Bara Bier

Ny karta visar var rhenländarnas öl bryggsNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-17 15:38

I Tyskland är öl allvarliga saker och många väljer noga vad de har i glasen. Inte minst gäller detta i Rhenländerna, där det pågår en ständig kamp mellan kölsch och alt. En ny karta visar var ölstilarna i huvudsak bryggs.

Det har sagts förr, men tyskarna älskar verkligen sitt öl. Varje år dricker den genomsnittlige tysken 104 liter av den gyllene drycken. Det västra förbundslandet Nordrhein-Westfalen är inget undantag. Precis som i övriga Tyskland har antalet bryggerier här ökat stadigt de senaste tio åren. En ny interaktiv karta från webbtidningen RP Online visar att det i dag finns 146 registrerade och aktiva bryggerier. Via kartan får man information om bryggerierna, var de ligger och ser vilka det är som främst ägnar sig åt de för regionen klassiska stilarna kölsch och altbier. Men det går också att se vilka som har anammat den moderna hantverkstrenden.

Blog imageKölsch får i princip bara heta så i Köln med omnejd (foto: koeln-magazin.info).


Den som granskar kartan
märker snart var gränsen mellan kölsch och alt går. Kölsch får bara kallas så om det bryggs i staden Köln, eller av dem som redan bryggde ölstilen när regeln började gälla. Men det finns också bryggerier som gör öl i kölschstil, men med lokala namn, och även dessa är vanligast i direkt anslutning till Köln. På kartan markeras samtliga som kölschbryggerier. Altbryggerierna är i huvudsak koncentrerade kring två områden: runt Düsseldorf, Mönchengladbach och Niederrhein samt i Ruhrområdet och Westfalen.

Här hittar du kartan över Nordrhein-Westfalens bryggerier.

Stilarna altbier och kölsch är nära besläktade med varandra. Båda är överjästa öl, vilket placerar dem i alekategorin. Efter jäsningen lagras de dock kallt, likt lageröl. I altbier används i regel mörkare maltsorter än i kölsch, vilket också ger ölet en mörkare färg. Den ljusare kölsch uppfattas ofta som aningen mildare i förhållande till den kryddigare alten.

Blog imageDen mörkare alten förknippas främst med Düsseldorf (foto: theculturetrip.com).


2016 bryggde de 32
största bryggerierna i Nordrhein-Westfalen 18,3 miljoner hektoliter öl. Siffrorna omfattar inte alkoholfria öl, ölblandningar eller öl från bryggerier med färre än tjugo anställda. Kölsch och alt står dock bara för fem procent av den tyska ölmarknaden, där pilsner är den stil som säljer allra bäst.



Berlinpolisen vill förbjuda öl vid fotbollsmatcherNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-15 11:42

Ledningen för Berlins poliskår vill se ett generellt alkoholförbud i samband med Hertha Berlins hemmamatcher. Detta som ett resultat av ett huliganupplopp i februari.

Blog image
Snart ett minne blott om Berlinpolisen får som den vill (foto: Flickr/Kenny P).


Det skulle vara en klar fördel om det helt gick att förbjuda öl och annan alkohol kring arenan före och under Hertha Berlins hemmamatcher. Det säger företrädare för Berlins poliskår till Berliner Morgenpost. I dagsläget är alkohol bara förbjudet i samband med så kallade högriskmatcher och matcher i Europa League.

Berlinpolisens önskemål vilar dock på goda grunder. Det tyska fotbollsförbundets (DFB) generella säkerhetsriktlinjer förhindrar faktiskt redan försäljning av alkoholhaltiga drycker i samband med matcher. Alkohol får bara undantagsvis serveras med tillstånd av säkerhetsmyndigheterna och polisen på respektive spelort. I praktiken har dock detta undantag blivit norm på tyska fotbollsarenor. Från Hertha Berlins håll avvisas polisens förslag om ett generellt förbud. Enligt styrelseledamoten Thomas E. Herrich kommer klubben även fortsättningsvis att diskutera om undantag direkt med polisen.

I februari i år drabbade ett sextiotal anhängare till Eintracht Frankfurt och Hertha Berlin samman i stadsdelen Moabit. Sex personer skadades under bråket, som ägde rum inför vad som betraktas som en högriskmatch. Trots att alkohol var förbjudet kring Olympiastadion i Berlin, kunde törstiga fotbollssupportrar fukta sina strupar på andra ställen i staden.

Blog image30 till 40 personer omhändertogs i samband med februarimatchen (foto: Berliner Zeitung/Olaf Wagner).


Polisen i Berlin ser
med bävan fram emot Herthas nästa hemmamatch mot Eintracht Frankfurt den 3 december, ett möte som återigen klassas som en högriskmatch. Detta är dock ett undantag i tysk fotboll. Av 181 matcher som spelades i Bundesliga förra säsongen förlöpte drygt 100 utan problem. Endast vid 34 matcher förekom det mer omfattande ordningsstörningar. Totalt skadades 79 personer, varav 27 allvarligt. Totalt 17 500 poliser var i tjänst under större idrottsevenemang förra året.



Nyhetssvep 13 novemberNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-13 16:17

Center för fantombryggare öppnar i Berlin
I slutet av året öppnar Craft Zentrum Berlin (CZB) sina dörrar i stadsdelen Spandau. Därmed får alla fantombryggare och start up-bryggerier chansen att förverkliga sina drömbrygder. Inledningsvis är det bara själva bryggeriet som är igång, men i början av nästa år kommer även en buteljeringsanläggning tas i bruk. CZB kommer att vara tillgängligt för alla bryggare i såväl som utanför Berlin. Så här långt har det kommit in ett fyrtiotal förfrågningar från bryggare i sju länder på tre kontinenter. Initiativtagare till CZB är Ivan Semikin, som annars är ansvarig för den ryska marknaden hos utrustningstillverkaren Braukon. Sedan tidigare finns det två delägare i bakgrunden och nu har även Berlinbryggeriet Brlo tillkommit som en tredje.

Blog imageIvan Semikin är mannen bakom Craft Zentrum Berlin (foto: hopfenhelden.de).


Welde bygger nytt stamlokus

Bryggeriet Welde bygger ny bryggeripub med restaurang i hemstaden Schwetzingen. I slutet av 2018 kommer den moderna och funktionella byggnaden stå färdig längs stadens gågata. Cirka fyra miljoner euro kostar det nya bygget, som ersätter det gamla stamlokuset som tagit emot gäster sedan 1752. Den nya byggnaden är byggd i sten, järn, koppar och trä. I blickfånget på entrévåningen kommer det finnas en stor bardisk med upp till tjugo ölkranar. En trappa upp hamnar restaurangen. Dessutom planeras det för mötes- och evenemangslokaler. På andra och tredje våningarna finns det planer på att bygga lägenheter. Totalt kommer det nya stamstället kunna ta emot runt 400 gäster inom- och utomhus.

Blog imageSå här ska Weldes nya Stammhaus se ut när det är klart (skiss: Welde).


Berlins senaste craft-hotspot

Berlin har blivit ett craft beer-ställe rikare. Frankfurt-baserade Braufactum öppnade nyligen bar och restaurang vid Alexanderplatz i den tyska huvudstaden. Från ställets sexton ölkranar kommer inte bara Braufactums egna kreationer, utan också ett urval brygder från några av världens bästa hantverksbryggerier. Bland dessa märks till exempel Firestone Walker, Mikkeller, Brouwerij Boon och Birrifico Italiano. 300 gäster får plats och maten består huvudsakligen av hamburgare och annat från grillen. Braufactum Berlin har även egen butik och erbjuder dessutom provsmakningar och seminarier.

Blog imageBraufactum Berlin har sexton ölkranar med öl från hela världen (foto: Braufactum).


Oettinger sparkar chefer efter familjetvist

Bara dagar efter att en dom om ägarförhållandena i Oettinger Brauerei trätt i kraft, sparkas två höga chefer av majoritetsägarna Ingrid Kollmar och hennes dotter Pia Kollmar. De som får gå är Jörg Dierig, som sedan 2014 haft ansvar för marknadsföring, försäljning, export och licenser samt den operativa chefen Karl Liebl, som arbetat i företaget i arton år. Båda sägs att stått nära den tidigare ägaren Dirk Kollmar, som oväntat avled 2014 endast femtio år gammal. Efter hans död begärde änkan Astrid Kollmar att makens aktier skulle tillfalla henne och de två sönerna. En del av aktierna var dock en gåva från Dirk Kollmars mor, Ingrid Kollmar, med villkoret att de skulle gå tillbaka till henne om sonen skulle avlida innan modern. Änkan tog saken till domstol, som dock tilldömde Ingrid Kollmar och dottern Pia rätten till aktiemajoriteten (75 procent av bolaget). Bryggerikoncernen Oettinger Brauerei är Tysklands tredje största och är placerad som nummer 26 i världen.

Blog imagePia Kollmar (bakre raden t.v.) och Ingrid Kollmar (mitten) äger nu 75 procent av Oettinger (foto: Augsburger Allgemeine).


Karmeliten Brauerei vinner energipris

Karmeliten Brauerei prisas för sitt koncept som självförsörjande bryggeri när det gäller energi. Bryggeriets mål är att minska utsläppen av koldioxid och att använda energikällor på flera sätt, för att göra sig oberoende av energimarknaden. I slutet av 2018 ska Karmeliten ha samma koldioxidutsläpp för 200 backar öl som man hade för en enda back 2015. Energipriset delas årligen ut av tidningen Handelsblatt och energiföretaget GE till innovativa projekt med syfte att öka energieffektiviteten och minska energiförbrukningen. Priser delas ut inom fem kategorier: Industri, Mobilitet, Smart infrastruktur, Start-up samt Allmännyttiga tjänster. Karmeliten Brauerei vann i den första kategorin. Vinnarna utses av en expertjury bestående av representanter från elbranschen, vetenskapen, entreprenörer och politiker.

Blog imageGlada miner när Karmeliten tog emot sitt energipris (foto: Karmeliten Brauerei).



Brygghus söker investerareÖlställen

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-10 16:21

Det är inte billigt att bygga en ny restaurang. Det vet gänget bakom Henninger am Turm i Frankfurt, som nu vill ha invånarnas hjälp med att finansiera projektet.

Blog image
Henninger am Turm är Frankfurts nyaste ställe för öl och mat (foto: Henninger am Turm).


Restaurangen Henninger am Turm, även kallad Frankfurter Brauhaus eller kort och gott ”Brauhaus”, öppnar i mitten av november i den exklusiva skyskrapan Henninger Turm. Trots att restaurangen redan är inredd och klar, letar ägarna i en online-kampanj efter investerare som vill bidra med pengar till bygget. Tanken är att få tillbaka en del av vad det har kostat att skapa Frankfurts nyaste ölställe, rapporterar webbtidningen Merkurist.

Kampanjen skiljer sig från klassisk crowdfunding, som ju i grunden handlar om donationer. ”Brauhaus”-ägarna satsar istället på vad de kallar crowdinvesting, som förhoppningsvis också ska ge den som satsar något tillbaka. Mot ett löfte att investera pengar under tre år, lovar ägarna att ge investerarna en avkastning på 4,8 procent per år. Dessutom finns det särskilda bonusar i form av rabatt på mat och dryck i restaurangen. För att vara en del av detta måste intresserade Frankfurtbor investera minst 100 euro. Målet är att kampanjen ska dra in runt 500 000 euro totalt.

Blog imageHenninger Turm är ett riktigt landmärke i Frankfurt (foto: welt.de).


Henninger am Turm startas
av Tobias Jäkel och Mattias Schöneberger i samarbete med bryggeriet Henninger Bräu AG. De två ägarna driver sedan tidigare den japanska nudelbarkedjan Mosch Mosch. Tanken med ”Brauhaus” är att det ska kännas modernt och mysigt på samma gång. I restaurangen serveras såväl gedigen tyska mat som hamburgare, pizza och lättare rätter. Fatölslistan omfattar åtta öl, varav minst hälften kommer från Henninger.



Nästan tre av fyra tyskar dricker ölNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-09 11:32

Tyskland är och förblir ett land av öldrickare. 72 procent uppger att de dricker öl, medan bara 27 procent helt säger nej till den gyllene drycken.

Blog image
Nästan tre av fyra tyskar uppger att de dricker öl (foto: onmeda.de).


Det är undersökningsföretaget Yougov som på uppdrag av branschorganisationen Forum Getränkedose har kartlagt tyskarnas relation till öl. Studien visar alltså att närmare tre av fyra tyskar identifierar sig som öldrickare. Av dessa uppger 40 procent att de helst dricker öl till mat. Andra vanliga dryckestillfällen är kalas och andra firanden (39 procent), i samband med fester och ute på klubbar (36 procent), till afterwork (31 procent) och framför tv:n (29 procent).

En annan del av studien visar hur stora öl man helst dricker och ur vilken form av förpackning. En majoritet av öldrickarna (55 procent) satsar på en halvliter, medan 39 procent föredrar 33-centilitersbehållare. 48 procent av de svarande uppger att de köper öl på burk. Enbart i Tyskland såldes det 2,5 miljarder dryckesburkar förra året, varav 940 miljoner innehöll öl. Det som talar till burkarnas fördel är enligt öldrickarna att de är lätta, snabba att kyla, återvinningsbara samt att de inte släpper in ljus eller luft.

Blog imageMånga öldrickare uppskattar aluminiumburkens fördelar (foto: stern.de).


Siffrorna kommer från en
online-undersökning som Yougov gjorde mellan den 13 och 16 oktober i år. Totalt svarade 2 007 personer på studien, vars resultat ska vara representativt för alla tyskar över 18 år. Forum Getränkedose är en del av Metal Packaging Europe (MPE) som samlar tillverkare och leverantörer av metallförpackningar samt nationella branschorganisationer och för deras talan på den europeiska marknaden.



Regnig sommar drar ner tysk ölkonsumtionNyheter

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-08 09:24

En kall och regnig sommar samt en åldrande befolkning. Det är två anledningar till att den tyska ölkonsumtionen minskade under årets första nio månader.

Blog image


Mellan januari och september i år minskade de tyska bryggeriernas försäljning med 3,1 procent jämfört med samma tid förra året. Det visar siffror från Tysklands statistiska centralbyrå, Statistische Bundesamt (Destatis). Totalt såldes cirka 72 miljoner hektoliter öl under årets tre första kvartal, om även exporten inräknas. Under perioden minskade den tyska exporten till andra EU-länder med 3,1 procent och till andra delar av världen med 6,6 procent. Det bekräftar den negativa trenden för tyska bryggerier, som har sett en minskad ölförsäljning under flera år.

Även om man bara tittar på den inhemska marknaden så säljs det mindre öl. Mellan januari och september såldes 58,9 miljoner hektoliter – en minskning med 2,7 procent jämfört med förra året. En förklaring till detta kan vara att det i år inte varit något stort fotbollsmästerskap, som annars brukar dra upp ölförsäljningen. Minskad inhemsk försäljning slår hårt mot bryggerierna, som säljer mer än fyra femtedelar av sin produktion till konsumenter i Tyskland. Årets inhemska försäljning ser nu ut att bli något sämre än 2016. Då såldes det 79 miljoner hektoliter öl, vilket är den lägsta siffran sedan man började föra statistik.

Blog imageDen inhemska ölförsäljningen fortsätter att minska i Tyskland (foto: Wikimedia).


Det tyska bryggarförbundets
(Deutschen Brauer-Bund) vd Holger Eichele ser ytterligare förklaringar till den minskade försäljningen. Framför allt är det sommarens regniga och bitvis kalla väder som har spelat in. Han menar dock att det ännu är för tidigt att ge upp helåret. En varm höst och en stabil försäljning till jul och nyår kan rädda upp resultatet. Bryggarförbundet påpekar också att statistiken inte omfattar alkoholfria öl eller ölblandningar, drycker som stadigt ökar på den tyska marknaden. I dagsläget är sex procent av all öl som bryggs i Tyskland alkoholfri och det finns över 400 olika märken.

En annan förklaring till den sjunkande ölförsäljningen kan vara en åldrande befolkning. Äldre människor dricker i allmänhet mindre alkohol. Det finns också studier som visar att även yngre tenderar att dricka mindre än för några år sedan. Detta till trots fortsätter ändå antalet bryggerier att öka i Tyskland. Under 2016 tillkom det sexton nya och vid årsskiftet fanns det 1408 bryggerier i hela landet. Det är den högsta siffran sedan Tysklands enande år 1990.



Femte ölet i djurisk serieBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-06 17:43

Sedan tidigare ingår det fyra ”djur” i Hopferei Hertrichs ölserie Veto. Mitt under den mörka hösten kommer nu det femte – och det är passande nog en mörk och lite starkare historia.

Det femte ölet i Veto-serien är ett bocköl med namnet Lammbock. Hopferei Hertrich i Feucht fortsätter därmed på temat klassiska tyska ölstilar med djuriska namn. Men bryggeriet skulle inte vara vad det är om man inte satt en egen twist på den nya brygden.

Blog imageLanseringen av Lammbock skedde förra veckan på Bierothek (foto: Bierothek).


Lammbock
har tack vare sin kombination av olika maltsorter fått en mörkt rödbrun kastanjefärg och en kraftig maltarom. I doften anas lädersoffa och i smaken finns en lätt ton av bacon. De fem humlesorter som använts spelar möjligen en underordnad roll till malten. Enigma, som tillsatts sent i bryggprocessen, ger dock ölet en smak som för tankarna till röda bär.

Enligt bryggeriet ska den ofiltrerade Lammbock helst drickas vid 9-11 grader och passar alldeles utmärkt som ersättare till rött vin. Extra bra funkar ölet till viltkött, ost eller bara som det är.

Blog imageLammbock är Hopferei Hertrichs femte öl med djurtema (foto: Hopferei Hertrich).


Sedan tidigare består Veto
-serien av fyra öl med djurtema i såväl namnen som på etiketterna: den prisbelönta stouten Schokobär (björn), dubbel-IPA:n Hopfentiger (tiger), vetebocken Weisser Hai (vithaj) samt zwickeln Zwickelhahn (tupp).

Fakta Lammbock
Alkoholstyrka: 7,3 %
Stamvörtstyrka: 17,9 %
Beska: 28 IBU
Färg: 51 EBC
Malt: Münchener-, pilsner-, wiener-, karamell- och rökmalt
Humle: Hallertauer Mittelfrüh, Hersbrucker Spät, Spalter Select, Enigma och Merkur



Bayersk prins brygger öl i KroatienBryggerier

Posted by Niclas Samuelsson 2017-11-01 16:29

Snart börjar Schlossbrauerei Kaltenberg brygga öl i Kroatien. Det bekräftas av bryggeriets vd, som också råkar vara prins av Bayern.

Blog image
Prins Luitpold av Bayern bygger nytt i Kroatien (foto: banjaluckapivara.com).


Inom kort startar König Ludwig Schlossbrauerei Kaltenberg ett nytt bryggeri i Kukuljanovo, som ligger tolv kilometer öster om Kroatiens tredje största stad Rijeka.
- Arbetet går framåt varje dag. Vi kommer att testa all utrustning intensivt tills vi når samma kvalitet som vi har i Bayern innan vi släpper ölet på marknaden. De flesta av de femtio anställda är på plats och vi har ett helt år av förberedelser bakom oss, säger bryggeriets vd prins Luitpold av Bayern till den kroatiska tidningen Novi List.

Kaltenberg Adria, som bryggeriet heter, täcker en yta av 10 000 kvadratmeter och är byggt i moduler. Den första etappen har kostat 10 miljoner euro och har en kapacitet på 30 000 hektoliter. För ytterligare 15 miljoner euro kan bryggeriet byggas ut till att klara 100 000 hektoliter om året. I början kommer bryggeriet fokusera på att brygga Kaltenberg Pils och Kaltenberg Hefeweissbier. Det mesta som produceras kommer att säljas lokalt, mycket på grund av att Rijeka inte har något eget bryggeri. Kaltenberg kommer också att driva en restaurang och en ölträdgård i anslutning till bryggeriet.

Blog imageKaltenberg Hefeweissbier är ett av ölen som ska bryggas (foto: banjaluckapivara.com).


Kaltenberg har funnits på
den kroatiska marknaden sedan 1994, då man ingick ett licensavtal med Jadranska Pivovara i Split. 2001 köpte det slovenska bryggeriet Pivovarna Laško upp majoriteten i Jadranska, men blev i sin tur uppköpta av Heineken 2015. Heineken, som även äger Karlovačka Pivovara (Karlovačko) och två bryggerier i Serbien, valde då att säga upp licensavtalet med Kaltenberg.

Förutom Kroatien brygger Kaltenberg även på licens hos bland annat Krönleins Bryggeri i Sverige och Marston’s i Storbritannien. Man finns även i Mongoliet, Kazakstan, Bosnien, Bulgarien, Indien, Vitryssland, Ukraina, Iran, Indonesien, Kina och Turkmenistan. I juni nästa år inleder Kaltenberg också ett samarbete i Ryssland.

Blog imageSchloss Kaltenberg är ett riktigt bayerskt sagoslott (foto: festicket.com).


Prins Luitpold av Bayern
tillhör huset Wittelsbach, som styrde Bayern fram till 1918. Schlossbrauerei Kaltenberg startade 1871 och var från början ett litet bryggeri vid prins Luitpolds släktgods Schloss Kaltenberg. Prins Luitpold tog över slottet 1976 och återupplivade då en 750-årig familjetradition med att brygga öl. Sedan 2001 ingår Schlossbrauerei Kaltenberg i Warsteiner Gruppe.