Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Därför är bayerska ölsejdlar större än kölschglas

ÖlhistoriaPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-14 10:34
I Köln kan öldrickarna få en nyupphälld öl varje minut, medan man i Bayern får ett mindre ölfat att dricka ur. Förklaringen handlar om logistik och bayerska folkfester.

Många som besöker Köln förundras över de små glas som stadens ölstolthet, kölsch, serveras i. Det klassiska kölschglaset, Stange, rymmer tjugo centiliter och fylls kontinuerligt på av kyparen (Köbes) tills öldrickaren själv säger stopp. Det lilla glaset väcker även viss munterhet hos många bayrare som är vana vid betydligt större glas, som den vid folkfester vanliga enliterssejdeln (Mass), och som därför ofta ger Rhenlandets glasvariant öknamn som exempelvis ”provrör”.


I Köln kan servitörerna - Köbes - servera öl i parti och minut (foto: Deutschen Brauer-Bund).

Men varför är glasen
olika stora? Enligt många experter hittar vi svaret i bayersk öltradition. I Bayern har det alltid varit tradition att dricka stora mängder öl i samband med årets folkfester, där besökarna ofta är många och sitter tätt. Detta leder i sin tur till vissa logistikproblem, eftersom det är svårt för serveringspersonalen att hinna komma med ny öl i samma takt som den dricks upp. Att servera en liter på en gång blir då ett sätt att klara av att möta gästernas efterfrågan. Medan kölsch hälls upp och serveras i parti och minut, måste alltså bayrarna själva så att säga hålla i förvaringskärlet.

Den genomsnittlige kölschdrickaren kan alltså sägas ha färskare öl framför sig, medan bayraren i regel har mer. Ur psykologisk synvinkel finns det också en skillnad. Kölschdrickarna kan helt sanningsenligt säga att de druckit 22 öl, när deras vänner i Bayern ”bara” fått i sig fyra (eller åtta om man dricker ur det vanligare halvliterglaset Halbes). Den genomsnittlige tysken dricker för övrigt 110 liter öl varje år. Motsvarande siffra i Bayern är 200 liter, vilket motsvarar 1 000 kölschglas.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post351

Andechser blir kvar i centrala München

ÖlställenPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-11 18:54
Den gamla Andechser am Dom i München finns inte längre. För knappt två veckor sedan stängdes den traditionella bayerska restaurangen, eftersom byggnaden ska rivas. Men redan till hösten återuppstår maktelitens favoritställe på ny plats.

I januari kom nyheten om att den traditionella bayerska restaurangen Andechser am Dom måste stänga. Ägaren till fastigheten på Weinstrasse ska riva den gamla byggnaden och ersätta den med en ny, som bland annat ska inrymma ett upplevelsecentrum för alla fans till Münchens stora fotbollsklubb FC Bayern. Inom kort kommer dock den populära restaurangen att få nytt liv – bara knappt 100 meter från den gamla, till glädje för såväl restaurangägaren Sepp Krätz som hans femtio anställda och alla matgäster.

Sepp Krätz tror att den nya Andechser am Dom kommer att öppna i september (foto: DPA).

Sepp Krätz har arbetat
med flytten sedan beskedet om stängning kom. Han ville gärna behålla det fina läget i närheten av Münchens kända landmärke Frauenkirche, som också gett restaurangen dess namn. Krätz tecknade därför ett avtal med stekhuskedjan Maredo om att ta över deras lokaler på Frauenplatz. Efter mindre ombyggnationer tror han att den nya Andechser am Dom kan öppna redan i september. ”Köket är helt ombyggt efter en tidigare brand, så vi behöver inte göra något där. Det enda är att vi ska ändra inredningen i matsalen, så att den liknar den gamla Andechs”, säger han till Süddeutsche Zeitung.

De nya lokalerna blir
till och med lite större än de tidigare, som hade 140 platser inne och 70 ute. Nu kommer det finnas plats för 200 gäster inomhus och 120 utomhus. Givetvis kommer ölen även i fortsättningen att levereras av Klosterbrauerei Andechs, som Sepp Krätz haft ett mycket bra samarbete med sedan han öppnade restaurangen 1994. Krögaren själv uppskattar att han sålt ungefär tio miljoner halvliterssejdlar med Andechs-öl genom åren. Att stället varit populärt har inte minst visat sig i alla kända gäster som kommit på besök, bland andra förre förbundskanslern Helmut Kohl, den då blivande påven Joseph Ratzinger och Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post350

Veltins försäljning ökar med sol och fotboll

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-09 10:54
Det första halvåret 2018 innebar ett rejält uppsving för Veltins. Försäljningen ökade med 7,8 procent och uppgick till 1,61 miljoner hektoliter. En varm majmånad och sommarens fotbolls-VM bidrog starkt till den uppåtgående trenden.

Maj och juni innebar historiskt höga försäljningssiffror för C. & A. Veltins. Den ovanligt varma våren, med fyrtio procent fler soltimmar än förra året i maj, bidrog till att dra upp försäljningen för de flesta av bryggeriets produktområden. Moderbolagets försäljning ökade med närmare åtta procent under årets första sex månader. Att fotbolls-VM startade i juni innebar dessutom en extraförsäljning om 15 000 hektoliter för Veltins produkter.


Veltins breda produktutbud bidrar till den ökade försäljningen (foto: C.A. Veltins).

Försäljningen av storsäljaren
Veltins Pilsener ökade med 7,7 procent. Varumärket Grevensteiner, som omfattar sorterna Landbier, Ur-Radler och Hell, ökade med hela 32 procent och sålde 108 650 hektoliter. Den ökade efterfrågan på mer traditionella ölstilar visar sig bland annat genom att mer än 17 200 detaljhandlare och cirka 3 800 restauranger i dag säljer öl från Grevensteiner. En annan framgångsfaktor för Veltins är det breda utbudet, där traditionella ölstilar blandas med mer innovativa sorter. De sex ölblandningar som säljs under namnet V+ ökade till exempel sin försäljning med en procent och stod för 203 400 sålda hektoliter.

Veltins är ett av Tysklands största bryggerier och omsatte ungefär 323 miljoner euro 2017. Totalt sålde bryggeriet 2,87 miljoner hektoliter öl och ölblandningar förra året. Marknadsföringsbudgeten ligger uppskattningsvis på 37 miljoner euro. I produktportföljen finns bland annat flaggskeppet Veltins Pilsener och blandningen Veltins Radler, som båda också finns i alkoholfria varianter. Under varumärket Grevensteiner marknadsför bryggeriet mer traditionella ölstilar, som landbier.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post349

Bra första halvår för Warsteiner

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-05 11:13
Affärerna har gått bra för Warsteiner under de sex första månaderna i år. Totalt ökade den inhemska försäljningen med 1,9 procent jämfört med samma tid förra året. Även exporten ökade mellan januari och juni.

Den positiva trenden beror till stor del på en ökad försäljning av Warsteiners flaggskepp Premium Pilsener. Men även det alkoholfria sortimentet går bra och ser ut att öka med tvåsiffriga procenttal. Bidragande orsaker till den ökade försäljningen har också varit bryggeriets datadrivna prissättningsstrategi och att reklambudgeten i första hand lagts på tv-reklam för Warsteiner Premium Pilsener och Warsteiner Alkoholfrei.


Premium Pilsener och alkoholfria öl drar upp Warsteiners försäljning (foto: Warsteiner).

Även exportsidan går väldigt bra, trots en hårdare konkurrenssituation. Exportbolaget Warsteiner International ökade sin försäljning med två procent jämfört med första halvåret 2017. En stark tillväxt i Ryssland liksom ökad försäljning på de två största utländska marknaderna, Benelux och Italien, bidrog till detta. Enligt företrädare för Warsteiner kommer bryggeriet att öka sina investeringar för att stärka varumärket ytterligare. Bland annat arbetar man med en ny marknadsföringskampanj.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post348

Paulaner förlänger med FC Bayern basket

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-04 17:18
Paulaner har förlängt sitt samarbetsavtal med FC Bayern Basketball. Fram till sommaren 2023 sträcker sig Münchenbryggeriets nya avtal med de dubbla tyska basketmästarna.

År 2015 inledde Paulaner Brauerei och FC Bayern Basketball (FCBB) ett treårigt samarbete, som blivit mycket lyckat. Därför undertecknades nyligen ett nytt avtal, som denna gång löper över fem år. Under en ceremoni på Paulaner am Nockherberg satte Paulaner-cheferna Andreas Steinfatt och Sebastian Strobl samt FCBB:s motsvarigheter Marko Pesic och Volker Stix sina namnteckningar på avtalet.


Paulaners nya avtal med FC Bayern Basketball sträcker sig över fem år (foto: Getty Images).


Paulaners vd Andreas Steinfatt
tror att båda partnerna kommer att gynnas av det förlängda avtalet. ”De senaste åren har vi sett hur bra vi och FC Bayern Basketball fungerar tillsammans. Därför ser vi fram emot ett fortsatta samarbete med FC Bayerns stjärnspelare och fans och hoppas att vi får fira många titlar tillsammans”, säger han och får medhåll av Marko Pesic från FCBB: ”Att vi har tecknat ett långtidsavtal med Paulaner visar på ett stort ömsesidigt förtroende.”

Under den senaste säsongen delade Paulaner ut gratis öl till publiken vid varje lyckat trepoängsskott från FC Bayern-spelarna. Bryggeriet har också stått för drycken vid olika supporteraktiviteter. I samband med den så kallade ”Paulaner Fantraum” har Bayern-fans också fått chansen att utmana spelare från såväl FC Bayerns basketlag som dess framgångsrika fotbollsgäng i basket, fotboll och ölsejdelslyftning (Masskrugstemmen).



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post347

AB Inbev misslyckas med försäljning av tyska bryggerier

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-07-03 10:12
Ölkoncernen AB Inbevs försäljning av de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels blir inte av. Fem månader efter att nyheten basunerades ut står det nu klart att köparen inte uppfyller kraven.

AB Inbev misslyckas med att sälja bryggerierna Hasseröder och Diebels (foto: DPA).

Det var i januari som nyheten kom om att öljätten AB Inbev säljer de tyska bryggerierna Hasseröder och Diebels, som tillsammans har en årlig produktion på två miljoner hektoliter. Nu meddelar dock AB Inbev att den tilltänkta köparen, CK Corporate Finance Group, inte kan genomföra den avtalade transaktionen. Enligt det avtal som undertecknades i januari skulle investeringsbolaget och dess ägare Daniel Deistler slutföra köpet senast den 30 juni 2018. Tidsgränsen passerades dock utan att någon affär genomfördes. Köparen kom inte heller till det arbetsmöte som skulle äga rum på fredagen den 29 juni, meddelar Inside Beer.

Redan när affären blev
känd började insatta personer ana oråd. CK Corporate Finance Group hade ingen tidigare erfarenhet av bryggeribranschen – eller av livsmedelsindustrin över huvud taget. Det framkom också att Daniel Deistler har en högst tvivelaktig affärshistoria. 2016 dömdes han av den regionala domstolen i Frankfurt för att olovligen ha fört över patent- och varumärkesrättigheter från ett företag i fordonsindustrin, som han tidigare investerat i. Den domen är överklagad och kommer att avgöras vid ett senare tillfälle. Thomas Buchholz, som tidigare var vd för det aktuella fordonsföretaget, blev för övrigt utsedd till vd för Hasseröder och Diebels kort efter att affären offentliggjorts. På frågan om Deistler verkligen hade de 200 miljoner euro som krävdes för köpet, svarade han att man får anta att det är så.


Daniel Deistler har en historia av tvivelaktiga företagsaffärer (foto: Regina Urbat/Volkstimme).

För AB Inbev handlar det nu om att starta om försäljningsprocessen för Hasseröder och Diebels. Enligt företrädare för koncernen för man diskussioner med andra intressenter samtidigt som samtalen med CK Corporate Finance Group fortsätter. Det mest troliga är att AB Inbev nu kommer att försöka genomföra ett så kallat förvaltningsutköp, något som tidigare fungerat bra med svårsålda bryggerier som Hofbrauhaus Wolters och Privatbrauerei Eichbaum.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post346

Hembryggningskit nominerat till entreprenörspris

UtmärkelserPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-29 10:34
Customized Drinks GmbH var ett av tre nominerade företag till utmärkelsen TUM Presidential Entrepreneurship Award, som delas ut av Münchens tekniska universitet. Det räckte dock inte hela vägen för tillverkaren av ölfat för hemmabryggare.

Customized Drinks GmbH
var nominerade tillsammans med Park Here GmbH, som tillverkar parkeringssensorer samt kartapp-utvecklaren Navvis GmbH, som stod som slutlig vinnare av TUM Presidential Entrepreneurship Award. Priset delades ut i samband med Münchens tekniska universitets entreprenörsdag den 21 juni. Gänget bakom Customized Drinks var dock inte allt för nedslagna: ”Att vara en av tre finalister är en stor ära och en bekräftelse av vår idé och affärsmodell”, säger Dominik Guber, försäljningschef och en av tre grundare till Customized Drinks.


Bakom Customized Drinks står Ping Lu, Dominik Guber och Wolfgang Westermeier (foto: Customized Drinks GmbH).


Customized Drinks har
utvecklat hembryggningskitet Braufässchen, som gör att alla kan brygga sitt eget öl hemma. Företaget grundades 2012 och har sedan dess haft en explosionsartad utveckling. Med Braufässchen går det i dagsläget att brygga mer än 100 000 olika ölvarianter och varje år säljs ungefär 100 000 bryggkit. Företaget har också tagit fram den internationella varianten Brewbarrel som säljs över hela världen, bland annat i Sverige.

TUM Presidential Entrepreneurship Award består av ett pris på 6 000 euro, som doneras av Münchens tekniska universitets kamratförening Bund der Freunde e.V. Priset delas ut till startup-företag vars affärsmodell till stor del bygger på idéer och forskningsresultat från Münchens tekniska universitet. Företagen ska också ha en stor tillväxtpotential samt ha säkrat ett eget startkapital.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post345

Prisad ölkultur i Nesselwang

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-27 19:01
Öl har i århundranden haft en central plats i den lilla byn Nesselwang i södra Allgäu. En gång i tiden fanns det fem bryggerier på orten, men i dag är det endast ett kvar. Detta har å sin sida prisats för sina insatser med att bevara ölkulturen i vad som ofta kallas ”Ölbyn Nesselwang”.

Det enda bryggeri som i dag är verksamt i Nesselwang är Brau-Manufactur Allgaeu, som håller byns ölhistoriska fana högt med det bryggeri som är inrymt i Brauerei-Gasthof Hotel Post. Här har familjen Meyer förutom bryggeri, drivit hotell och restaurang sedan 1883. I Hotel Post kretsar allt kring den gyllene drycken. Förutom att man brygger ett flertal bayerska ölspecialiteter, finns bryggeriets egna experter alltid till hands för att berätta mer om de olika sorterna och hur de bryggs. Den utbildade personalen ser till att varje maträtt alltid serveras med ett passande öl och ägaren Karl Meyer, som själv är bryggmästare, ser personligen till att det alltid finns några rätter innehållande öl på menyn.

Brau-Manufactur Allgaeu har prisats för sitt arbete med att bevara ölkulturen i Nesselwang (foto: Brauerei-Gasthof Hotel Post).

Bryggeriets ansträngningar har inte gått obemärkt förbi. Familjen Meyer mottog nyligen den nya certifieringen ”Utmärkt ölkultur” för sin stora kunskap inom området öl. Utmärkelsen delas ut av det bayerska livsmedels- och jordbruksministeriet tillsammans med hotell- och restaurangorganisationen Dehoga Bayern inom ramen för deras kvalitetsmärkning ”Utmärkt bayerskt kök”. En överlycklig Karl Meyer säger själv att detta är en bekräftelse på all den ansträngning som han och hans personal lagt ner under många år. Han säger också att bryggeriet har många idéer kring hur man ska utveckla verksamheten i framtiden.

Brauerei-Gasthof Hotel Post ligger i hjärtat av området Allgäu. Gästgiveriet omnämns första gången i dokument från 1650. Under 1800-talet fungerade det även som kungligt bayerskt postkontor. Sedan 1883 ägs det av familjen Meyer. Förutom det egenbryggda ölet, kan gästerna här njuta av specialiteter från Allgäu och Bayern i den vackra restaurangen. På platsen finns också ett bryggerimuseum och under sommaren en ölträdgård.



  • Comments(1)//bara-bier.nstk.se/#post344
Next »