Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Nyhetssvep 8 september

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-09-08 16:04

Nio ton tankar till Störtebeker
Som jag skrivit om tidigare i bloggen går det bra för Störtebeker Braumanufaktur i Stralsund. Så bra att bryggeriet måste investera i ny bryggutrustning för att kunna möta den ökade efterfrågan. Under sommaren levererades tre stycken trycktankar i rostfritt stål till bryggeriet. Tankarna väger tre ton styck och har en diameter på 3,5 meter. För att få in dem var man tvungna att bort en del av bryggeritaket. De nya trycktankarna rymmer 300–400 hektoliter öl och kompletterar de sju tankar som finns i bryggeriet sedan tidigare. Här ska nu öl lagras och mogna under rätt förhållanden i väntan på buteljering. Sedan 2014 har Störtebeker investerat i nya jästankar, maltsilon, tekniska innovationer som en ny anläggning för att göra isbock (Eisbock) samt bryggkar. I slutet av detta år kommer man även påbörja byggandet av en ny buteljerings-, packnings- och logistikhall. Störtebeker brygger i dag sjutton olika sorters öl, som hälls på såväl flaska som fat.

De nya trycktankarna lyfts på plats med hjälp av kran (foto: Die freien Brauer).


Betala med mobilen på Oktoberfest

I år kan besökarna på Oktoberfest för första gången betala sin öl via mobiltelefonen. För att göra det måste först appen Blue Code laddas ner och kopplas till kundens bankkonto. När något sedan ska betalas knappar Oktoberfestbesökaren in summan på det som ätits och druckits samt eventuella dricks. Kunden får då upp en streckkod på skärmen, som säljaren scannar av och därmed får betalt. Precis som betalning med kredit- eller bankkort måste säljaren dock betala en transaktionsavgift. I Österrike är Blue Code redan ett vanligt betalsätt och tester görs nu även i Tyskland i större skala. Bland annat används systemet i alla kaféer och restauranger som sköts av Studentenwerk Frankfurt. I dagsläget har tolv försäljare på Oktoberfest anmält intresse för den nya betallösningen.

Med appen Blue Code betalas ölen via mobiltelefonen (foto: Schwäbische Zeitung).


Nytt världsrekord i sejdelbärning

Oliver Strümpfel förbättrade förra helgen sitt eget världsrekord i att bära fulla enliterssejdlar med öl (Masskrugs). Det nya rekordet är 29 sejdlar, som Strümpfel lyckades bära i fyrtio meter och sedan ställa ner på ett bord under folkfesten i Gillamoos. Tillsammans vägde de kraftiga ölsejdlarna 69 kilo, inklusive sitt flytande innehåll. Det var dock inte långt ifrån att han klarade drömgränsen på trettio sejdlar, men två av dem föll i sista stund. Det tidigare rekordet sattes 2014, då Oliver Strümpfel lyckades bära och ställa ner 25 ölsejdlar.

Oliver Strümpfel förbättrade sitt eget rekord med fyra sejdlar (foto: Matthias Balk/DPA).


Dryckesbranschen samlas i München

Den 11 till 15 september samlas representanter från tillverkare av drycker och annan flytande föda i Messe München för världens ledande branschmässa - Drinktec. Drygt fyrtio procent av besökarna och åttio procent av utställarna kommer från bryggerinäringen eller har koppling till produkter och tekniska lösningar för den industrin. Här kan hobby- och mikrobryggare tillsammans med medelstora och stora bryggerier träffa allt från tillverkare av filtreringsutrustning till korn- och humleodlare och ölkranstillverkare. På mötesplatsen Place2beer går det att prova öl från hela världen och få den senaste informationen om humle, malt och jäst. Under mässan kommer även vinnarna av årets European Beer Star presenteras, men det finns det anledning att återkomma till senare.

Drinktec lockar många besökare från bryggerinäringen (foto: Drinktec).


Lejonen byter tröjor under Oktoberfest

Det är något av en tradition att idrottslagen i München ändrar sina matchtröjor under Oktoberfest. Först ut att presentera sitt tillfälliga hemmaställ är fotbollslaget TSV 1860 München, i folkmun kallade Die Löwen (Lejonen). Årets Oktoberfesttröja har de huvudsakliga färgerna vitt och guld och en iögonenfallande knäppning i kragen. På baksidan finns texten ”En gång lejon, alltid lejon”. Tröjorna kommer att bäras under två hemmamatcher i september på Grünwalder Stadion, mot Greuther Fürth II och FC Schweinfurt 05. Den som vill äga ett eget exemplar får hosta upp 89,90 euro i någon av klubbens fanshoppar. 1860 München hade sin storhetstid under 1960-talet, men spelar numera i den tyska tredjedivisionen.

Markus Ziereis och Timo Gebhart visar upp den tillfälliga hemmatröjan (foto: muenchen.de).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post206