Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning backar rejält första halvåret

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-15 12:27
Den tyska ölkonsumtionen gick markant bakåt under årets första sex månader. Bara en av de största bryggerikoncernerna går med plus.

Mellan januari och juni i år föll den tyska ölförsäljningen med 1,4 miljoner hektoliter jämfört med samma period förra året. Det motsvarar en minskning på cirka 14,5 miljoner ölbackar. Som om det inte vore nog ser inte prognoserna för den andra halvan av året så mycket bättre ut. Bedömare tror att 2019 kommer att vara ett rejält förlustår för många tyska bryggerier. Detta enligt preliminära siffror som publiceras i tidningen Die Welt.


Tyskarna drack en dryg miljon hektoliter mindre öl första halvåret (foto: Getty Images).

2019 började ändå
ganska bra för den tyska bryggerinäringen. Fram till och med april gick ölförsäljningen upp med nästan två procent. I maj och juni sjönk dock plötsligt ölkonsumtionen med tio procent, bland annat på grund av dåligt väder. Att förra årets siffror var bättre beror inte bara på soligare och varmare väder, det var också ett fotbolls-VM som hjälpte till att dra upp försäljningssiffrorna.

För storbryggerierna går
det också tungt, med ett undantag. Familjeägda Warsteiner är ett av få bryggerier som går med plus första halvan av 2019. Den inhemska försäljningen ökade med tre procent. En anledning till detta är att Warsteiner, till skillnad från många andra, inte har höjt sina priser på länge och därmed ligger betydligt lägre än sina största konkurrenter. Bryggeriet flaggar dock för att man kommer att behöva höja sina priser under hösten. Enligt tidigare erfarenheter brukar en prishöjning innebära ett tapp på minst 200 000 hektoliter.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post474

Relativt god tillgång på maltkorn i Tyskland

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-10 17:01
Den tyska odlingsarealen för maltkorn ligger på cirka 385 000 hektar i år, vilket dock är betydligt mindre än förra årets 444 200 hektar. Långsiktigt kommer odlingsarealen för maltkorn ligga runt 300 000 hektar.

Enligt en rapport från den tyska kornmältningsorganisationen Braugersten-Gemeinschaft, bidrog det kalla och blöta vädret i maj till att fukta jorden samt mildra skador på kornet orsakade av den tidiga vårens torka. De flesta plantorna lyckades återhämta sig snabbt och utvecklades bra, vilket ledde till ganska optimistiska första uppskattningar av årets kornskörd. I de tyska regioner som har bra tillgång till vatten bidrog värmeböljan i slutet av juni till att växtligheten tog riktig fart. Odlingsjordens fuktighet är dock ojämnt fördelad över landet, vilket troligen kommer att leda till stora regionala skillnader när det gäller kornskördarnas storlek.


Tillgången till tyskt vårkorn är generellt sett bra i år (foto: Braugersten-Gemeinschaft).

I regioner med
sen sådd är full mognad fortfarande möjlig om kornet utvecklas normalt under de kommande veckorna. De regioner där man sått tidigt kommer dock förmodligen inte gynnas av mer regn, eftersom den senaste tidens torra och varma väder redan gjort att kornet nästan är helt moget. Generellt sett är tillgången till tyskt vårkorn bra. Det har förekommit en del växtsjukdomar under säsongen, men dessa har hållits i schack tack vare förebyggande åtgärder. De kornsorter som främst odlas i år är Avalon, Quench, Accordine, Leandra, Solist och RGT Planet.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post473

Tysklands populäraste ölmärken på nätet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-03 17:25
De tyska ölmärken som får mest positiv uppmärksamhet på internet är Erdinger, Radeberger och Veltins. Mest negativa kommentarer får Krombacher. Det säger webbanalysföretaget Webbosaurus som granskat 3 793 inlägg på sociala medier.


Det är framför allt det alkoholfria sortimentet som gör att Erdinger får bäst mottagande i sociala medier. Genom sponsring och marknadsföring mot idrottsområdet har bryggeriet positionerat sig som ett hälsosamt ölalternativ, särskilt för löpare. Tvåan Radeberger vinner mest på sitt öls goda smak, medan trean Veltins får många positiva omdömen för sitt specialölsmärke Grevensteiner. Att Krombacher får övervägande negativa omdömen beror framför allt på deras kontroversiella samarbete med Nestlé. Även om Krombacher efter hård kritik slutade distribuera isteet Nestea i april, fortsätter de negativa kommentarerna i sociala medier.

Jämfört med den
senaste undersökningen som Webbosaurus gjorde 2013, har antalet inlägg om öl i sociala medier ökat med 64 procent. Det är särskilt betyg och recensioner på portaler som Google Maps eller Amazon som fått ökad betydelse. Inläggen har ofta högre kvalitet och påverkar i större utsträckning de val som konsumenterna gör. Studien visar också att hantverksöl (craft bier) får mindre uppmärksamhet nu än för två år sedan. De 48 hantverksbryggerier som granskats får visserligen många positiva kommentarer, men ses överlag som nischprodukter av konsumenterna.

I mars i
år granskade analysföretaget Webbosaurus inlägg i sociala medier rörande de tio största bryggerierna samt 48 hantverksbryggerier i Tyskland. I studien inkluderades recensioner, foto- och videoplattformar, bloggar, forum, frågor- och svarportaler samt sociala nätverk inklusive Twitter. Totalt 3 793 inlägg granskades och rangordnades efter om de var övervägande positiva eller negativa.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post471

Tysk ölförsäljning backar något

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-07-02 16:59
Den riksomfattande organisationen för tyska dryckeshandlare rapporterar en minskad ölförsäljning från årets början till och med maj.


Det är Bundesverband des Deutschen Getränkefachgrosshandels (BV GFGH) som hänvisar till tidigare opublicerade siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis. De visar att den tyska ölförsäljningen minskade med 1,3 procent mellan januari och maj i år.

Fram till slutet av april såg det dock ganska bra ut; vid den tiden låg ölförsäljningen faktiskt på 1,9 procent plus. En riktigt dålig majmånad, med kallt och fuktigt väder, gjorde dock att den inhemska försäljningen sjönk med 10,6 procent under månaden jämfört med samma period 2018. Om även exporten inkluderas sjönk försäljningen dock “endast” med 10,1 procent.

Skillnaden mellan de olika förbundsländerna är också ganska stor. I Sachsen-Anhalt backade ölförsäljningen med måttliga två procent under maj, medan den i Rheinland-Pfalz/Saarland rasade med 16,7 procent. Till och med starka ölfästen som Nordrhein-Westfalen (minus 7 procent) och Bayern (minus 12,3 procent) fick se en kraftig nedgång i försäljningssiffrorna. Försäljningen av ölblandningar sjönk också kraftigt under maj månad, med ett minus på hela 18 procent.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post470

Tyska grillare föredrar öl

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-26 15:38
Sommar och grillning hör ihop, så även i Tyskland. Nu har Krombacher tillsammans med undersökningsföretaget Yougov tagit reda på vem det är som grillar och hur. 2 000 tyskar har tillfrågats om sina grillvanor. Det finns så klart skillnader, men när det kommer till dryck är de flesta överens.

Tyskar grillar ofta och gärna. En vanlig grillmåltid består av korv eller en köttbit, hemmagjord sallad, småfrallor eller baguette och – i vissa fall – lite grönsaker eller bakad potatis. De flesta (39 procent) föredrar klassiska kolgrillar, medan 16 procent kör elektriskt och 12 procent använder gasolgrill. Kolgrillning är något vanligare i öst än i väst (52 respektive 35 procent). Den genomsnittlige grillaren äger många grillrelaterade attiraljer, men använder endast ett fåtal. Grillbestick tillhör de populäraste prylarna med 77 procents användning. Desto färre använder grönsakskorg (12 procent), köttermometer (7 procent) eller pizzasten (5 procent).

Tyskar grillar ofta och gärna och öl är det självklara dryckesvalet (foto: kochbar.de).

När det kommer
till hur tyskarna bedömer sina färdigheter vid grillen uppger 41 procent att de är väldigt väl insatta i hur man grillar kött. 24 procent säger till och med att deras köttbitar blir perfekta varje gång. 38 procent svarar att de knappt behöver någon förberedelsetid och har roligt när de grillar. Nära hälften (48 procent) grillar en eller två gånger i månaden, medan 28 procent säger att de drar igång grillen en eller flera gånger i veckan om vädret tillåter under säsongen. Studien som Krombacher och Yougov gjort pekar ut fem typer av tyska grillare: bratwurstmästaren (gillar det enkla), köttälskaren, den vågade ”prövaren”, den varierade vego-grillaren samt finsmakaren, som alltid söker efter det där lilla extra.

Men även om
grilltyperna sinsemellan är ganska olika, kan de ändå enas om en sak – valet av dryck. 37 procent uppger att en kall öl är det viktigaste när de grillar. Bland ölstilarna är det pilsner som är den klara favoriten (55 procent föredrar en pils). Veteöl (16 procent) och ölblandningen radler (15 procent) gör upp om andraplatsen, medan alkoholfria öl och special- eller hantverksöl (Craft bier) inte efterfrågas i samma utsträckning (endast 5 respektive 4 procent av de tillfrågade föredrar detta). Enligt undersökningen är just Krombacher det populäraste ölmärket bland tyska grillare; 15 procent av de svarande säger att det är deras favorit-grillöl. Efter öl är det läsk som går hem bäst hos tyskarna (35 procent). Vatten (17 procent), vin (8 procent) och mousserande vin (1 procent) är inte fullt lika populärt under tyska grillkvällar.

Den som vill
ta reda på vilken grilltyp man själv är kan gå in på www.grilltypentest.de. Här finns detaljerade beskrivningar av de olika typerna samt grillrecept med tillhörande ölrekommendationer, framtagna av Krombachers ölsommelierer.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post468

Sigmar Gabriel ny ölambassadör

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-24 16:50
Tysklands tidigare vicekansler och utrikesminister Sigmar Gabriel har utsetts till ny ölambassadör av det tyska bryggeriförbundet. Det skedde vid den tyska bryggeridagen i Berlin tidigare i juni. Han tar därmed över hederstiteln från Julia Klöckner, minister för livsmedel och jordbruk.

I sitt tacktal sa Sigmar Gabriel att han som kommer från det bryggeritäta Niedersachsen känner en närhet till bryggeriindustrin. Under sin studietid arbetade han till och med i ett bryggeri och fick på så sätt en möjlighet att titta in bakom kulisserna i denna spännande värld. Han menade också att tyska bryggerier står för hållbarhet, tradition och innovation. De för inte bara en tusenårig tradition vidare, utan anpassar sig även till framtidens krav genom ständig modernisering. Gabriel avslutade sitt tal med att lyfta fram bryggerierna som viktiga arbetsgivare och stor del av ekonomin, liksom dess roll som handelspartner till jordbruket och andra leverantörer till branschen.


Julia Klöckner (längst t.v.) lämnar över till Sigmar Gabriel (mitten) som ny ölambassadör (foto: Deutscher Brauer-Bund).

Jörg Lehmann, ordförande för det tyska bryggeriförbundet (Deutschen Brauer-Bund), lyfte fram den tidigare SPD-ordföranden (Tysklands socialdemokrater) Sigmar Gabriel som en stor statsman, som profilerat sig i frågor rörande ekonomi och miljö. Under hela sin karriär har han visat ett starkt engagemang för bryggerihantverket, liksom för att stärka medelklassen och att skydda naturen. ”Oavsett om det gällt tillväxt och välfärd, fri och rättvis handel eller skydd av regionerna och deras naturresurser, har Sigmar Gabriel alltid drivit en politik för en socialt hållbar marknadsekonomi och för människan. Det förtjänar respekt och erkännande”, sa Lehmann.

Det tyska bryggeriförbundet grundades i Dresden 1871, vilket gör det till en av de äldsta branschföreningarna i Tyskland. Varje år sedan 2002 har föreningen utsett en ny ölambassadör. Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i frågor som är viktiga för bryggerinäringen. Bland tidigare ambassadörer finns förbundsministern för jordbruk Julia Klöckner (2018), premiärminister Winfried Kretschmann (2017), talmannen i tyska riksdagen (Förbundsdagen) Norbert Lammert (2016) och jordbruksminister Christian Schmidt (2015).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post467

Brygger öl med avloppsvatten

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-19 19:34
I renhetslagens land finns det numera ett öl där avloppsvatten använts. Bakom ölet står företaget Xylem från Herford i Nordrhein-Westfalen.

Det har bryggts fyra hektoliter av ölet, som fått det engelskklingande namnet Reuse Brew. Detta har fördelats på 1 000 flaskor och ett antal fat. Ölet ska dock inte säljas, utan har bara bryggts i marknadsföringssyfte. Företaget Xylem vill visa att renat avloppsvatten kan återanvändas till att göra drycker av hög kvalitet, vilket är särskilt viktigt i tider av hotande vattenbrist.


Jens Scheideler, produktchef på Xylem, med en UV-vattenrenare (foto: Christoph Soeder/DPA).

Ölet har bryggts av Herforder i Berlin och projektet har fått stöd av Berliner Wasserbetriebe, som sköter huvudstadens vattenförsörjning och avloppshantering. Företaget har i många år undersökt möjligheterna att behandla avloppsvatten. Utöver avloppsvatten från hushåll, som toaletter, disk, tvättmaskiner och duschar, tar man även hand om vatten från industrier samt regnvatten. Det renade vattnet från Berlins sex reningsverk släpps ut i vattendrag och återgår till grundvattnet, där sedan dricksvattnet hämtas.

Frågan är dock om ölbryggning med avloppsvatten är framtiden. Talespersoner från vattenföretagen säger att det är mer av en rolig grej, för att visa att det är tekniskt möjligt. Förmodligen smakar dock öl bryggt med naturligt vatten bättre eftersom det, till skillnad från starkt renat vatten, fortfarande innehåller många mineraler som bidrar med smak. Enligt Xylem kan avloppsvatten renas så mycket att det har bättre kvalitet än många buteljerade bordsvatten. Att rena vatten till den graden är dock fortfarande väldigt dyrt. Om avloppsvatten ska spela en större roll i vattenförsörjningen framöver behöver processen göras billigare. Tekniken finns dock och används på många ställen, till och med i rymden. Astronauterna på den internationella rymdstationen ISS kan till exempel bara ta med sig femtio liter per person och måste klara sig på detta i flera månader.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post466

Veltins förlänger med Wolfsburg

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-06-11 19:35
Veltins förlänger det samarbetsavtal som tecknades med VFL Wolfsburg 2013 med ytterligare tre år. Bryggeriet har stöttat Bundesligalaget även när det gått trögt sportsligt och nu ser parterna fram emot att tillsammans möta ett nytt årtionde.

Det långsiktiga samarbetsavtalet mellan Veltins och VFL Wolfsburg inkluderar inte bara reklamplatser och ömsesidigt användande av varandras logotyper i marknadsföringssyfte. Det omfattar även gemensamma PR-insatser och aktiviteter för fotbollsfansen i samband med matcherna. Avtalet ger Wolfsburg mer långsiktig stabilitet och låter samtidigt Veltins marknadsföra sig på ett målinriktat och optimalt sätt, säger de två i ett gemensamt pressuttalande.

VFL Wolfsburgs fans kan se fram emot ytterligare tre år med Veltins (foto: Brauerei Veltins).

Kontraktet ger bland
annat Veltins ensamrätt att marknadsföra sig tillsammans med Wolfsburgs lagkapten. Man blir också exklusiv partner till Wolfsburgs framgångsrika damlag. Avtalet ger även Veltins ensamrätt att sälja sina produkter i samband med matcher och alla andra av Wolfsburgs aktiviteter på Volkswagen Arena. Wolfsburgs supportrar kan också se fram emot många erbjudanden från Veltins i samband med sitt favoritlags hemmamatcher.

Veltins är ett av
Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post462
Next »