Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Carlsberg riskerar mångmiljonböter för kartell

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-03-10 19:14
Carlsberg Deutschland riskerar böter på upp till 250 miljoner euro för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Då ska flera bryggerier från mellersta och norra Tyskland ha träffats i samband med en branschmässa för att komma överens om att höja priserna på sina öl.

Efter att AB Inbev i Tyskland erkänt att man deltagit i mötet inledde den tyska konkurrensmyndigheten en utredning 2012. Denna resulterade i att böter på totalt 338 miljoner euro dömdes ut till elva bryggerier, en branschorganisation samt fjorton bryggerichefer. Trots att de flesta företagen bestred anklagelserna, kunde överenskommelser ingås med majoriteten av parterna. Endast tre mindre bryggerier i Kölnområdet samt de två storkoncernerna Carlsberg Deutschland och Radeberger Gruppe vägrade att acceptera de tilldelade böterna på 62 miljoner respektive 160 miljoner euro.

Carlsberg Deutschland marknadsför flera kända ölmärken (foto: mhmk-international.org).

I juni 2018, en dag innan rättegången skulle starta, drog även Radeberger tillbaka sitt överklagande och accepterade sina böter. Med detta var det endast Carlsberg Deutschland och dess dåvarande vd Wolfgang Burgard som återstod bland dem som vägrade acceptera myndigheternas böter. Detta visade sig inte vara till bryggerikoncernens fördel. Vid slutpläderingen i högsta regionala domstolen i Düsseldorf för någon vecka sedan yrkade nämligen åklagarsidan på att Carlsbergs böter ska öka från 62 miljoner euro till 250 miljoner euro. Dessutom ska ytterligare 300 000 euro i böter betalas av Wolfgang Burgard, som man menar bär ett stort personligt ansvar. Försvaret håller sitt slutanförande denna vecka och slutgiltig dom väntas den 20 mars.

Carlsberg Deutschland marknadsför
bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post428

Bryggerierna oroliga: Tyskarna dricker för lite öl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-27 17:56
Trots fjolårets ökade ölförsäljning har tyska bryggerier anledning att vara bekymrade. Det finns gott fog för att påstå att de gamla goda öltiderna är över.

Även om det såldes aningen mer öl i Tyskland förra året så är vi långt ifrån den tyska bryggerinäringens glansdagar. Trots sol, värme och fotbolls-VM ökade försäljningen endast med 458 000 hektoliter under 2018. Det motsvarar en ökning med 0,5 procent – eller lite drygt nittio miljoner halvlitersflaskor.

Trots fler bryggerier sjunker den tyska ölkonsumtionen (foto: diepresse.com).

Utslaget på hela
den tyska befolkningen motsvarar 2018 års konsumtion i sin tur endast en dryg halvliter mer per person, enligt beräkningar från Georg Schneider, ägare av Schneider Weisse-bryggeriet i München. För att hitta det tyska öldrickarrekordet får vi gå tillbaka till 1976, då varje tysk drack 151 liter öl. I dag ligger konsumtionen på drygt 101 liter per person och år – det vill säga en minskning med cirka 100 halvlitersflaskor.

Dessutom pågår det
en strukturförändring i den tyska bryggerinäringen. Antalet bryggerier har visserligen ökat under flera år. Men det beror främst på att det blir fler små bryggerier, som producerar ganska dyr öl i små mängder. Vid årsskiftet fanns det 1 539 bryggerier i Tyskland, vilket är 266 fler än 1997. Ökningen består endast av mikro- och småbryggerier, enligt Bayerischer Brauerbunds vd Lothar Ebbertz. De stora bryggerierna dominerar dock produktionen; sjuttio procent av Tysklands bryggerier producerar endast 0,9 procent av all öl.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post422

Tysklands största bryggerikoncerner 2018

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-25 11:32
De sju största bryggerikoncernerna i Tyskland sålde närmare 55 miljoner hektoliter öl tillsammans 2018. Det motsvarar mer än hälften av den totala tyska ölproduktionen. Topp tre innehas av samma bryggerier som förra året medan det var tätare på platserna därefter.

Radeberger Gruppe
blev åter Tysklands största bryggerikoncern med märken som Radeberger, Jever och Ur-Krostitzer. Totalt sålde koncernen 11,65 miljoner hektoliter öl förra året, vilket är 2,1 procent mer än året innan. I den tyska branschtidningen Inside lyfter bryggeriägarna fram den varma sommaren samt fotbolls-VM som förklaringar till det positiva resultatet.

Radeberger Gruppe blev 2018 åter Tysklands största bryggerikoncern (foto: capital.de).

På andra plats
återfinns TCB Beverages, som har sitt säte i Frankfurt an der Oder i östra Tyskland. Koncernen sålde 8,95 miljoner hektoliter öl 2018, vilket är en procent mer än 2017. Störst del av ökningen stod märkena Feldschlösschen och Gilde för. Trea på listan är Oettinger Gruppe. Efter att genomgått en del interna ägarstrider under 2017, lyckades koncernen ta sig samman något sånär. Försäljningen minskade dock med 2,1 procent under 2018, till totalt 8,48 miljoner hektoliter. Fyra på listan är den bryggerikoncern som tappade mest av de sju största – Bitburger Braugruppe, vars försäljning sjönk med 3,1 procent till 6,59 miljoner hektoliter. Försäljningen av flaggskeppsmärkena Bitburger och König Pilsener sjönk med 4,2 respektive 4,8 procent. Även exporten gick sämre än väntat.

På femte plats
återfinns jättarnas jätte AB Inbev, den enda koncernen på listan som inte är tyskägd. Resultatet präglas av den misslyckade försäljningen av bryggerierna Hasseröder och Diebels, där försäljningen av det förra märket tappade 7,5 procent till 143 000 hektoliter. Det positiva resultatet för veteölsmärket Franziskaner (+1,8 procent) och den marginella förlusten för flaggskeppet Becks (-0,6 procent) påverkade inte slutresultatet nämnvärt. AB Inbev rapporterade en försäljning som sjönk med 1,5 procent och landade på 6,48 miljoner hektoliter. Siffrorna inkluderar dock inte koncernens export.

Krombacher
hamnar på sjätte plats. Försäljningen under 2018 hamnade på 6,31 miljoner hektoliter (+4,2 procent). Av detta säljs ungefär sex miljoner hektoliter under namnet Krombacher. Sist på topp sju är Paulaner Brauereigruppe, som förutom Paulaner och Hacker-Pschorr även består av märken som Kulmbacher och Fürstenberg. Koncernen stod för den största försäljningsökningen på listan (+5,5 procent) och landade på 6,05 miljoner hektoliter. Av detta stod veteölet Paulaner för drygt 2,5 miljoner hektoliter, vilket är en ökning med 7,1 procent från året innan.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post421

Fler tyska bryggerier ger hårdare konkurrens på sjunkande ölmarknad

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-20 19:08
Det bayerska bryggarförbundet har haft sin årliga pressträff. Där konstaterades bland annat att det blir fler bryggerier i Tyskland, men också att det finns utmaningar med en sjunkande försäljning.

Vid årsskiftet fanns det 1 539 bryggerier i Tyskland, vilket är 39 fler än ett år tidigare. Av dessa finns cirka 42 procent, eller 654 stycken, i Bayern. Det berättade Bayerischer Brauerbunds vd Lothar Ebbertz vid förbundets årliga pressträff. Den största tillväxten sker inom små- och mikrobryggerier, det vill säga bryggerier med en produktion på max 1 000 hektoliter. Dessa utgör drygt 55 procent av alla tyska bryggerier. Cirka 72 procent av alla tyska bryggerier (cirka 1 100 stycken) producerar i dag upp till endast 5 000 hektoliter per år, vilket bara motsvarar 0,91 procent av all öl som bryggs i Tyskland. Som jämförelse är det endast 66 bryggerier som står för 83 procent av den totala tyska ölproduktionen.

De små bryggerierna blir allt fler i Tyskland, där branschen står inför flera utmaningar (foto: Gettyimages).

Bayerska bryggarförbundets ordförande
Georg Schneider pratade om något som bekymrar de tyska bryggarna – den sjunkande försäljningen. Även om 2018 innebar en liten uppgång, har trenden de senaste 25 åren varit tydlig. Schneider presenterade tre förklaringar till detta: den demografiska situationen, förändrad livsstil (som mer hälsomedvetenhet) och människors ökande mobilitet, som ofta hindrar alkoholkonsumtion. Men trots detta ökar försäljningen av bayerska öl. Detta förklarar Georg Schneider med det ökade utbudet alkoholfria öl, särskilt veteöl, och att bayerska öl exporteras över hela världen. Bland länderna utanför EU är det Kina som importerar mest från Bayern.

Det tyska bryggarförbundets ordförande Georg Schneider ser tre anledningar till sjunkande försäljning (foto: Bayerischer Brauerbund).

Georg Schneider avslutade
med att peka på några andra utmaningar som de tyska bryggerierna står inför i framtiden. Internationaliseringen gör att bryggerierna, särskilt de medelstora, är beroende av ett visst mått av samordning när det gäller politik och ekonomi. Ett annat problem är tillgången på tomglas. Schneider menar att det nuvarande retursystemet inte fungerar och att åtta eurocent pant per flaska inte täcker kostnaderna. Ytterligare ett hot är den vikande tillgången på utbildad arbetskraft. En sista utmaning handlar om klimatet. Förra sommarens varma väder gav visserligen törstiga konsumenter, men var samtidigt dåligt för humlen. Här sätter Schneider dock sitt hopp till nya, mer tåliga humlesorter, som nu är under utveckling.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post420

Här är Tysklands populäraste Craft-bryggerier

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-15 16:38
Hantverksöl, eller Craft Bier, har etablerat sig i det traditionstyngda öllandet Tyskland. I en undersökning har 10 000 människor svarat på vilket som är deras favoritbryggeri i olika regioner. Här är resultatet.

Tyskarna älskar verkligen sitt öl och även om många är stolta över landets traditioner och renhetslag, så har man också tagit till sig hantverkstrenden. Antalet små och medelstora så kallade Craft-bryggerier växer stadigt och numera är det inte ovanligt att någon frågar efter ett frukt- eller suröl i tyska barer och restauranger.


Hoppebräu är det populäraste hantverksbryggeriet i Bayern (foto: Hoppebräu).

Den gängse definitionen
av hantverksöl (craft beer) kan inte direkt tillämpas i Tyskland, där man så klart har bryggt öl med hantverksmässiga metoder i århundranden. Här används begreppet Craft Bier snarare om nya, ur tysk synvinkel icke-traditionella ölstilar, inspirerade av främst USA, men även Belgien och Storbritannien. Men det kan också handla om att brygga traditionella ölstilar på ett nytt sätt.

Livsstilsmagasinet Falstaff har i en undersökning frågat vilket som är tyskarnas favoritbryggeri bland de många små och medelstora Craft Bier-bryggarna. Hela 10 000 personer svarade. Nedan hittar ni prispallen i respektive region (bryggeri, ort, röstandel).

Baden-Württemberg
Cast Brauerei (Stuttgart) 26,65 %
Kraftbierwerkstatt (Böblingen) 23,24 %
Vogelbräu (Karlsruhe) 22,60 %

Bayern
Hoppebräu (Waarkrichen) 33,18 %
Orca Bräu (Nürnberg) 29,03 %
Riedenburger Brauhaus (Riedenburg) 14,16 %

Berlin/Brandenburg
Shoppe Bräu (Berlin) 25,77 %
Brlo (Berlin) 24,13 %
Barnimer Brauhaus (Hohenfinow) 22,09 %

Bremen/Niedersachsen
Norderneyer Brauhaus (Norderney) 67,01 %
Union-Brauerei (Bremen) 15,09 %
Grebhan's Bier (Bremen) 9,77 %

Hamburg/Schleswig-Holstein
Kehrwieder Kreativbrauerei (Hamburg) 27,87 %
Sudden Death Brewing (Timmerdorfer Strand) 21,81 %
Wacken Brauerei (Wacken) 20,09 %

Hessen
Brauerei Flügge (Frankfurt) 38,90 %
Alt-Oberurseler Brauhaus (Oberursel) 30,17 %
Brauerei Grohe (Darmstadt) 13,09 %

Mecklenburg-Vorpommern
Insel Brauerei (Rügen) 61,87 %
Ostsee Brauhaus (Kühlungsborn) 13,51 %
Handwerksbrauerei Hennings (Schwerin) 10,24 %

Nordrhein-Westfalen
Finne Brauerei (Münster) 64,39 %
Brauerei Schumacher (Düsseldorf) 15,72 %
Brauerei Heller (Köln) 9,13 %

Rheinland-Pfalz/Saarland
Kraft Bräu (Trier) 80,57 %
Eisgrub (Mainz) 8,37 %
Brauhaus am Markt (Kaiserslautern) 5,23 %

Sachsen/Sachsen-Anhalt/Thüringen
Michels Braumanufaktur (Dünwald) 57,22 %
Synde Bräu (Leipzig) 28,11 %
Vier Vogel Pils (Dresden) 9,33 %



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post418

Krombacher populärast hos tyska sportnördar

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-06 17:17
Undersökningsföretaget Yougov har frågat tyska sportfans vilka märken de föredrar inom olika kategorier. Ölkategorin bjuder inte på några större överraskningar.

Krombacher
är det populäraste ölmärket hos tyska sportfans. Det visar en undersökning från Yougov. I gruppen sportintresserade är det elva procent som föredrar Krombacher, jämfört med nio procent i befolkningen som helhet. På andra plats kommer Beck’s, som gillas bäst av samma andel av sportfansen och befolkningen i stort (sju procent). Två procentenheters differens gäller dock för Warsteiner (sju respektive fem procents andel), som likt Krombacher också satsar mycket på sponsring av olika idrottsevenemang. Fyran Bitburger har förhållandet sex respektive fem procent, medan Erdinger hamnar lika på fem procents andel i båda grupperna.


Krombacher är det mest populära ölmärket bland tyska idrottsfans (foto: Wikipedia).

Resultaten bygger på svar från 5 077 svaranden, som uppgett att de är intresserade av de tyska sportligorna Basketball Bundesliga (BBL), Bundesliga (fotboll), Deutschen Eishockey Liga (DEL) eller Handball Bundesliga. Svaren har sedan jämförts med vad den tyska befolkningen i stort tycker. De fem ölmärken som är populärast bland sportfansen är det också hos befolkningen i stort. Resultaten visar att gruppen idrottsintresserade fortsatt är en viktig målgrupp för Tysklands bryggerier. Undersökningen visar bland annat också att tyska sportfans helst kör Volkswagen och tittar på tv-kanalen ZDF.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post414

Marknaden för kölsch är stabil

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-02-01 16:07
Enligt siffror från Kölns bryggarorganisation gick försäljningen av stadens specialitet kölsch ner marginellt fram till och med november 2018. Ölstilens framtid är dock ljus, trots kommande utmaningar.

Försäljningen av kölsch minskade med 0,3 procent under de första elva månaderna 2018. Det meddelar Kölner Brauerei-Verband. Med tanke på den varma sommaren och att det var fotbolls-VM, var förväntningarna så klart större. Inför 2019 tror många Köln-bryggare att det blir svårt att upprepa 2018 års försäljning, men att kölsch ändå kommer att ha en plats att fylla i det tyska ölutbudet.


Kölsch spås ha en bra framtid trots att försäljningen minskar något (foto: rclassenlayout/Getty Images).

Hos Kölner Brauerei-Verband är dock oron liten för en fortsatt negativ utveckling. Man menar att Kölns bryggerier fortsatt står för hög kvalitet och med en mångfald bland bryggerierna. Ölstilen kölsch kan också luta sig mot sin status som en unik lokal specialitet, som likt exempelvis champagne och Parmaskinka har skyddad ursprungsbeteckning i Europa. Dessa faktorer, tillsammans med en lång tradition, gör att kölsch fortfarande är mycket populärt på sin hemmamarknad, skriver Getränke Zeitung.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post412

Tysk ölförsäljning ökar marginellt

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-01-31 11:38
Trots en varm sommar och fotbolls-VM så ökade den tyska ölförsäljningen ganska lite förra året. Det visar färska siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis.

Under 2018 sålde tyska bryggerier och ölförsäljare ungefär 94 miljoner hektoliter öl. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt (Destatis) ökade försäljningen med 0,5 procent från föregående år, vilket motsvarar 0,5 miljoner hektoliter. I siffrorna ingår inte alkoholfria öl, andra maltdrycker eller öl som importeras från länder utanför EU.


Den tyska ölförsäljningen ökade endast marginellt under 2018, trots en het sommar.

82,7 procent av den
totala ölförsäljningen gick till den inhemska tyska marknaden. Totalt ökade den inhemska försäljningen med 0,6 procent till 77,7 miljoner hektoliter. Försäljningen av skattebefriad öl, det vill säga export samt öl avsedd att drickas av bryggerianställda (Haustrunk), uppgick till 16,3 miljoner hektoliter – en minskning med 0,1 procent. Av detta gick 9,4 miljoner hektoliter till andra EU-länder (en minskning med 2,8 procent). 6,8 miljoner hektoliter exporterades till länder utanför EU (+3,9 procent) och 0,1 miljoner hektoliter gick som Haustrunk (+1,9 procent).

Ölblandningar (det vill säga öl blandat med citronläsk, cola, fruktjuice eller andra alkoholfria tillsatser) stod för 4,7 procent av den totala ölförsäljningen förra året, med totalt 4,4 miljoner hektoliter. Jämfört med 2017 såldes det 10,3 procent mer ölblandningar under 2018. Sedan 1993 har den tyska ölförsäljningen minskat med 18,1 miljoner hektoliter, eller 16,2 procent. Den inhemska försäljningen har minskat med 26,1 procent de senaste 25 åren, medan exporten har mer än fördubblats (+146,3 procent).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post411
Next »