Bara Bier

Inbev tvärvänder om bryggeriförsäljningBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-22 17:11

Bryggerijätten AB Inbevs Tysklandsdivision ändrar strategin för sina tyska ölmärken. Det innebär bland annat att man drar tillbaka planerna på att sälja bryggerierna Hasseröder och Diebels.

AB Inbevs
försök att sälja bryggerierna Hasseröder och Altbierbrauerei Diebels har varit en följetong sedan början av förra året. Då trodde många att en försäljning var klar, men senare visade det sig att köparen inte uppfyllde kraven. Sedan dess har ytterligare försäljningsförsök gjorts och så sent som i början av denna vecka meddelade bryggerikoncernen att de två bryggerierna åter var till salu. Men nu ändrar man sig alltså.

Blog imageAB Inbev säljer inte Hasseröder och Diebels som istället blir en viktig del av koncernens utbud (foto: DPA).

Enligt AB Inbevs
Tysklandschef Florian Weins har företagets strategi för den tyska marknaden ändrats. Nu heter det istället att såväl Hasseröder som Diebels kommer att spela en ny och viktig roll i koncernens totala utbud. De anställda på de två bryggerierna har meddelats om beslutet. Om det blir något ytterligare kapitel i denna historia återstår dock att se.

Maisel lanserar nyhet och ändrar namnBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-20 18:27

Maisel & Friends brukar räknas som pionjärer på den tyska ”Craft”-scenen. Nu gör Bayreuth-bryggarna flera förändringar i sitt sortiment. Dessa inkluderar såväl ett nytt öl som ändrat namn och utseende.

I mitten av april kommer Maisel & Friends nya öl Hoppy Hell ut i handeln. Ölet är en nytolkning av en traditionell ljus bayersk lager (Helles), som har hottats upp med rikliga mängder aromhumle. Ölet beskrivs som fruktigt, friskt och framför allt lättdrucket. ”För ett bayerskt bryggeri är det nästan obligatoriskt att brygga en Helles. Vi har gett denna traditionella ölstil en distinkt, modern twist genom torrhumlingens ädla konst”, säger Maisels bryggmästare Markus Briemle.

Blog imageBayreuth-bryggarna Maisel & Friends gör flera ändringar i sitt ölutbud (foto: Maisel & Friends).

Sedan början av
mars är dessutom Maisel & Friends Alkoholfrei en del av det permanenta och landsomfattande sortimentet. Därtill får det etablerade veteölet Citrilla ett nytt namn, eftersom det gamla ofta missförstods. Enligt Maisels erfarenhet får ett öl bättre genomslag om stilen finns med i namnet. Från och med april heter ölet därför Weizen IPA. Det kommer dock fortsatt vara en korsning mellan ett traditionellt bayerskt veteöl och en amerikansk IPA. Utöver detta får Maisels Pale Ale en ny etikett med en stor grön humlekotte, som tydligt signalerar att ölet innehåller en riktig palett av humlesmaker.

Enligt bryggeriägaren Jeff
Maisel beror ändringarna på att man vill erbjuda öldrickarna ett varierat utbud av goda öl med en stark karaktär och exceptionell smak. Han menar att bryggeriet lyssnar noga på vad kunderna vill ha och anpassar sitt utbud efter den rådande tidsandan. Maisel & Friends fasta sortiment består nu av fem öl som säljs på 33-centilitersflaskor, tre specialöl som levereras på 75-centilitersflaska samt sju fatöl som säljs till restauranger och barer.

Maisel & Friends skapades 2012 som ett "craft"-märke inom det traditionella bryggeriet Brauerei Gebr. Maisel, som grundades redan 1887. Inom ramen för Maisel & Friends tolkar bryggeriet internationella ölstilar och samarbetar med andra hantverksbryggerier.

Nytt från Freigeist i små partierSystembolaget

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-19 17:50

Fredagen den 22 mars smäller det igen, när Systembolaget släpper godsaker i små partier. Landets ölälskare får för andra gången på kort tid stifta bekantskap med ett öl från Stolberg.

Så sent som den 1 mars landade ett öl från Freigeist Bierkultur på Systembolagshyllorna, då veteölet Aufschneider kom in i det fasta sortimentet. När det nu är dags för små partier är det istället 12 000 flaskor av ett öl med namnet Ottekolong som Stolberg-bryggarna bidrar med. Fast ölet är egentligen bryggt av det av Freigeist ofta anlitade Vormann Brauerei i Hagen-Dahl strax söder om Dortmund.

Blog imageOttekolong är det andra ölet från Freigeist Bierkultur som hittar till Systembolaget i vår (foto: Doing beer justice).

Ölet kallas på
många ställen för en kölsch, men det är en sanning med modifikation. Det är bara öl som bryggs i Köln med direkt omnejd som får kallas detta och Vormann Brauerei räknas inte som ett officiellt kölschbryggeri. Här är det istället frågan om ett öl i kölschstil, vilket innebär ett ljust, överjäst öl som lagras kallt. Men gänget på Freigeist har sin vana trogen satt sin egen prägel på den traditionella ölstilen. Ottekolong är exempelvis ofiltrerat och doftar av jäst, spannmål och gräs. Smaken är lätt sötaktig och även här återfinns spannmål och gräs, men även en för stilen otypisk fruktighet. Det hela avrundas med en lätt och torr beska.

Freigeist Bierkultur grundades 2009 av Sebastian Sauer. Målet med bryggeriet är enligt ägarna att ”slå sig fria från de kreativa kedjorna hos industriella bryggerier genom att återliva och uppdatera Tysklands unika, historiska ölstilar”.

Fakta Freigeist Ottekolong
Alkoholhalt: 4,8 %
Producent: Freigeist Bierkultur
Leverantör: Constant Companion
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Bitburger gick med plus 2018 – trots minskad försäljningBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-14 17:58

Bitburger Braugruppe ökade sin omsättning med 1,3 procent förra året. Intäkterna för 2018 uppgår till 797 miljoner euro, en ökning med cirka tio miljoner från året innan. Detta trots att man sålde mindre öl.

Tittar man på mängden sålt öl så minskade Bitburger Braugruppes försäljning med 2,7 procent till 6,6 miljoner hektoliter under 2018 (mot 6,8 miljoner året innan). Enligt bryggeriets ledning kan den ekonomiska vinsten förklaras med en annan prissättningsmodell utomlands och en mer värdebaserad strategi för hela bryggerigruppens prissättning. Det innebär i klartext att man tar så mycket betalt som kunderna är beredda att betala. Ledningen menar att Bitburger tidigare legat alldeles för lågt i pris.

Blog imageTrots minskad försäljningsvolym ökade Bitburgers omsättning förra året (foto: Bitburger Braugruppe).

Bryggeriets flaggskepp Bitburger
Premium Pils ökade sin försäljning med fyra procent under 2018, vilket utökade märkets marknadsandel från 8,0 till 8,2 procent. Bitburger Kellerbier, som lanserades i mars förra året, överträffade alla förväntningar. Veteölsmärket Benediktiner Weissbräu, som säljs i samarbete med benediktinklostret i Ettal, ökade sin försäljning med ett tvåsiffrigt procenttal. Den växande alkoholfria serien Bitburger 0,0% fortsätter att öka sin marknadsandel, vilken nu uppgår till 7,8 procent.

Under 2019 planerar
Bitburger flera nyheter. Som vi skrivit om tidigare lanserar man bland annat det första nya ölet under märket König på femtio år – König Rotbier. Koncernen har även stora lokala förhoppningar på Licher Privatbrauerei, som under året återlanserar det klassiska märket Hessenquell. Det finns dock utmaningar för vissa av koncernens varumärken. Köstritzer Schwarzbier kunde inte dra fördel av den varma sommaren och Wernesgrüner kämpar mot den priskänsliga marknaden i östra Tyskland efter prishöjningar där. I ett försök att vända trenden lanseras under 2019 ölblandningen Köstritzer Kirsche samt nya förpackningar för Wernesgrüner.

Ännu ett bra år för Lübzer – försäljningen ökar i sydöstra TysklandBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-12 18:17

Precis som året innan slutar 2018 med ett plus för Brauerei Lübz. Bryggeriet är ohotad etta i sin hemregion Mecklenburg-Vorpommern, men efterfrågan är även rekordstor i sydöstra Tyskland.

Brauerei Lübz
ökade sin försäljning med 4,1 procent under 2018. Den främsta anledningen till det framgångsrika fjolåret är den stadigt ökande efterfrågan på bryggeriets ölblandningar. Försäljningen av Lübzer Grapefruit ökade med hela 32,4 procent, vilket gör det till den populäraste ölblandningen i hela östra Tyskland. Den alkoholfria variantens försäljningssiffror fördubblades till och med jämfört med året innan.

Blog imageBrauerei Lübz stärker sin position på den östtyska marknaden (foto: DPA/Jens Büttner).

Lübzer utökar därmed sin marknadsledande position på hemmamarknaden Mecklenburg-Vorpommern. Men än mer glädjande för bryggeriets ledning är att man även lyckades öka sin försäljning utanför kärnmarknaden med 10,3 procent. ”Vi är stolta över att vi kraftigt ökar vår försäljning i sydöstra Tyskland. Inte minst tack vare vårt utökade nätverk av återförsäljare har vi lyckats stärka vår position i denna region”, säger Lübzers vd Bastian Pochstein i ett pressmeddelande.

Brauerei Lübz har funnits
sedan 1877 och är det mest populära bryggeriet i nordöstra Tyskland. Förutom bästsäljaren Lübzer Pils och fyra ölblandningar, producerar bryggeriet ölsorterna Lübzer Export, Lübzer Urkraft, Lübzer Bock, Lübzer Schwarzbier och Lübzer Alkoholfrei. Sedan 2004 ägs bryggeriet av Carlsberg Deutschland.

Carlsberg riskerar mångmiljonböter för kartellNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-10 19:14

Carlsberg Deutschland riskerar böter på upp till 250 miljoner euro för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Då ska flera bryggerier från mellersta och norra Tyskland ha träffats i samband med en branschmässa för att komma överens om att höja priserna på sina öl.

Efter att AB Inbev i Tyskland erkänt att man deltagit i mötet inledde den tyska konkurrensmyndigheten en utredning 2012. Denna resulterade i att böter på totalt 338 miljoner euro dömdes ut till elva bryggerier, en branschorganisation samt fjorton bryggerichefer. Trots att de flesta företagen bestred anklagelserna, kunde överenskommelser ingås med majoriteten av parterna. Endast tre mindre bryggerier i Kölnområdet samt de två storkoncernerna Carlsberg Deutschland och Radeberger Gruppe vägrade att acceptera de tilldelade böterna på 62 miljoner respektive 160 miljoner euro.

Blog imageCarlsberg Deutschland marknadsför flera kända ölmärken (foto: mhmk-international.org).

I juni 2018, en dag innan rättegången skulle starta, drog även Radeberger tillbaka sitt överklagande och accepterade sina böter. Med detta var det endast Carlsberg Deutschland och dess dåvarande vd Wolfgang Burgard som återstod bland dem som vägrade acceptera myndigheternas böter. Detta visade sig inte vara till bryggerikoncernens fördel. Vid slutpläderingen i högsta regionala domstolen i Düsseldorf för någon vecka sedan yrkade nämligen åklagarsidan på att Carlsbergs böter ska öka från 62 miljoner euro till 250 miljoner euro. Dessutom ska ytterligare 300 000 euro i böter betalas av Wolfgang Burgard, som man menar bär ett stort personligt ansvar. Försvaret håller sitt slutanförande denna vecka och slutgiltig dom väntas den 20 mars.

Carlsberg Deutschland marknadsför
bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.

Schlenkerlas fasteöl åter i små partierSystembolaget

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-06 18:34

På fredag (8/3) är det dags för Systembolaget att släppa lite öl i små partier igen. Bland det som hittar till hyllorna finns en gammal favorit från Bamberg.

I fredagens släpp hittar vi ett öl som har dykt upp lagom till fastetiden ett par år nu. Det handlar om det ofiltrerade rökölet Aecht Schlenkerla Fastenbier från Bamberg – ett öl som får 99 poäng på Ratebeer. Doft och smak domineras av den intensiva rökigheten, som för tankarna till charkuterier. Lite karamell kan anas i eftersmaken, tillsammans med en lätt humleton. Eftersom Schlenkerlas öl brukar gå åt så har Systembolaget dubblat antalet flaskor som släpps till 20 000 denna gång. Även priset är aningen högre än senast.


Blog imageÄven i år får vi chansen att köpa Schlenkerlas Fastenbier på Systemet (foto: Jaskankaljat).

Schlenkerla
s
rötter går att spåra till 1300-talet, även om det var först 1678 som bryggeriet som sådant grundades. En av de viktigare ägarna var Johann Wolfgang Heller, som tog över i mitten av 1700-talet. Det är också han som gett bryggeriet dess egentliga, registrerade namn – Brauerei Heller. 1960 togs bryggeriet över av familjen Trum, som äger det i dag. Schlenkerla är ett av endast två bryggerier som gör äkta bambergskt rököl (det andra är Brauerei Spezial).

Fakta Aecht Schlenkerla Fastenbier
Stil: Rököl
Producent: Schlenkerla (Brauerei Heller)
Leverantör: Galatea AB
Alkoholhalt: 5,5 %
Förpackning: Flaska, 50 cl
Pris: 29,90 kr (59,80 kr/l)



Oettinger miljoninvesterar i nya tankarBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2019-03-05 17:50

En leverans av det större slaget landade i Mönchengladbach i slutet av februari. Sexton nya trycktankar i rostfritt stål ger Oettinger en rejäl teknikuppgradering. Den totala kostnaden uppgår till ett tvåsiffrigt miljonbelopp i euro.

I Mönchengladbach finns Oettinger Brauereis näst största bryggerianläggning. Hit kom i slutet av februari sexton splitternya lagringstankar. Tankarna är gjorda i rostfritt stål i tre olika storlekar. Tillsammans innebär de en investering för bryggeriet på tio miljoner euro. I augusti ska alla installationer vara klara och tankarna vara redo att användas för samtliga öl i Oettingers utbud.

Blog imageOettingers anläggning i Mönchengladbach får en stor uppgradering (foto: Oettinger Brauerei).

I de sexton
tankarna ska det filtrerade ölet lagras i väntan på buteljering. Tankarna har en diameter på 4,20 meter och väger upp till trettio ton tomma. De fyra minsta är sjutton meter höga, de fyra mellanstora 21 meter och de åtta största har en höjd på trettio meter. 3 400 hektoliter öl ryms i de största tankarna, vilket motsvarar 26 lastbilar med ölbackar. Den helautomatiska buteljeringsprocessen sker från trycktankarna via en rörledning som förbinder dem med buteljeringsanläggningen.

Den stora investeringen
är ett sätt att möta kraven på en allt mer priskänslig och krävande tysk ölmarknad, som kräver ständiga effektiviseringar utan att kvaliteten påverkas. Oettingers anläggning i Mönchengladbach ligger på många sätt redan i framkant när det gäller bryggeriteknik. Man har bland annat vunnit pris för sin innovativa biogasanläggning, som genererar el och värme på ett energieffektivt sätt. 2015 installerade man dessutom ett nytt filtersystem med membranfilter, som gör att man kan filtrera ölet med lägre energiförbrukning.

Med en produktion
på cirka 8,5 miljoner hektoliter är Oettinger den tredje största bryggerikoncernen i Tyskland. Varje år buteljeras cirka två miljarder flaskor och burkar med öl, ölblandningar och läsk, för distribution över hela världen. Det familjeägda bryggeriet grundades 1731 och har sin bas i bayerska Oettingen. Totalt arbetar ungefär 1 050 personer i de fyra anläggningarna i Oettingen, Braunschweig, Gotha och Mönchengladbach.