Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tyska ölbloggare uppskattar regionalitet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-07-14 16:45

När matbloggare handlar är varornas ursprung, regionalitet och färskhet viktiga faktorer för inköp. Det gäller saker som frukt, grönsaker och kött, men även öl. Det visar en undersökning som organisationen Die Freien Brauer gjort bland mat- och dryckesbloggare i Tyskland och Österrike.

Matbloggare gillar lokalproducerade livsmedel (foto: tedlerner.com).


I maj genomförde bryggeriorganisationen Die Freien Brauer en webbundersökning, där 76 tyska och österrikiska mat- och dryckesbloggare fick frågor om vilka kriterier som ligger till grund för deras livsmedelsinköp och samarbeten. Bland svaren återkommer framför allt värden som ”Unik mångfald”, ”Koppling till hembygden” och ”Överlägsen kvalitet”.

Närmare 67 procent av bloggarna säger att de i första hand letar efter lokala produkter i affärerna, särskilt frukt och grönsaker, men regionaliteten är även viktig för kött, mjölk – och öl. Ungefär hälften av bloggarna lyfter upp matens färskhet som sitt främsta inköpskriterium. Detta hänger ofta ihop med regionaliteten, eftersom kortare transporter innebär färskare varor i butikerna. Matens ursprung och hur lätt det är att följa tillverkningen (transparens) är också viktiga faktorer. Det ger helt enkelt en större trygghet att köpa sådant som du känner till.

Att den lokala kopplingen är viktig förklaras också med en större medvetenhet om miljöfrågor, men också att fler vill stödja lokala producenter och åter har börjat uppskatta lokala produkter. Konsumenterna får också en känsla av att de gör något bra för sin region när de köper lokalproducerade livsmedel.

Känslan av att stödja sin region motiverar många att köpa närproducerat (foto: Freistädter Bier).


På frågan hur bloggarna
väljer tillverkare att samarbeta med, skiljer sig svaren något i förhållande till inköpskriterierna. Endast elva procent utgår här från matens färskhet. Istället lägger man större vikt vid frågor om hållbarhet och ursprung. En annan viktig faktor för samarbete är hur sympatiska och trovärdiga tillverkarna är. Detta är frågor som inte minst omfattar de familjeägda bryggerierna och deras värderingar om personligt ansvar och självständighet.

Die Freien Brauer är en sammanslutning av fyrtio fristående familjebryggerier i Tyskland och Österrike. Undersökningens syfte är att se vad som driver allt fler konsumenter att köpa lokalproducerade produkter. Att just matbloggare tillfrågades grundar sig i att de ofta är opinionsledare och stora inspiratörer för sina följare på nätet, där deras trovärdighet också är hög. Det är till viss del deras förtjänst att allt fler människor uppskattar och köper lokala och regionala produkter.

En av frågorna som ställdes till bloggarna var: ”Vad ska ett blogginlägg handla om för att fånga dina läsares intresse?”

Svaren fördelades på följande sätt:
- Nya, moderna produkter (34 %)
- Traditionella, klassiska livsmedel (21 %)
- Regionala produkter (16 %)
- Små och medelstora livsmedelstillverkare (11 %)
- Hållbara livsmedel (11 %)



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post192