Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Mahrs går tillbaka till rötterna

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-10-13 16:30

I slutet av september presenterade Franziskaner sin nya flaskdesign. Nu följer Mahrs Bräu efter. Under mottot “less is more“ har bryggeriet ändrat sina flaskors utseende mot en rakare och mer traditionell design.

Alla flaskor från Bambergbryggeriet Mahrs Bräu har nu ett nytt utseende, ett som är renare, tydligare och utan etikett på flaskhalsen. Det är på många sätt en återgång till hur flaskorna såg ut på 1950- och 60-talet och ska signalera kvalitet, hantverk och tradition.

De nya flaskorna har fått jordnära färger och en renare design (foto: Mahrs Bräu).


Etiketter har funnits på
ölflaskor i ungefär 150 år. Att även sätta en mindre etikett på flaskhalsen är dock en något nyare företeelse. Marknadsavdelningen på Mahrs Bräu tycker att det har blivit hög tid att göra sig av med allt som är onödigt på flaskan och därför ryker nu halsetiketterna. Det är också ett sätt för bryggeriet att säga att man står för en ”rakt på sak-attityd” och tar avstånd från allt ”lullull”.

Även flaskornas kapsyler har ändrats. För första gången använder bryggeriet nu kapsyler med tryck. Dessa har dessutom olika, jordnära färger beroende på vilket öl som finns i flaskan. Samma färger återkommer för övrigt också på flasketiketterna. Kellerbier (eller Au) har en jordigt brun färg, den ljusa lagern Helles är klarblå, Pils har en grå nyans och den lågalkoholhaltiga Sommerpils (2,8 procent ABV) är mintgrön. Det sistnämnda ölet har dessutom fått ett nytt namn; tidigare hette det Leicht.

Mahrs Bräu ser även förändringen som ett slag för ett mer hållbart samhälle. Genom att ta bort etiketterna på flaskhalsen och använda ett mer naturligt papper till de stora flasketiketterna, bidrar bryggeriet till ett långsiktigt ansvarstagande för miljön.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post224