Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Bayern har fått en ny öldrottning

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-06 19:39
En 26-årig studentska från Schwabing är Bayerns nya öldrottning. Johanna Seiler från Nördlinger Ries utsågs till vinnare vid förra veckans final i Alte Kongresshalle i München.

Johanna Seiler kommer att regera som Bayerns öldrottning ett år framåt (foto: muenchen.de).

I konkurrens med fem andra finalister lyckades Johanna Seiler övertyga juryn om att hon skulle bli Bayerns nya öldrottning (Bierkönigin) för 2018/19. Juryn föll främst för hennes naturliga karisma och spontana svar, men även för hennes expertkunskaper inom ämnet öl. Framför allt var det hennes skickliga och kunniga presentation av ett alkoholfritt veteöl som bäddade för segern. Johanna Seiler tar därmed över kronan som Bayerns öldrottning från Lena Hochstrasser.

Från början var det
76 kandidater som tävlade om titeln. I den inledande online-omröstningen fick Johanna Seiler 27 procent av rösterna; till slut blev segermarginalen fyra procent ner till tvåan. Som öldrottning får hon under det närmaste året representera Bayern och dess ölkultur i flera stora sammanhang. Öldrottningen medverkar bland annat vid invigningen av Oktoberfest, vid den bayerska delegationen i EU-högkvarteret i Bryssel och vid Grüne Woche i Berlin. Hon kommer också att få delta på representationsresor med EU-kommissionen och det bayerska jordbruksdepartementet.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post318

Lämnar Paulaner efter dåliga resultat

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-05-02 19:08

Paulaner Brauerei Gruppes vd Roland Tobias lämnar sin post. Företagsledningen uppger att de och Tobias har olika syn på hur företaget ska skötas och utvecklas.

I väntan på att en ny vd tillsätts kommer den tekniske chefen Jörg Lehmann vara tillförordnad vd, meddelar Paulaner Brauerei Gruppe i ett pressmeddelande. Roland Tobias blev 2009 vd för Brau Holding International, som i juli 2017 gick samman med Paulaner Brauerei Gruppe, som även omfattar märkena Hacker-Pschorr, Auer Bräu, Weissbierbrauerei Hopf och Thurn und Taxis. Han var under samma tid vd för Paulaner Brauerei.

Både Roland Tobias (etta fr.v.) och Stefan Lustig (tvåa fr.h.) har nu lämnat Paulaner (foto: Paulaner Brauerei).


Att Roland Tobias nu
får lämna sin post kommer inte som någon överraskning. Sedan München-bryggeriet 2015 flyttade från Nockherberg, där det funnits i 375 år, till ett industriområde i Langwied har företagets resultat legat långt under de uppsatta målen. Vid det senaste mötet med aktieägarkommittén fick Tobias lägga fram budgeten för 2018 två gånger innan den blev godkänd.

Roland Tobias är inte det första offret för Paulaners dåliga resultat. För två månader sedan fick den dåvarande tekniske chefen Stefan Lustig, även han högst delaktig i flytten av bryggeriet, också lämna sitt uppdrag. I ett uttalande då sa företagsledningen att Lustig lämnade ”i samförstånd med aktieägarna”. Vidare sa man att Paulaners aktieägare beslutat att ”anpassa företagets ledningsstruktur efter de förändrade villkor som uppstod efter förra årets omorganisation”. Tidigare bestod företagets ledningsgrupp av fyra personer. Nu har den utökats till att även omfatta personalchefen Christiane Uhl och återförsäljarchefen Raphael Rauer.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post316

Parti vill skydda Frankens öl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-04-26 16:15
Det politiska partiet Partei für Franken vill att fränkiska öl ska få skyddad ursprungsbeteckning. Partiet ser en stor marknadsföringspotential som man anser inte utnyttjas på rätt sätt.

Partei für Franken vill ge regionens öl skyddad ursprungsbeteckning (foto: fraenkische-toskana.com).


Det finns över 300 bryggerier i den nordbayerska regionen Franken, som därmed är det bryggeritätaste området i världen. Det konstaterar Robert Gattenlöhner, ordförande för Partei für Franken. Samtidigt tycker han att detta ”unika ölparadis” är dåligt marknadsfört och vill därför att termen ”Fränkisches Bier” ska få status som skyddad ursprungsbeteckning. Därmed skulle fränkiskt öl få samma status som exempelvis Nürnberger bratwurst eller Nürnberger lebkuchen (tyska pepparkakor). Gattenlöhner tror att detta inte bara skulle gynna de regionala bryggerierna, utan även turism, hotell och restauranger.

Redan nu är termen ”Bayerisches Bier” (Bayerskt öl) ursprungsskyddad, något som Robert Gattenlöhner inte tycker räcker. Han menar att den märkningen bara används för att marknadsföra de stora Münchenbryggerierna – en marknadsföring som dessutom svämmar över av ”sydbayerska klichéer” som lederhosen, dirndl, enliterssejdlar (Masskrugs) och Oktoberfest. De små bryggerierna i Franken handlar inte om något av detta, menar Gattenlöhner, som mer ser Franken som ett ”Öleldorado” som står för ”äkta ölkultur”. Hoppet står nu till att Bayerns nyvalda ministerpresident Markus Söder, som själv har sina rötter i Franken, kan ge en hjälpande hand mot en egen fränkisk ursprungsmärkning.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post314

Prisökningar på öl skrämmer inte bayrare

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-04-18 18:41
Flera stora tyska bryggerier har börjat höja sina priser. En back öl från exempelvis Krombacher, Bitburger eller Radeberger kommer snart kosta en euro mer. Men det betyder inte nödvändigtvis att alla öldrickare måste gräva djupare i fickorna. Hur är det till exempel i ölets Mecka – Bayern?

Medan många stora ölproducenter höjer sina priser lagom till sommarens fotbolls-VM, finns det många små- och medelstora bryggerier som drar sig för att göra detsamma. Ett exempel är Memminger Brauerei med ett sjuttiotal anställda i bayerska Allgäu. Ägaren Wolfgang Kesselschläger förklarar varför han drar sig för att höja priset.
- I snitt förlorar vi ungefär tre procent av försäljningen vid varje höjning. Det gäller att tänka efter ordentligt och att höja nu inför fotbolls-VM är inte alls logiskt, säger han till Bayerischer Rundfunk.


Wolfgang Kesselschläger (tvåa fr.v.) tycker inte prisökningar inför VM är logiska (foto: memmingen.de).


Generellt sett höjs inte
priset på öl i Tyskland så ofta som många konsumenter kanske tror. De senaste tjugo åren har ölpriserna ökat med i snitt 25 procent, medan övriga konsumentpriser ökat med 31 procent. Detta trots att bryggeriernas kostnader har ökat de senaste åren. Av det totala ölpriset står råvaror, tillverkning och försäljning för cirka 28 procent. Noterbart är att detta också omfattar bryggeriernas vinster. Handel och transport tar upp hela femtio procent av totalpriset, medan staten tar övriga 22 procent i ölskatt och moms.

Kommer bayrarna då få betala mer för sin öl i framtiden? Inte nödvändigtvis. I Bayern finns nämligen inte bara flest antal bryggerier, utan också (minst) ett öl för varje budget. Så fristatens öldrickare behöver förmodligen inte oroa sig alltför mycket över priset, åtminstone inte så länge de är lojala mot sina lokala bryggerier.
- Det fina med den bayerska ölmarknaden är att konsumenterna kan välja mellan öl från 642 olika bryggerier. Prisspannet mellan de olika produkterna är också stort, så för den bayerska öldrickaren behöver det inte betyda så mycket om ett eller annat ”TV-öl” (Fernsehbier) blir en euro dyrare, säger Lothar Ebbertz från det bayerska bryggeriförbundet, Bayerischer Brauerbund.

Lothar Ebbertz från det bayerska bryggeriförbundet tycker inte att bayrarna ska oroa sig över prisökningar (foto: Süddeutsche Zeitung/Arlet Ulfers).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post311

Bra start på 2018 för Baden-Württembergs bryggerier

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-04-08 19:27
Under årets två första månader ökade ölförsäljningen i Baden-Württemberg med 4,6 procent jämfört med samma tid förra året. Det tyska snittet hamnar under samma period på 2,7 procent.

I januari och februari såldes 651 590 hektoliter öl i förbundslandet, att jämföra med 622 679 hektoliter 2017. För den största delen av ökningen står småskaligt och hantverksbryggda öl gjorda av högkvalitativa råvaror. Bara i januari ökade försäljningen av dessa med 10,5 procent, meddelar branschorganisationen Baden-Württembergischen Brauerbundes. Siffrorna inkluderar inte alkoholfria öl eller andra maltbaserade drycker.

Brauerei Rothaus är ett av bryggerierna i Baden-Württemberg (foto: hochschwarzwald.de).


Enligt förbundsordförande Hans-Walter
Janitz finns det dock ingen anledning för de 46 medlemsbryggerierna att slå sig till ro. Tvärtom menar han att året fortfarande är ungt och att industrin som helhet under lång tid har kämpat med fallande försäljningssiffror. Dessutom pågår ett priskrig inom detaljhandeln, som ger en del utmaningar. Å andra sidan väntar ett fotbolls-VM i sommar, något som brukar dra upp ölförsäljningen, särskilt om vädret också är gynnsamt.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post307

Bästa trendölen kommer från Seinsheim

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-03-27 18:50
Även om pilsner alltjämt är den ölstil som säljer bäst i Tyskland, är det några traditionella stilar som ökar mest. Zwickel, keller- och landbier, som brukar beskrivas som varianter av samma stil, har fått ett rejält uppsving under senare år. Här kan ni se vilka Ratebeers användare har som favoriter.

Ratebeer låter användarna betygsätta öl enligt olika kriterier. Resultaten blir en snittpoäng med vilken olika öl kan jämföras. Högst poäng (3,94) i kategorin Zwickel/Keller/Landbier får Seinsheimer Dunkles Kellerbier från Seinsheimer Kellerbräu. Som om det inte vore nog har bryggeriet dessutom tvåan på listan - Seinsheimer Sasemer Danzbier Hell, som får 3,88 poäng. På bronsplats hittar vi Witzgall Landbier från Brauerei Witzgall i bayerska Hallerndorf, som fullbordar prispallen på en av naturliga skäl tysktung lista.

Seinsheimer Kellerbräu gör bäst kellerbier enligt Ratebeers användare (foto: biertravel.com).


De tjugo bästa tyskarna i kategorin är (placering, öl, totalpoäng):

1. Seinsheimer Dunkles Kellerbier (3,94)
2. Seinsheimer Sasemer Danzbier (3,88)
3. Witzgall Landbier (3,78)
5. Lieberth Kellerbier (3,73)
8. Kramer Wolf Zoigl (3,66)
10. Heckel Vollbier Hell (3,66)
11. Roppelt Kellerbier (3,65)
12. Neuhaus Lingl Zoigl (3,64)
13. Spezial Ungespundet (3,64)
14. Krug-Bräu Kellerbier (3,63)
16. Hartleb Landbier (3,61)
17. Schammelsdorfer Ungspund's Lagerbier (3,61)
18. Krug Geisfeld Lager (3,60)
20. Windischeschenbach Posterer Zoigl (3,58)
22. Griess Kellerbier (3,57)
23. Zehendner Mönchsambacher Lagerbier (3,56)
25. Ayinger Zwickl (3,56)
26. Neuhaus Bahler Zoigl (3,55)
28. Gänstaller Bräu Zwickelpils (3,54)
30. Windischeschenbach Gloser Zoigl (3,53)

Övriga öl på topp tio är:
4. Fair State Kazbek Kellerbier, USA (3,75)
6. Summit Keller Pils, USA (3,70)
7. Suarez Family Small Talk, USA (3,69)
9. Firestone Walker/Russian River Stivo Keller Pils, USA (3,66)


Kellerbier är ett lageröl
som helt enkelt fått sitt namn av att det, innan det fanns moderna kylmöjligheter, lagrades i källare och ofta dracks färskt direkt från fatet. Det faktum att kellerbier vare sig är filtrerade eller pastöriserade gör att de innehåller mer av den ursprungliga jästen och mer vitaminer än filtrerade och pastöriserade öl. Zwickel beskrivs ofta som en svagare och mindre humlig variant av kellerbier. Namnet kommer från det redskap, Zwickelhahn, med vilket bryggarna brukade ta upp öl ur tunnorna. Liksom ett kellerbier är zwickeln opastöriserad, vilket gör att de båda ölen helst ska drickas så färska som möjligt. Landbier är egentligen ingen egen stil, utan termen brukar användas om öl som, likt sina två kusiner ovan, bryggs på ett traditionellt sätt.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post304

Nyhetssvep 23 mars

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-03-23 16:39

Ayinger sparar vatten och energi
Det tyska miljöministeriet har startat ett pilotprojekt kring hållbar rengöring av flaskor. Brauerei Aying deltar i projektet och kommer framöver att använda en modern flasktvättanläggning i kombination med en högtemperaturvärmepump. På detta sätt tror man sig kunna minska användandet av vatten och energi med upp till åttio procent. Med tanke på att bryggeriet rengör ungefär sexton miljoner flaskor varje år, innebär det att elva miljoner liter vatten och över 675 000 kilowattimmar el kan sparas. Bryggeriet minskar då samtidigt sina koldioxidutsläpp med 162 ton per år. Ayinger får cirka 250 000 euro från projektet för att implementera den nya tekniken.

Rengöring av flaskor är en energikrävande process (foto: mapio.net, bilden är från ett annat bryggeri).


Uppfriskande och alkoholfritt från Licher

Licher Privatbrauerei lanserar en alkoholfri variant av sin populära ölblandning Natur Radler i mars. Blandningen består av lika delar alkoholfri Licher Premium Pilsner och citronsaft. Drycken kännetecknas av en uppfriskande fruktig smak och en intensiv citrondoft. I samma veva släpper bryggeriet originalet Natur Radler samt Licher 1854 Kellerbier i sexpack med 33-centilitersflaskor i en återvinningsbar förpackning. Dryckerna har funnits i Lichers sortiment sedan 2010 respektive 2015, men endast i halvlitersflaskor. Licher Privatbrauerei grundades i Hessen 1854 av familjerna Jhring och Melchior. Sedan 2004 ingår bryggeriet i Bitburger Braugruppe.

En alkoholfri radler ingår numera i Lichers sortiment (foto: Privatbrauerei Jhring-Melchior).


Krombacher släpper nytt till våren

Två nya ölprodukter gör entré i Krombachers sortiment i mars. Det handlar om den alkoholfria Krombacher 0,0% Radler och en traditionell ölstil i Krombacher Naturtrübes Landbier. Radlern består av fyrtio procent Krombacher Pils 0,0% och sextio procent citronsaft. När pilsnern och ett veteöl släpptes i 0,0%-serien förra året innebar det att Krombacher tog ytterligare marknadsandelar i det alkoholfria segmentet. Med sitt nya landbier hakar bryggeriet också på den ökande försäljningen av traditionella tyska ölstilar som keller-, land och zwickelbier. Det nya ölet har en alkoholhalt på 5,2 procent och har tagits fram av Krombachers bryggmästare sedan många år, Arthur Riedel.

En ny örtläsk - Fassbrause - kommer också i sortimentet (foto: Krombacher Brauerei).


Warsteiner tar ut laget inför VM

Få har väl missat att det är fotbolls-VM i sommar. Warsteiner gör nu sitt för att bidra till stämningen med en begränsad serie flaskor med fotbollstema. I april släpps VM-flaskorna, som har försetts med sex olika fotbollsrelaterade motiv: tränare (Trainer), målvakt (Torwart), försvar (Abwehr), mittfält (Mittelfeld), anfallare (Stürmer) och kapten (Kapitän). VM-produkterna omfattar Warsteiner Premium Pilsener i såväl 50- som 33-centilitersflaskor. Den som föredrar burköl kan också se fram emot Warsteiners halvliters VM-burk i april.

Warsteiner har redan laguppställningen klar till sommarens VM (foto: Warsteiner Brauerei).


Ny mässa för kreativa öl och andra drycker

Stuttgart är platsen där dryckesindustrin får en ny plattform att mötas på. Mellan den 4 och 6 november i år äger branschmässan Creative beer & beverages convention rum på ICS International congress center och erbjuder allt för den som vill starta eller expandera sin dryckesverksamhet. Den vänder sig till alla som är verksamma inom dryckesindustrin, exempelvis tillverkare, utvecklare, inköpare och säljare, som vill få och dela med sig av sin kunskap. I seminarier och paneldiskussioner läggs särskilt fokus på så kallade startups samt små och medelstora dryckesföretag, deras specifika problem och lösningar på dessa. Bland utställarna finns bland annat bryggerier, råvaruproducenter, tillverkare av bryggeriutrustning och representanter för hållbar tillverkning.

I höst är det premiär för en ny öl- och dryckesmässa i Stuttgart (foto: nxtwphotos/Andreas Stein).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post303

Krögare varnar för ölträdgårdskris

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-03-21 18:39

Enligt Tysklands nya koalitionsregering ska behovsanställda få betalt för minst tjugo timmar i veckan, istället för tio som det är nu. Detta kan ställa till problem för många restaurangägare.

Tanken bakom lagen om behovsanställning är att underlätta för dem som har arbeten med flexibla arbetstider, till exempel extraanställda inom restaurangnäringen. Nuvarande regler säger att arbetsgivarna måste betala behovsanställda för minst tio timmars arbete i veckan, oavsett om de arbetar så mycket eller inte. Tysklands nya regering vill nu dubbla den tiden till tjugo timmar. Detta har retat upp många krögare, rapporterar tidningen NRZ.

Många tyska ölträdgårdar kan få problem om regeringen får igenom sin lagändring (foto: nrz.de/Thomas Gödde).


Holger Walterscheid driver
restaurang med tillhörande ölträdgård i Essen i västra Tyskland. Han har en pool med 35 personer, mest studenter som vill arbeta extra, som han kan kalla in vid behov. Ofta planerar han personalbehovet en vecka i förväg, men om vädret inte är på hans sida kan han ändå bli tvungen att skicka hem personal tidigare än tänkt. Eftersom intäkterna då också blir sämre, är det svårt att betala för arbete som personalen inte utför. Med de nya reglerna kan Walterscheid inte ha en lika stor personalstyrka att ta in, vilket i sin tur kan får konsekvenser när det är fullt i ölträdgården en solig dag.

Den tyska hotell- och restaurangorganisationen Dehoga anser att lagstiftarna inte har rådfrågat de som är i branschen innan man kom med det nya förslaget. Man menar att lagen slår extra hårt mot småföretagare, särskilt inom restaurangnäringen som använder en stor del tillfällig arbetskraft. En dålig sommar skulle kunna tvinga många ölträdgårdar att stänga permanent. Studenter kan dessutom ofta bara jobba tio timmar i veckan och skulle med de nya reglerna få svårt att hitta extrajobb inom restaurangbranschen. Som en annan krögare påpekar, så kan inte restaurangerna använda den serveringspersonal som var tänkt för ölträdgården till något inomhus vid dåligt väder: ”Du kan inte använda en servitör vid spisen eller någon annanstans i köket.”



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post302
Next »