Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


AB Inbev omorganiserar och får ny Tysklandschef

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-12-06 18:41
Öljätten AB Inbevs tyska affärsenhet byter chef. Harm van Esterik ersätts av Florian Weins, som började som trainee på huvudkontoret i Bremen 2008.

De senaste tio åren har Florian Weins raskt klättrat på karriärstegen. I juli förra året blev han chef för det spanska bryggeriet Compañía Cervecera de Canarias, som varit en del av AB Inbev sedan 2016. 34-årige Weins börjar sin nya tjänst den 1 januari 2019 och kommer att arbeta sida vid sida med Harm van Esterik under de två första månaderna. Van Esterik lämnar AB Inbev i slutet av februari, efter att ha arbetat i företaget i över 25 år. Enligt uppgifter till Inside Beer har chefsbytet inget att göra med AB Inbevs misslyckade försäljning av bryggerierna Hasseröder och Diebels tidigare i år.


Florian Weins blir AB Inbevs nye Tysklandschef från årsskiftet (foto: Eldia.es).

Holländaren van Esterik har
varit chef för AB Inbevs tyska gren i två år. Innan dess var han chef för koncernens holländska bolag. Hans utträde är en del av en större omorganisering av AB Inbev, som inletts av den nye Europachefen Jason Warner, som tillträdde sin tjänst i somras. Tyskland är nu en del av affärsområdet ”Tyskland-Belgien-Luxemburg”, som leds av den före detta Sydamerika-chefen Fabio Sala. I och med att den gamla affärsenheten ”Västeuropa” upphör lämnar även dess chef Jean-Jacques Velkenier, som arbetat för AB Inbev i femton år.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post393

Lillebräu öppnar bryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-11-13 18:12
Efter ett och ett halvt år av planerande och byggande är det snart dags. I november öppnar Lillebräu sitt nya bryggeri i en före detta Coca Cola-fabrik i Kielstadsdelen Eichkamp.


1,5 miljoner euro och många sömnlösa nätter har Lillebräus ägare Max Kühl och Florian Scheske investerat i det nya bryggeriet. Till Kieler Nachrichten säger de två bryggarna att de upplevt nya katastrofer var och varannan dag. I något fall har arkitekterna räknat fel, ibland har banklånen inte gått igenom i tid. Dessutom tog leveranserna längre tid än väntat och man hade vissa problem med brandlarmet. Men nu är allt klart för invigning av de 1 000 kvadratmeter stora lokalerna i Eichkamp, där ölet redan jäser i de fem tankarna om 3 000 och 6 000 liter.

Max Kühl och Florian Scheske öppnar sitt Lille-bryggeri i november (foto: Frank Peter).

I dagsläget bryggs det
tre olika öl i lokalerna: lager, pale ale och pilsner. Dessa kommer snart få sällskap av en helles, en weissbier och en stout. Med start nästa år vill bryggarna dessutom brygga ett nytt specialöl varje månad. I anslutning till bryggeriets laboratorium finns det en bar, fullt utrustad med bardisk, bord och – inte minst – tolv ölkranar. Varje torsdag, fredag och lördag kommer Kielbor och andra besökare kunna prova hela Lillebräus utbud, tillsammans med fyra utländska öl, och samtidigt se hur bryggningen går till.

Kühl och Scheske började brygga öl i liten skala 2014. Lillebräus succé var snart ett faktum och i dag hittar man bryggeriets öl i ett fyrtiotal restauranger. Fram till nu har dock all bryggning skett hos bryggerier i andra delar av Tyskland, där de två Kielbryggarna hyrt in sig. Men nu är det alltså slut med långa resor och leveranser, och Lillebräu kan börja kalla sig ett Kielbryggeri på riktigt.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post388

Bitburger-chef: Hantverksöl inte något hot mot etablerade bryggerier

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-11-07 18:48
Storbryggeriet Bitburger ser inte det ökande antalet hantverksbryggerier i Tyskland som ett hot. Istället välkomnar man det nya, som man menar ökar intresset för öl och gör att fler pratar om den gyllene drycken.

Jan Niewodniczanski är miljö- och teknikchef på Bitburger Braugruppe, en av de största bryggerikoncernerna i Tyskland. I en intervju välkomnar han de många nya hantverksbryggerierna som onekligen har etablerat sig på den tyska marknaden, om än i en långsammare takt än i andra delar av världen. Detta har bland annat tvingat Bitburger och andra etablerade bryggerier att starta sina egna ”Craft”-märken, där man tillåter sig att experimentera och erbjuda kunderna ett bredare utbud av öl.

Jan Niewodniczanski känner sig inte hotad av de nya "craft"-bryggerierna (foto: Bitburger Braugruppe).

Niewodniczanski jämför också den
tyska och den amerikanska ölmarknaden och menar att den största skillnaden handlar om industriernas struktur. Han menar att man med utgångspunkt i amerikanska Brewers Associations definition av hur stort ett bryggeri kan vara för att kallas ”craft”, även kan sätta Bitburger under den rubriken. Detta inte minst eftersom många amerikanska ”craft”-bryggerier har gått samman och bildat större enheter. Jan Niewodniczanski anser också att många hantverksbryggerier världen över skulle vara glada över att, likt Bitburger, kunna hävda att man ägts av samma familj i sex generationer i över 200 år och dessutom är helt oberoende.

Familjeägda Bitburger Braugruppe är
en av de största bryggerigrupperna i Tyskland. 2017 sålde man 6,8 miljoner hektoliter öl och omsatte 786,6 miljoner euro. Förutom Bitburger och König Pilsener, ingår även märkena Königsbacher, Köstritzer, Licher, Nette och Wernesgrüner i koncernen. Dessutom har man ett försäljningsavtal med Benediktiner Weissbräu i Ettal. Vid sidan av ölbryggningen, äger Bitburger också Gerolsteiner Brunnen, en av de ledande tillverkarna av mineralvatten i Tyskland.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post386

Veltins sponsrar vintersport till 2020

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-11-05 18:27
Bryggerijätten C. & A. Veltins kommer att sponsra flera stora vintersportevenemang fram till år 2020, inte minst flera nationella och internationella tävlingar under säsongen 2018/19.

Veltins
har länge varit en stor sponsor av olika typer av vintersporter. Nu ökar man detta engagemang ytterligare, bland annat genom att bli officiell sponsor till flera av skidvärldscupens tävlingar kommande säsong. En annan höjdpunkt är VM-backhoppningen i Oberstdorf i februari 2019. Andra stora evenemang inkluderar skidskyttets World Team Challenge i Veltins Arena, tysk-österrikiska backhopparveckan och nästa års bob- och rodel-VM. Starten för Veltins vintersportaktiviteter blir världscuptävlingarna i backhoppning, längdskidor och nordisk kombination i finska Ruka den 24 och 25 november.


Veltins sponsrar många stora vintersporttävlingar fram till år 2020 (foto: C. & A. Veltins).

Veltins sponsring av olika vintersportevenemang kompletteras med en omfattande annonsering, inte minst i tysk TV. Uppmärksammade trailers i anslutning till TV-sändningarna bidrar till extra exponering av märket. Förra årets tysk-österrikiska backhopparvecka följdes av mer än 35 miljoner människor på TV och drygt 109 000 åskådare på plats. Under backhoppningen syns Veltins logga bland annat på de tävlandes nummerlappar samt vid start- och landningsplatserna i backen. Utöver detta har Veltins status som officiell ölleverantör på flera ställen.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post385

På Usedom bryggs det cannabisöl

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-10-24 18:58
Frågan om huruvida cannabis ska legaliseras är het även i Tyskland. Medan debatten pågår har dock Tysklands första hampaöl bryggts på ön Usedom – helt lagligt.

På ön Usedom i Östersjön har det för första gången i Tysklands historia bryggts ett cannabisöl. Även om handel med berusande örter är förbjuden i Tyskland, har den rutinerade bryggaren Jan Fidora på slottet Mellenthin tagit fram ett öl innehållande hampa istället för humle. Receptet är dock inte nytt, utan har funnits sedan 1700- eller 1800-talet. Hampan odlas på Usedom och är en variant med låg halt av berusningsämnet THC, det som i dagligt tal kallas industrihampa.


Jan Fidora och Marcus Wehrbein laddar bryggkärlet med hampa (foto: Rainer L. Hein).

Hampablommorna plockas för hand
och kokas sedan i vatten tillsammans med andra, hemliga ingredienser under åtta timmar. Därefter ska brygden jäsa i ungefär sju dagar och lagras under ytterligare sex veckor i max en grad Celsius. Efter att ha gjort en testbryggning förra året, har Jan Fidora nu buteljerat cirka 1 000 liter cannabisöl. Den relativt blygsamma mängden lär sälja slut på två-tre veckor, tror bryggaren själv. Sedan får man vänta ett år till nästa chans dyker upp. Den som lyckas komma över en flaska får uppleva ett femprocentigt öl med viss sötma och en lätt smak av gräs, skriver Nordkurier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post383

Stone öppnar ölställen över hela Tyskland

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-10-22 18:09
I juni 2016 öppnade amerikanska Stone Brewing sitt bryggeri i Berlin. Så här drygt två år senare meddelar Stone-grundaren Greg Koch att han ännu inte har uppnått bryggeriets mål i Tyskland.

Stone Brewing
vill nämligen växa ännu mer. Därför öppnar man nu flera ölställen i många av de största tyska städerna. Enligt Greg Koch ska det finnas ett Stone-ställe i alla städer med minst 500 000 invånare, ett krav som femton tyska städer i dag uppfyller. Förutom Berlin, där Stone redan nu har två ställen, handlar det om Hamburg, München, Köln, Frankfurt am Main, Stuttgart, Düsseldorf, Dortmund, Essen, Leipzig, Bremen, Dresden, Hannover, Nürnberg och Duisburg.

Efter Berlin vill Greg Koch öppna Stone-ställen över hela Tyskland (foto: imago/Hipi).

I dagsläget letar Stone
efter fler platser i Berlin samt i Hamburg. I april öppnade Stones andra bar i Berlin, i det trendiga distriktet Prenzlauer Berg. I motsats till den 1 200 platser stora bryggerirestaurangen i Mariendorff, är denna lokal mer centralt belägen och mycket mindre med sina sextio platser inomhus och sjuttio utomhus. På Stones ställen serveras 27 olika fatöl, som antingen bryggs på plats i Berlin eller i USA. Flera kranar är också reserverade för gästfat.

Den öl som Stone
brygger i Berlin hälls också upp på fat och burkar på plats och exporteras till trettio länder i Europa. De tyska konsumenterna verkar dock inte uppskatta ölen lika mycket som man hoppats, huvudsakligen eftersom den inte säljs på glasflaska. Burkförsäljningen lider fortfarande av den skattehöjning som gjordes 2003 för att stabilisera det dåvarande återlämnings- och återfyllningssystemet för öl, och som bidragit till att burkar används i betydligt mindre utsträckning.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post382

Kitzmann stänger bryggeriet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-10-03 19:56
Söndagen den 30 september upphörde en 300-årig era i Erlangen när Kitzmann-bryggeriet stängde igen verksamheten. Varumärket kommer dock leva vidare.

Stadigt sjunkande försäljningssiffror, högre produktionskostnader och personliga skäl tvingar Kitzmann-bryggeriets ägare Peter Kitzmann att motvilligt stänga verksamheten i Erlangen. Bryggeriets produktion har varit på nedgång sedan tidigt 1990-tal, samtidigt som stigande priser på råvaror och energi påverkat resultatet negativt. Många försök att rädda bryggeriet har gjorts, personalen har arbetat dygnet runt, externa konsulter har tagits in och sortimentet har utökats, men allt har varit förgäves.


En 300-årig bryggeriera tar slut när Kitzmann stänger i Erlangen (foto: Ulrich Schuster).


Namnet Kitzmann försvinner dock
inte helt från marknaden. Rättigheterna till namnet har köpts av Kulmbacher Brauerei, som kommer fortsätta att brygga Erlangenölet enligt ursprungsrecepten. Det innebär att ölhandlare och krögare även fortsättningsvis kan köpa öl med varumärket Kitzmann på såväl fat som flaska. Den i Erlangen populära traditionella restaurangen Bräuschänke och dryckeshandeln Bräukontor, som båda är kopplade till Kitzmann, påverkas inte heller av att bryggeriet stänger.

Vi stängningen hade Kitzmann 35 anställda, som dock kommer att få lön under en uppsägningstid i enlighet med lagar och regler. I ett pressmeddelande passar Peter Kitzmann på att en sista gång hylla sin personal, varav flera har varit familjeföretaget trogna i decennier. Han säger också att han kommer att använda sitt nätverk för att hitta nya lösningar för de tidigare bryggerianställda.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post378

Erdinger gör weissbier för vintern

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-09-10 19:00
Weissbier-bryggeriet Erdinger laddar för kallare tider med kryddigt veteöl. Många är de ölkännare som ser fram emot den årliga utgåvan av Schneeweisse, som säljs mellan oktober och februari.

1998 blev Erdinger Weissbräu det första tyska bryggeriet att lansera ett speciellt vinteröl. Med en alkoholhalt på 5,6 procent och en kryddig fyllighet har Erdinger Schneeweisse en speciell karaktär, som passar särskilt bra under årets kalla månader. Flaskans etikett med ett snöigt skogslandskap bidrar också till den vintriga känslan.


Erdinger Schneeweisse är ett veteöl för årets kalla månader (foto: Erdinger Weissbräu).

Smaken är lent maltig
med en aning sötma. I eftersmaken slår humlen igenom utan att ta över allt för mycket. Vid lanseringen av årets Schneeweisse brukar bryggeriet slå på stort och lansera speciella glas och annat marknadsföringsmaterial som ölunderlägg och posters. Allt mycket eftertraktat av ölkännare och samlare.

Erdinger Weissbräu är ett ägarskött privatbryggeri som finns i Erding i Oberbayern. Bryggeriet grundades 1886 och har genom åren fokuserat på att brygga och förfina elva olika varianter veteöl. Ölen exporteras till mer än nittio länder världen över, men all bryggning sker endast i Erding.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post371
Next »