Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Dinkelacker tar över Zwickaubryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-08-08 18:06
Familienbrauerei Dinkelacker och entreprenören Jörg Dierig tar över Mauritius Privatbrauerei i Zwickau. Övertagandet gäller retroaktivt från den 1 januari 2018.

De nuvarande ägarna till Mauritius Privatbrauerei, Rainer Otto och Werner Weinschenk, lämnar över 100 procent av företaget till de nya ägarna. Syftet är att långsiktigt stärka bryggeriets position och dess plats i Zwickau. Den nya delägaren Jörg Dierig har lång erfarenhet av bryggeribranschen och har bland annat varit vd för Oettinger Brauerei. Han tar över verksamheten från den 1 september och kommer till en början arbeta sida vid sida med Werner Weinschenk. Efter 28 år i branschen går Rainer Otto i pension den 31 augusti på grund av sjukdom.

Rainer Otto och Werner Weinschenk lämnar över Mauritius Privatbrauerei till nya ägare (foto: Ralph Köhler/ZEV).

För Familienbrauerei Dinkelacker är övertagandet ett kärt återseende. Mauritius Privatbrauerei tillhörde nämligen Stuttgartbryggeriet redan mellan 1990 och 2004. Under den tiden moderniserades Mauritius helt och stora investeringar gjordes. Otto och Weinschenk drev verksamheten från år 2000 och tog över aktiemajoriteten 2006.

För Jörg Dierig innebär övertagandet en ny utmaning i den vana ölentreprenörens karriär (foto: xing.com).

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post360

Insel-Brauerei skyddar det marina djurlivet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-18 16:16
Med appen Ostseetiere kan alla bidra till att skydda utrotningshotade havslevande däggdjur. Bakom mobillösningen står det tyska havsmuseet i Stralsund tillsammans med det lokala bryggeriet Insel-Brauerei.

Mobilappen Ostseetiere är gratis att ladda ner och gör det möjligt för alla som vistas vid den tyska Östersjökusten att rapportera in om de sett valar, sälar eller andra havslevande däggdjur. Rapporterna går direkt till forskarna på det tyska havsmuseet, Deutsches Meeresmuseum, i Stralsund. Informationen ger dem viktiga kunskaper om de hotade djurens bestånd och livsmiljö och bidrar till att skyddszoner kan upprättas eller att andra räddningsinsatser vidtas.

Baltic Gose skapades efter att en knölval siktats i Östersjön (foto: Rügener Insel-Brauerei).

Tack vare samarbetet med
Stralsundbaserade Insel-Brauerei har appen kunnat utvecklas ytterligare. Förutom att ange GPS-positioner för var djuren setts, går det också att ladda upp fotografier och slå fast vilka arter det rör sig om. Insel-Brauerei har länge varit engagerat i arbetet med att skydda djur och natur i regionen. 2017 samarbetade man med Världsnaturfonden (WWF) i ett projekt för att skydda havsörnarna på bryggeriets hemö Rügen. I år ligger alltså fokus på att skydda de däggdjur som lever i och vid vattnen i Östersjön.

Insel-Brauerei inriktar sig särskilt på att brygga olika specialöl och egenskapade ölstilar, ofta med inspiration från havet och livet på de tyska nordkustöarna. Flaskorna är inslagna i papper och har motiv med Rügens olika djurarter. Efter att en knölval nyligen siktats i Östersjön skapade bryggeriet ett nytt öl – Baltic Gose – som är bryggt med havssalt. Flaskans omslag och etikett pryds givetvis av en val.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post352

Veltins försäljning ökar med sol och fotboll

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-09 10:54
Det första halvåret 2018 innebar ett rejält uppsving för Veltins. Försäljningen ökade med 7,8 procent och uppgick till 1,61 miljoner hektoliter. En varm majmånad och sommarens fotbolls-VM bidrog starkt till den uppåtgående trenden.

Maj och juni innebar historiskt höga försäljningssiffror för C. & A. Veltins. Den ovanligt varma våren, med fyrtio procent fler soltimmar än förra året i maj, bidrog till att dra upp försäljningen för de flesta av bryggeriets produktområden. Moderbolagets försäljning ökade med närmare åtta procent under årets första sex månader. Att fotbolls-VM startade i juni innebar dessutom en extraförsäljning om 15 000 hektoliter för Veltins produkter.


Veltins breda produktutbud bidrar till den ökade försäljningen (foto: C.A. Veltins).

Försäljningen av storsäljaren
Veltins Pilsener ökade med 7,7 procent. Varumärket Grevensteiner, som omfattar sorterna Landbier, Ur-Radler och Hell, ökade med hela 32 procent och sålde 108 650 hektoliter. Den ökade efterfrågan på mer traditionella ölstilar visar sig bland annat genom att mer än 17 200 detaljhandlare och cirka 3 800 restauranger i dag säljer öl från Grevensteiner. En annan framgångsfaktor för Veltins är det breda utbudet, där traditionella ölstilar blandas med mer innovativa sorter. De sex ölblandningar som säljs under namnet V+ ökade till exempel sin försäljning med en procent och stod för 203 400 sålda hektoliter.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post349

Bra första halvår för Warsteiner

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-05 11:13
Affärerna har gått bra för Warsteiner under de sex första månaderna i år. Totalt ökade den inhemska försäljningen med 1,9 procent jämfört med samma tid förra året. Även exporten ökade mellan januari och juni.

Den positiva trenden beror till stor del på en ökad försäljning av Warsteiners flaggskepp Premium Pilsener. Men även det alkoholfria sortimentet går bra och ser ut att öka med tvåsiffriga procenttal. Bidragande orsaker till den ökade försäljningen har också varit bryggeriets datadrivna prissättningsstrategi och att reklambudgeten i första hand lagts på tv-reklam för Warsteiner Premium Pilsener och Warsteiner Alkoholfrei.


Premium Pilsener och alkoholfria öl drar upp Warsteiners försäljning (foto: Warsteiner).

Även exportsidan går väldigt bra, trots en hårdare konkurrenssituation. Exportbolaget Warsteiner International ökade sin försäljning med två procent jämfört med första halvåret 2017. En stark tillväxt i Ryssland liksom ökad försäljning på de två största utländska marknaderna, Benelux och Italien, bidrog till detta. Enligt företrädare för Warsteiner kommer bryggeriet att öka sina investeringar för att stärka varumärket ytterligare. Bland annat arbetar man med en ny marknadsföringskampanj.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post348

Prisad ölkultur i Nesselwang

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-27 19:01
Öl har i århundranden haft en central plats i den lilla byn Nesselwang i södra Allgäu. En gång i tiden fanns det fem bryggerier på orten, men i dag är det endast ett kvar. Detta har å sin sida prisats för sina insatser med att bevara ölkulturen i vad som ofta kallas ”Ölbyn Nesselwang”.

Det enda bryggeri som i dag är verksamt i Nesselwang är Brau-Manufactur Allgaeu, som håller byns ölhistoriska fana högt med det bryggeri som är inrymt i Brauerei-Gasthof Hotel Post. Här har familjen Meyer förutom bryggeri, drivit hotell och restaurang sedan 1883. I Hotel Post kretsar allt kring den gyllene drycken. Förutom att man brygger ett flertal bayerska ölspecialiteter, finns bryggeriets egna experter alltid till hands för att berätta mer om de olika sorterna och hur de bryggs. Den utbildade personalen ser till att varje maträtt alltid serveras med ett passande öl och ägaren Karl Meyer, som själv är bryggmästare, ser personligen till att det alltid finns några rätter innehållande öl på menyn.

Brau-Manufactur Allgaeu har prisats för sitt arbete med att bevara ölkulturen i Nesselwang (foto: Brauerei-Gasthof Hotel Post).

Bryggeriets ansträngningar har inte gått obemärkt förbi. Familjen Meyer mottog nyligen den nya certifieringen ”Utmärkt ölkultur” för sin stora kunskap inom området öl. Utmärkelsen delas ut av det bayerska livsmedels- och jordbruksministeriet tillsammans med hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern inom ramen för deras kvalitetsmärkning ”Utmärkt bayerskt kök”. En överlycklig Karl Meyer säger själv att detta är en bekräftelse på all den ansträngning som han och hans personal lagt ner under många år. Han säger också att bryggeriet har många idéer kring hur man ska utveckla verksamheten i framtiden.

Brauerei-Gasthof Hotel Post ligger i hjärtat av området Allgäu. Gästgiveriet omnämns första gången i dokument från 1650. Under 1800-talet fungerade det även som kungligt bayerskt postkontor. Sedan 1883 ägs det av familjen Meyer. Förutom det egenbryggda ölet, kan gästerna här njuta av specialiteter från Allgäu och Bayern i den vackra restaurangen. På platsen finns också ett bryggerimuseum och under sommaren en ölträdgård.



  • Comments(1)//bara-bier.nstk.se/#post344

Stone Berlin släpper ny ölserie i unik burk

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-26 10:44
Stärkta av framgångarna med Berlin Pilot Series, kommer Stone Brewing Berlin nu med en ny serie i en unik och flexibel förpackning. Stone Uniqcan har fått sitt namn efter orden ”unique” och ”can” och är avsedd för en starkt begränsad serie öl som Stone Berlin släpper med start i juli.

De nya ölen kommer att hällas i halvliterstora Uniqcan, som pryds av Stone Brewings klassiska gargoyle, men som i övrigt har en unik design. Alla öl som släpps i den nya Uniqcan-serien kommer också finnas på fat. Marcus Thieme, vice vd och chef för Stones europeiska verksamhet, säger att de nya burkarna öppnar upp möjligheter för många nya samarbeten. Stone Brewing Berlin kommer givetvis att arbeta med andra bryggerier, men även med exempelvis designers, grafiska formgivare och musiker. Det första samarbetsölet i Uniqcan-serien kommer för övrigt i augusti, då Stone slagit sig samman med ett bryggeri från Franken.


Tangerine Express IPA är först ut i Stone Berlins Uniqcan-serie (foto: Stone Brewing GmbH).


Det allra första ölet
som kommer i en Uniqcan är dock helt framtaget av Stone själva. Det heter Tangerine Express IPA och kommer att finnas ute till försäljning från den 1 juli. Ölet bryggdes första gången av Stone i USA i början av 2017 och blev snabbt ett av de mest populära Stone-ölen i ”staterna”. I Sverige får vi möjlighet att prova ölet i början av augusti, då det släpps i Systembolagets små partier.

Ölet bryggs med mandarin- och ananaspuré, som tillsätts direkt i bryggprocessen. Mandarinen (tangerine) ger ölet en frisk smak av denna frukt, medan ananasen bidrar med en mer subtil bakgrundssmak. Inte mindre än åtta olika humlesorter används för att ge ölet dess distinkta smak och beska. Varje sig frukten eller humlen tillåts dock dominera, utan tillsammans skapar de en komplex smakbild som bara kan uppnås när man brygger med färsk frukt. Alkoholhalten ligger på 6,7 procent och beskan på 75 IBU.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post343

Warsteiner sponsrar e-sport

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-19 17:57
Över hela världen vinner e-sporten en allt större publik, så även i Tyskland. Warsteiner kommer under tre år framöver vara officiell sponsor till världens största e-sportsföretag, ESL.

Intresset för e-sport växer stadigt i Tyskland. När tävlingar live-sänds på tv brukar de locka runt åtta miljoner tittare. Warsteiner blir nu det första bryggeri som ingår sponsoravtal med e-sportsföretaget ESL. Fram till och med 2020 kommer bryggeriet vara officiell partner till ESL:s tävlingar och mästerskap. Avtalet omfattar bland annat exklusiva försäljningsrättigheter för Warsteiner Premium Pilsener och bryggeriets alkoholfria produkter. Man kommer också finnas på plats vid olika evenemang och vara en del av live-sändningarna av ESL Championship, turneringsserien ESL One och konventet ESL Arena.

E-sport lockar en miljonpublik i Tyskland (foto: Warsteiner Brauerei/Helena Kristiansson).


Warsteiner själva ser sitt
engagemang i e-sport som ett naturligt komplement till bryggeriets övriga sponsring inom sport och musik. I ett pressmeddelande säger varumärkeschefen Marcus Wendel att detta ger en bra möjlighet att presentera Warsteiners produkter i en ny miljö. Bernhard Mogk, försäljningschef på ESL, säger att Warsteiner med sin tradition som sponsorer av olika sportevenemang, sina traditionella värderingar och öppna inställning till marknadsföring, passar för att marknadsföra e-sporten i Tyskland.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post339

Bästa månaden någonsin för Krombacher

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-31 17:44
Maj 2018 går till historien som Krombachers försäljningsmässigt bästa månad genom tiderna. 650 000 hektoliter såldes, vilket innebär att förra årets rekordsiffror kan komma att slås rejält.

Krombacher Brauereis
fantastiska majmånad beror till stor del på försäljningen av Krombacher Pils, det mest populära ölet i Tyskland. Men även bryggeriets alkoholfria 0,0%-serie bidrar starkt till att dra upp siffrorna. Serien består i dagsläget av en pilsner, ett veteöl och en radler, som alla marknadsförs som ”naturliga törstsläckare”. Dessutom säljer Krombachers läsk Fassbrause bra som ett alkoholfritt alternativ för hela familjen.


Maj blir den bästa försäljningsmånaden i Krombachers historia (foto: Krombacher).


Företrädare för bryggeriet säger
att rekordresultatet i maj är det bästa beviset för konsumenternas lojalitet och att de litar på att Krombacher alltid levererar produkter av högsta klass. Detta förtroende menar man också innebär både ett krav och en skyldighet för bryggeriet att alltid ge sitt bästa även i framtiden.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. Bryggeriet producerar cirka sju miljoner hektoliter öl om året och är därmed ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post331
Next »