Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Burkölen är på väg tillbaka i Tyskland

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-17 18:37
Det brittiska marknadsundersökningsföretaget Mintel har analyserat trender på den tyska ölscenen. Resultaten visar att öl på burk verkar gå mot en ny vår.

För ungefär tio år sedan infördes ett nytt pantsystem som bidrog till att burköl nästan helt försvann från de tyska butikshyllorna. Nu verkar det dock som att de tyska bryggarna hittar tillbaka till burkarna. 2009 hälldes endast tre procent av alla nya öl på burk i Tyskland - förra året var det nitton procent.

Allt fler tyska bryggerier häller sin öl på burk (foto: Pixabay.com).

Att antalet burköl
ökar förklarar Mintel med att burkar har flera fördelar gentemot glasflaskor. De släpper exempelvis inte in ljus eller luft, vilket skyddar ölet från oxidation. Andra fördelar är att burkarna kyls ner snabbare, är lättare att transportera och mycket tåligare än glasflaskor. Hur ölet förpackas har också betydelse för hur det uppfattas. Studier visar att öl på flaska fortfarande anses vara av högre kvalitet. Bland drickare av hantverksöl uppfattas dock burkar som mer moderna, vilket i det långa loppet talar för att den förpackningsformen kommer att ta över.

Mintel har också
tittat på attityder till hälsa och öldrickande. Enligt företaget tycker 45 procent av tyskarna att öl innehåller för många kalorier. 27 procent är dock övertygade om att öl med lägre alkoholhalt innehåller färre kalorier än öl med högre alkoholhalt. 39 procent av de unga i åldrarna 18 till 24 år säger att det första de förknippar med öl är ”ölmage”. Generellt verkar yngre konsumenter vara mer negativt inställda till att dricka alkohol. Drygt hälften (51 procent) av de yngre konsumenterna anser att det inte är coolt att bli berusad.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post443

Radeberger stänger Kölnbryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-15 18:09
Radeberger Gruppe meddelade förra veckan att man stänger sitt kölschbryggeri i Köln. Det så kallade Haus Kölscher Brautradition har anor från 1296 och är en av Radebergers fjorton anläggningar i Tyskland.

I en tvåstegsprocess kommer Radeberger föra över produktionen av sina kölschmärken till Cölner Hofbräu Früh, som är det näst största bryggeriet i Kölnområdet med en årlig produktion på cirka 400 000 hektoliter. I det första steget flyttas anläggningen för buteljering av returflaskor och tillhörande logistik från bryggeriet i Mühlheim i slutet av 2020. Det andra steget innebär att fatfyllningsanläggningen och själva öltillverkningen flyttar under hösten 2021.

Radeberger stänger sitt Kölnbryggeri och flyttar produktionen till Früh (foto: Christian Knieps).

Radeberger har visserligen
ett annat bryggeri i Dortmund, endast tio mil från Köln. Man kan dock inte flytta produktionen dit på grund av de speciella regler som gäller kring öl av kölschtyp. Sedan 1997 har namnet kölsch skyddad ursprungsbeteckning i EU, vilket innebär att det bara är öl som bryggs inom fem mil från staden Köln och som omfattas av den så kallade Kölsch-konventionen som får kallas för just kölsch. I Radebergers Haus Kölscher Brautradition bryggs kölsch av märkena Sion, Sester, Peters, Dom och Gilden. Radeberger Gruppe blev 2018 åter Tysklands största bryggerikoncern med en försäljning på 11,65 miljoner hektoliter öl.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post442

Wernesgrüner inviger ny fatanläggning och utökar flasksortimentet

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-12 16:36
Wernesgrüner har en ny anläggning för att fylla sin öl på fat. Den är anpassad för fat i storlekarna trettio och femtio liter och kan fylla upp till nittio fat i timmen.

Innan ölet fylls på görs faten rena både invändigt och utvändigt och kvalitetsgranskas. Sedan fylls ölen på, varefter en ny kvalitetskontroll görs. De fyllda faten ställs sedan på pall och säkras med hjälp av en speciell transportsäkringsmaskin, innan de skickas iväg för vidare distribution. Det som utmärker anläggningen är den ledarmade robot, som kan utföra arbetet på en begränsad yta och se till att faten fylls på även när takten är hög.


En ny ledarmad robot klarar av att arbeta i hög takt och i små utrymmen (foto: David Rötzschke).

Totalt investerar Wernersgrüner Brauerei två miljoner euro i den nya fatanläggningen. Installationen av den nya anläggningen innebar också en del utmaningar. Rivningen av den gamla fatanläggningen från 1989 samt planering och byggande av den nya krävde två månaders planering. Under planerings- och byggtiden var drygt tjugo företag inblandade i projektet.

Samtidigt meddelar bryggeriet att man utökar sitt flasksortiment med en 33-centiliters ”Steinie”-flaska. Från och med mitten av april kommer Wernesgrüner Pils Legende och Wernesgrüner Landbier 1436 att säljas i de kompakta flaskorna. I de östra förbundsländerna finns ölen också att köpa i en ny, återvinningsbar låda för tjugo flaskor.

Två av Wernesgrüners öl kommer att finnas på så kallad Steinie-flaska (foto: Wernesgrüner Brauerei).

Wernesgrüner Brauerei grundades redan 1436 och är ett av världens äldsta bryggerier. För närvarande marknadsför bryggeriet sex olika ölvarianter: Wernesgrüner Pils Legende, Wernesgrüner Landbier 1436, Wernesgrüner Alkoholfrei, Wernesgrüner Radler, Wernesgrüner Naturtrüb Radler och Wernesgrüner Naturtrüb Radler Alkoholfrei. Sedan 2002 ägs bryggeriet av Bitburger Braugruppe.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post441

Lammsbräus försäljning ökar med tvåsiffrigt procenttal

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-10 18:08
Neumarkter Lammsbräu ökade sin försäljning med 10,5 procent under 2018. I pengar handlar det om en ökning med 2,5 miljoner euro, från 24,3 miljoner förra året till 26,8 miljoner i år.

Tittar vi bara på Neumarkter Lammsbräus ölförsäljning så ökade den med 6,1 procent till 100 288 hektoliter. Alkoholfria drycker ökade med 14,1 procent, vilket motsvarar en total försäljningsvolym på 139 399 hektoliter. Störst ökning i det alkoholfria sortimentet stod det mineralvattnet Biocristall för, vars försäljning ökade med 24,9 procent (till 24 839 hektoliter) under 2018.

Johannes Ehrnsperger är ensam ägare och vd sedan i februari (foto: Neumarkter Lammsbräu).

Totalt sålde Lammsbräu
239 687 hektoliter av alla sina drycker under 2018. Det är cirka 23 000 hektoliter mer än året innan. Oberpfalz-bryggeriet har specialiserat sig på ekologisk produktion och använder endast ekologiska råvaror i sina öl. Ledningen konstaterar att förra årets försäljningsökning överträffar den för hela den ekologiska sektorn med fem procentenheter.

Enligt Lammsbräus vd
Johannes Ehrnsperger förväntar sig bryggeriet en mer blygsam försäljningsökning under 2019. Bryggeriet räknar med att intäkterna kommer att ligga på lite över 27 miljoner euro vid årets slut. 28-årige Ehrnsperger tog över som ägare och vd för bryggeriet så sent som i februari i år. I och med det fullbordades generationsskiftet från den sjätte till den sjunde generationen i ägarfamiljen.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post440

Karlsberg ökade försäljningen 2018

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-07 18:06
Karlsberg Brauerei i Homburg ökar sin försäljning. Under 2018 sålde bryggeriet mer öl såväl i Tyskland som utomlands samtidigt som rörelseresultatet förbättrades.

På den tyska marknaden ökade Karlsberg Brauereis försäljning av de egna märkena Karlsberg och Mixery med tio procent, till 73,2 miljoner euro förra året. Utlandsförsäljningen ökade i sin tur med 30,8 procent till 18,3 miljoner euro, att jämföra med 14 miljoner 2017. Om man räknar in alla märken som Karlsberg distribuerar uppgick försäljningen till 130,9 miljoner euro, vilket är en ökning med 6,3 procent mot året innan. Det förbättrade resultatet beror enligt bryggeriet huvudsakligen på ett antal framgångsrika produktlanseringar.


Karlsberg Brauereis försäljning ökade med tio procent under 2018 (foto: Karlsberg Brauerei).

Karlsbergs försäljningsstrategi med
att satsa mer på produkter med höga marginaler samt en genomförd prisökning har lett till en avsevärd höjning av bruttovinsten, som uppgår till 77,4 miljoner euro (mot 70,8 miljoner 2017). Rörelseresultatet har också ökat markant. Intäkterna innan räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) var 19,6 miljoner euro (14,8 miljoner året innan). Intäkterna innan räntor och skatter (EBIT) var 9,5 miljoner euro (2017: 5,4 miljoner). Nettoinkomsten på fyra miljoner euro var betydligt högre än året innan, då den var 0,8 miljoner.

Under 2019 väntas dock en mindre försämring av försäljningen, bland annat eftersom bryggeriet tror att det blir svårt att upprepa den försäljning man hade under förra årets varma sommar. Bryggeriledningen tror att rörelseresultatet EBITDA kommer att hamna någonstans mellan 15,5 och 18,5 miljoner euro. Man tror också att kostnaderna för marknadsföring och på säljsidan kommer att öka betydligt.

Karlsberg Brauerei grundades 1878 i staden Homburg i Saarland, som då var en del av Bayern. Bryggeriet namngavs efter ett närliggande slott. Dagens ägare Richard Weber är barnbarnsbarn till bryggeriets grundare. Utanför Tyskland kallas bryggeriets öl för Karlsbräu, för att det inte ska blandas ihop med danska Carlsberg. Bland bryggeriets lokala märken finns Becker’s Pils, Zischke och Trierer Löwenbräu.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post439

Brewdog tar över Stones Berlinbryggeri

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-05 16:53
Kultförklarade bryggeriet Brewdog tar över Stone Brewings bryggeri i Mariendorf i Berlin. Den 1 maj blir skottarna officiellt ägare till den gamla gasverksbyggnaden från 1901.

Stone Brewing öppnade sitt bryggeri i Berlinstadsdelen Mariendorf 2016. I dag blev det dock officiellt att det skotska bryggeriet Brewdog tar över lokalerna från och med den 1 maj. Därefter kommer man att hålla stängt ett tag för att förvandla den gamla tegelbyggnaden till ett ställe i Brewdogs egna stil. När man åter öppnar kommer en stor invigningsfest hållas, lovas det. Berlin kommer också bli en ny destination för Brewdog Airlines.

Stone Brewings bryggeri i Mariendorf tas över av Brewdog från den 1 maj (foto: Stone Brewing Berlin).

Själva bryggeriet är
ett 100-hektoliterssystem med såväl burk- som flasklinor samt ett 10-hektoliters testbryggeri. Huvudbyggnaden rymmer ett taproom på hela 2 500 kvadratmeter och en tretton meter hög glasvägg, genom vilken man kan se in i bryggeridelen. Det finns även en 5 000 kvadratmeter stor utomhusyta där det går att avnjuta en öl eller två under varma dagar.

I testbryggeriet kommer
Brewdog starta vad man kallar Berlin Craft Collective, en möjlighet för lokala hantverksbryggare att brygga sina egna öl. De öl som bryggs här kommer även att säljas på samtliga Brewdog-barer i Tyskland. Brewdog har ännu fler planer för Berlin-bryggeriet, men ber att få återkomma om dessa närmare öppningsdagen.

Enligt Stones grundare
Greg Koch har bryggeriet i Mariendorf visat sig vara ett för stort och riskfyllt projekt, som dessutom kom för tidigt i Stones Europa-satsning. Han meddelar dock att Stone kommer att finnas kvar i Europa och Berlin, där deras Taproom i Prenzlauer Berg fortfarande kommer att vara öppet. Brewdog kommer dessutom att fortsätta tillverka Stones öl i Berlin för den europeiska marknaden.

Brewdog har varit
etablerade i Tyskland sedan 2017, då deras Berlin-bar öppnade. I sommar kommer man dessutom att öppna en bar i Hamburg.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post438

Oväntad vändning i tyskt kartellmål

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-04 18:36
Carlsberg Deutschland riskerade böter på 250 miljoner euro för att ha medverkat i en priskartell. När domen i Düsseldorfs högsta regionala domstol skulle avkunnas tidigare i veckan tog dock saken en annan riktning.

Carlsberg Deutschland
och dess förra vd Wolfgang Burgard riskerade miljonböter för att ha ingått i en priskartell åren 2006 och 2007. Åklagarsidan kräver att Carlsberg ska betala 250 miljoner euro i böter och att Burgard personligen ska betala 300 000 euro. Nu ser de dock ut att slippa undan, sedan den högsta regionala domstolen i Düsseldorf avskrivit fallet på grund av att preskriptionstiden har gått ut.

Carlsberg Deutschland och dess förre vd ser ut att slippa miljonböter (foto: lebensmittelzeitung.net).

I ett uttalande
menar Carlsberg Deutschlands försvarare att domstolen nu har bekräftat att Carlsberg inte varit inblandat i någon prisöverenskommelse och att en utdragen process fått ett lyckligt slut. Man säger också att Carlsberg är tillfreds med resultatet och att man nu ser framåt för att kunna bedriva sin verksamhet i Tyskland utan restriktioner. Åklagarsidan meddelar att man nu ska bestämma sig för om utfallet ska överklagas eller inte.

Carlsberg Deutschland marknadsför
bland annat de tyska märkena Astra, Duckstein, Holsten och Lübzer.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post437

Crew Republic bäst i irländsk öltävling

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2019-04-03 18:38
I mitten av mars arrangerades den sjunde upplagan av Dublin Craft Beer and Cider Cup. Flera tyska bryggerier fick ta emot priser. Bäst av alla var ett bryggeri från München.

Närmare 500 bryggerier och cidertillverkare från hela världen kom till start i årets Dublin Craft Beer and Cider Cup. Samtliga bidrag testades och betygssattes av en jury med internationella experter. Flera guld-, silver- och bronsmedaljer gick till tyska bryggerier. Allra bäst gick det för Münchenbryggeriet Crew Republic, vars barley wine Rest in Peace utsågs till det bästa ölet i hela tävlingen. Bryggarna fick även med sig ett silver och fyra brons med sig hem till Bayern.


Crew Republics barley wine Rest in Peace blev bäst i hela tävlingen (foto: bier-entdecken.de).

Här är alla tyska vinnare:

Bryggeri

Ölnamn

Pris

Crew Republic

Rest in Peace

Guld, tävlingens bästa öl

Schneider Weisse

TAP 6 Unser Aventinus

Guld, bästa veteöl

Bitburger Braugruppe

Craftwerk – Hop Head 7

Silver

Bitburger Braugruppe

König Pilsener

Silver

Crew Republic

X 7.1 Smoked Porter

Silver

Bitburger Braugruppe

Bitburger Pils

Brons

Bitburger Braugruppe

Benediktiner Weissbier

Brons

Crew Republic

7:45 Escalation

Brons

Crew Republic

Roundhouse Kick

Brons

Crew Republic

Drunken Sailor

Brons

Crew Republic

Foundation 11

Brons

Schneider Weisse

TAP 7 Unser Original

Brons


Dublin Craft Beer
and Cider Cup har arrangerats sedan 2013 och har vuxit varje år sedan dess. Tävlingen övervakas av huvuddomaren Gearóid Cahill, en bryggmästare med över tjugo års erfarenhet. Till sin hjälp har han en expertpanel med trettio jurymedlemmar. Vinnarna presenterades i samband med Alltech Craft Brews & Food Fair i mitten av mars.

Tidigare vinnare av tävlingens bästa öl:
2018: Fűtőház Sörfőzde: M63 Bulldog
2017: Horizont of Hungary: Saison Witbier
2016: McGargles: Francis Big Bangin IPA
2015: Coisbo: Eleven Russian Imperial Stout
2014: Coisbo: Four Russian Imperial Stout
2013: Hilden Brewery: Twisted Hop



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post436
Next »