Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Kitzmann stänger bryggeriet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-10-03 19:56
Söndagen den 30 september upphörde en 300-årig era i Erlangen när Kitzmann-bryggeriet stängde igen verksamheten. Varumärket kommer dock leva vidare.

Stadigt sjunkande försäljningssiffror, högre produktionskostnader och personliga skäl tvingar Kitzmann-bryggeriets ägare Peter Kitzmann att motvilligt stänga verksamheten i Erlangen. Bryggeriets produktion har varit på nedgång sedan tidigt 1990-tal, samtidigt som stigande priser på råvaror och energi påverkat resultatet negativt. Många försök att rädda bryggeriet har gjorts, personalen har arbetat dygnet runt, externa konsulter har tagits in och sortimentet har utökats, men allt har varit förgäves.


En 300-årig bryggeriera tar slut när Kitzmann stänger i Erlangen (foto: Ulrich Schuster).


Namnet Kitzmann försvinner dock
inte helt från marknaden. Rättigheterna till namnet har köpts av Kulmbacher Brauerei, som kommer fortsätta att brygga Erlangenölet enligt ursprungsrecepten. Det innebär att ölhandlare och krögare även fortsättningsvis kan köpa öl med varumärket Kitzmann på såväl fat som flaska. Den i Erlangen populära traditionella restaurangen Bräuschänke och dryckeshandeln Bräukontor, som båda är kopplade till Kitzmann, påverkas inte heller av att bryggeriet stänger.

Vi stängningen hade Kitzmann 35 anställda, som dock kommer att få lön under en uppsägningstid i enlighet med lagar och regler. I ett pressmeddelande passar Peter Kitzmann på att en sista gång hylla sin personal, varav flera har varit familjeföretaget trogna i decennier. Han säger också att han kommer att använda sitt nätverk för att hitta nya lösningar för de tidigare bryggerianställda.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post378

Erdinger gör weissbier för vintern

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-09-10 19:00
Weissbier-bryggeriet Erdinger laddar för kallare tider med kryddigt veteöl. Många är de ölkännare som ser fram emot den årliga utgåvan av Schneeweisse, som säljs mellan oktober och februari.

1998 blev Erdinger Weissbräu det första tyska bryggeriet att lansera ett speciellt vinteröl. Med en alkoholhalt på 5,6 procent och en kryddig fyllighet har Erdinger Schneeweisse en speciell karaktär, som passar särskilt bra under årets kalla månader. Flaskans etikett med ett snöigt skogslandskap bidrar också till den vintriga känslan.


Erdinger Schneeweisse är ett veteöl för årets kalla månader (foto: Erdinger Weissbräu).

Smaken är lent maltig
med en aning sötma. I eftersmaken slår humlen igenom utan att ta över allt för mycket. Vid lanseringen av årets Schneeweisse brukar bryggeriet slå på stort och lansera speciella glas och annat marknadsföringsmaterial som ölunderlägg och posters. Allt mycket eftertraktat av ölkännare och samlare.

Erdinger Weissbräu är ett ägarskött privatbryggeri som finns i Erding i Oberbayern. Bryggeriet grundades 1886 och har genom åren fokuserat på att brygga och förfina elva olika varianter veteöl. Ölen exporteras till mer än nittio länder världen över, men all bryggning sker endast i Erding.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post371

Ratsherrn tar nya grepp om pilsnern

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-08-19 16:48
Pilsner är den stil som säljer allra bäst i Tyskland. I veckan släppte Hamburgbryggeriet Ratsherrn en serie med fyra nya tolkningar av tyskarnas favoritöl.

Den 15 augusti släppte det familjeägda Hamburgbryggeriet Ratsherrn inte mindre än fyra nya öl, samtliga pilsner, med det gemensamma namnet New Era Pilsener. Session är den ljusaste och alkoholsvagaste (3,0 procent), Pfeffersack är kryddig och exotisk, Dry Hopped är (som namnet antyder) torrhumlad och intensivt fruktig, medan Imperial är starkast i gänget (7,5 procent). Ölen är resultatet av en process som inleddes 2016 och som syftar till att återupprätta tysk bryggarkulturs goda rykte. Redan innan ölen släpptes på marknaden fanns det intresse från andra länder att importera dem, bland annat från Kina, Chile, Danmark och Norge.


I mitten av augusti släppte Ratsherrn fyra nya pilsner (foto: Ratsherrn).

Under lång tid var
det Tyskland som ansågs vara världens främsta ölbryggarland. Det var också det tyska sättet att brygga öl på som de flesta försökte efterlikna och som satte ribban för många bryggerier. När det gäller innovation och nytänkande har dock tyska bryggare de senaste årtiondena blivit starkt utmanade av bryggerier från USA, Skandinavien och andra delar av världen. Med sina fyra nya pilsnervarianter vill Ratsherrn återta den tyska ölkulturens plats i förarsätet. Pilsner är också en stil som är starkt efterfrågad, inte minst i Tyskland, där ölstilen står för ungefär hälften av försäljningen. Enligt många bryggare är pilsner den svåraste stilen att brygga, eftersom minsta fel innebär en klart sämre produkt.

Ratsherrn startade sin verksamhet 2012 i den k-märkta före detta kreatursmarknaden Schanzenhöfe i Hamburg. Bryggeriet började i liten skala, men växte i stadig takt år efter år. 2017 var det första året som bryggeriet bryggde över 50 000 hektoliter. Detta gör Ratsherrn till det största bryggeriet i Hamburg som helt drivs av sina ägare.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post363

Dinkelacker tar över Zwickaubryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-08-08 18:06
Familienbrauerei Dinkelacker och entreprenören Jörg Dierig tar över Mauritius Privatbrauerei i Zwickau. Övertagandet gäller retroaktivt från den 1 januari 2018.

De nuvarande ägarna till Mauritius Privatbrauerei, Rainer Otto och Werner Weinschenk, lämnar över 100 procent av företaget till de nya ägarna. Syftet är att långsiktigt stärka bryggeriets position och dess plats i Zwickau. Den nya delägaren Jörg Dierig har lång erfarenhet av bryggeribranschen och har bland annat varit vd för Oettinger Brauerei. Han tar över verksamheten från den 1 september och kommer till en början arbeta sida vid sida med Werner Weinschenk. Efter 28 år i branschen går Rainer Otto i pension den 31 augusti på grund av sjukdom.

Rainer Otto och Werner Weinschenk lämnar över Mauritius Privatbrauerei till nya ägare (foto: Ralph Köhler/ZEV).

För Familienbrauerei Dinkelacker är övertagandet ett kärt återseende. Mauritius Privatbrauerei tillhörde nämligen Stuttgartbryggeriet redan mellan 1990 och 2004. Under den tiden moderniserades Mauritius helt och stora investeringar gjordes. Otto och Weinschenk drev verksamheten från år 2000 och tog över aktiemajoriteten 2006.

För Jörg Dierig innebär övertagandet en ny utmaning i den vana ölentreprenörens karriär (foto: xing.com).

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post360

Insel-Brauerei skyddar det marina djurlivet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-18 16:16
Med appen Ostseetiere kan alla bidra till att skydda utrotningshotade havslevande däggdjur. Bakom mobillösningen står det tyska havsmuseet i Stralsund tillsammans med det lokala bryggeriet Insel-Brauerei.

Mobilappen Ostseetiere är gratis att ladda ner och gör det möjligt för alla som vistas vid den tyska Östersjökusten att rapportera in om de sett valar, sälar eller andra havslevande däggdjur. Rapporterna går direkt till forskarna på det tyska havsmuseet, Deutsches Meeresmuseum, i Stralsund. Informationen ger dem viktiga kunskaper om de hotade djurens bestånd och livsmiljö och bidrar till att skyddszoner kan upprättas eller att andra räddningsinsatser vidtas.

Baltic Gose skapades efter att en knölval siktats i Östersjön (foto: Rügener Insel-Brauerei).

Tack vare samarbetet med
Stralsundbaserade Insel-Brauerei har appen kunnat utvecklas ytterligare. Förutom att ange GPS-positioner för var djuren setts, går det också att ladda upp fotografier och slå fast vilka arter det rör sig om. Insel-Brauerei har länge varit engagerat i arbetet med att skydda djur och natur i regionen. 2017 samarbetade man med Världsnaturfonden (WWF) i ett projekt för att skydda havsörnarna på bryggeriets hemö Rügen. I år ligger alltså fokus på att skydda de däggdjur som lever i och vid vattnen i Östersjön.

Insel-Brauerei inriktar sig särskilt på att brygga olika specialöl och egenskapade ölstilar, ofta med inspiration från havet och livet på de tyska nordkustöarna. Flaskorna är inslagna i papper och har motiv med Rügens olika djurarter. Efter att en knölval nyligen siktats i Östersjön skapade bryggeriet ett nytt öl – Baltic Gose – som är bryggt med havssalt. Flaskans omslag och etikett pryds givetvis av en val.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post352

Veltins försäljning ökar med sol och fotboll

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-09 10:54
Det första halvåret 2018 innebar ett rejält uppsving för Veltins. Försäljningen ökade med 7,8 procent och uppgick till 1,61 miljoner hektoliter. En varm majmånad och sommarens fotbolls-VM bidrog starkt till den uppåtgående trenden.

Maj och juni innebar historiskt höga försäljningssiffror för C. & A. Veltins. Den ovanligt varma våren, med fyrtio procent fler soltimmar än förra året i maj, bidrog till att dra upp försäljningen för de flesta av bryggeriets produktområden. Moderbolagets försäljning ökade med närmare åtta procent under årets första sex månader. Att fotbolls-VM startade i juni innebar dessutom en extraförsäljning om 15 000 hektoliter för Veltins produkter.


Veltins breda produktutbud bidrar till den ökade försäljningen (foto: C.A. Veltins).

Försäljningen av storsäljaren
Veltins Pilsener ökade med 7,7 procent. Varumärket Grevensteiner, som omfattar sorterna Landbier, Ur-Radler och Hell, ökade med hela 32 procent och sålde 108 650 hektoliter. Den ökade efterfrågan på mer traditionella ölstilar visar sig bland annat genom att mer än 17 200 detaljhandlare och cirka 3 800 restauranger i dag säljer öl från Grevensteiner. En annan framgångsfaktor för Veltins är det breda utbudet, där traditionella ölstilar blandas med mer innovativa sorter. De sex ölblandningar som säljs under namnet V+ ökade till exempel sin försäljning med en procent och stod för 203 400 sålda hektoliter.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post349

Bra första halvår för Warsteiner

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-05 11:13
Affärerna har gått bra för Warsteiner under de sex första månaderna i år. Totalt ökade den inhemska försäljningen med 1,9 procent jämfört med samma tid förra året. Även exporten ökade mellan januari och juni.

Den positiva trenden beror till stor del på en ökad försäljning av Warsteiners flaggskepp Premium Pilsener. Men även det alkoholfria sortimentet går bra och ser ut att öka med tvåsiffriga procenttal. Bidragande orsaker till den ökade försäljningen har också varit bryggeriets datadrivna prissättningsstrategi och att reklambudgeten i första hand lagts på tv-reklam för Warsteiner Premium Pilsener och Warsteiner Alkoholfrei.


Premium Pilsener och alkoholfria öl drar upp Warsteiners försäljning (foto: Warsteiner).

Även exportsidan går väldigt bra, trots en hårdare konkurrenssituation. Exportbolaget Warsteiner International ökade sin försäljning med två procent jämfört med första halvåret 2017. En stark tillväxt i Ryssland liksom ökad försäljning på de två största utländska marknaderna, Benelux och Italien, bidrog till detta. Enligt företrädare för Warsteiner kommer bryggeriet att öka sina investeringar för att stärka varumärket ytterligare. Bland annat arbetar man med en ny marknadsföringskampanj.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post348

Prisad ölkultur i Nesselwang

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-27 19:01
Öl har i århundranden haft en central plats i den lilla byn Nesselwang i södra Allgäu. En gång i tiden fanns det fem bryggerier på orten, men i dag är det endast ett kvar. Detta har å sin sida prisats för sina insatser med att bevara ölkulturen i vad som ofta kallas ”Ölbyn Nesselwang”.

Det enda bryggeri som i dag är verksamt i Nesselwang är Brau-Manufactur Allgaeu, som håller byns ölhistoriska fana högt med det bryggeri som är inrymt i Brauerei-Gasthof Hotel Post. Här har familjen Meyer förutom bryggeri, drivit hotell och restaurang sedan 1883. I Hotel Post kretsar allt kring den gyllene drycken. Förutom att man brygger ett flertal bayerska ölspecialiteter, finns bryggeriets egna experter alltid till hands för att berätta mer om de olika sorterna och hur de bryggs. Den utbildade personalen ser till att varje maträtt alltid serveras med ett passande öl och ägaren Karl Meyer, som själv är bryggmästare, ser personligen till att det alltid finns några rätter innehållande öl på menyn.

Brau-Manufactur Allgaeu har prisats för sitt arbete med att bevara ölkulturen i Nesselwang (foto: Brauerei-Gasthof Hotel Post).

Bryggeriets ansträngningar har inte gått obemärkt förbi. Familjen Meyer mottog nyligen den nya certifieringen ”Utmärkt ölkultur” för sin stora kunskap inom området öl. Utmärkelsen delas ut av det bayerska livsmedels- och jordbruksministeriet tillsammans med hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern inom ramen för deras kvalitetsmärkning ”Utmärkt bayerskt kök”. En överlycklig Karl Meyer säger själv att detta är en bekräftelse på all den ansträngning som han och hans personal lagt ner under många år. Han säger också att bryggeriet har många idéer kring hur man ska utveckla verksamheten i framtiden.

Brauerei-Gasthof Hotel Post ligger i hjärtat av området Allgäu. Gästgiveriet omnämns första gången i dokument från 1650. Under 1800-talet fungerade det även som kungligt bayerskt postkontor. Sedan 1883 ägs det av familjen Meyer. Förutom det egenbryggda ölet, kan gästerna här njuta av specialiteter från Allgäu och Bayern i den vackra restaurangen. På platsen finns också ett bryggerimuseum och under sommaren en ölträdgård.



  • Comments(1)//bara-bier.nstk.se/#post344
Next »