Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Bra skördar ger humlebranschen medvind

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-19 18:49

Det är goda tider för humlebranschen. Under räkenskapsåret 2016/17 ökade de tyska förädlingsföretagen sin försäljning med tio miljoner euro, från 77 miljoner 2015/16 till 87 miljoner euro.

Förra veckan samlades humleförädlarnas branschorganisation Hopfenverwertungsgenossenschaft (HVG) i Mainburg för sitt årliga möte. Där kunde man konstatera att 2017 års tyska humleskörd hamnade på lite drygt 41 500 ton, vilket är ett mycket bra resultat. Det är visserligen lite mindre än 2016 års 42 700 ton, men det resultatet var också högt över genomsnittet. I hela världen skördades det 110 000 ton humle 2016.

De som är verksamma inom humlebranschen kan se ljust på framtiden (foto: altmuehlfranken.de).


Med två bra humleår
i ryggen kan humleodlarna investera och öka sina odlingsarealer. Mellan 2011 och 2016 ökade den tyska humlearealen med 2 000 hektar. Till Schwäbische Zeitung säger HVG:s försäljningsansvarige Jürgen Weishaupt att denna trend förmodligen kommer att fortsätta under 2018. HVG själva kommer att investera femtio miljoner euro i sin humlebearbetningsanläggning i St. Johann, vilket innebär att man flyttar produktion från Wolnzach. Förra året bearbetades 31 000 ton humle i St. Johann.

En annan sak som talar för fortsatt goda tider för humlebranschen är att världsmarknaden för öl ser ut att vända uppåt, framför allt tack vare länder som Mexiko och Vietnam. Även Kina inger förhoppningar, samtidigt som det även finns en stor tillväxtpotential i Afrika. Å andra sidan ser den humlekrävande amerikanska hantverkstrenden ut att sakta in något. Brexit och USA:s alltmer protektionistiska politik är dock inte något som skrämmer. HVG har ännu inte märkt av några problem med att handla med dessa marknader, men menar att det fortfarande återstår att se hur saker och ting utvecklar sig. Organisationen välkomnar samtidigt EU:s ansträngningar att få till fortsatta handelsavtal med USA och Storbritannien.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post286

Nyhetssvep 16 februari

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-16 16:51

Svensk bakom St. Erhards nya design
Bamberg-bryggeriet St. Erhard har presenterat en ny design på sina flasketiketter. Den är gjord av den svenska formgivaren Perniclas Bedow, som tidigare bland annat designat flaskor åt danska Mikkeller. Den nya designen används på St. Erhards öl Farmer, Mayflower och Sasion samt på Saison öllikör. Designen på St. Erhard Original kommer dock vara oförändrad. Det krav Bedow hade var att leva upp till designen på den numera klassiska, genomskinliga St. Erhard-flaskan, som vunnit German Design Award. Målet var att överföra det minimalistiska konceptet till en flaska med pappersetikett. För att göra det utgick Bedow från en uppfattning om vad tysk öl står för utomlands. Som en röd tråd löper ledorden enkelhet, precision och förminskning. Resultatet är ett slags Bauhaus för öletiketter, där ölets namn är det som ensamt utgör hela designen.

Den nya designen beskrivs som Bauhaus för öletiketter (foto: St. Erhard).


Brygger öl (nästan) naken

Lang-Bräus bryggmästare Jürgen Hopf har gjort sig känd för tokiga och roliga upptåg, som fått mycket uppmärksamhet i media. Så var det inte minst 2002, när bryggeriet lanserade sitt Erotikbier. Ölet blev snabbt en succé, mycket tack vare att flasketiketterna pryds av en mycket lättklädd kvinna, och flaskor har bokstavligen slitits ur händerna på Jürgen Hopf. Nu har bryggmästaren tagit det hela ett steg längre genom att brygga ölet enbart iklädd förkläde, hatt och gummistövlar. Hopf själv intygar att allt sker i enlighet med den bayerska renhetslagen (Reinheitsgebot) och att det hela bidrar till ölets potens- och fertilitetsökande egenskaper. Erotikbier skapades ursprungligen som ett skämt inför den årliga karnevalen, men har efter sin succé blivit kvar i bryggeriets fasta sortiment.

Jürgen Hopf brygger öl endast iklädd förkläde, hatt och stövlar (foto: DPA/Nar Sja).


Tre nya öl testade av Welde

I början av februari medverkade Welde Braumanufaktur på ölmässan Braukunst Live i München. Med sig från Plankstadt hade man den klassiska lagern Hellen samt de redan etablerade ölen Badisch Gose och Bourbon Barrel Bock. Mest intresse var det dock kring tre nya, lite humligare skapelser, som för första gången testades av en bredare publik. Pale Ale har bryggts med Simcoe-, Pekko- och Cascade-humle samt mörk karamellmalt. India Pale Ale är i sin tur bryggd med Azzaca, Cascade och Sorachi samt karamell- och melanoidin-malt. Dessutom presenterades lagern Citra Helles, som innehåller humlesorterna Spalter Select, Yellow Sub och Citra. I Pale Ale och IPA:n har amerikansk alejäst använts, medan det i lagern är Weldes egen lagerjäst som tillsatts. Den som vill köpa dessa öl i butik får dock ge sig till tåls. Det är först efter testrundan i München som ölen börjat bryggas i större skala; för tillfället ligger de och mognar till i jästankarna. Först i början av april räknar man med att ölen, som sägs passa bra till ost, ska finnas ute i handeln.

Weldes tre nya craft-öl sägs passa extra bra till ost (foto: Welde Braumanufaktur).


Ny ölblandning från Schöfferhofer

Schöfferhofer har redan en av de populäraste ölblandningarna i sin Schöfferhofer Grapefruit, en blandning av veteöl och grapefruktläsk. Nu kommer de med en ny veteölsblandning, denna gång med passionsfrukt. Schöfferhofer Weizen Maracuja heter den och sägs passa extra bra efter en lång arbetsdag med sin uppfriskande, inte allt för söta smak. Bäst smakar den väl kyld, direkt från flaskan. Den nya medlem i Schöfferhofers ölmixfamilj marknadsförs över hela Tyskland i såväl tv som i tryckta medier och online. Schöfferhofer Weizen Maracuja kommer att finnas tillgänglig i tyska butiker från mitten av mars.

Schöfferhofers nya veteölsblandning är gjord med passion (foto: Schöfferhofer).


Supervänner släpper pilsner

Berlinbryggarna Superfreunde släpper snart sitt senaste öl – Superfreunde Pils. Det gör man i samband med livsmedelsmässan Internorga i Hamburg den 9-13 mars. Den nya pilsnern är kallhumlad med Amarillo och Mosaic, vilket ger den en fruktig beska. Ölet är bryggt i samarbete med Wagner-Bräu i Kemmern i Bamberg-distriktet, ett bryggeri som funnits sedan 1788. På Internorga får pilsnern sällskap av Old School Ale, en närmast traditionell altbier som släpptes förra året. Eller så traditionell som den kan vara med tanke på att den är kallhumlad med amerikansk Chinook-humle för lite extra citrussting. De två ölen presenteras tillsammans under mottot ”En pils, en alt. Gammalt är nu det nya och öl förblir öl” (i fri översättning). Superfreunde startade sin verksamhet i december 2015. De två bryggarna Stefan Schröer och Marco Sgarra utgår från Berlin, men brygger sina öl i trakterna kring Bamberg.

Stefan Schröer och Marco Sgarra kommer med ny pilsner (foto: Superfreunde).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post285

Fortsatt succé för Lammsbräu

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-15 18:07

2017 var ännu ett bra år för Neumarkter Lammsbräu. Försäljningen ökade med 4,7 procent till 24,3 miljoner euro, att jämföra med 23,2 miljoner euro året innan.

Trots att den tyska ölmarknaden sviktar lyckades Neumarkter Lammsbräu öka sin försäljning av ekologiska öl med 8,8 procent till 94 168 hektoliter förra året (2016 såldes 86 548 hektoliter). När det gäller alkoholfria öl såldes 56 304 hektoliter, vilket är en ökning med 5,5 procent jämfört med året innan. Räknar man alla drycker i sortimentet sålde Oberpfalz-bryggeriet totalt 216 638 hektoliter, en ökning med närmare tio miljoner hektoliter från 2016. Förutom öl gör bryggeriet såväl läsk som mineralvatten.

Susanne Horn, högre representant på Neumarkter Lammsbräu, är nöjd med 2017 års resultat (foto: Neumarkter Lammsbräu).


Nyligen presenterade Lammsbräu
dessutom två nya öl, som kommer att släppas i år: Lammsbräu Zwickl, ett underjäst och ofiltrerat öl samt säsongsprodukten Lammsbräu Weisse & Grapefruit, ett alkoholfritt veteöl med grapefrukt. Dessutom kommer Lammsbräu Alkoholfrei på halvlitersflaska. Det innebär att bryggeriets sortiment nu består av nitton ekologiska öl, inklusive sex alkoholfria sorter och en säsongsspecial samt tre glutenfria ekologiska specialöl. Dessutom kommer bryggeriet med ett nytt utseende på sina ölflaskor; etiketternas färger, typsnitt, logotyp och design har ändrats.

Två nya öl, och en läsk, kommer att släppas i år (foto: Neumarkter Lammsbräu).


Under 2017 fortsatte Lammsbräu
också sitt arbete med att modernisera anläggningen i Neumarkt. Framför allt har man gjort stora investeringar för att öka energieffektiviteten, bland annat genom att installera två nya gasvattenvärmare och en gasturbin. Dessa står för huvuddelen av bryggeriets uppvärmning och ersätter den tidigare oljebaserade uppvärmningen. De förser också såväl brygghus som mältningsanläggning med energi. Företaget försöker också öka sin användning av hållbara och ekologiska råvaror i sin läsk. Till ölet används redan enbart ekologiska råvaror och Lammsbräu utsågs förra året till Bayerns bästa ekobryggeri.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post284

Gammalt bryggeri återuppstår i München

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-14 18:15

På platsen där det en gång låg en amerikansk arméförläggning i München-stadsdelen Giesing ska det bli ett nytt bryggeri. Dietrich Sailer ska här återuppliva det gamla namnet Münchner Kindl-Bräu.

Vid det som tidigare var en bensinstation för amerikanska arméfordon, ska det snart bli bryggeri och upplevelsecentrum. På Tegernseer Landstrasse vill entreprenören och femte generationens ölbryggare Dietrich Sailer bygga ett nytt bryggeri under det klassiska namnet Münchner Kindl-Bräu. Med sin planerade kapacitet på 10 000 hektoliter kommer det att vara aningen mindre än den närbelägna konkurrenten Giesinger Bräu.

Dietrich Sailer vill återuppliva det gamla ölmärket Münchner Kindl-Bräu (foto: tz.de/Westermann).


Det ursprungliga Münchner
Kindl-Bräu grundades 1880. 1905 övertogs det dock av Unionsbräu, som i sin tur togs över av Löwenbräu 1921. Dietrich Sailer har köpt namnet från Löwenbräu, för att rädda det från att helt försvinna. När märket nu återuppstår är tanken att det ska bryggas mörkt öl, bocköl och märzen, liksom en traditionell münchener helles. Däremot blir det inget veteöl, utan det är bara underjästa stilar som gäller. Som komplement ska typiska München-specialiteter, som weisswurst, tillverkas och serveras på platsen.

Bryggeriet ska inrymmas i en byggnad som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur (visualisering: Goergens Miklautz Partner).


Förutom att brygga öl
i riktiga kopparkärl och med öppna jäskar, är Sailers mål att skapa ett vackert bryggeri. Han önskar sig en tegelbyggnad med stora fönster, som för tankarna till 1800-talets industriarkitektur. Uppdraget att rita bryggeriet har gått till München-arkitekterna Goergens & Miklautz. Bryggeriet ska också hålla öppet för rundturer, där besökarna ska kunna gå runt med en öl i handen och följa bryggprocessen. Enligt tidningen TZ planerar Sailer till och med för drive-in-turer, där det ska gå att se bryggeriet från bilen. Besökarna ska också kunna vandra i den planerade humlegården med vilda bin samt se hur man gjorde is förr i tiden.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post283

Löwenbräukeller utan Löwenbräu?

ÖlställenPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-13 17:28

Den klassiska München-restaurangen Löwenbräukeller har serverat ölet vars namn den bär sedan början av 1880-talet. Men snart kan det vara slut med det.

Den 1 april tar Edi Reinbold över som ny ägare av Löwenbräukeller i hörnet av Dachauer Strasse och Nymphenburger Strasse i München. Men det är kanske inte den största förändringen vi har att vänta. I år går nämligen också avtalet ut med Spaten-Franziskaner-Bräu (AB Inbev), som äger varunamnet Löwenbräu och som levererar öl till restaurangen. Enligt uppgifter till tidningen Merkur sägs nu Reinbold förhandla med tre andra bryggerier om ölrättigheterna: Augustiner Bräu, König Ludwig Brauerei och Tegernsee.

I april får Löwenbräukeller ny ägare - och kanske ett nytt öl (foto: Merkur.de/Haag).

Den något överraskande situationen lär ha uppstått eftersom det ska ha blivit svårare att förhandla med Spaten-Franziskaner sedan AB Inbev tog över ägandet 2004. Andra menar att de ekonomiska villkoren från främst Augustiner är mer fördelaktiga och att Reinbold nu spelar ett spel för att få fram ett bättre bud från Löwenbräu-folket. Själv förnekar han att han pratar med andra bryggerier, men att han inte kan ge definitiva besked förrän efter ägarbytet. Spaten-Franziskaner vill inte uttala sig alls om vad som händer med Löwenbräukeller och eventuella ölleveranser i framtiden.

Med sitt karaktäristiska torn är Löwenbräukeller ett verkligt landmärke vid Stiglmaierplatz. Byggnaden stod klar 1883 och ägdes från början av Ludwig Brey, som också ägde Löwenbrauerei. Det första som de nya ägarna lär göra i april är att stänga restaurangen några dagar för renovering av bland annat köket. Tanken är sedan att den ska drivas av Edi Reinbolds yngste son Ludwig, som i dag sköter familjens hotell Drei Löwen på Schillerstrasse.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post282

Nyhetssvep 12 februari

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-12 18:08

240 får gå från Warsteiner
Vid ett personalmöte förra torsdagen informerade Warsteiner Gruppe om sina framtidsplaner. De innebär bland annat att upp till 240 av koncernens cirka 1 400 anställda kommer att sägas upp. Bland dessa finns ungefär åttio av de 730 som arbetar på huvudkontoret i Warstein. Samtidigt meddelande företaget att man sannolikt kommer att göra sig av med dotterbolaget Warsteiner Distribution och bryggeriet Herforder Brauerei. Det sistnämnda har i dag en egen produktion på cirka 300 000 hektoliter och brygger även 200 000 hektoliter på kontrakt för Tysklands största matvarukedja Edeka. Sedan 1990-talet har Warsteiners produktion minskat stadigt, från sex miljoner hektoliter till 2,5 miljoner förra året. Märket Warsteiner har gått från att vara det största i Tyskland till att nu vara placerat på plats sju. Warsteiner Gruppe är dock fortfarande en av de största privatägda bryggerikoncernerna i Tyskland och omfattar varumärken som Herforder, Paderborner, König Ludwig och Frankenheim.

Warsteiner vill bryta en negativ trend genom att skära ner personalen (foto: Warsteiner).


Får inte heta enhörningsöl – innehåller inte enhörning

Brauerei Zwönitz får inte längre sälja sitt öl Einhorn & Bier under det namnet. Varför? Det innehåller inte enhörningar (Einhorn). Det må låta som ett skämt, men är ett resultat av de hårda tyska reglerna kring öl och dess innehåll. Numera kommer det hallonsmakande ölet istället säljas under namnet Zwönitzer Hörnchen. Enhörningsölet är ett veteöl blandat med hallonsirup som ger det en rosa nyans. Med sina flasketiketter, som pryds av en enhörning som kräks upp en regnbåge, har ölet gjort succé i sociala medier. När bilder på flaskan publicerades på Facebook för ett drygt år sedan ledde det till en veritabel hysteri. På bara några dagar hade hundratusentals människor klickat på bilden; nyligen hade den fått 31 000 kommentarer och mer än 1,5 miljoner klick. Även de stora tyska mataffärskedjorna hörde av sig för att få sälja ölet. Uppmärksamhet ledde dock också till att de tyska livsmedelsmyndigheterna fick upp ögonen för ölet och nu alltså tvingar bryggeriet att byta dess namn.

Einhorn-Bier har gjort succé i sociala medier, men inte hos myndigheterna (foto: kitchen-news.at).


Blandat öl ska mäkla fred i rhensk tvist
I århundraden har det rått osämja mellan Düsseldorf och Köln. Tvisten har gällt vilken stad som egentligen har det bästa ölet – Düsseldorf med sin altbier eller Köln med sin kölsch. Nu vill bryggarna Hans Berlin, Matthias Ross och Henning Barkey gjuta olja på vågorna genom ett nytt öl. Költ är både språkligt och färgmässigt ett mellanting mellan den ljusare kölschen och den mörkare alten. De första 800 litrarna serverades i samband med torsdagens start för den traditionella karnevalen i Rhenländerna. Det överjästa, bärnstensfärgade ölet bryggs av Monheimer Biermanufactur i staden Monheim. Den ligger precis på gränsen mellan Düsseldorf och Köln, på en plats som också är känd som ölekvatorn. Även flaskornas etiketter vittnar om bryggarnas fredsmedlingsförsök. De visar nämligen Kölnerdomens två torn med Düsseldorfs tv-torn mellan sig. För att kunna förverkliga sin idé, har de tre kompanjonerna samlat in pengar via en crowdfunding-kampanj som gett mer än 20 000 euro.

Matthias Ross, Henning Barkey och Hans Berlin med varsitt glas Költ (foto: faz.net).


Fränkisk ölfestival portar nationaldemokrat

Janus Nowak driver Brauereigasthof Polster i Oberfranken och vill i egenskap av bryggare delta på årets Fränkisches Bierfest i Nürnberg. Det han inte är lika tydlig med är att han dessutom är ordförande för det ultranationalistiska partiet NPD (Tysklands nationaldemokratiska parti) i Baden-Württemberg. Festivalgeneral Thomas Landherr menar att Nowak därmed har diskvalificerat sig från att delta på ölfesten. ”För mig går det inte ihop. Öl handlar om att vara tillsammans och inte vara emot varandra”, säger han till tidningen Nordbayern. Janus Nowak driver också en internetplattform med syfte att samla in pengar för att kunna köpa fler bryggerier i Franken. En crowdfunding-kampanj via Startnext har dock stoppats på uppmaning av plattformens skapare. Den 21:a Fränkischen Bierfest äger rum mellan den 30 maj och 3 juni i Burggraben i Nürnberg. Totalt medverkar fyrtio bryggerier. ”Årets gästbryggeri kommer från Skottland och dessutom ska det tillkomma fler små- och mikrobryggerier”, säger Thomas Landherr, som till vardags driver restaurangerna Nürnberger Alm och Zeltner Bierhaus.

Thomas Landherr vill inte se några nationaldemokrater på sin Bierfest (foto: nordbayern.de/Roland Fengler).


Lämnar Paulaner hastigt och lustigt

Paulaner Brauerei Gruppes tekniska chef Stefan Lustig har oväntat lämnat företaget, som är en av Tysklands största bryggerikoncerner. Enligt ett pressmeddelande har han i enighet med delägarna valt att inte förlänga sin anställning. Lustig var bland annat med och utformade Paulaners nya bryggeri i Langwied utanför München, en anläggning som aldrig fungerat bra och som orsakat koncernen flera problem. Bland annat gick Paulaners försäljning ner med 100 000 hektoliter (- 4,3 procent) 2016. Istället för att minska arbetsstyrkan med planerade nittio personer, var bryggeriet tvunget att nyanställa för att klara produktionen. De som är insatta i frågan hävdar dock att en del av problemen berodde på Heineken, som brukade äga 49,9 procent av Paulaners moderbolag Brau Holding International. Det bolaget är numera upplöst och Heinekens andel i Paulaner uppgår nu till trettio procent, resten tillhör familjen Schörghuber. Lustigs tjänst tas nu över av Jörg Lehmann, som varit ansvarig för teknikdivisionen på Kulmbacher Brauerei, som ägs av Paulaner Brauerei Gruppe. I Paulaner-koncernen ingår även varumärken som Hacker-Pschorr, Fürstenberg och Auerbräu.

Stefan Lustig lämnar hastigt sin post som teknisk chef på Paulaner (foto: siemens.com).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post281

Brygger öl med grönkål

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-09 16:25

Grönkål är en tålig och användbar grönsak som innehåller mängder av vitaminer och andra nyttigheter. Den passar bland annat bra till soppor och stuvningar – och numera också som ölingrediens.

Oldenburger Palmenbräu heter kreationen från Oldenburg-bryggeriet OLs Brauerei, som startade sin verksamhet 2010. Bryggmästaren Josef Herzog har arbetat sedan 2016 med att utveckla ett öl som innehåller grönkål, en typisk grönsak för trakten. Lagom till grönkålssäsongens början i november förra året kunde det första fatet öppnas av Oldenburgs borgmästare Jürgen Krogmann.

Josef Herzog har utvecklat sitt grönkålsöl sedan 2016 (foto: aboutcities.de).


De som fått smaka
konstaterar att ölet är klart majsgult och har en lätt fruktig doft. Den första klunken är ganska bitter, men smaken övergår sedan i en lätt sötma och fruktighet. Ölet finns tillgängligt i femlitersfat och kan köpas direkt från bryggeriets restaurang, som ligger i ett renoverat timmerhus nära Oldenburgs hamn. Maten som serveras här är typisk för bryggeripubar och innehåller så klart en hel del grönkål.

Det första fatet öppnades i samband med grönkålssäsongen i november (foto: aboutcities.de).


Bland OLs Brauereis övriga
öl finns en halvmörk lager, en pilsner, en IPA, ett schwarzbier kallat Black Betty och flera säsongsspecialiteter. Alla öl bryggs med hantverksmässiga metoder och de bästa ingredienserna, och har en helt egen karaktär.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post280

Nyhetssvep 7 februari

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-02-07 11:46

Tysk ölförsäljning minskade med 2,5 procent
Nu har de slutgiltiga siffrorna över 2017 års tyska ölförsäljning presenterats av statistiska centralbyrån Destatis. De visar att det under förra året såldes 93,5 miljoner hektoliter öl i Tyskland, vilket är en minskning med 2,5 procent – eller 2,4 miljoner hektoliter – från 2016. 82,6 procent av försäljningen gick till den inhemska tyska marknaden, vilket motsvarar 77,2 miljoner hektoliter (- 2,3 procent). 16,3 miljoner hektoliter gick på export, en minskning med 3,1 procent. Av detta gick 9,7 miljoner hektoliter till andra länder inom EU (- 2,4 procent) och 6,5 miljoner hektoliter till övriga länder (- 4,1 procent). 0,1 miljoner hektoliter (- 6,6 procent) dracks av de bryggerianställda. Ölblandningar, det vill säga öl blandat med citronläsk, cola, fruktsaft eller andra alkoholfria drycker, stod för 4,2 procent av den totala försäljningen med 4 miljoner hektoliter (- 1,2 procent). Sedan 1993 har den tyska ölförsäljningen minskat med 18,6 miljoner hektoliter eller 16,6 procent.

Den tyska ölförsäljningen gick ner med 2,5 procent 2017 (foto: DBB).


Waldhaus fortsätter att växa

Privatbrauerei Waldhaus i Schwarzwald växer så det knakar. Försäljningen har ökat med cirka tio procent, från 85 000 hektoliter 2016 till 93 000 hektoliter förra året. Det innebär att bryggeriet sätter försäljningsrekord för elfte gången i rad. Drömgränsen på 100 000 hektoliter, som för bara några år sedan sågs som omöjlig, ligger dessutom klart inom räckhåll. Samtidigt ökar företagets omsättning med 11,8 procent och är nu 11,4 miljoner euro. Bäst av bryggeriets femton produkter går Diplom Pils, men nästan alla de övriga har också en positiv försäljningskurva. För att lyckas med detta investerar ägarfamiljen Schmid ständigt i ny teknik och satsar hårt på att expandera varje år. Förra året investerades drygt 2,9 miljoner euro i bland annat nya jästankar, en ny ånggenerator och ett solenergisystem. Bryggeriets har i dag kapacitet att brygga 130 000 hektoliter öl om efterfrågan ökar ytterligare. I dagsläget sysselsätter Waldhaus 45 fast anställda och tre lärlingar.

Waldhaus bryggerichef Dieter Schmid (längst upp) med sina medarbetare (foto: Privatbrauerei Waldhaus).


Trump blir konstprojekt med nytt öl

Ett nytt öl, som samtidigt är ett konstprojekt mot populism, har sett dagens ljus. Det heter Ronald Dump och kommer från Dump-Beer. Att flaskan pryds av en mörk kavaj och röd slips och att ölet säljs under slogans som ”Make beer great again” och ”Grab 'em by the bottle!”, gör det ganska tydligt vem det är som står som inspirationskälla. Ölet ska inte bara skicka ett budskap och väcka tankar hos dem som köper det, för varje såld flaska går också en slant till välgörande ändamål. Ölet i fråga är en ljus lager som är humlat med Hallertau Tradition och Tettnanger. Doften är blommig med lite citrus och malt, medan smaken är rund och lite söt, även där med inslag av citrus. Alkoholhalten ligger på 5,0 procent och stamvörtstyrkan på 11,8 procent. Vem eller vilka som står bakom projektet är inte helt klart, men ölet bryggs enligt uppgift av ”ett bayerskt bryggeri” i Truchtlaching (det vill säga Camba Bavaria).

Ronald Dump är inte bara ett öl, det är också ett konstprojekt (foto: probier.at).


Kölneröl från Berlin

Berlin-bryggeriet Berliner Berg har tagit upp en ölstil från en helt annan del av Tyskland, nämligen kölsch. Med sin Neuköllsch sätter man en modern twist på den klassiska ölstilen. Ölet är bryggt med humlesorterna Azacca och Cascade, vilket ger det gräsiga och citrusaktiga aromer och en aning beska. Precis som alla andra öl från Berliner Berg är detta opastöriserat och ofiltrerat och finnas få på såväl flaska som från fat. Namnet Neuköllsch anspelar på Berlin-stadsdelen Neukölln, där bryggeriet huserar. Det är också ett sätt att komma runt den regel som säger att det endast är öl bryggda i Köln med omnejd som får kallas kölsch. Berliner Berg har gjort det till sin specialitet att brygga traditionella tyska ölstilar, men med egna tolkningar i craft-trendens anda. Nya humle- och maltsorter används för att ge ölen egna smakprofiler, som matchar den aktuella stilen. Neuköllsch serveras för första gången den 8 februari i Berliner Bergs taproom Bergschloss, där ölet även därefter kommer att kunna köpas.

Den 8 februari är det premiär för det nya ölet Neuköllsch (foto: Berliner Berg/Pär Kjellén).


Alkoholfri Krombacher sponsrar cyklister

Krombacher är med sin alkoholfria ölserie 0,0% ny partner till det tyska cykelförbundet Bund Deutscher Radfahrer (BDR). BDR är ett av de största idrottsförbunden i Tyskland och är bland annat medlem i den tyska olympiska kommittén DOSB. Partneravtalet med Krombacher innebär bland annat omfattande kommunikationsinsatser. Dessutom kommer öltillverkaren sponsra cyklingsserien Radtourenfahrten (RTF), som är ett av de största arrangemangen för motionscyklister med cirka en miljon deltagare fördelat på ungefär 5 000 lopp. Krombacher 0,0% beskrivs som en naturlig törstsläckare, som med sitt innehåll av såväl vitamin B12 som folsyra också bidrar till återhämtningen. Krombacher 0,0% finns i varianterna Pils och Weizen.

Tyska cyklister ska släcka sin törst med alkoholfri öl i fortsättningen (foto: Krombacher).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post279
Next »