Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Tysk ölförsäljning minskar

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-18 10:50

Den tyska ölmarknaden krymper. Förra årets försäljning ligger på ungefär samma nivå som innan Tysklands återförening 1990, trots att det i dag finns 17 miljoner fler konsumenter.


2017 såldes det 92,6 miljoner hektoliter öl i Tyskland. Det visar preliminära siffror från den tyska statistikmyndigheten Destatis (Statistisches Bundesamt) och bryggeribranschen. Siffrorna bygger på den faktiska försäljningen under januari till november samt industrins uppskattning av decemberförsäljningen. Det innebär en minskning med cirka tre miljoner hektoliter från 2016. Den inhemska tyska försäljningen minskade med 2,4 miljoner hektoliter, eller 2,5 procent.

Nio av årets tolv månader visar negativa siffror, bland annat september och december som av tradition är viktiga försäljningsmånader för tyska bryggerier. Den minskade försäljningen har främst drabbat stora bryggerier med en produktion på mer än en miljon hektoliter. Dessa har minskat sin försäljning med fyra procent, enligt tidningen Welt. Mindre bryggerier, med en produktion på max 100 000 hektoliter och som främst verkar regionalt, har dock ökat sin försäljning.

Det är framför allt de stora bryggerierna som säljer mindre öl i Tyskland (foto: moz.de).


Det finns flera förklaringar
till den sjunkande försäljningen. En kall och regnig sommar samt avsaknad av stora idrottsevenemang är ett par. Några av de större bryggerierna har dock lyckats bättre än förra året. Krombacher ökade med 2,5 procent till 7,1 miljoner hektoliter, Veltins med knappt en procent till 2,9 hektoliter och Paulaner med tre procent till 2,4 miljoner hektoliter. Bland de stora förlorarna finns bryggerier som Oettinger, Bitburger, Beck’s, Warsteiner, Hasseröder, Radeberger och Erdinger, som alla visar röda försäljningssiffror för 2017.

Pilsnern behåller sitt grepp som Tysklands mest populära ölstil; mer än varannan öl som säljs är en pils. Weissbier står för cirka sju procent medan andelen för de ljusa lagerstilarna export och helles är sex procent. Försäljningen av traditionella stilar som zwickel-, keller- och landbier fortsätter att öka. Enligt uppskattningar finns det i dag mer än 6 000 olika ölsorter i Tyskland. De flesta öl (cirka åttio procent) säljs i returglasflaska, medan knappt tio procent säljs i PET-flaska. Burköl har något överraskande endast fem procent av marknaden.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post266

AB Inbev säljer tyska bryggerier

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-16 15:48

Bryggerijätten AB Inbev har sålt de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels. Nya ägare blir det tyska investmentbolaget CK Corporate Finance.

Hasseröder hamnar åter i tysk ägo (foto: Anheuser-Busch Inbev Germany).


Hasseröder
är en av Tysklands största pilsnerbryggerier och ligger i Wernigerode am Harz i Sachsen-Anhalt, medan Altbierbrauerei Diebels är ledande inom altbier och finns i Issum i Nordrhein-Westfalen. De två bryggerierna omsätter ungefär 140 miljoner euro om året. Köparen CK Corporate Finance är ett familjeägt investmentbolag med säte i Kronberg, Hessen.

AB Inbev säljer de två bryggerierna som en del i den rekonstruktion som äger rum efter sammangåendet med SAB Miller. Alla parter har enats om att hålla försäljningspriset för Hasseröder och Diebels hemligt. Enligt uppgifter till tidningen About drinks kommer dock AB Inbev att tjäna upp emot 200 miljoner euro på affären.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post264

Trump gör tyska bryggerier glada

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-12 16:31

Innan jul antog USA:s kongress en omdiskuterad skattereform. Den omfattar bland annat vissa skattefördelar för tillverkare av alkoholhaltiga drycker. Syftet är att underlätta för lokala hantverksproducenter, men även tyska ölbryggerier kommer att gynnas.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s president Donald Trump vid ett tidigare toppmöte (foto: mashable.com).


Ordet öl (eller snarare beer) förekommer inte mindre än 69 gånger i den flera hundra sidor tjocka lagtexten. Här finns nämligen en klausul med syftet att göra livet enklare för små amerikanska bryggerier. Enligt den nya lagstiftningen behöver bryggerierna inte längre betala sju dollar per fat i skatt för de första 60 000 faten (motsvarande cirka sju miljoner liter), utan endast hälften – 3,50 dollar. För varje fat utöver detta betalar man sexton dollar.

Den nya lagen ska i första hand gynna dem som producerar öl eller andra alkoholhaltiga drycker med ”hantverksmässiga metoder”. Samtidigt gör den det lättare än någonsin att sälja alkohol under beteckningen ”craft”. Det räcker till exempel att man tillsätter smak eller på annat sätt bearbetar industriellt producerad alkohol, säger ekonomen Adam Looney till tidningen Welt. Han menar att även om de nya reglerna har tillkommit för att stödja små hantverksproducenter, så är det i första hand de stora drakarna som kommer att tjäna på dem – även utländska sådana.

Beck's är det tyska ölmärke som säljer bäst i USA (foto: Beck's Brauerei).


En förändrad skattelagstiftning är
därmed goda nyheter för tyska bryggerier, som har sett en sjunkande försäljning och export under 2017. Nu kommer säkert många tyska bryggerier istället att öka sina försäljningsaktiviteter på den redan viktiga amerikanska marknaden. Den nya lagstiftningen kommer i ett första skede endast att gälla i två år, så frågan är om några bryggerier också kommer att satsa på att bygga egna anläggningar på andra sidan Atlanten.

Krombachers amerikanska importbolag säljer mest pilsner i staterna (foto: Krombacher).


Det enda tyska bryggeri
som i dag har ett eget bryggeri i USA är Beck’s, det mest framgångsrika tyska märket ”over there”. Bremen-bryggeriet tillhör jättekoncernen AB Inbev och säljer cirka 600 000 hektoliter öl årligen i staterna. Det största ölmärket i Tyskland, Krombacher, har ett eget importbolag i USA, dit de i huvudsak säljer pilsner (vilket för övrigt även gäller Veltins). Gaffel är å sin sida starkt etablerat i New York sedan kölsch utsågs till årets öl 2011 av New York Times. Radeberger försöker locka amerikanska kunder genom produktplacering i populära TV-serier som ”How I met your mother” och ”Two and a half men”. Hofbräu München förlitar sig i sin tur på sina världsberömda Hofbräuhaus som finns på olika ställen i USA, där ölet också bryggs på licens.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post261

Ta linbanan till ölträdgården

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-01-03 18:15

I sommar kan besökare hos Brauhaus Riegele få en åktur innan ölen. En linbana ska nämligen byggas från bryggeriets gamla skorsten, rätt ner i ölträdgården.

Det som nu byggs hos Brauhaus Riegele i Augsburg lär vara världens första öl-linbana. I hastigheter upp emot fyrtio kilometer i timmen ska gästerna kunna susa ner från den 58 meter höga bryggeriskorstenen och ner till ölträdgården.

Bryggeriägarna Sebastian Priller den yngre och den äldre ser fram emot sin nya attraktion (foto: Ulrich Wagner/Augsburger Allgemeine).


Innan sommarsäsongen drar
igång och de åksugna öldrickarna kommer, måste dock en del arbete göras. Bland annat ska skorstenen förstärkas med 300 ton betong, 25 ton stål och nio kilometer armeringsjärn. Bygget innebär en avsevärd investering för Riegele – enligt bryggerichefen Sebastian Priller Sr kostar projektet ungefär lika mycket som ett enfamiljshus.

Hugade besökare måste dock prova linbanan innan den första ölen intas. Nollpromillegräns gäller för linbaneåkning och av den anledningen kommer det även finnas alkomätare på plats. Linbanebygget innebär också att en del av Riegeles personal måste utbildas som höghöjdsräddare.

För närvarande pågår förstärkningsarbeten på den gamla bryggeriskorstenen (foto: Silvio Wyszengrad/Augsburger Allgemeine).


Sebastian Priller Sr säger
till tidningen Bild att han fick idén till linbanan under en personalutflykt till en klätterpark. Eftersom bryggeriet helt har gått över till naturgas, har man inte längre något behov av den gamla skorstenen. Man ville dock inte riva det klassiska landmärket, utan kommer istället använda det som en del i en planerad äventyrspark.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post259

Hockeyfans rasar över höjda ölpriser

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-27 10:52

I Lanxess Arena i Köln, spelplats för stadens hockeylag Kölner Haie, brukar stämningen vara på topp. Dyrare öl har dock fått supportrarna att surna till.

Ölpriset i Lanxess Arena smyghöjdes nyligen, till stor förtret för Kölner Haies supportar. Tidigare kostade en halvliter Gilden-Kölsch 4,70 euro. Numera är ölmuggarna mindre (0,4 liter) och kostar 4,50 euro. Den som är duktig på att räkna ser snabbt att literpriset därmed har höjts med nästan två euro.

Lanxess Arena har höjt ölpriserna med nästan två euro per liter (foto: Kölner Haie).


Det här har inte
passerat obemärkt för Haies supporterförening. Dess ordförande Armin Höhner säger till tidningen Bild att han får cirka trettio till fyrtio klagomål efter varje hemmamatch. Han tror dock att många fler än så är upprörda. Supporterföreningen har därför skrivit ett öppet brev till ägarna av Lanxess Arena, där man å supportrarnas vägnar säger att prisnivån på ölen inte är rimlig längre. Man ber också arenaägarna att ta hänsyn till de klagomål som kommit in och se över de nyligen införda priserna.

Till sitt och arenans försvar säger Lanxess Arenas chef Stefan Löcher att priserna inom livsmedelsbranschen ökar, men att detta hittills inte har påverkat de priser som arenabesökarna betalar. Nu har man dock sett sig tvungna att föra över åtminstone en liten del av kostnadsökningarna på kunderna. Samtidigt har arenan fått många klagomål för bristande hygien, bland annat till följd av smutsiga och översvämmade toaletter. Stefan Löcher slår tillbaka även den kritiken och menar att renligheten i arenan håller en hög nivå.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post257

Okej med nattliga ölköp igen

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-18 15:30

Sedan den 8 december går det åter att köpa öl och annan alkohol nattetid i Baden-Württemberg. Då upphörde det säljförbud som gällt sedan 2010. Var den inköpta ölen får drickas bestäms av varje stad.

Nu är det fritt fram att köpa öl på natten igen i Baden-Württemberg (foto: DPA).


I mars 2010 bestämde den politiska majoriteten i förbundslandet Baden-Württemberg att förbjuda försäljning av alkoholhaltiga drycker under nattetid. Bensinstationer, snabbköp och kiosker förbjöds att sälja alkohol mellan klockan 22.00 och 05.00. Politikernas främsta argument var att man ville skydda ungdomarna. Förra året bestämde sig dock partierna CDU och Die Grüne för att upphäva förbudet.

Samtidigt beslutade man att det är kommunerna själva som bestämmer om alkoholförtäring ska förbjudas på vissa offentliga platser. Det finns dock vissa villkor knutna till detta. Bland annat kan förbud bara gälla platser där det förekommer fler alkoholrelaterade brott i förhållande till resten av staden. Förbudet ska även fastställas av den lokala polismyndigheten, skriver Südwest Presse.

Det är högst osäkert om det nu avskaffade försäljningsförbudet haft någon egentlig effekt, särskilt längs Baden-Württembergs gränser. Wolfgang Jürgens, talesman för polisen i Ulm, menar att det där inte haft någon betydelse alls. Gränsstadens ölsugna invånare har istället åkt till närliggande Neu-Ulm i Bayern för att handla efter klockan 22. Butiksföreståndare vittnar också om att ungdomar köpt på sig alkohol tidigare på dagen, för att sedan dricka den under kvällen. Många handlare välkomnar nu de ändrade reglerna, eftersom man menar att förbudet haft en negativ effekt på deras övriga försäljning.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post254

"Skandalöst" ölunderlägg fall för reklammyndighet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-15 16:04

Bayerska Hofbräuhaus Traunstein anklagas för sexism. Ett sjutton år gammalt motiv på ett ölunderlägg har nämligen väckt vrede och nu blivit ett fall för den tyska reklammyndigheten.

I våras gick den tyska feministiska tidningen Emma till hårt angrepp mot Hofbräuhaus Traunstein och anklagade bryggeriet för sexism. Anledningen var ett sjutton år gammalt ölunderlägg med en bild på en urringad dirndl tillhörande en bayersk servitris, två skummande ölsejdlar och texten ”Was darf’s sein?” (ungefär ”Vad får det lov att vara?”). Efter en anmälan har fallet nu nått Tysklands motsvarighet till Reklamombudsmannen – Deutscher Werberat.

Det så omtalade ölunderlägget blir fall för reklammyndigheten (foto: Hofbräuhaus Traunstein).


Reklammyndigheten menar att
klagomålen mot Hofbräuhaus Traunstein i huvudsak handlar om att ölunderläggen är sexistiska och att de "nedsätter och diskriminerar människor". Bilden ger i kombination med texten intrycket att kvinnan är "sexuellt tillgänglig". Värt att notera i sammanhanget är att Deutscher Werberat fick klagomål på ölunderläggen redan för tio år sedan, men valde då att avvisa kritiken. Till bryggeriet säger myndigheten att det var något man gjorde då, men att medvetenheten om sexism har ökat under senare år, rapporterar nättidningen Chiemgau24.

Bryggeriets svar lät inte vänta på sig. Där skriver man att det numera är standard bland experter och företrädare för kvinnors rättigheter att spela ut "sexismkortet". Samtidigt menar man att ölunderlägget helt enkelt visar en bayersk servitris som utför sitt arbete i dirndl – ett arbete som naturligtvis omfattar att fråga vad gästerna önskar sig. Vidare säger bryggeriet att "en dirndl inte är en burka, utan en bayersk folkdräkt som i princip har sett likadan ut i flera hundra år" och som "tack och lov inte bryter mot några förbud". Dessutom påpekar man att ölsejdlarna på bilden tar minst dubbelt så mycket plats som servitrisens urringning.

Bryggeriägare Bernhard och Maximilian Sailer tar saken med ro (foto: Chiemgau24/XE).


Deutscher Werberat har ännu
inte kommit med ett officiellt klagomål mot bryggeriet, vilket man normalt gör. Den rådgörande kommittén håller fortfarande på att diskutera frågan. Fallet har dock väckt en del diskussion kring vad som ska betraktas som sexistiskt och diskriminerande. I anslutning till sin rapportering frågade Chiemgau24 sina läsare om Hofbräuhaus Traunsteins ölunderlägg är sexistiska. Av de drygt 5 700 personer som röstade sa knappt sex procent ja och drygt 94 procent nej.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post253

Nyhetssvep 8 december

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2017-12-08 15:44

Trampar för ett gott syfte
Barn som kommer från mindre välbärgade familjer äter ofta sämre. I Tyskland, där de flesta inte får varm skolmat, skickas många barn till skolan med ohälsosamma mellanmål. Detta vill föreningen Würzburger Kindertafel ändra på. Därför har man startat ett projekt där man ser till att mindre bemedlade skolbarn får något nyttigt att äta. De har även fått stöd av Würzburgs cykelklubb, som cyklar för att samla in pengar till organisationen. Cyklisterna har dessutom fått med sig det närbelägna bryggeriet Kauzen Bräu på tåget. Bryggeriet bidrar bland annat med fordon med kylaggregat att köra ut maten med, samtidigt som delar av personalen ställer upp och cyklar. Bryggerichefen Karl-Heinz Pritzl är själv en gammal elitidrottare och bidrar ofta till idrottsföreningar, särskilt de som också ägnar sig åt välgörenhet.

Würzburgs cykelklubb har samlat in 1 000 euro till skolmatsprojektet (foto: Kauzen Bräu).


Bidrar till flyktingars integration

Det klassiska Münchenbryggeriet Paulaner har skänkt 20 000 euro till ungdomsföreningen Junges Bündnis für Geflüchtete, som arbetar med flyktingar och integration. Pengarna kommer från Paulaners Salvatorpris och ska gå till föreningens arbete med workshoppar för att öka flyktingarnas kunskaper om och deltagande i tysk politik. På workshopparna diskuteras bland annat hur demokratin i Tyskland fungerar och hur man kan engagera sig politiskt. Vid det första tillfället var temat vilka rättigheter och skyldigheter deltagarna har och hur de kan skapa kontakt med andra Münchenbor.

Flyktingar får lära sig om tysk politik med stöd av bland andra Paulaner (foto: Junges Bündnis für Geflüchtete).


Tettnangs humleskörd summeras

I år skördades det totalt 1 975 ton humle i odlingsregionen Tettnang. Mest skördades det av den lokala sorten Tettnanger (976,89 ton) följt av Herkules (556,02), Hallertauer (224,25), Perle (116,97), Hallertauer Tradition (97,92) och Saphir (80,65). Bland övriga sorter märks bland annat amerikaner som Cascade (12,55 ton) och Amarillo (9,57) samt tyskar som Hüll Melon (26,82) och Mandarina Bavaria (39,44). Ett drygt tjugotal olika humlesorter blev det allt som allt, visar siffror från odlarorganisationen Hopfenpflanzenerverband Tettnang e.V. Tettnang är i dag det enda odlingsområdet i förbundslandet Baden-Württemberg och är en av världens ledande leverantörer av toppklassig aromhumle.

Drygt tjugo olika humlesorter skördades i Tettnang i år (foto: altmuehlfranken.de).


Crowdfundar för ny bar

Simon Siemsglüss från Buddelship Brauerei och Nienke Oostra från bloggen Filosoof Jenever har startat en crowdfunding-kampanj för att kunna öppna en bar i Hamburgs Neustadt. Projektet har arbetsnamnet Bar Oorlam och kampanjens mål är att samla in 25 000 euro innan jul. De pengar som investeras kommer oavkortat gå till renovering och ombyggnad, så att baren kan öppna så snart som möjligt efter årsskiftet. Grundtanken är att baren bara ska ha bra hantverksöl på kran, och då inte endast Buddelships egna alster, utan även gästöl från olika kraftölskollegor. Dessutom ska det finnas en speciell geneverbar, där det serveras de bästa dryckerna som Nienke Oostra kan hitta från små destillerier runt om i världen.

Simon Siemsglüss hoppas på många bidrag till hans och Nienke Oostras bar (foto: Bertold Fabricius/Hamburger Abendblatt).


Turistpris till Vulkan

Vulkan Brauerei i Mendig har tilldelats årets Eifel Award tillsammans med ett sjuttiotal andra verksamheter. Priset delas ut till familjeägda företag som verkar inom besöksindustrin i den västliga regionen Eifel. Vinnarna kommer från Aachen-regionen och de tysktalande delarna av Belgien liksom distrikt som Euskirchen, Düren och Mayen-Koblenz. Priset ska verka för att ge turistindustrin och de familjeägda företagen en framtid och för att stärka Eifel-regionens attraktionskraft bland besökare. Vulkan Brauerei belönas för sitt exemplariska och hängivna arbete i och för regionen Eifel-Ardennen. Familjeägda företag inom besöksnäringen är en stark tillväxtmotor i Tyskland och har under de senaste tio åren skapat 300 000 nya jobb i landet.

Vulkan Brauerei prisas för sitt engagemang i och för sin hembygd (foto: Vulkan Brauerei).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post249
Next »