Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Veltins försäljning ökar

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-17 19:42

Trots en minskande tysk ölmarknad ökar Veltins sin försäljning. 2017 innebar en ökning med nästan en procent för Tysklands tredje största premiummärke.

Det familjeägda bryggeriet C. & A. Veltins sålde 2,87 miljoner hektoliter öl och blanddrycker förra året. Det är 0,8 procent mer än 2016. Den totala omsättningen uppgick till 323 miljoner euro, vilket är en ökning med 2,5 procent. Störst var försäljningen av öl på returglasflaska, som stod för 76,8 procent. Fatölen stod för 17,4 procent, medan burkförsäljningens andel ökade något till 5,8 procent.

Michael Huber och Volker Kuhl i bryggeriledningen glädjer sig åt Veltins resultat (foto: Ralf Rottmann/waz.de).


Försäljningen av pilsner var
stabil under 2017, medan ölblandningen Radler ökade med 2,7 procent tack vare en ökad efterfrågan på produkter med lägre alkoholhalt. Den relativt nylanserade blanddrycken V+ Grapefruit bidrog med sina 326 400 sålda hektoliter också till ett bra resultat inom ölmixsegmentet. Märket Grevensteiner såldes i sin tur i 168 500 hektoliter, vilket var en stor anledning till att affärsområdet Specialöl ökade med 18,2 procent 2017.

Grevensteiner sålde bra inom affärsområdet Specialöl (foto: Brauerei C. & A. Veltins).


Veltins började exportera sina
öl för 25 år sedan och under fjolåret gick 202 000 hektoliter till huvudmarknaderna i Spanien, Italien, Nederländerna, Storbritannien och USA. Vid årsskiftet hade Veltins 646 anställda (tre procent fler än 2016), varav 34 lärlingar. Fram till 2024 räknar bryggeriet med att investera mer än 400 miljoner euro i ny teknik, marknadsföring och personal. Bara under 2017 gjordes investeringar på 33 miljoner euro, skriver bryggeriet i ett pressmeddelande.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post265

Sion firar 700-årsdag hela året

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-15 17:51

I år firar Brauhaus Sion i Köln 700-årsjubileum. Det gör man genom att bjuda gästerna på många överraskningar under hela året.

Personalen på Sion laddar för bryggeriets 700-årsfirande (foto: Christian Ahrens/koeln.de).


Att Brauhaus Sion firar 700 år kommer inte minst märkas på restaurangmenyn. Med start nu i januari kommer nya jubileumsrätter att läggas till varje kvartal. För varje beställd rätt skänker bryggeriet även 77 eurocent till välgörande ändamål. Från sensommaren kommer det dessutom finnas ett speciellt bröd att köpa. Det handlar om ett bröd bakat med Sion Kölsch, som tas fram i samarbete med bagerikedjan Klein’s Backstube.

Men det händer också mycket annat spännande. För första gången kommer det till exempel att ske en så kallad Nubbelverbrennung vid Brauhaus Sion. Nubbel är en halmdocka som representerar syndarna och som hängs upp ovanför Kölns restauranger och pubar under den årliga karnevalen. Som avslutning på festligheterna bränns sedan dockan, som i detta fall kommer vara klädd som en typisk Köln-kypare – Köbes. Ölets dag den 23 april firas med kölsch-tapas, som serveras till tonerna av partybandet Lupo. Den 27 maj är det sport som gäller hos Sion, då den så kallade Olympic training arrangeras. Gästerna kan då bland annat tävla i kickerball, basket och dart samt träffa spelare från stadens hockeylag.

På platsen där Brauhaus Sion ligger har det bryggts öl i - minst - 700 år (foto: rowdyingermany.com).


Det hus som 1318
stod på den plats där Brauhaus Sion i dag huserar, ägdes av bryggaren Johannes Braxator. Han bryggde en form av mjöd, kallat medebier. På den tiden var bryggarrättigheterna knutna till byggnaden, så vi kan vara ganska säkra på att det bryggdes öl på platsen för 700 år sedan. Det är denna tradition som Sion syftar på i sin slogan ”Haustradition seit 1318”. Det som så småningom blir dagens bryggeri grundas dock först 1835 av Christian Peter Herbertz. Namnet Sion tillkommer så sent som 1912, då Jean Sion tar över bryggeriet.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post262

Tysklands sista nunneledda bryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-22 15:39

I ett kloster med anor från medeltiden är det nunnor som brygger öl. Klosterbryggeriet är numera det enda i sitt slag i Tyskland – kanske i hela världen.

Kloster Mallersdorf ligger vackert beläget i östra Bayern (foto: Süddeutsche Zeitung).


I historieböckerna går det att läsa att munkarna i klostret i bayerska Mallersdorf fick rätt att sälja öl 1623. Det blev starten på en verksamhet som lever än i dag, även om det skett vissa förändringar och varit en del uppehåll längs vägen. Numera är det till exempel nunnor som står för ölbryggandet. Så har det varit sedan 1881, då det gamla klostret togs över av den franciskanska nunneorden.

Det var av två anledningar som nunnorna återupptog munkarnas ölbryggning. Den ena var att kunna erbjuda klostrets boende och besökare en ren och närande dryck. Den andra var för att de ”vördnadsvärda och hedersamma invånarna” i och kring Mallersdorf förtjänade detsamma för att må bra och trivas. Dessa skäl är förmodligen lika giltiga nu som då.

Klosterbryggeriet i Mallersdorf har flera ölsorter i sitt sortiment (foto: bier.by).


Sedan 1933 är det
en av klostrets egna bryggmästare som basar över det lilla företaget. Bryggeriet producerar 3 000 hektoliter öl och 700 hektoliter läsk varje år. I sortimentet finns bland annat ett ljust bocköl, en dubbelbock, en zoigl och diverse säsongsöl. Arton procent av det som produceras går åt för att täcka behovet för de 500 människor som bor och verkar i klostret, resten säljs. Bryggmästare är syster M. Doris Engelhard, som är den sista nunnan i Tyskland – och kanske i hela världen – som driver ett klosterbryggeri.

Syster Doris kan vara den sista nunnan i världen som driver ett bryggeri (foto: draftmag.com).


Kloster Mallersdorfs historia går
att spåra tillbaka till 1109, då fem benediktinmunkar kommer dit från Michelsberg i Bamberg. Klostret hade sin höjdpunkt på 1700-talet, men stängdes i spåren av sekulariseringen 1803. Därefter har det bland annat fungerat som fängelse. 1869 blev det dock åter kloster, då nunnor från franciskanerorden köpte en del av den delvis privatägda byggnaden. Sedan 1913 är klostret helt i nunnornas ägo.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post256

Giesinger Bräu öppnar ett andra bryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-19 11:43

Det lilla Münchenbryggeriet Giesinger Bräu blir större. I slutet av nästa år börjar byggandet av deras andra bryggeri i stadsdelen Milbertshofen.

Så här ska det nya bryggeriet se ut när det är klart (foto: Aurelis Real Estate).


Byggstarten av Giesinger Bräus nya bryggeri är planerad till november nästa år, rapporterar flera Münchentidningar. Den 4 700 kvadratmeter stora anläggningen kostar femton miljoner euro att bygga och uppförs av Aurelis Real Estate, som sedan hyr ut den till Giesinger. Med det nya bryggeriet kan Giesinger Bräu öka sin totala produktion till 32 000 hektoliter, varav åttio procent bryggs i den nya anläggningen.

Bryggeriet i Giesinger Berg nådde sin maximala kapacitet på 12 000 hektoliter öl, eller 2,4 miljoner flaskor, redan 2016. Det gamla bryggeriet kommer att finnas kvar som ett komplement till den nya anläggningen i Milbertshofen. De 20 000 hektoliter som kommer bryggas där motsvarar cirka fyra miljoner flaskor årligen.

Münchens borgmästare Josef Schmid, bryggerichef Steffen Marx och Aurelis vd Stefan Wiegand skålar för det nya bryggeriet (foto: Aurelis Real Estate).


Det nya bryggeriet innebär
också att Giesinger kan minska sin klimatpåverkan. Som det är nu bryggs ölen i Giesinger Berg, för att sedan fem gånger i veckan transporteras till Eitting en timmes resväg bort. Där hälls ölet på flaskor och förpackas i lådor innan det körs tillbaka till München. Bryggerichef Steffen Marx tror att man kommer kunna halvera sin energiförbrukning när det nya bryggeriet invigs i slutet av 2019. För att delfinansiera projektet har Giesinger Bräu startat en crowdfunding-kampanj, som hittills har dragit in 650 000 euro.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post255

Astra startar bryggeri på Reeperbahn

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-11-30 18:55

I slutet av den ökända gatan Reeperbahn är Astra på väg att skapa ett nytt hem. Det gamla kultmärket kommer därmed tillbaka till de kvarter man lämnade för snart femton år sedan.

Så här ska den nya bryggeripuben se ut när den är klar (foto: Carlsberg Deutschland).


Från och med våren 2018 kommer det åter bryggas öl mitt i Hamburg. Och det är inte vilket öl som helst, utan det legendariska Astra som nu återvänder till sina rötter i stadsdelen St. Pauli. Genom att öppna en bryggeripub vill man visa att Astra också kan göra annat än vanlig ljus lager. Astras standardöl kommer även fortsättningsvis att bryggas i Holstenbryggeriet, enligt nyhetsplattformen About drinks.

Astra siktar på att brygga populära ölstilar som pale ale och kellerbier, men också lite mer galna och ovanliga varianter. I det nya bryggeriet kan man brygga upp till 1 400 hektoliter öl om året. Basen för bryggeripuben blir tio lagringstankar och hela tjugo ölkranar. Besökarna kommer att kunna njuta av en nybryggd Astra Urtyp eller något helt nytt, samtidigt som man stillar hungern med rejäl nordtysk mat från pubens samarbetspartners längs Reeperbahn. Astras vill också bidra till kulturlivet och ett bättre grannskap genom att bland annat låta lokala band och artister från St. Pauli uppträda.

Genom sin koppling till Hamburgs livligare kvarter har Astra fått något av en kultstämpel (foto: Primestory).


Grunden till Astra lades
1647 då holländaren Peter I. de Voss börjar brygga öl under namnet Bavaria i Hamburgförorten Altona. 1897 bildas aktiebolaget Bavaria, som från 1909 börjar använda namnet Astra. 1922 går bryggeriet samman med Actien-Brauerei från St. Pauli, dit man senare flyttar bryggeriet. 1999 tas Astra över av Holsten Gruppe, som stänger anläggningen i St. Pauli 2003. Sedan 2004 ägs Holsten, och därmed Astra, av Carlsberg Deutschland.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post245

Bunthaus är numera med bar

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-11-22 16:27
Hamburgbryggarna Jens Hinrichs och Jens Block har funnit sig väl tillrätta i stadsdelen Wilhelmsburg. Förutom det lilla bryggeriet har man sedan en tid också en egen bar på sin ö i Elbe.

Jens Hinrichs och Jens Block är männen bakom Bunthaus Brauerei (foto: Bunthaus).


Wilhelmsburg ligger centralt men ändå lite avsides beläget på en ö i Hamburg, precis där floden Elbe delar sig i en nordlig och en sydlig arm. Här har de två bryggarna med namnet Jens skapat sitt tvåhektoliters bryggeri, som de kallar Bunthaus Brauerei. Läget har inte bara en koppling till bryggarnas rötter i södra Hamburg, det är också en plats där det finns god tillgång till råvaror. ”Från det omgivande Moorweder kommer färska ingredienser, till exempel gurka till vår gose och pumpa till vårt pumpaöl”, berättar bryggarna för tidningen Bier, Bars & Brauer.

Den 22 september i år öppnade dessutom Bunthaus sin egen bar på Kurdamm 24, i en lokal som tidigare tillhört Wilhelmsburgs vattenverk. Här står de båda bryggarna gärna själva bakom disken för att ge råd och tips om hantverksöl till nyfikna kunder. Hittills har efterfrågan efter deras öl varit stor, både bland barbesökare och butiker i närheten. Den har varit så stor att de båda jensarna inte riktigt kunnat möta den. För att kunna leverera öl till alla som vill ha, uppstod bland annat behov av en ny buteljeringsanläggning.

Bunthaus brygger såväl klassiska som mer experimentella ölstilar (foto: Hopfenhelden).


För att få ihop
pengar till detta skapade man en crowdfunding-kampanj, som startade den 9 juni i år. Redan den 1 augusti hade det kommit in tillräckligt med pengar. Wilhelmsburgborna och andra ölälskare hade då bidragit med den nätta summan 25 000 euro. I utbyte fick investerarna bland annat sexpack med öl, t-shirts och inbjudningar till ölprovningar. Den 6 oktober kunde så Bunthaus hämta en bättre begagnad buteljeringsanläggning hos bryggarkollegorna på Ratsherrn Brauerei.

Trots sitt centrala läge är naturen alltid nära i Wilhelmsburg (foto: mojitopapers.de).


När Bunthaus Brauerei startade
sin verksamhet förra året var det första gången på 210 år som det fanns ett bryggeri i Wilhelmsburg. I dagsläget har bryggeriet tagit fram ett trettiotal olika ölsorter, allt från klassiska stilar till mer experimentella brygder. På sommaren tillverkas även den roliga säsongsprodukten ölglass. Enligt de två ägarna vill man nu göra ett öl med låg eller ingen alkohol. Bunthaus öl kan främst köpas via direktförsäljning på bryggeriet eller i någon specialbutik i Hamburg eller Berlin.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post241

"Korkat" beslut bidrar till framgång

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-11-20 16:15

Trots att tyskarna dricker allt mindre öl fortsätter nordtyska Flensburger Brauerei att växa. Det beror bland annat på en envis svensk och en tilltagande retrotrend.

Trots att den tyska ölmarknaden har minskat under flera år, växer Flensburger Brauerei stadigt. 2016 sålde bryggeriet 575 000 hektoliter öl i Tyskland. Siffrorna för det här årets första tio månader visar på en fortsatt tillväxt på cirka 7,5 procent jämfört med samma period förra året. I dag sysselsätter bryggeriet ungefär 200 människor i nordtyska Flensburg, rapporterar Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Flensburgers klassiska bygelkorkar bidrar till bryggeriets framgång (foto: ndr.de).


En förklaring till bryggeriets
framgångar är att man envist hållit kvar vid de gamla bygelkorkarna på sina flaskor. En gång i tiden var dessa porslinskorkar standard. Men när de billigare metallkapsylerna gjorde sitt intåg i början av 1970-talet, var det många bryggerier som övergav de dyrare korkarna. Flensburgers dåvarande ägare, den svenske tidigare köpmannen och konsuln Emil Petersen, vägrade dock dras med i trenden, bland annat för att slippa investera i en ny buteljeringsanläggning. Så bygelkorkarna blev kvar och är nu, tillsammans med det karaktäristiska ”ploppet”, bryggeriet signum.

Emil Petersens (1900-1974) intåg 1932 räddade bryggeriet från konkurs (foto: Flensburger).


Trots att många experter
skakade på huvudet för drygt fyrtio år sedan, är Flensburger i dag trendsättare. I spåren av den retrotrend som sveper över Tyskland har allt fler bryggerier börjat ta efter konkurrenterna i norr; i dagsläget finns det cirka 150 bryggerier som använder bygelkorkar på sina flaskor. Det som blivit en klar marknadsföringsfördel har dock sitt pris. En vanlig kapsyl kostar ungefär 12 eurocent att köpa in, medan bygelkorkarna går på 38 cent. Att fylla och rengöra flaskorna är också svårare. Om det till exempel finns cigarettfimpar i returflaskorna måste korkens gummipackning bytas ut, annars kan ölets smak påverkas.

VD Hans-Peter Heyen och bryggerichef Andreas Tembrockhaus gläds åt ökad försäljning (foto: shz.de).


Det sker dock förändringar
även på Flensburger. Under de senaste tjugo åren har bryggeriet investerat närmare tjugo miljoner euro i ny teknik. Största delen av pengarna har gått till en ny buteljeringsanläggning, som är igång dygnet runt sex dagar i veckan. Under en dag kan runt en miljon flaskor fyllas med öl.

Flensburger Brauerei grundades 1888 som Flensburger Export-Brauerei. Trots att många bryggerier har köpts upp av öljättar som AB Inbev och Heineken, har Flensburger behållit sitt oberoende. Bryggeriet ägs i dag av familjen Dethleffsen-Petersen, som genom Emil Petersen tog över företaget 1937.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post240

Femte ölet i djurisk serie

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2017-11-06 17:43

Sedan tidigare ingår det fyra ”djur” i Hopferei Hertrichs ölserie Veto. Mitt under den mörka hösten kommer nu det femte – och det är passande nog en mörk och lite starkare historia.

Det femte ölet i Veto-serien är ett bocköl med namnet Lammbock. Hopferei Hertrich i Feucht fortsätter därmed på temat klassiska tyska ölstilar med djuriska namn. Men bryggeriet skulle inte vara vad det är om man inte satt en egen twist på den nya brygden.

Lanseringen av Lammbock skedde förra veckan på Bierothek (foto: Bierothek).


Lammbock
har tack vare sin kombination av olika maltsorter fått en mörkt rödbrun kastanjefärg och en kraftig maltarom. I doften anas lädersoffa och i smaken finns en lätt ton av bacon. De fem humlesorter som använts spelar möjligen en underordnad roll till malten. Enigma, som tillsatts sent i bryggprocessen, ger dock ölet en smak som för tankarna till röda bär.

Enligt bryggeriet ska den ofiltrerade Lammbock helst drickas vid 9-11 grader och passar alldeles utmärkt som ersättare till rött vin. Extra bra funkar ölet till viltkött, ost eller bara som det är.

Lammbock är Hopferei Hertrichs femte öl med djurtema (foto: Hopferei Hertrich).


Sedan tidigare består Veto
-serien av fyra öl med djurtema i såväl namnen som på etiketterna: den prisbelönta stouten Schokobär (björn), dubbel-IPA:n Hopfentiger (tiger), vetebocken Weisser Hai (vithaj) samt zwickeln Zwickelhahn (tupp).

Fakta Lammbock
Alkoholstyrka: 7,3 %
Stamvörtstyrka: 17,9 %
Beska: 28 IBU
Färg: 51 EBC
Malt: Münchener-, pilsner-, wiener-, karamell- och rökmalt
Humle: Hallertauer Mittelfrüh, Hersbrucker Spät, Spalter Select, Enigma och Merkur



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post233
Next »