Bara Bier

Tysk ölförsäljning minskarNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-18 10:50

Den tyska ölmarknaden krymper. Förra årets försäljning ligger på ungefär samma nivå som innan Tysklands återförening 1990, trots att det i dag finns 17 miljoner fler konsumenter.

Blog image

2017 såldes det 92,6 miljoner hektoliter öl i Tyskland. Det visar preliminära siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis (Statistisches Bundesamt) och bryggeribranschen. Siffrorna bygger på den faktiska försäljningen under januari till november samt industrins uppskattning av decemberförsäljningen. Det innebär en minskning med cirka tre miljoner hektoliter från 2016. Den inhemska tyska försäljningen minskade med 2,4 miljoner hektoliter, eller 2,5 procent.

Nio av årets tolv månader visar negativa siffror, bland annat september och december som av tradition är viktiga försäljningsmånader för tyska bryggerier. Den minskade försäljningen har främst drabbat stora bryggerier med en produktion på mer än en miljon hektoliter. Dessa har minskat sin försäljning med fyra procent, enligt tidningen Welt. Mindre bryggerier, med en produktion på max 100 000 hektoliter och som främst verkar regionalt, har dock ökat sin försäljning.

Blog imageDet är framför allt de stora bryggerierna som säljer mindre öl i Tyskland (foto: moz.de).


Det finns flera förklaringar
till den sjunkande försäljningen. En kall och regnig sommar samt avsaknad av stora idrottsevenemang är ett par. Några av de större bryggerierna har dock lyckats bättre än förra året. Krombacher ökade med 2,5 procent till 7,1 miljoner hektoliter, Veltins med knappt en procent till 2,9 hektoliter och Paulaner med tre procent till 2,4 miljoner hektoliter. Bland de stora förlorarna finns bryggerier som Oettinger, Bitburger, Beck’s, Warsteiner, Hasseröder, Radeberger och Erdinger, som alla visar röda försäljningssiffror för 2017.

Pilsnern behåller sitt grepp som Tysklands mest populära ölstil; mer än varannan öl som säljs är en pils. Weissbier står för cirka sju procent medan andelen för de ljusa lagerstilarna export och helles är sex procent. Försäljningen av traditionella stilar som zwickel-, keller- och landbier fortsätter att öka. Enligt uppskattningar finns det i dag mer än 6 000 olika ölsorter i Tyskland. De flesta öl (cirka åttio procent) säljs i returglasflaska, medan knappt tio procent säljs i PET-flaska. Burköl har något överraskande endast fem procent av marknaden.



Veltins försäljning ökarBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-17 19:42

Trots en minskande tysk ölmarknad ökar Veltins sin försäljning. 2017 innebar en ökning med nästan en procent för Tysklands tredje största premiummärke.

Det familjeägda bryggeriet C. & A. Veltins sålde 2,87 miljoner hektoliter öl och blanddrycker förra året. Det är 0,8 procent mer än 2016. Den totala omsättningen uppgick till 323 miljoner euro, vilket är en ökning med 2,5 procent. Störst var försäljningen av öl på returglasflaska, som stod för 76,8 procent. Fatölen stod för 17,4 procent, medan burkförsäljningens andel ökade något till 5,8 procent.

Blog imageMichael Huber och Volker Kuhl i bryggeriledningen glädjer sig åt Veltins resultat (foto: Ralf Rottmann/waz.de).


Försäljningen av pilsner var
stabil under 2017, medan ölblandningen Radler ökade med 2,7 procent tack vare en ökad efterfrågan på produkter med lägre alkoholhalt. Den relativt nylanserade blanddrycken V+ Grapefruit bidrog med sina 326 400 sålda hektoliter också till ett bra resultat inom ölmixsegmentet. Märket Grevensteiner såldes i sin tur i 168 500 hektoliter, vilket var en stor anledning till att affärsområdet Specialöl ökade med 18,2 procent 2017.

Blog imageGrevensteiner sålde bra inom affärsområdet Specialöl (foto: Brauerei C. & A. Veltins).


Veltins började exportera sina
öl för 25 år sedan och under fjolåret gick 202 000 hektoliter till huvudmarknaderna i Spanien, Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA. Vid årsskiftet hade Veltins 646 anställda (tre procent fler än 2016), varav 34 lärlingar. Fram till 2024 räknar bryggeriet med att investera mer än 400 miljoner euro i ny teknik, marknadsföring och personal. Bara under 2017 gjordes investeringar på 33 miljoner euro, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.



AB Inbev säljer tyska bryggerierNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-16 15:48

Bryggerijätten AB Inbev har sålt de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels. Nya ägare blir det tyska investmentbolaget CK Corporate Finance.

Blog image
Hasseröder hamnar åter i tysk ägo (foto: Anheuser-Busch Inbev Germany).


Hasseröder
är en av Tysklands största pilsnerbryggerier och ligger i Wernigerode am Harz i Sachsen-Anhalt, medan Altbierbrauerei Diebels är ledande inom altbier och finns i Issum i Nordrhein-Westfalen. De två bryggerierna omsätter ungefär 140 miljoner euro om året. Köparen CK Corporate Finance är ett familjeägt investmentbolag med säte i Kronberg, Hessen.

AB Inbev säljer de två bryggerierna som en del i den rekonstruktion som äger rum efter sammangåendet med SAB Miller. Alla parter har enats om att hålla försäljningspriset för Hasseröder och Diebels hemligt. Enligt uppgifter till tidningen About drinks kommer dock AB Inbev att tjäna upp emot 200 miljoner euro på affären.



Rösta fram årets OktoberfestaffischOktoberfest

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-16 14:36

Från nu och en vecka framåt kan alla vara med och bestämma hur årets Oktoberfestaffisch ska se ut. Av de sextio förslag som finns att ta ställning till går hälften vidare till en sista jurybedömning.

Blog image
Oktoberfestgeneralen Josef Schmid visar upp förra årets vinnande bidrag (foto: Robert Haas/Süddeutsche Zeitung).


Den 15 november var det deadline för alla hugade designers att lämna in förslag på affischmotiv till årets Oktoberfest. Av dessa har nu sextio valts ut för den online-omröstning som pågår till och med den 23 januari. De trettio motiv som får flest röster går sedan vidare till en sista omgång, då en jury slutligen bestämmer vilket motiv som får pryda allt från 10 000 affischer till webbsidor och souvenirer. Vinnaren presenteras den 2 februari.

Det årliga valet av Oktoberfestmotiv brukar orsaka ungefär lika mycket debatt som en svensk jerringprisomröstning. Tidigare var det en expertjury som bestämde allt själva, men för att stävja den folkliga kritiken bestämdes det förra året att alla ska få vara med och rösta. En viktig sak att tänka på då är att det vinnande motivet inte bara ska pryda stora affischer, utan även mindre föremål. För stor detaljrikedom är alltså inte att föredra.

Här kan du se alla bidrag som finns att rösta på. Bland de som röstar lottas det ut fem platser i Schottenhamel-tältet den 3 oktober samt fem officiella Oktoberfestsejdlar.



Sion firar 700-årsdag hela åretBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-15 17:51

I år firar Brauhaus Sion i Köln 700-årsjubileum. Det gör man genom att bjuda gästerna på många överraskningar under hela året.

Blog image
Personalen på Sion laddar för bryggeriets 700-årsfirande (foto: Christian Ahrens/koeln.de).


Att Brauhaus Sion firar 700 år kommer inte minst märkas på restaurangmenyn. Med start nu i januari kommer nya jubileumsrätter att läggas till varje kvartal. För varje beställd rätt skänker bryggeriet även 77 eurocent till välgörande ändamål. Från sensommaren kommer det dessutom finnas ett speciellt bröd att köpa. Det handlar om ett bröd bakat med Sion Kölsch, som tas fram i samarbete med bagerikedjan Klein’s Backstube.

Men det händer också mycket annat spännande. För första gången kommer det till exempel att ske en så kallad Nubbelverbrennung vid Brauhaus Sion. Nubbel är en halmdocka som representerar syndarna och som hängs upp ovanför Kölns restauranger och pubar under den årliga karnevalen. Som avslutning på festligheterna bränns sedan dockan, som i detta fall kommer vara klädd som en typisk Köln-kypare – Köbes. Ölets dag den 23 april firas med kölsch-tapas, som serveras till tonerna av partybandet Lupo. Den 27 maj är det sport som gäller hos Sion, då den så kallade Olympic training arrangeras. Gästerna kan då bland annat tävla i kickerball, basket och dart samt träffa spelare från stadens hockeylag.

Blog imagePå platsen där Brauhaus Sion ligger har det bryggts öl i - minst - 700 år (foto: rowdyingermany.com).


Det hus som 1318
stod på den plats där Brauhaus Sion i dag huserar, ägdes av bryggaren Johannes Braxator. Han bryggde en form av mjöd, kallat medebier. På den tiden var bryggarrättigheterna knutna till byggnaden, så vi kan vara ganska säkra på att det bryggdes öl på platsen för 700 år sedan. Det är denna tradition som Sion syftar på i sin slogan ”Haustradition seit 1318”. Det som så småningom blir dagens bryggeri grundas dock först 1835 av Christian Peter Herbertz. Namnet Sion tillkommer så sent som 1912, då Jean Sion tar över bryggeriet.



Trump gör tyska bryggerier gladaNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-12 16:31

Innan jul antog USA:s kongress en omdiskuterad skattereform. Den omfattar bland annat vissa skattefördelar för tillverkare av alkoholhaltiga drycker. Syftet är att underlätta för lokala hantverksproducenter, men även tyska ölbryggerier kommer att gynnas.

Blog image
Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s president Donald Trump vid ett tidigare toppmöte (foto: mashable.com).


Ordet öl (eller snarare beer) förekommer inte mindre än 69 gånger i den flera hundra sidor tjocka lagtexten. Här finns nämligen en klausul med syftet att göra livet enklare för små amerikanska bryggerier. Enligt den nya lagstiftningen behöver bryggerierna inte längre betala sju dollar per fat i skatt för de första 60 000 faten (motsvarande cirka sju miljoner liter), utan endast hälften – 3,50 dollar. För varje fat utöver detta betalar man sexton dollar.

Den nya lagen ska i första hand gynna dem som producerar öl eller andra alkoholhaltiga drycker med ”hantverksmässiga metoder”. Samtidigt gör den det lättare än någonsin att sälja alkohol under beteckningen ”craft”. Det räcker till exempel att man tillsätter smak eller på annat sätt bearbetar industriellt producerad alkohol, säger ekonomen Adam Looney till tidningen Welt. Han menar att även om de nya reglerna har tillkommit för att stödja små hantverksproducenter, så är det i första hand de stora drakarna som kommer att tjäna på dem – även utländska sådana.

Blog imageBeck's är det tyska ölmärke som säljer bäst i USA (foto: Beck's Brauerei).


En förändrad skattelagstiftning är
därmed goda nyheter för tyska bryggerier, som har sett en sjunkande försäljning och export under 2017. Nu kommer säkert många tyska bryggerier istället att öka sina försäljningsaktiviteter på den redan viktiga amerikanska marknaden. Den nya lagstiftningen kommer i ett första skede endast att gälla i två år, så frågan är om några bryggerier också kommer att satsa på att bygga egna anläggningar på andra sidan Atlanten.

Blog imageKrombachers amerikanska importbolag säljer mest pilsner i staterna (foto: Krombacher).


Det enda tyska bryggeri
som i dag har ett eget bryggeri i USA är Beck’s, det mest framgångsrika tyska märket ”over there”. Bremen-bryggeriet tillhör jättekoncernen AB Inbev och säljer cirka 600 000 hektoliter öl årligen i staterna. Det största ölmärket i Tyskland, Krombacher, har ett eget importbolag i USA, dit de i huvudsak säljer pilsner (vilket för övrigt även gäller Veltins). Gaffel är å sin sida starkt etablerat i New York sedan kölsch utsågs till årets öl 2011 av New York Times. Radeberger försöker locka amerikanska kunder genom produktplacering i populära TV-serier som ”How I met your mother” och ”Two and a half men”. Hofbräu München förlitar sig i sin tur på sina världsberömda Hofbräuhaus som finns på olika ställen i USA, där ölet också bryggs på licens.



DAB behåller tyska förstaplatsenSystembolaget

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-08 11:41

Systembolagets försäljningsstatistik för 2017 har presenterats. På topp 100-listan över de mest sålda ölen hittar vi denna gång fem tyskar, en mer än förra året.

Den tysk som säljer bäst är återigen DAB, som ökar med drygt fyra procent och går upp en placering. Uppåt går det också för nykomlingen på listan – Erdinger Weissbier Hefe. Dessa tyska öl återfinns på topp-100 listan, som omfattar försäljningen i det fasta, tillfälliga och beställningssortiment:

Ölnamn

Totalplacering

Sålda liter

Förändring

DAB

46

1 139 716

+ 4,3 %

Löwenbräu Original

79

480 259

- 24,7 %

Spaten Original Münchener Helles

84

439 484

- 12,0 %

Bitburger Premium

98

330 719

- 8,6 %

Erdinger Weissbier

99

329 269

+ 3,5 %


Blog imageDAB Dortmunder Export behåller greppet som svenskarnas favorittysk (foto: dailybeerreview.com).


Bland de alkoholfria är
läsningen ganska dyster. De tyskar som finns på topp 100-listan över alla alkoholfria produkter (oavsett produktkategori) har rasat rejält i försäljning. Någon förklaring till detta har jag inte, men andra alkoholfria produkter är tydligen mer intressanta för kunderna. Dessa fyra alkoholfria tyska öl hittar vi på topp 100:

Ölnamn

Totalplacering

Sålda liter

Förändring

Weihenstephaner Hefeweissbier Alkoholfrei

60

4 603

- 89,0 %

Störtebeker 1402

61

4 600

- 90,1 %

Clausthaler Zwickl

64

2 884

- 91,7 %

Paulaner Hefe-Weissbier Non Alcoholic

67

1 938

- 84,3 %



Blog imageDet mest sålda alkoholfria tyska ölet kommer från Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan (foto: Weihenstephaner).



Ta linbanan till ölträdgårdenNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-01-03 18:15

I sommar kan besökare hos Brauhaus Riegele få en åktur innan ölen. En linbana ska nämligen byggas från bryggeriets gamla skorsten, rätt ner i ölträdgården.

Det som nu byggs hos Brauhaus Riegele i Augsburg lär vara världens första öl-linbana. I hastigheter upp emot fyrtio kilometer i timmen ska gästerna kunna susa ner från den 58 meter höga bryggeriskorstenen och ner till ölträdgården.

Blog imageBryggeriägarna Sebastian Priller den yngre och den äldre ser fram emot sin nya attraktion (foto: Ulrich Wagner/Augsburger Allgemeine).


Innan sommarsäsongen drar
igång och de åksugna öldrickarna kommer, måste dock en del arbete göras. Bland annat ska skorstenen förstärkas med 300 ton betong, 25 ton stål och nio kilometer armeringsjärn. Bygget innebär en avsevärd investering för Riegele – enligt bryggerichefen Sebastian Priller Sr kostar projektet ungefär lika mycket som ett enfamiljshus.

Hugade besökare måste dock prova linbanan innan den första ölen intas. Nollpromillegräns gäller för linbaneåkning och av den anledningen kommer det även finnas alkomätare på plats. Linbanebygget innebär också att en del av Riegeles personal måste utbildas som höghöjdsräddare.

Blog imageFör närvarande pågår förstärkningsarbeten på den gamla bryggeriskorstenen (foto: Silvio Wyszengrad/Augsburger Allgemeine).


Sebastian Priller Sr säger
till tidningen Bild att han fick idén till linbanan under en personalutflykt till en klätterpark. Eftersom bryggeriet helt har gått över till naturgas, har man inte längre något behov av den gamla skorstenen. Man ville dock inte riva det klassiska landmärket, utan kommer istället använda det som en del i en planerad äventyrspark.