Bara Bier

Bara Bier

Nyheter, åsikter och allmänna tankar om allt som rör öllandet Tyskland.


Julia Klöckner ny ölambassadör

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-23 16:59
Tysklands minister för livsmedel och jordbruk, Julia Klöckner, har utsetts till ny ölambassadör av det tyska bryggeriförbundet. Det skedde vid den tyska bryggeridagen i Berlin i mitten av juni. Hon tar därmed över hederstiteln från Winfried Kretschmann, ministerpresident i Baden-Württemberg.

Förutom att vara livsmedels- och jordbruksminister är Julia Klöckner vice ordförande i det kristdemokratiska regeringspartiet CDU. Vid sitt tacktal påpekade hon att när det gäller god öl så dyker ofta Tyskland upp i diskussionen, oavsett var i världen man befinner sig. Därför ser hon det som en stor ära att utses till ny ambassadör för den tyska ölkulturen. Klöckner sa också att måttlig ölkonsumtion är ett sätt att njuta av livet och är en del av den tyska kulturen. Samtidigt är öl en viktig produkt för jordbruket. Korn-, vete- och humlefält har format det tyska landskapet under århundraden. Tysklands drygt 1 500 bryggerier är viktiga för landsbygden och bidrar till tusentals arbetstillfällen.


Julia Klöckner har utsetts till ny ölambassadör av det tyska bryggeriförbundet (foto: Deutscher Brauer-Bund/CH Lietzmann).


”Julia Klöckner har alltid
varit en stark förespråkare för lantbruk”, säger Jörg Lehmann, ordförande för det tyska bryggeriförbundet – Deutschen Brauer-Bund. ”Hon har vuxit upp i en vinodlarfamilj i Rheinland-Pfalz och har under hela sin politiska karriär hängivet ägnat sig åt frågor rörande miljö, jordbruk och regionalitet. Att skydda våra naturtillgångar och vår mångfald är viktigt för såväl vintillverkare som bryggare och borde vara fokus för politiken även i framtiden”, fortsatte han.

Den tyska bryggeriindustrin karaktäriseras av framgångsrika familjeföretag och skiljer sig från andra branscher genom sin ständiga ökning av nya startup-företag. Efter flera års ”bryggeridöd” börjar nu antalet bryggerier öka igen i Tyskland och i dag finns det cirka 1 500 stycken. Det tyska bryggeriförbundet har varje år sedan 2002 utsett en ny ölambassadör. Hederstiteln går till personer som utmärker sig genom sitt stora engagemang i frågor som är viktiga för bryggerinäringen.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post341

Radeberger tar tillbaka kartellöverklagande

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-21 19:07
En dag innan rättegången skulle starta drog Radeberger Gruppe och dess före detta vd Albert Christmann tillbaka sitt överklagande av en dom gällande böter på 160 miljoner euro.

Redan 2014 dömdes Radeberger och dess förre vd Albert Christmann till 160 miljoner euro i böter för att ha ingått i en kartell där företaget ingått en överenskommelse om ölpriser med andra bryggerier. Domen överklagades, men i februari i år kom indikationer på att detta skulle återtas. Detta har dock först nu bekräftats från bryggeriets ledning.

Radeberger Gruppe är Tysklands största ölkoncern (foto: deutschesbier.com).


I ett pressmeddelande hävdar
talespersoner för Radeberger Gruppe att bryggeriet inte varit inblandade i några prisuppgörelser och att man fortfarande motsäger sig anklagelserna. Sedan 2014 har dock flera mål varit uppe i domstol, vilka visat att det innebär en stor ekonomisk risk för företaget att driva frågan vidare. Efter noggrant övervägande har man därför beslutat att dra tillbaka sitt överklagande från april 2014, även om det innebär att Radeberger accepterar att betala en stor summa pengar.

Detta innebär att det nu bara är Carlsberg Deutschland och dess förre vd Wolfgang Burghard som fortfarande är misstänkta i det aktuella kartellmålet. Carlsbergs jurister hävdar att det olagliga prissamarbete man står anklagade inträffade före 2008 och därmed är preskriberat. Detta är för övrigt inte det enda problem Carlsberg Deutschland står inför. Flytten av Hamburg-baserade Holsten-bryggeriet från Altona till Hausbruch och dess medföljande personalnedskärningar har lett till missnöje bland de anställda. I en omröstning röstade 91,6 procent av de fackanslutna för att gå ut i strejk.

Albert Christmann är numera vd för Oetker Gruppe, där Radeberger ingår (foto: DPA/F. Gentsch).


I december 2013 och
mars 2014 beslutade den tyska kartellmyndigheten, Bundeskartellamt, att böter om sammanlagt 338 miljoner euro skulle betalas av elva bryggerier, en branschorganisation och fjorton privatpersoner. Målet gällde misstänkta överenskommelser om prissättning, som skulle ha ägt rum 2007. De flesta som dömts till böter har accepterat domen och betalat.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post340

Warsteiner sponsrar e-sport

BryggerierPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-19 17:57
Över hela världen vinner e-sporten en allt större publik, så även i Tyskland. Warsteiner kommer under tre år framöver vara officiell sponsor till världens största e-sportsföretag, ESL.

Intresset för e-sport växer stadigt i Tyskland. När tävlingar live-sänds på tv brukar de locka runt åtta miljoner tittare. Warsteiner blir nu det första bryggeri som ingår sponsoravtal med e-sportsföretaget ESL. Fram till och med 2020 kommer bryggeriet vara officiell partner till ESL:s tävlingar och mästerskap. Avtalet omfattar bland annat exklusiva försäljningsrättigheter för Warsteiner Premium Pilsener och bryggeriets alkoholfria produkter. Man kommer också finnas på plats vid olika evenemang och vara en del av live-sändningarna av ESL Championship, turneringsserien ESL One och konventet ESL Arena.

E-sport lockar en miljonpublik i Tyskland (foto: Warsteiner Brauerei/Helena Kristiansson).


Warsteiner själva ser sitt
engagemang i e-sport som ett naturligt komplement till bryggeriets övriga sponsring inom sport och musik. I ett pressmeddelande säger varumärkeschefen Marcus Wendel att detta ger en bra möjlighet att presentera Warsteiners produkter i en ny miljö. Bernhard Mogk, försäljningschef på ESL, säger att Warsteiner med sin tradition som sponsorer av olika sportevenemang, sina traditionella värderingar och öppna inställning till marknadsföring, passar för att marknadsföra e-sporten i Tyskland.

Warsteiner är ett av de största privatägda bryggerierna i Tyskland. Det grundades 1753 och ägs i dag av den nionde generationen. I Warsteiner Gruppe ingår även Herforder Brauerei, Privatbrauerei Frankenheim och Paderborner Brauerei. Man har även andelar i König Ludwig Schlossbrauerei. I dagsläget exporterar Warsteiner sina produkter till drygt femtio länder världen över.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post339

Tyskland passerar 1 500 bryggerier – Kielbryggare hedras

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-18 11:40
Tyskland har nu fler än 1 500 bryggerier och antalet fortsätter att öka. Det meddelade det tyska bryggarförbundet under branschens egen dag förra veckan.

Max Kühl och Florian Scheske är grundarna bakom Lillebräu, som symboliskt utsetts till Tysklands 1 500:e bryggeri (foto: Deutschen Brauer-Bund e.V.).


Under den tyska bryggardagen, Deutschen Brauertag, utsågs Kielbryggeriet Lillebräu symboliskt till det 1 500:e bryggeriet i Tyskland. De två ägarna Max Kühl och Florian Scheske startade med ett experimentbryggeri under sin studietid och bryggde pilsner, lager och pale ale. Sedan i juni har de arbetat med ett trettiohektoliters bryggverk i en före detta lagerlokal, där de bland annat brygger öl till ett fyrtiotal restauranger och barer i Kiel. Finansieringen kommer i huvudsak från startup-lån, egna medel samt crowdfunding. Bryggerinamnet kommer för övrigt från danskans ”lille” (liten).
- Exemplet Lillebräu visar vad som går att åstadkomma med mod, kreativitet och passion. Vi tycker att det är roligt att allt fler unga bryggare startar egna företag och därmed berikar vår ölmångfald, säger Jörg Lehmann, ordförande för det tyska bryggarförbundet, Deutschen Brauer-Bund.

I takt med att det blir fler bryggerier i Tyskland, så ökar också antalet ölsorter i landet. I dagsläget finns det mer än 6 000 olika sorter, en närmast unik siffra i ett globalt perspektiv. Den populäraste ölstilen är pilsner, som står för mer än femtio procent av marknaden. Därefter följer olika varianter av veteöl, ljus lager (Helles) och öl av exporttyp. De stilar som ökat mest på senare tid är dock regionala och traditionella specialiteter som kellerbier, landbier och zwickel. Andelen alkoholfria öl och alkoholfria ölblandningar ökar också.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post338

Oktoberfestpriser spränger smärtgräns

OktoberfestPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-14 11:23
Som väntat blir det dyrare att dricka öl under årets Oktoberfest. Med höjningar på mellan tio och sextio eurocent har en priströskel nu passerats. Men det finns undantag.

För första gången kommer en liter öl (Mass) att kosta över elva euro under Oktoberfest. Detta står klart sedan krögarna presenterat årets priser. Det är de största festtälten som höjer priserna mest. Käfer Wiesn-Schänke står för den största ökningen och höjer literpriset med sextio cent till 11,50 euro. Tre av de mindre tälten håller dock kvar vid förra årets priser: Zum Stiftl, Hühnerbraterei Ammer och Wirtshaus im Schichtl, som med 10,70 euro har festivalens lägsta literpris. Snittpriset för en liter öl under årets Oktoberfest blir därmed 3,57 procent högre än förra året.


Oktoberfestbesökarna får i år betala mellan 10,70 och 11,50 euro för en liter öl (foto: DPA).


Däremot har de alkoholfria
alternativen i snitt blivit lite billigare. En liter bordsvatten kostar i år 8,72 euro (mot 8,73 euro förra året), Spezi (blandning av cola och apelsinläsk) kostar 9,80 euro (9,64) och övrig läsk 9,27 euro (9,55 förra året).

Här är ölliterpriserna i de stora festtälten (förra årets priser inom parentes):
Käfer Wiesn Schänke: 11,50 euro (10,90)
Löwenbräu-Festzelt: 11,50 euro (10,80)
Marstall: 11,50 euro (10,90)
Paulaner-Festzelt: 11,50 euro (10,95)
Armbrustschützen-Festzelt: 11,40 euro (10,85)
Bräurosl: 11,40 euro (10,90)
Hacker-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Hofbräuhaus-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Schützen-Festzelt: 11,40 euro (10,90)
Schottenhamel-Festhalle: 11,40 euro (10,95)
Fischer-Vroni: 11,35 euro (10,95)
Ochsenbraterei: 11,20 euro (10,70)
Augustiner-Festhalle: 11,10 euro (10,70)
Weinzelt: 15,90 euro (weissbier) (15,60)
Snittpris per liter: 11,19 euro (10,81)

Oktoberfests ölpriser brukar i regel höjas med trettio cent varje år. Årets extra stora prisökning beror bland annat på ökade kostnader för säkerhetsarrangemangen. Dessutom räknade arrangörerna fel på förra årets intäkter, vilket tvingat dem att höja den omsättningsavgift som festtältens ägare betalar. De stora tälten måste i år betala 7,8 procent i avgift, medan det för de mindre räcker med 6,1 procent. Detta kan jämföras med förra året, då alla tält betalade 5,1 procent i avgift.

Staden München arrangerar Oktoberfest, men bestämmer inte mat- och dryckespriserna, som sätts av krögarna själva utifrån någon slags rimlighet. I München med omnejd ligger kostar en liter öl normalt mellan 5,50 och 10,40 euro. Årets Oktoberfest äger rum mellan den 22 september och 7 oktober.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post337

Sol och fotboll drar upp tysk ölförsäljning

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-13 11:35
Årets första kvartal var inget vidare för den tyska ölförsäljningen. Fortsättningen på året ser dock betydligt bättre ut. Värme, grillfester och VM-uppladdning bidrar till ökad försäljning.

Stundande fotbolls-VM och det vackra försommarvädret har fått Tysklands bryggerier att vädra morgonluft. Maj var den försäljningsbästa någonsin för Krombacher, och Veltins har också nått rekordnivåer tack vare värmen. Till Spiegel Online säger bryggeriföreträdare att man sålde 315 000 hektoliter öl under maj månad, tio procent mer än samma tid förra året. Man får gå tillbaka till maj 2012 och uppladdningen inför det årets fotbolls-EM för att hitta liknande försäljningssiffror.


Sol och stora fotbollsmästerskap har en positiv inverkan på ölförsäljningen (foto: Bierlinie).


Försäljningssiffrorna för maj är
ännu inte klara, men mycket talar för att de är rekordhöga. Vissa bryggerier har till och med fått arbeta extra skift för att hinna möta efterfrågan, säger Holger Eichele, vd för det tyska bryggarförbundet – Deutschen Brauer-Bund. Juni lär inte gå sämre, inte minst för att fotbolls-VM nu drar igång på allvar. Mängder av offentliga matchvisningar, gatufester och grillpartyn lär bidra till att en och annan öl säljs. Hur bra det går hänger så klart också på vädret.

Enligt siffror från Tysklands statistiska centralbyrå Destatis ökade den tyska ölförsäljningen med blygsamma 0,7 procent under årets fyra första månader. Det innebär att april månad nästan på egen hand har vänt de negativa siffrorna från det första kvartalet. Bryggerierna sålde mer än 28 miljoner hektoliter öl mellan januari och april. Ungefär en fjärdedel av detta (7,3 miljoner hektoliter) såldes i Bayern, medan Nordrhein-Westfalen stod för 6,7 miljoner hektoliter. Sett över längre tid minskar dock den tyska ölkonsumtionen. 1993 såldes det 112,1 miljoner hektoliter öl i Tyskland – 2017 var försäljningen nere i 93,5 miljoner hektoliter.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post336

Tysk ölförsäljning minskade första kvartalet

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-12 11:31
Efter en lovande start på året, med en ökad ölförsäljning på 12,5 procent under januari, har de tyska bryggerierna nu kommit ner på jorden igen.


Totalt minskade den inhemska tyska ölförsäljningen med 1,6 procent under årets första kvartal. Detta efter att försäljningen minskat med 6,1 procent under februari och med 8,5 procent under mars. Det visar siffror från Tyskland statistiska centralbyrå Statistisches Bundesamt (Destatis). Om man även räknar in exporten har den totala ölförsäljningen fortfarande minskat med 1,6 procent under årets tre första månader.

Utvecklingen i de olika förbundsländerna ser dock väldigt olika ut. Den största nedgången står Niedersachsen/Bremen för, med en minskad försäljning på hela 18,9 procent första kvartalet. Därefter följer Hessen (minus 13,9 procent), Schleswig-Holstein/Hamburg (minus 12,4 procent), Sachsen (minus 7,7 procent) och Mecklenburg-Vorpommern (minus 6,7 procent). I alla andra förbundsländer ökar den inhemska ölförsäljningen med mellan 1,1 procent (Baden-Württemberg och Rheinland-Pfalz/Saarland) och 6,8 procent (Sachsen-Anhalt). Bayern och Nordrhein-Westfalen, de två största ölproducerande förbundsländerna, ökade sin försäljning med 2,3 respektive 3,2 procent.

Inte heller när det gäller ölblandningar är första kvartalets försäljningssiffror någon munter läsning. Kvartalets totala siffror visar på en minskning med 3,7 procent, bland annat efter att försäljningen fallit kraftigt med 17,1 procent i mars. I volymer handlar det om en minskning från 637,1 hektoliter första kvartalet 2017 till 613,8 hektoliter i år. Nu återstår det att se vad vårens och försommarens varma väder gör för försäljningssiffrorna under årets andra kvartal.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post335

Oväntade bröllopsgåvan: 30 000 ölflaskor

NyheterPosted by Niclas Samuelsson 2018-06-07 19:00
Bröllop brukar innehålla en och annan överraskning. Ett brudpar i den lilla byn Grasbrunn fick en minst sagt udda present på sin högtidsdag.

Det enda som fanns kvar på festplatsen när bröllopet var över och brudparet åkt därifrån var 30 000 pantflaskor. Det var den oväntade bröllopsgåvan till ett lyckligt(?) par i Grasbrunn utanför München. I en video som sprids på Facebook går det att se hur den ovanliga presenten skapades. Ett helt gäng människor hjälps åt att stapla ölbackar till en effektfull entré med ingångsport. Hela gården täcks dessutom av tomma ölflaskor, varav en del formar brudparets namn. Fyra timmar tog det för bröllopsgäster och medlemmar från Grasbrunns hembygdsförening att färdigställa överraskningen.


Fyra timmar tog det att stapla backar och lägga ut de 30 000 ölflaskorna (foto: DPA).


Själva bröllopet ägde rum
redan i november förra året, men det är först nu som videon på allvar börjat spridas på internet. Under torsdagen hade den visats närmare 180 000 gånger på hembygdsföreningens Facebook-sida. Flaskpresenten kan uppfattas som ett sätt att skoja med brudparet, men var också menad som en seriös gåva. Om de nygifta kommer sig för att panta alla flaskorna kan de hämta ut cirka 4 000 euro i kontanter. Backarna med tomglas hade köpts in från ett lokalt bryggeri för pengar som en av brudparets vänner samlat in från de övriga bröllopsgästerna.

Se videon från förberedelserna här.



  • Comments(0)//bara-bier.nstk.se/#post334
Next »