Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


FC Bayern förlänger med Paulaner

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-21 18:28
FC Bayern München och Paulaner Brauerei fortsätter sitt långvariga samarbete. De två parterna har kommit överens om att förlänga det nuvarande sponsoravtalet till 2026.

I lördags firade FC Bayern München sin sjunde raka och totalt 29:e Bundesligaseger på Paulaner am Nockherberg tillsammans med cirka 2 500 fans. FC Bayerns vd Karl-Heinz Rummenigge passade på att tacka Alexandra Schörghuber (vd för Schörghubegruppe där Paulaner ingår) och Andreas Steinfatt (vd för Paulaner Brauerei) för ett gott samarbete genom åren – ett samarbete som nu alltså kommer att fortsätta till åtminstone den 30 juni 2026.

FC Bayerns spelare och fans kan fortsätta fira med Paulaner i sju år till (foto: Paulaner).

För Andreas Steinfatt
är det självklart för ett München-baserat företag att stödja FC Bayern, som han menar, liksom Paulaner, är goda ambassadörer för Bayern och det bayerska sättet att leva. Avtalet innebär bland annat att man kommer att fortsätta med fotograferingen av FC Bayerns spelare inför säsongen, de legendariska ölduscharna i samband med stora titelvinster samt spelarnas traditionella besök på Oktoberfest. Paulaner kommer även fortsättningsvis erbjuda FC Bayerns fans unika upplevelser, som exempelvis Paulaner Fanträume, där fansen får möjlighet att se och träffa sina idoler.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post455

Student från Tegernsee ny öldrottning

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-19 18:55
I konkurrens med 57 andra kandidater utsågs Veronika Ettstaller till Bayerns nya öldrottning. Under det kommande året ska hon representera bayersk ölkultur i Tyskland och utomlands.

I torsdagens final i München återstod sju finalister. Efter att en jury och publiken sagt sitt var det 21-åriga Veronika Ettstaller från Gmund am Tegernsee som fick sätta på sig den åtråvärda kronan som Bayerns öldrottning. Hon efterträder därmed Johanna Seiler, som haft titeln det senaste året. Totalt fick Ettstaller 34 procent av rösterna, där även en tidigare webbomröstning räknades in. Tvåa blev Caroline Strobl från Erlangen, medan tredjeplatsen togs av Münchens egen Stephanie Tiling.


Veronika Ettstaller från Tegernsee är ny öldrottning i Bayern (foto: Bayerischer Brauerbund).

Den hängivna skidåkaren och studenten Veronika Ettstaller övertygade juryn med sina kunskaper. Efter en kort presentation av sig själva, fick finalisterna presentera ett öl och svara på frågor från juryn. Under det kommande året ska Ettstaller representera Bayern och dess öl på mässor, vid invigningen av Oktoberfest och andra evenemang i såväl Tyskland som i andra länder, till exempel vid den bayerska legationen i Bryssel.

Totalt var det
57 kvinnor som ville bli Bayerns öldrottning 2019/2020. Valet arrangeras av det bayerska bryggarförbundet, som menar att det ställs högre krav på vinnaren än bara utseendemässiga. Den regerande öldrottningen förväntas till exempel känna till skillnaden mellan olika humle- och maltsorter och vara väl insatt i bryggprocessen.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post454

Schumacher Alt blir arenaöl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-09 19:07
Från och med i höst kommer det att serveras altbier från Brauerei Schumacher på Merkur Spiel-Arena i Düsseldorf. Det blir därmed den första Bundesligaarenan som serverar öl från ett restaurangbryggeri.

I september börjar Merkur Spiel-Arena (tidigare Esprit Arena) i Düsseldorf servera altbier från Brauerei Schumacher under alla sina evenemang, inklusive Bundesligalaget Fortuna Düsseldorfs hemmamatcher. Det nyskrivna kontraktet gäller i första hand ett år och är ett sätt för arenan att uppfylla sitt mål om att arbeta mer med lokala partnerföretag. Fram till september är det dock Warsteiners Frankenheim Alt som serveras på arenan. Dessutom kommer Warsteiner Pils att finnas kvar som ett alternativ tills vidare.


Nina Thea Ungermann, vd för Brauerei Schumacher, och arenachef Michael Brill skålar för det nya samarbetet (foto: Anke Hesse).

När Brauerei Schumacher gör entré i höst blir det första gången som ett litet restaurangbryggeri – eller Hausbrauerei – får servera öl på en stor arena. Ett Hausbrauerei (eller Gasthausbrauerei) är ett hantverks- eller mikrobryggeri som brygger öl som i första hand serveras på en restaurang (Gasthaus) i anslutning till bryggeriet. De bedriver alltså inte någon storskalig, industriell produktion.

Brauerei Schumacher är
ett av få ännu oberoende altbryggerier, grundat 1838 av Johannes Matthias Schumacher. Än i dag bryggs ölen efter traditionella recept i enlighet med den tyska renhetslagen (Reinheitsgebot). Förutom på den egna restaurangen, finns Schumacher Alt bara tillgänglig hos ett fåtal återförsäljare i och runt Düsseldorf. I sortimentet ingår även Latzenbier, som bara bryggs tre gånger om året, samt Schumacher 1838er, som skapades till 175-årsjubileet 2013. Bryggeriet ägs i dag av den sjätte generationen Schumacher.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post451

Tysk ölförsäljning ökar - Ölblandningar säljer bra

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-02 18:17
Under årets första kvartal ökade ölförsäljningen i Tyskland med 2,4 procent, eller 46 miljoner liter, jämfört med samma period förra året.

Tyska bryggerier och dryckesförsäljare sålde cirka två miljarder liter öl under de tre första månaderna i år, enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl, maltbaserade drycker eller öl som importerats från länder utanför EU.


Den tyska ölförsäljningen pekade uppåt under årets första kvartal (foto: DBB).

Försäljningen av ölblandningar
, det vill säga öl blandat med lemonad, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser, uppgick till 71,7 miljoner liter under det första kvartalet. Det motsvarar 3,6 procent av den totala ölförsäljningen i Tyskland. Jämfört med första kvartalet 2018 såldes det 16,7 procent mer ölblandningar i år.

81 procent av den totala ölförsäljningen gick till inhemsk konsumtion. Totalt ökade försäljningen inom Tyskland med 1,7 procent och uppgick till 1,6 miljarder liter under januari till mars. Export och öl avsedd att drickas av bryggerianställda (Haustrunk) uppgick till 380,4 miljoner liter, vilket är en ökning med 5,4 procent från förra året. Av detta gick 180,5 miljoner liter till andra EU-länder (-6,9 procent) och 197,3 miljoner liter till länder utanför EU (+20,1 procent). 2,6 miljoner liter gick som Haustrunk, vilket är 3,7 procent mindre än 2018.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post448

Bayerska bryggare vill ha högre lön

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-05-01 19:37
10 000 bayerska bryggerianställda demonstrerade i München under tisdagen för att höja sina röster för mer betalt inför de kommande löneförhandlingarna.

Det tyska fackförbundet för livsmedels- och restaurangbranschen, Gewerkschaft Nahrung-Genuss-Gaststätten (NGG), har begärt en löneförhöjning på 6,5 procent för bryggerianställda i Unterfranken, Niederbayern, Oberpfalz, Schwaben och Oberbayern. Arbetsgivarnas bud ligger för närvarande på 2,4 procent.

De bayerska bryggarna demonstrerade för mer lön i München (foto: BR/David Herting).

Det bayerska bryggarförbundets vd Lothar Ebbertz säger att man i Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen och andra regioner kommit överens om löneökningar på 3,0 procent under det första och 2,3 procent under det andra året. Han är därför optimistisk inför den löneförhandling som rör Bayern, som drar igång torsdagen den 2 maj i München.

De bayerska bryggerierna
ökade sin försäljning under 2018 med drygt tre procent till 2,46 miljarder liter öl. Cirka 25 procent av detta exporterades. Alkoholfria öl, som inte är med i den officiella statistiken, ökade dessutom med tio procent till 200 miljoner liter. ”Om de anställda arbetar fyrskift samtidigt som försäljningen ökar, men att lönerna ändå inte blir högre – då är det något som inte stämmer”, säger fackförbundet NGG:s ordförande Mustafa Öz.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post447

Tyska ölpriser stiger mer än inflationen

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-24 18:43
Tyskland är fortfarande ett av de länder som har lägst ölpriser. Men detta kan vara på väg att ändras. Enligt siffror från den tyska statistiska centralbyrån ökade priset på öl med 3,5 procent i Tyskland förra året. Under samma period låg konsumentprisinflationen på 1,9 procent.

Den största prisökningen drabbade populära ölstilar som pilsner samt ljus och mörk lager, som blev 3,8 procent dyrare. Priserna på ölblandningar och alkoholfria ölsorter ökade med 3,6 respektive 2,7 procent, medan veteöl och andra överjästa ölstilar bara ökade med 1,8 procent. Detta visar nya siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Ölpriserna i Tyskland ökade med 3,5 procent förra året (foto: Istock/Nikada Alfexe).

Trots högre priser
så ökade den tyska ölproduktionen förra året. Bryggerierna spottade ur sig cirka 87 miljoner hektoliter öl (alkoholfria öl samt ölbaserade drycker ej medräknade), vilket är 1,84 miljoner hektoliter, eller 2,2 procent, mer än året innan. Antalet bryggerier ökade också, till 1 539 stycken – 39 fler än 2017. Flest bryggerier finns det i Bayern med 654 stycken (42 procent av alla bryggerier). Tillsammans producerade de 24 miljoner hektoliter öl 2018. I Nordrhein-Westfalen producerades det tjugo miljoner hektoliter öl av 155 bryggerier, medan Baden-Württembergs 206 bryggerier mäktade med sex miljoner hektoliter.

Den tyska ölexporten
under 2018 var i det närmaste oförändrad jämfört med året innan. Under året exporterades det sexton miljoner hektoliter öl till ett värde av 1,2 miljarder euro från Tyskland. Det är en ökning med blygsamma 0,1 procent från 2017. Bland mottagarländerna var Italien störst med en andel på 21,8 procent, eller 3,44 miljoner hektoliter. Kina (11,3 procent) och Nederländerna (7 procent) följde därefter. 7,18 miljoner hektoliter öl till ett värde av 441,3 miljoner euro importerades till Tyskland. Det mesta kom från Danmark, som levererade 2,46 miljoner hektoliter till ett värde av 177,5 miljoner euro.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post445

Burkölen är på väg tillbaka i Tyskland

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-17 18:37
Det brittiska marknadsundersökningsföretaget Mintel har analyserat trender på den tyska ölscenen. Resultaten visar att öl på burk verkar gå mot en ny vår.

För ungefär tio år sedan infördes ett nytt pantsystem som bidrog till att burköl nästan helt försvann från de tyska butikshyllorna. Nu verkar det dock som att de tyska bryggarna hittar tillbaka till burkarna. 2009 hälldes endast tre procent av alla nya öl på burk i Tyskland - förra året var det nitton procent.

Allt fler tyska bryggerier häller sin öl på burk (foto: Pixabay.com).

Att antalet burköl
ökar förklarar Mintel med att burkar har flera fördelar gentemot glasflaskor. De släpper exempelvis inte in ljus eller luft, vilket skyddar ölet från oxidation. Andra fördelar är att burkarna kyls ner snabbare, är lättare att transportera och mycket tåligare än glasflaskor. Hur ölet förpackas har också betydelse för hur det uppfattas. Studier visar att öl på flaska fortfarande anses vara av högre kvalitet. Bland drickare av hantverksöl uppfattas dock burkar som mer moderna, vilket i det långa loppet talar för att den förpackningsformen kommer att ta över.

Mintel har också
tittat på attityder till hälsa och öldrickande. Enligt företaget tycker 45 procent av tyskarna att öl innehåller för många kalorier. 27 procent är dock övertygade om att öl med lägre alkoholhalt innehåller färre kalorier än öl med högre alkoholhalt. 39 procent av de unga i åldrarna 18 till 24 år säger att det första de förknippar med öl är ”ölmage”. Generellt verkar yngre konsumenter vara mer negativt inställda till att dricka alkohol. Drygt hälften (51 procent) av de yngre konsumenterna anser att det inte är coolt att bli berusad.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post443

Oväntad vändning i tyskt kartellmål

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-04 18:36
Carlsberg Deutschland riskerade böter på 250 miljoner euro för att ha medverkat i en priskartell. När domen i Düsseldorfs högsta regionala domstol skulle avkunnas tidigare i veckan tog dock saken en annan riktning.

Carlsberg Deutschland
och dess förra vd Wolfgang Burgard riskerade miljonböter för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Åklagarsidan kräver att Carlsberg ska betala 250 miljoner euro i böter och att Burgard personligen ska betala 300 000 euro. Nu ser de dock ut att slippa undan, sedan den högsta regionala domstolen i Düsseldorf avskrivit fallet på grund av att preskriptionstiden har gått ut.

Carlsberg Deutschland och dess förre vd ser ut att slippa miljonböter (foto: lebensmittelzeitung.net).

I ett uttalande
menar Carlsberg Deutschlands försvarare att domstolen nu har bekräftat att Carlsberg inte varit inblandat i någon prisöverenskommelse och att en utdragen process fått ett lyckligt slut. Man säger också att Carlsberg är tillfreds med resultatet och att man nu ser framåt för att kunna bedriva sin verksamhet i Tyskland utan restriktioner. Åklagarsidan meddelar att man nu ska bestämma sig för om utfallet ska överklagas eller inte.

Carlsberg Deutschland marknadsför
bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post437
Next »