Bara Bier

Han är Tysklands bästa ölsommelierNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-20 18:31

De tyska mästerskapen för ölsommelierer avgjordes i samband med branschmässan Braubeviale i Nürnberg förra veckan. I finalen kämpade sju tävlande om förstapriset, som gick till en utmärkt presentation av ett belgiskt öl.

Tysklands bästa ölsommelier 2018 heter Markus Fohr, till vardags verksam på Lahnsteiner Brauerei. Han övertygade expertjuryn med sin presentation av det belgiska ölet Duvel. För första gången var det tyska mästerskapet för ölsommelierer uppdelat på två tävlingsdagar. Redan i mitten av oktober ägde den första deltävlingen rum på bryggarskolan Doemens i Gräfeling. Därifrån gick sju sommelierer vidare till den stora finalen i Nürnberg förra veckan.


Blog imageWerner Glossner (Doemens), Christoph Kämpf, (ölsommelierernas förbund), Andrea Kalreit (Braubeviale), Elisa Raus, Markus Fohr och Philipp Ketterer (foto: Doemens).

I finalen sattes deras ölkunskaper på hårda prov. Varje finalist tilldelades ett öl via lottdragning. Sedan gällde det att klassificera ölet på rätt sätt, ge rekommendationer om vilken mat det passar till och ge en beskrivning av doft och smak. Dessutom bedömde juryn de tävlandes scennärvaro och inlevelse. För den blivande vinnaren Markus Fohr var Duvel rena vinstlotten och han lyckades framför allt vinna över juryn med en skicklig och känslofylld presentation. Tvåa i tävlingen blev Philipp Ketterer från Familienbrauerei Ketterer och på tredje plats kom Elisa Raus, Störtebeker Braumanufaktur.

Som nybliven tysk mästare får nu Markus Fohr chansen att representera Tyskland vid ölsommelierernas världsmästerskap, som äger rum i italienska Rimini i september 2019. Men han blir inte ensam tysk i Italien. Samtliga deltagare som hamnade på de femton första platserna i de tyska mästerskapen får åka med till tävlingen, där de ställs mot världseliten bland ölexperter.



Tyskland dominerar bland europeiska ölstjärnorUtmärkelser

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-16 16:54

I samband med branschmässan Braubeviale i Nürnberg har det delats ut priser i öltävlingen European Beer Star 2018. Tyska öl drog som vanligt hem flera priser i de 64 kategorierna.

De bästa ölen tilldelas guld, silver eller brons. Flest guldmedaljer fick arrangörslandet (som vanligt) i kategorierna med klassiska tyska ölstilar. I övriga kategorier har dock en viss tillbakagång skett. Medaljerna delas mellan ganska många bryggerier, men Hirsch-Brauerei Honer, Braufactum och Brauerei-Gasthof Kundmüller sticker ut en aning med flera priser.

Blog imageBrauerei-Gasthof Kundmüller kammade hem flera priser (foto: European Beer Star).


Här är alla tyska guldvinnare:

KATEGORI

BRYGGERI

ÖLNAMN

Lågalkoholöl, tysk stil

Landbrauerei Schönram

Surtaler Schankbier




Pilsner, tysk stil

Aktienbrauerei Kaufbeuren

Pils anno 1907




Märzen, tysk stil

Brauerei Wilhelm Krieger

Onkel Pepps Märzen




Festbier, tysk stil

Dachsbräu

Weilheimer Festbier




Helles/Lager, tysk stil

Hohenthanner Schlossbrauerei

Tannen Hell




Mild lager, europeisk stil

Brauerei-Gasthof Kundmüller

Weiherer Landbier




Exportöl, europeisk stil

Familienbrauerei Bauhöfer

Ulmer Export




Dunkel, europeisk stil

Schlossbrauerei Unterbaar

Unterbaarer Dunkel




Schwarzbier, tysk stil

Braufactum

Darkon




Bocköl, ljust, tysk stil

Bürgerliches Brauhaus Wiesen

Wiesener Räuberbock




Bocköl, mörkt, tysk stil

Hatz Moninger Brauhaus

Bertold Bock dunkel




Dubbelbock, ljus, tysk stil

Erl-Bräu

Erlkönig Imperator




Dubbelbock, mörk, tysk stil

Schwarzbräu

Aged Bock 2017




Suröl, fatlagrad

Schneider Weisse

Tap X Cuvee Barrique




Saison, belgisk stil

Braufactum

Soleya




IPA, ny stil

Brauerei Lemke

Spree Coast IPA




Golden ale, engelsk stil

Crew Republic

Easy




Weizen med låg alkoholhalt, sydtysk stil

Hirsch-Brauerei Honer

Hirsch Sport Weisse




Hefeweizen, ljus, sydtysk stil

Distelhäuser Brauerei

Distelhäuser Weizen Hell




Hefeweizen, bärnsten, sydtysk stil

Weissbräu Schwendl

Schalchner Ursprung




Hefeweizen, mörk, sydtysk stil

Gräfliches Hofbrauhaus Freising

Huber Weisses Dunkel




Kristallweizen, sydtysk stil

Hirsch-Brauerei Honer

Hirsch Kristall Weisse




Vetebock, ljus, sydtysk stil

Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan

Vitus




Vetebock, mörk, sydtysk stil

Unertl

Luis 1. Weisser Bock




Rököl, fränkisk stil

Brauerei Göller

Göller Rauchbier




Rököl, starkt

Brauerei-Gasthof Kundmüller

Weiherer/Cervejaria Bamberg Rauchbock




Kellerbier, ljust, tysk stil

Privatbrauerei Hofmann

Lagerbier




Alkoholfri öl, överjäst

Kehrwieder Kreativbrauerei

Über Normal Null

Tävlingen European Beer Star har arrangerats av den tyska bryggarorganisationen Private Brauereien sedan 2004. Den har kommit att bli en av de viktigaste öltävlingarna i världen. Ölen bedöms av en jury bestående av internationella experter, bryggmästare, dryckesjournalister och ölsommelierer från ett trettiotal länder. I år ökade antalet deltagande öl med nio procent jämfört med förra året; totalt bedömdes 2 344 öl från 51 länder (fem fler än 2017).



Lillebräu öppnar bryggeriBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-13 18:12

Efter ett och ett halvt år av planerande och byggande är det snart dags. I november öppnar Lillebräu sitt nya bryggeri i en före detta Coca Cola-fabrik i Kielstadsdelen Eichkamp.


1,5 miljoner euro och många sömnlösa nätter har Lillebräus ägare Max Kühl och Florian Scheske investerat i det nya bryggeriet. Till Kieler Nachrichten säger de två bryggarna att de upplevt nya katastrofer var och varannan dag. I något fall har arkitekterna räknat fel, ibland har banklånen inte gått igenom i tid. Dessutom tog leveranserna längre tid än väntat och man hade vissa problem med brandlarmet. Men nu är allt klart för invigning av de 1 000 kvadratmeter stora lokalerna i Eichkamp, där ölet redan jäser i de fem tankarna om 3 000 och 6 000 liter.

Blog image Max Kühl och Florian Scheske öppnar sitt Lille-bryggeri i november (foto: Frank Peter).

I dagsläget bryggs det
tre olika öl i lokalerna: lager, pale ale och pilsner. Dessa kommer snart få sällskap av en helles, en weissbier och en stout. Med start nästa år vill bryggarna dessutom brygga ett nytt specialöl varje månad. I anslutning till bryggeriets laboratorium finns det en bar, fullt utrustad med bardisk, bord och – inte minst – tolv ölkranar. Varje torsdag, fredag och lördag kommer Kielbor och andra besökare kunna prova hela Lillebräus utbud, tillsammans med fyra utländska öl, och samtidigt se hur bryggningen går till.

Kühl och Scheske började brygga öl i liten skala 2014. Lillebräus succé var snart ett faktum och i dag hittar man bryggeriets öl i ett fyrtiotal restauranger. Fram till nu har dock all bryggning skett hos bryggerier i andra delar av Tyskland, där de två Kielbryggarna hyrt in sig. Men nu är det alltså slut med långa resor och leveranser, och Lillebräu kan börja kalla sig ett Kielbryggeri på riktigt.



Tysk ölförsäljning uppåt första nio månadernaNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-08 17:55

Den tyska ölförsäljningen ökade med 0,8 procent jämfört med samma tid förra året. Det visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå.

Blog image

Ökningen innebär att det såldes 0,6 miljoner hektoliter mer öl i Tyskland under perioden januari-september i år jämfört med samma månader 2017. Enligt färska siffror från den tyska statistikbyrån Destatis sålde tyska bryggerier och butiker cirka 72,7 miljoner hektoliter öl under årets tre första kvartal. Siffrorna inkluderar inte alkoholfritt öl, andra maltbaserade drycker eller öl som importerats från länder utanför EU.

82 procent av den totala ölförsäljningen gick till konsumenter i Tyskland och var därmed beskattningsbar. Den inhemska handeln ökade med 0,9 procent till 59,6 miljoner hektoliter. Den skattebefriade försäljningen, export samt öl avsedd att drickas av bryggerianställda (Haustrunk), uppgick till 13,1 miljoner hektoliter. Det är en ökning med 0,2 procent jämfört med 2017. Av detta gick 7,5 miljoner hektoliter (- 3,2 procent) till andra EU-länder, 5,5 miljoner hektoliter (+ 5,2 procent) till länder utanför EU och 0,1 miljoner hektoliter (+ 4,0 procent) som Haustrunk.

Öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria drycker stod för 5,7 procent av den totala försäljningen, motsvarande 3,7 miljoner hektoliter. Det såldes därmed 11,3 procent mer ölblandningar i år jämfört med de nio första månaderna 2017.



Bitburger-chef: Hantverksöl inte något hot mot etablerade bryggerierBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-07 18:48

Storbryggeriet Bitburger ser inte det ökande antalet hantverksbryggerier i Tyskland som ett hot. Istället välkomnar man det nya, som man menar ökar intresset för öl och gör att fler pratar om den gyllene drycken.

Jan Niewodniczanski är miljö- och teknikchef på Bitburger Braugruppe, en av de största bryggerikoncernerna i Tyskland. I en intervju välkomnar han de många nya hantverksbryggerierna som onekligen har etablerat sig på den tyska marknaden, om än i en långsammare takt än i andra delar av världen. Detta har bland annat tvingat Bitburger och andra etablerade bryggerier att starta sina egna ”Craft”-märken, där man tillåter sig att experimentera och erbjuda kunderna ett bredare utbud av öl.

Blog imageJan Niewodniczanski känner sig inte hotad av de nya "craft"-bryggerierna (foto: Bitburger Braugruppe).

Niewodniczanski jämför också den
tyska och den amerikanska ölmarknaden och menar att den största skillnaden handlar om industriernas struktur. Han menar att man med utgångspunkt i amerikanska Brewers Associations definition av hur stort ett bryggeri kan vara för att kallas ”craft”, även kan sätta Bitburger under den rubriken. Detta inte minst eftersom många amerikanska ”craft”-bryggerier har gått samman och bildat större enheter. Jan Niewodniczanski anser också att många hantverksbryggerier världen över skulle vara glada över att, likt Bitburger, kunna hävda att man ägts av samma familj i sex generationer i över 200 år och dessutom är helt oberoende.

Familjeägda Bitburger Braugruppe är
en av de största bryggerigrupperna i Tyskland. 2017 sålde man 6,8 miljoner hektoliter öl och omsatte 786,6 miljoner euro. Förutom Bitburger och König Pilsener, ingår även märkena Königsbacher, Köstritzer, Licher, Nette och Wernesgrüner i koncernen. Dessutom har man ett försäljningsavtal med Benediktiner Weissbräu i Ettal. Vid sidan av ölbryggningen, äger Bitburger också Gerolsteiner Brunnen, en av de ledande tillverkarna av mineralvatten i Tyskland.

Veltins sponsrar vintersport till 2020Bryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-11-05 18:27

Bryggerijätten C. & A. Veltins kommer att sponsra flera stora vintersportevenemang fram till år 2020, inte minst flera nationella och internationella tävlingar under säsongen 2018/19.

Veltins
har länge varit en stor sponsor av olika typer av vintersporter. Nu ökar man detta engagemang ytterligare, bland annat genom att bli officiell sponsor till flera av skidvärldscupens tävlingar kommande säsong. En annan höjdpunkt är VM-backhoppningen i Oberstdorf i februari 2019. Andra stora evenemang inkluderar skidskyttets World Team Challenge i Veltins Arena, tysk-österrikiska backhopparveckan och nästa års bob- och rodel-VM. Starten för Veltins vintersportaktiviteter blir världscuptävlingarna i backhoppning, längdskidor och nordisk kombination i finska Ruka den 24 och 25 november.


Blog imageVeltins sponsrar många stora vintersporttävlingar fram till år 2020 (foto: C. & A. Veltins).

Veltins sponsring av olika vintersportevenemang kompletteras med en omfattande annonsering, inte minst i tysk TV. Uppmärksammade trailers i anslutning till TV-sändningarna bidrar till extra exponering av märket. Förra årets tysk-österrikiska backhopparvecka följdes av mer än 35 miljoner människor på TV och drygt 109 000 åskådare på plats. Under backhoppningen syns Veltins logga bland annat på de tävlandes nummerlappar samt vid start- och landningsplatserna i backen. Utöver detta har Veltins status som officiell ölleverantör på flera ställen.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



Krombacher är Tysklands populäraste ölmärkeNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2018-10-30 18:52

Tyskarnas favoritöl såväl hemma som på krogen är Krombacher. Både pilsnern och deras alkoholfria öl tar hem förstaplatsen i en ny varumärkesstudie.

Var tionde pilsner som säljs i Tyskland kommer från Krombacher. Det visar studien Best for planning (B4P), som omfattar mer än 30 000 individuella intervjuer med tyska konsumenter. Dessa har tillfrågats om sina konsumtionsvanor av ett stort urval produkter i flera kategorier. I kategorin ”Öl” tar Krombacher inte bara hem förstaplatsen för sin pilsner, utan även den alkoholfria serien 0,0%.

Blog image
Var tionde pilsner som säljs i Tyskland kommer från Krombacher (foto: Krombacher Brauerei).

Ett av Krombachers framgångsrecept
är bryggeriets stora utbud av alternativ. Under det huvudsakliga varumärket har flera starka produktserier tagits fram, som Krombacher 0,0% och Krombacher Brautradition.
- Oavsett om det handlar om grillkvällar, after work, mysiga möten med vänner, i ölträdgården eller till och med efter träning, så finns det alltid ett Krombacheröl som passar, säger Andreas Scholten, produktchef på Krombacher.

Bakom marknadsstudien Best for
planning (B4P) står fem mediaföretag, som med sin gemensamma expertis försöker förstå tyskarnas konsumtionsbehov och -mönster. Studien tas fram av representanter för mediahusen tillsammans med media- och reklambyråer. B4P omfattar mer än 30 000 individuella intervjuer, 2 400 varumärken, 120 marknadssegment och alla mediaslag. Tillsammans ger detta en representativ bild av det tyska samhället, dess invånare och marknad. Studien publiceras av Gesellschaft für Integrierte Kommunikationsforschung (GIK).

På Usedom bryggs det cannabisölBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2018-10-24 18:58

Frågan om huruvida cannabis ska legaliseras är het även i Tyskland. Medan debatten pågår har dock Tysklands första hampaöl bryggts på ön Usedom – helt lagligt.

På ön Usedom i Östersjön har det för första gången i Tysklands historia bryggts ett cannabisöl. Även om handel med berusande örter är förbjuden i Tyskland, har den rutinerade bryggaren Jan Fidora på slottet Mellenthin tagit fram ett öl innehållande hampa istället för humle. Receptet är dock inte nytt, utan har funnits sedan 1700- eller 1800-talet. Hampan odlas på Usedom och är en variant med låg halt av berusningsämnet THC, det som i dagligt tal kallas industrihampa.


Blog imageJan Fidora och Marcus Wehrbein laddar bryggkärlet med hampa (foto: Rainer L. Hein).

Hampablommorna plockas för hand
och kokas sedan i vatten tillsammans med andra, hemliga ingredienser under åtta timmar. Därefter ska brygden jäsa i ungefär sju dagar och lagras under ytterligare sex veckor i max en grad Celsius. Efter att ha gjort en testbryggning förra året, har Jan Fidora nu buteljerat cirka 1 000 liter cannabisöl. Den relativt blygsamma mängden lär sälja slut på två-tre veckor, tror bryggaren själv. Sedan får man vänta ett år till nästa chans dyker upp. Den som lyckas komma över en flaska får uppleva ett femprocentigt öl med viss sötma och en lätt smak av gräs, skriver Nordkurier.