Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Karlsbergs vinst ökar – men försäljningen minskar

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-08-21 18:32
Karlsberg Brauerei i Homburg ökade sin vinst något under det första halvåret i år. Detta trots att försäljningen gått ner en aning jämfört med samma tid i fjol.

Innan justering för räntor, skatter, amorteringar och avskrivningar uppgick Karlsberg Brauereis vinst till 9,2 miljoner euro under första halvåret 2019. Det är i princip lika mycket som för samma period förra året. Tittar man bara på intäkterna innan ränta och skatt ökade dessa från 4,7 miljoner euro 2018 till 4,8 miljoner euro i år. Den totala försäljningen under årets första sex månader minskar dock något – från 66,9 miljoner euro förra året till 64 miljoner euro i år. Karlsberg förklarar detta med en ändrad strategi gällande bryggeriets kontraktstillverkning.


Karlsbergs vinst ökar trots att den totala försäljningen minskar (foto: Karlsberg Brauerei).

Under det första
halvåret 2019 ökade Karlsbergs tillväxt för inhemska och utländska ölmärken med 3,5 procent. Enligt bryggeriet beror den goda tillväxten främst på ökad försäljning för märkena Karlsberg och Mixery. Utlandsförsäljningen ökade med 15,5 procent, främst tack vare ökat fokus på export av bryggeriets egna märken. Denna halvårsrapport bekräftar Karlsbergs tidigare uppskattning om att den totala försäljningen under året kommer att gå ner något. Man räknar dock med att vinsten för helåret kommer att hamna någonstans mellan 15,5 och 18,5 miljoner euro.

Karlsberg Brauerei grundades 1878
i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post484

Bitburger satsar på glutenfritt

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-08-16 16:17
Många människor väljer i dag glutenfria livsmedel. Nu vill även Bitburger hoppa på trenden och lansera ett glutenfritt öl på marknaden. Målgruppen är dock inte bara glutenintoleranta.

Nästa år planerar Bitburger att lansera ett glutenfritt öl på marknaden. Ölet har varit under utveckling i två år och har sedan i mitten av juli varit i en testfas. Enligt bryggeriets tekniske chef finns det en stor marknad för produkten, eftersom fler människor blir glutenintoleranta eller väljer bort gluten ur kosten av andra skäl.


Bitburger hoppas vända försäljningssiffrorna med ett glutenfritt öl (foto: Bitburger Braugruppe).

Det finns i
dagsläget endast några få tillverkare av glutenfria öl på den tyska marknaden. Genom att lansera ett glutenfritt öl hoppas Bitburger kunna vända en sjunkande försäljningstrend. Förra året sålde man 6,6 miljoner hektoliter öl, vilket är en minskning med 2,7 procent jämfört med året innan. Detta följer i stort den tyska ölmarknaden, som har brottats med vikande försäljningssiffror under många år.

Proteinet gluten finns
bland annat i vete, korn och råg och alla produkter som innehåller dessa spannmål, inklusive maltkorn. Bitburger har utvecklat en tillverkningsprocess där gluten bryts ner naturligt av proteas, en grupp av enzymer som påverkar nedbrytningen av bindningar mellan aminosyror i proteiner. Enligt det tyska celiakiförbundet är ungefär 800 000 tyskar glutenintoleranta. Vid glutenintolerans blir tunntarmen inflammerad och kan inte ta upp näring som den ska. De vanligaste symtomen är diarré, gaser i magen, trötthet och viktnedgång, men symtomen varierar mycket.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post482

Veltins nöjda med första halvåret – trots minskad försäljning

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-20 13:09
Efter förra årets rekordsommar var det ingen större överraskning att Veltins försäljning skulle minska något under årets första sex månader. Minskningen blev dock inte så stor som man först befarat.

Veltins
försäljning under det första halvåret 2019 uppgick till 1,57 miljoner hektoliter, vilket är en minskning med 2,1 procent jämfört med samma tid förra året. Märket Grevensteiner, som omfattar mer traditionella ölstilar, fortsätter dock sin snabba tillväxt och ökar sin försäljning med sexton procent mellan januari och juni. Med tanke på att de blöta och svala månaderna maj och juni ställde till stora problem för de tyska bryggerierna, så klarade sig Veltins därmed ganska lindrigt undan.


Veltins försäljning backade drygt två procent under första halvåret (foto: C. & A. Veltins).

Försäljningen av flaggskeppsölet
Veltins Pilsener på flaska minskade med 4,9 procent till 856 910 hektoliter under första halvåret. Däremot ökade försäljningen av samma öl på burk med 13,2 procent tack vare ökad efterfrågan på den förpackningstypen. Veltins drar även fortsatt nytta av den ökade efterfrågan på traditionella ölstilar, vilket visar sig i att märket Grevensteiners ökning till 126 040 hektoliter. De tre sorterna Landbier, Ur-Radler och Hell finns nu tillgängliga på 18 000 försäljningsställen i Tyskland. Det alkoholfria sortimentet V+ står för 185 960 hektoliter under årets första sex månader.

Förväntningarna för det
andra halvåret i år är också något dämpade, inte minst med tanke på att en stor del av sommarens försäljningspotential redan är borta. Veltins kommer dock att fortsätta utveckla och investera kraftigt i verksamheten för att öka konkurrenskraften och energieffektiviteten. Fram till 2024 kommer exempelvis drygt 422 miljoner euro investeras i Grevensteiner-bryggeriet. Under året kommer man att börja bygga en ny buteljeringsanläggning och ett nytt lager med plats för 8 100 lastpallar. Notan för tekniska uppgraderingar av Grevensteiner-anläggningen kommer under 2019 att landa på cirka 42 miljoner euro.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post475

Warsteiner fortsätter att gå bra

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-05 16:39
Warsteiner hade ett bra fjolår och den goda trenden håller i sig under de första sex månaderna 2019. Bryggeriet ökar sin försäljning i Tyskland med 3,1 procent mellan januari och juni. Ökningen beror främst på en ökad efterfrågan på pilsner och alkoholfria alternativ.

Totalt sett har efterfrågan på pilsner sjunkit något i Tyskland. Men inte för Warsteiner, som istället ökar försäljningen av sin Premium Pilsener med 5,1 procent under det första halvåret. Den alkoholfria varianten av samma öl har också en större andel av marknaden än snittet med 10,1 procent. Totalt sett har försäljningen av Warsteiners alkoholfria sorter Pilsener, Herb och Radler ökat med mer än fjorton procent.

Warsteiner går bra första halvåret tack vare pilsner och alkoholfritt (foto: Warsteiner).

Den positiva utvecklingen på den inhemska tyska marknaden står dock i kontrast mot de något sämre exportsiffrorna (- 8,1 procent). De största anledningarna till dessa hittar vi i Italien och Nederländerna. I det sistnämnda fallet har en ändrad marknadsstrategi lett till en minskad försäljning av öl i återanvändbara lådor, medan den minskade försäljningen i Italien beror på dåligt väder. I Storbritannien, Frankrike och Ryssland går det dock bättre. Här har Warsteiner lyckats öka försäljningen trots olika lokala utmaningar, som den pågående brexitprocessen. Om såväl inhemsk försäljning som export läggs samman ökar Warsteiners försäljning med 0,6 procent under det första halvåret 2019.

Warsteiner är ett
av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim, Isenbeck, Weissenburg och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post472

Meckatzer Löwenbräu växer mer än snittet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-14 16:25
Meckatzer Löwenbräu går åter mot strömmen på en sjunkande ölmarknad. Förra året ökade bryggeriets försäljning med närmare sju procent jämfört med året innan.

Resultatet är därmed en bra bit över hela branschen som bara ökade med 0,5 procent, mest beroende på den varma sommaren. Meckatzer Weiss-Gold och Meckatzer Hell stod för den största delen av Meckatzer Löwenbräus försäljning förra året, med en total andel på 75 procent. Men det var framför allt den ökade efterfrågan på bryggeriets två alkoholfria sorter som drog upp resultatet. Försäljningen av dessa ökade med tjugo procent jämfört med 2017. Till detta kommer också Meckatzers populära veteöl.


Bryggerichef Michael Weiss ser tillbaka på ännu ett bra år (foto: Meckatzer Löwenbräu).

Meckatzer Löwenbräu har
stora planer för kommande år. Målet är inte bara att vara stora i sin hemregion Allgäu och runt storstaden Stuttgart, utan att hitta partners över hela Baden-Württemberg som kan marknadsföra Meckatzers öl. Bryggeriet kommer också att belöna de som bidrar till högre livskvalitet i Allgäu. I oktober kommer man med hjälp av en expertjury, för första gången dela ut ett pris för bra kulinarisk kultur. Priset ska gå till produkter, producenter och krögare och under de kommande veckorna kan de som vill skicka in förslag till bryggeriet.

Rötterna till bryggeriet från Meckatz i västra Allgäu går att spåra tillbaka till 1738. Bryggeriet kallades från början bara för Löwenbräu, men fick ändra namn i början av 1900-talet för att inte förväxlas med det mer kända Löwenbräu i München. Meckatzer Löwenbräu har ägts av familjen Weiss sedan 1853 och styrs numera av Michael Weiss. 1905 ansökte man om registrering av varumärket för Meckatz Weiss-Gold, något som beviljades tre år senare som det första ölmärket i Allgäu. Produktionen ökade från 6 000 hektoliter år 1900 till 14 000 hektoliter 1914. 1975 nådde man för första gången 100 000 hektoliter. 2014 låg produktionen på 170 000 hektoliter.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post465

Nytt rekordår för Waldhaus

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-12 18:31
Privatbrauerei Waldhaus gjorde ett bra fjolår. Schwarzwaldbryggeriet växte mer än marknadssnittet och sålde för första gången mer än 100 000 hektoliter öl.

Jämfört med året innan motsvarar 2018 års försäljning en ökning med nästan nio procent. Som jämförelse växte hela den tyska ölmarknaden med endast 0,5 procent förra året. I pengar räknat ökade Privatbrauerei Waldhaus sina intäkter med tolv procent till cirka tolv miljoner euro. Detta är Waldhaus tolfte rekordresultat i rad, vilket ägarfamiljen Schmid firade genom att ta alla sina anställda med respektive på en tredagarsresa till Amsterdam.


Bryggmästarna Bernhard Vötter och Bernhard Ebner och vd Dieter Schmid firar ett bra år (foto: Privatbrauerei Waldhaus).

Bland de femton
ölen i Waldhaus produktutbud är det fortfarande Diplom Pils som säljer bäst, följt av de tre ofiltrerade specialölen och de tre veteölen i sortimentet. Under året lanserades även två nya så kallade Naturradler, en söt och en syrlig, som båda fått en bra start. De två nya radlersorterna har lett till att försäljningen fördubblats jämfört med tidigare radlervarianter. Waldhaus öl har under 2018 också vunnit 41 guldmedaljer i diverse öltävlingar. Diplom Pils fick bland annat guldmedalj av den tyska jordbruksorganisationen DLG för tjugonde året i rad för sin goda kvalitet.

Privatbrauerei Waldhaus är känt för att ta egna vägar när de tillverkar sin öl. De använder exempelvis alltid hela humlekottar istället för pellets eller koncentrat, de odlar sina egna jäststammar och försöker alltid upprätthålla en optimal balans mellan temperatur och tryck under bryggningsprocessen – även om det gör att bryggningen tar längre tid. En annan framgångsfaktor är de investeringar som gjorts under senare år. Förra året uppgick investeringarna till drygt 3,3 miljoner euro. I år kommer dessutom buteljeringsanläggningen att uppgraderas för cirka 1,8 miljoner euro, något som borgar för ännu bättre resultat i framtiden.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post463

Alpirsbacher ser tillbaka på ännu ett framgångsrikt år

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-13 17:39
Alpirsbacher Klosterbrauerei fortsätter att gå bra ekonomiskt. Enligt ledningen överträffade Schwarzwaldbryggeriet alla förväntningar under 2018.

Under 2018 ökade Alpirsbacher Klosterbrauerei sin ölförsäljning med 5,4 procent och bruttointäkterna med 8,6 procent. Till skillnad mot den generella trenden i Tyskland och Baden-Württemberg ökade Alpirsbachers försäljning av flasköl med 7,2 procent. Fatölsförsäljningen i sin tur ökade med 1,4 procent. Särskild bra gick varugrupperna Kloster-Spezialitäten, veteöl, alkoholfria öl samt retroserien Schwarzwald Michel, enligt ägare Carl Glauner och vd Markus Schlör, som tillägger att tillväxten för Kloster-Spezialitäten låg på trettio procent och för alkoholfria öl på tjugo procent under förra året. Hela ökningen beror på ökad försäljning på den inhemska tyska marknaden.


Enligt bryggeriledningen överträffade Alpirsbacher alla förväntningar under 2018 (foto: Ipernity).

Enligt Markus Schlör
investerade Alpirsbacher dessutom cirka 3,7 miljoner euro i företagets utveckling under fjolåret. Främst satsade man på tekniska förbättringar gällande buteljering och logistik, liksom när det gäller förpackningar och marknadsinvesteringar. Under 2019 räknar bryggeriledningen med att volymerna ökar med en procent och omsättningen med fyra procent för ölförsäljningen. Bryggeriet vill också fortsätta den positiva utvecklingen av tidigare års produktlanseringar. Under 2020 vill man dessutom öka försäljningen ytterligare genom att lansera fler nya produkter inom segmenten öl och alkoholfria drycker.

Alpirsbacher Klosterbräu ägs av Carl Glauner, som är fjärde generationens bryggare. Han är barnbarnsbarn till Johann Gottfried Glauner, som köpte bryggeriet 1877 och återupplivade bryggeriverksamheten från ett benediktinkloster från 1000-talet. 1880 överfördes företaget till Carl Albert Glauner och 1906 bytte man namn till dagens Alpirsbacher Klosterbräu. Bryggeriet sysselsätter i dag cirka 135 personer.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post452

Schneider Weisse får nytt utseende

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-06 18:26
Stabilitet kräver förändring. Så förklarar Schneider Weisses ägare att man nu byter design på bryggeriets flasketiketter. Innehållet görs dock fortfarande efter gamla beprövade recept.

Från och med april i år har Schneider Weisses flaskor ett nytt utseende. Etiketterna har fått en ny och modernare look, som ska göra det enklare för konsumenterna att hitta rätt öl på hyllorna. De tidigare etiketterna med varierande motiv har ersatts med en mer enhetlig design, där de olika sorterna markeras med diagonala band i olika färger. Med förändringen menar bryggeriet att deras öl nu sticker ut från andra veteöl på fler sätt än bara genom smaken.


De nya flasketiketterna har fått ett mer enhetligt men samtidigt distinkt utseende (foto: Schneider Weisse).

De nya etiketterna ska signalera friskhet, distinkthet och oberoende, och ska redan vid första ögonkastet få kunderna att förstå att det handlar om ett självständigt bryggeri, som gör öl med en egen karaktär. Samtidigt försäkrar Schneider Weisse att det som verkligen utmärker bryggeriet inte har ändrats. Ölen bryggs fortfarande genom en speciell process och med naturliga och lokala råvaror av hög kvalitet.

De gamla etiketterna hade ett mer individuellt utseende med olika motiv (foto: Schneider Weisse).

Schneider Weisse, eller
G. Schneider & Sohn, grundades 1872 av Georg Schneider. Han var den första icke-adliga person (borgare) som fick tillstånd att brygga veteöl av Bayerns kung Ludwig II. Det första bryggeriet låg i Münchens Altstadt på gatan Tal 7. 1944 förstördes det dock i allierade bombangrepp och 1946 flyttades bryggeriet till dagens läge i Kelheim. Företaget är dock fortfarande starkt förknippat med München, där man har sin restaurang Schneider Bräuhaus im Tal (eller Weisses Bräuhaus). I alla år har bryggeriet varit i familjen Schneiders ägo i rakt nedstigande led på den manliga sidan – i dag är det Georg VI Schneider som är ägare.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post449
Next »