Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Gammalt bryggerinamn tas över av konkurrent

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-18 19:28
Den 1 mars stänger Brauerei Sigwart i Weissenburg för gott. Namnet lever dock vidare tack vare Privatbrauerei Hofmühl i Eichstätt.

Grunden till Brauerei Sigwart lades redan 1451, vilket gör bryggeriet till ett av de äldsta i Tyskland. Men den 1 mars är det över – då stänger det sista verksamma bryggeriet i bayerska Weissenburg. Att fortsätta verksamheten skulle kräva enorma investeringar i en modern buteljeringsanläggning, vilket inte skulle löna sig i det långa loppet, säger Sigwarts vd Wolfgang Aurnhammer till Eichstätter Kurier. För hundra år sedan fanns det sexton bryggerier i Weissenburg, men endast två av dem var kvar vid millennieskiftet.

Den 1 mars stänger Sigwart-bryggeriet i Weissenburg för gott (foto: Heubeck).

Aurnhammer lekte ett
tag med tanken att buteljera Sigwart-öl hos andra bryggerier. Men eftersom många öl bryggs i små kvantiteter, skulle inte heller det vara ekonomiskt försvarbart. Istället förs nu rättigheterna till namnet Sigwart över till Privatbrauerei Hofmühl i Eichstätt, som kommer att brygga de två sorterna Sigwart Hell och Premium Pils under sina gamla namn. Man tar även över de kontrakt som finns med Sigwarts råvaruleverantörer, så att recepten är så lika som möjligt. Viss skillnad kommer dock märkas, eftersom Hofmühl använder annat vatten. Två av Sigwarts chaufförer och en administrativ assisten flyttar också med till Hofmühl. Däremot kommer inga bryggare att erbjudas nya tjänster.

För Hofmühl är
övertagandet av Sigwart ytterligare ett steg för att långsiktigt säkra produktionen i Eichstätt. Bryggeriet har investerat kraftigt i ny teknik, energieffektivisering och förbättrad logistik de senaste åren. Att det bryggs öl av hög kvalitet i Eichstätt vittnar inte minst de utmärkelser som bryggeriet vunnit om. Vid World Beer Awards vann man exempelvis priset för ”Världens bästa vetebock”. Bryggeriet har också vunnit guld vid World Beer Championship.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post419

Clausthaler firar fyrtio med ny look

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-13 18:23
Clausthaler är något av ett pionjärmärke för alkoholfria öl. I år firar märket fyrtioårsjubileum genom att bland annat lansera ett nytt utseende.

Lagom till jubileumsåret lanserar Clausthaler en ny design på sina flaskor. Nu vill man förmedla ett modernt, avskalat utseende. I centrum finns bryggkärlet, bryggarens viktigaste redskap. Att det handlar om alkoholfri öl visas med iögonfallande röd text i mitten av etiketten. Var och en av de fyra ölsorternas etiketter har också fått en ny färgsättning, för att tydligt skilja dem åt. Under året kommer märket att marknadsföras intensivt i Tyskland i såväl etermedia som i sociala medier.


Clausthalers flasketiketter har fått nytt utseende inför jubileumsåret (foto: Binding-Brauerei AG).

När Clausthaler dök
upp på den tyska marknaden 1979 var alkoholfritt öl inte lika vanligt som det är i dag. I ett land med tunga öltraditioner vågade Clausthaler göra sin egen tolkning av den urgamla kulturdrycken och skapade sig därmed en ledande position inom alkoholfri öl. Undersökningar visar att tre av fyra konsumenter känner till märket, vilket gör det till det mest kända alkoholfria ölmärket i Tyskland. Den metod man använder för att ta fram öl utan alkohol är patenterad och går ut på att man avbryter bryggprocessen innan alkoholhalten överstiger max 0,5 procent.

Clausthaler-ölen bryggs av Binding-Brauerei i Frankfurt och finns i dagsläget i fyra varianter: Clausthaler Original, Clausthaler Extra Herb, Clausthaler Radler och Clausthaler Naturtrüb. Den sistnämnda är torrhumlad med Cascade och säljs på Systembolaget under namnet Clausthaler Unfiltered. Även radlern kan hittas på många svenska butikshyllor. Clausthaler-öl säljs i drygt fyrtio länder världen över och är i dag det enda ölmärke som enbart erbjuder alkoholfria öl.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post417

Det går bra för jubilerande Glaabsbräu

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-11 18:36
275-årsjubilerande Glaabsbräu har ett bra år bakom sig, där man sålt mer öl än många andra. Men man har också gjort en hel del för att komma dit.

I år firar Glaabsbräu i Seligenstadt 275-årsjubileum, vilket bland annat uppmärksammas med festligheter den 15 och 16 juni. Men man kan också fira ett mycket bra fjolår. Försäljningen för Hessens äldsta bryggeri ökade med tio procent, trots att marknaden i förbundslandet som helhet minskade något. Med en årlig produktion på cirka 15 000 hektoliter är Glaabsbräu dock fortfarande ett av de minsta privatägda bryggerierna i Hessen.


Glaabsbräu har ett bra år bakom sig och ett jubileum framför sig (foto: Glaabsbräu).

En av anledningarna
till den ökade försäljningen är den nya moderna bryggerianläggningen, som togs i bruk hösten 2015. Glaabsbräu har investerat ungefär en miljon euro för att skapa en bättre bryggprocess och ta fram öl utan tillsatser, kemiska stabiliseringsmedel och färgämnen. Bryggeriet producerar nu öl som till och med överträffar kraven i den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot), säger ägaren Robert Glaab till Frankfurter Rundschau. Numera använder man också fler olika råvaror, exempelvis sju sorters malt och fjorton sorters humle.

Ett nytt reningssystem och en centrifug har dessutom fått ner vattenförbrukningen med cirka åtta procent. Detta har också minskat behovet av filtrering, vilket annars brukar ta bort en del smak från ölet. Den energi som förbrukas är dessutom helt klimatneutral, enligt Glaab. Som kronan på verket gjordes även en nylansering av varumärket i april förra året. Under jubileumsåret väntas cirka 6 000 besökare komma till bryggeriet för att få en rundtur i anläggningen och se var de nya ölen tas fram.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post416

Brlo tar över Craft Zentrum Berlin

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-08 16:19
I slutet av januari tog Berlinbryggeriet Brlo över Craft Zentrum Berlin helt och hållet. Brlo har varit minoritetsägare och bryggt och buteljerat sina öl där sedan förra året.

För att Brlo ska kunna uppnå nödvändig kapacitet och ta ytterligare steg framåt, är ett komplett övertagande av Craft Zentrum ett logiskt steg för Berlinbryggarna. Craft Zentrum kommer dock även i fortsättningen vara öppet för andra kunder. Hantverksbryggare eller andra bryggeriprojekt kan därmed fortsätta brygga och buteljera sina egna skapelser och bidra till den lokala ölscenen.


Brlo tar över Craft Zentrum Berlin och utökar bryggeriets kapacitet (foto: Brlo).

Craft Zenter Berlin ligger
i stadsdelen Berlin-Spandau och grundades av Ivan Semikin, vars mål var att skapa ett center för bryggning och buteljering av hantverksöl i centrala Berlin. Semikin kommer även i fortsättningen vara operativ chef och sköta relationen med kunderna. Bryggeriets kapacitet kommer stegvis att utökas till 25 000 hektoliter. Från och med det andra kvartalet i år kommer även en burklina tas i bruk, som gör det möjligt att hälla även mindre mängder öl på 33- och 50-centilitersburkar.

Från och med mars 2019 kommer även kanadensiska Steamworks att brygga sina öl för den europeiska marknaden på Craft Zenter Berlin. Det Vancouverbaserade bryggeriet har redan blivit en viktig del av den tyska hantverksölsscenen. Steamworks Europa-vd Herbert Ottenschläger säger att man nu inte behöver transportera sina öl under långa resor över Atlanten, vilket gör att ölet kommer fram till kunderna snabbare och därmed färskare. I dagsläget planerar Steamworks att brygga fem olika öl i Berlin, inklusive den populära Flagship IPA.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post415

Rekordår för Störtebeker

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-01-28 15:25
Efterfrågan på Störtebekers öl var stor 2018. Bryggeriet sålde totalt 248 000 hektoliter, vilket är nytt rekord och ett jättekliv från året innan.

År 2018 är en milstolpe i Störtebeker Braumanufakturs historia. Medan den tyska ölförsäljningen väntas öka med cirka en procent från 2017, kan Stralsundsbryggeriet visa upp tvåsiffrig procentuell tillväxt. Förutom att man sålde bra i sitt eget kärnområde i norra Tyskland, ökade försäljningen extra mycket i västra och södra delarna av landet.


Atlantik-Ale säljer bra både med och utan alkohol (foto: Störtebeker Braumanufaktur).

Det finns flera anledningar till bryggeriets succé. Numera är ett av tio Störtebekeröl alkoholfritt, vilket är en bra bit över det tyska medlet inom detta växande segment. Men även övriga ölstilar visar en stark tillväxt. Den amerikanska pale alen Atlantik-Ale är nu bryggeriets tredje mest populära öl efter Pilsener-Bier och Bernstein-Weizen. Det sistnämnda lyckades återigen bli det bästsäljande veteölet i Mecklenburg-Vorpommern, något som inget bayerskt veteöl lyckats med på många år.

Men Störtebekers framgångar visar sig inte bara i antalet sålda hektoliter öl. Under året har man även vunnit inte mindre än 21 internationella och nationella priser. Utöver en del tekniska förbättringar, håller bryggeriet dessutom på med ett av sina största byggprojekt hittills. En ny byggnad för buteljering, packning och lager är under uppförande och ska tas i bruk i början av 2020, vilket gör att bryggeriet kan garantera säkra levereranser även i framtiden.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post409

Pitters sätter Düsseldorf på kellerbier-kartan

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-01-18 16:20
I slutet av november förra året släpptes de första tusen litrarna av Pitters, Düsseldorfs nya kellerbier. Redan innan jul var de slutsålda. Nästa tappning sker i mitten av februari.

Den första batchen Pitters var bara tillgänglig i Düsseldorf via varumärkeschefen Ulf Beeckens egen agentur och genom en lokal bar och dryckesbutik. För nästa omgång kommer det dock även vara möjligt för andra aktörer inom handeln och restaurangbranschen att sälja ölet. Den öl som redan sålts har tagits väl emot av Düsseldorfs öldrickare, vilket gör att återförsäljarna nu står i kö för att få ha ölet i sitt sortiment. Ulf Beeckens tänker dock skynda långsamt. För den andra omgången tänker han sig i första hand använda handplockade återförsäljare inom Düsseldorfs handels- och restaurangbransch. Först till den tredje bryggningen kan det bli aktuellt att gå ut på bredare front.


Flaskor och förpackningar till Düsseldorfs nya kellerbier pryds av kyparen som gett det dess namn (foto: Beecken’s Agentur für Unternehmens-Kommunikation).

Pitters
är ett ofiltrerat kellerbier med en lätt maltsötma och en fast och fin skumkrona. Pitter är för övrigt en fiktiv kypare (Köbes), som efter många år utomlands nu har återvänt till sitt hemland. Med sig har han sitt eget recept på Pitters – världens godaste öl (åtminstone enligt Pitter själv). En som passar bra in på denna beskrivning är Pitters bryggmästare Sebastian Sauer, som tillbringar fem månader om året på resande fot. Han är inte sällan i USA, men har även varit i exempelvis Nordkorea. För många ölkännare är Sauer kanske mest känd som mannen bakom det experimentella bryggeriet Freigeist Bierkultur, men han ägnar sig också gärna åt att förfina klassiska ölstilar. Att Pitters tagits så väl emot av Düsseldorfborna menar Beeckens är ett bevis för att det finns utrymme för annat än det öl staden är mest känd för - altbier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post404

Veltins har passerat drömgräns

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-01-16 17:19
Tyska storbryggeriet C. & A. Veltins kan vara mycket nöjda med sitt 2018. Tillväxten har varit god, inte minst tack vare en stor efterfrågan från marknaden samt en sommar vi lär minnas länge.

2018 blev året då familjeägda C. & A. Veltins försäljning för första gången passerade tre miljoner hektoliter öl. Bryggeriets nya rekordnotering lyder 3,01 miljoner hektoliter, vilket är en ökning med 4,8 procent från 2017. Intäkterna ökade med nio procent, till 352 miljoner euro. Även om året började skapligt, var det först med stigande temperaturer efter påsk som försäljningen tog fart på allvar. Från maj till september nådde Veltins försäljning rekordnivåer.


Veltins är ytterligare ett tyskt bryggeri som slog försäljningsrekord 2018 (foto: Veltins).

Trots en stenhård konkurrens
i pilsnersegmentet, ökade Veltins försäljning av flaggskeppet Veltins Pilsener med 4,1 procent. Fatöl som säljs till restauranger och evenemangsarrangörer ökade med 2,7 procent. För specialölsmärket Grevensteiner ökade försäljningen med hela 29,9 procent, till 218 800 hektoliter. Tack vare bland annat Landbier och Ur-Radler är Veltins i dag Tysklands näst största aktör inom segmentet ”traditionella ölstilar”.

Ölblandningen V+, som finns i sex olika smaker, minskade med 1,8 procent. Det alkoholfria sortimentet, som bland annat inkluderar en pilsner och en radler, ökade däremot med 17,5 procent under 2018. Veltins produkter finns i dagsläget tillgängliga på 35 000 försäljningsställen i Tyskland. Märket Grevensteiner går att hitta hos 18 500 butiker och 4 300 restauranger. Veltins export uppgick till 194 000 hektoliter förra året. Det mesta gick till Italien, Spanien och Holland.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post403

Krombacher ser tillbaka på ett rekordår

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-01-14 18:24
Den varma sommaren och en stor efterfrågan på alkoholfria produkter gör 2018 till ett år att minnas för Tysklands största privatägda bryggeri.

2018 blev ett mycket bra år för Krombacher. Försäljningen av bryggeriets ölsorter ökade med 4,5 procent från året innan, till lite drygt 6,3 miljoner hektoliter. Det är nytt försäljningsrekord och innebär att bryggeriet fortsatt är marknadsledande i Tyskland. Pilsner och Radler är de produkter som säljer bäst, även i sina alkoholfria varianter. Den alkoholfria 0,0%-serien bidrar också till att bryggeriet tar marknadsandelar i segmentet. Försäljningen av Krombachers sortiment av traditionella ölstilar – Kellerbier, Dunkel och Landbier – har även den ökat stort.


Krombachers pilsner bidrog till att 2018 blev ett rekordår för bryggeriet (foto: Krombacher).

Räknar man in alla
drycker som bryggerigruppen marknadsför, så ökade försäljningen med 5,5 procent till knappt 7,5 miljoner hektoliter. Intäkterna ökade med drygt tio procent till cirka 850 miljoner euro. Bakom ökningen ligger den varma sommaren och en stor efterfrågan på alkoholfria produkter, som ökade med 14,6 procent från 2017. Under 2018 levererade Krombacher dryck till över 1 600 restauranger och andra näringsställen. Även exporten går bra och nådde rekordnivåer på bryggeriets viktigaste marknader, som Spanien, Italien, USA, Ryssland och Storbritannien.

Krombacher Brauerei grundades officiellt 1803, även om ett bryggeri i stadsdelen Krombach i Kreutztal, Nordrhein-Westfalen omnämns redan på 1300-talet. I dag är bryggeriet ett av Tysklands största privatägda bryggerier. Krombacher äger också distributionsrättigheterna till Schweppes, Orangina, Vitamalz och Dr Pepper i Tyskland och Österrike.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post401
Next »