Emil Petersen tog över företaget 1937.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post240